Fk Satan Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 Om de vpl nu har med sig för mycket kläder så kanske övningsledningen måste inse att de har gjort fel som inte har givit de vpl en packlista... Hur ska då övningsledningen få de vpl att minska på sin klädmängd? Är det genom att krypa runt en fotbollsplan utan byxor? eller att ställa de vpl inför olika former av prioriteringar. Till exempel ställa fram en våg och säga till de värnpliktiga att de max får ha med sig 2½ kg i extrakläder. Då får de vpl dels en förändring i den psykologiska svären från att varit trygga till att bli mer osäkra. Vilket är en del i överlevnadsutbildningen att agera under former där informationen är knapphändig. Men det blir även en form av test där man ser vad de värnpliktiga väljer att prioritera. Ett annat val de kan ställas inför är att de får packa om sina ryggsäckar och för varje kilo som gruppens ryggsäckar överstiger ett visst antal kilo får de gå en kilometer extra och på detta sätt få de värnpliktiga att göra prioriteringar. Ett tredje sätt att lösa detta på är att de vpl får sälja kläder till övningsledningen mot tex mat. En höna kostar 3kg kläder. eller en dosa snus kostar 5kg kläder osv... Quote
Noname Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 Jag håller med Noname i sak men jag får inte in just den här övningen i någon pedagogisk situation. Vad blir man bättre på av att krypa som en hund utan byxor? Konsekvensövningar är bra men det måste vara rim och reson i dem. /K Oj, herregud! Hoppas det bara var du som gjorde den tolkningen för jag tycker INTE DETTA BETEENDE ÄR OK! Jag var egentligen lite OT och svarade bara på ROK:ares inlägg där han inte verkade hålla med mig i mitt resonemang som du gjorde... Quote
Apone Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 Ett fjärde sätt kan vara att soldaterna efter en fältvecka får veta att "allt går åt helvete", dumpa trossarna, grabba NU'n och fly för era liv -- och så börjar två veckor överlevnad. Att starta en överlevnad utvilad, hel tross och lite extra kläder är ju snudd på fusk.. Som gammal skärgårdsinfanterist blev även jag förvånad att den här typen av 'belöningar' fortfarande existerade. Bajsgrop och kinesisk båge kan ju ha sina syften, men det här var ju bara dumt. Trist, jag tycker annars K3'are är rätt gedigna pannben. Quote
Krille Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 Vad är problemet - det är väl för tusan underbart att soldaterna tar egna initiavti och anpassar sin packning efter dom förutsättningar dom fått. Det är ju dom själva som ska bära runt på prylarna... K3:s befäl borde titta i backspegeln på tidigare övningar och inse att soldaterna gjorde helt rätt... stridsvärde upprätthålls enklast genom tänkande - inte genom att stånga ett tjockt pannben mot onödiga hinder. Vem här inne skulle förövrigt INTE ta med lite extra bra och ha saker i ett skarpt läge? Quote
Fästningstrollet Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 Ett fjärde sätt kan vara att soldaterna efter en fältvecka får veta att "allt går åt helvete", dumpa trossarna, grabba NU'n och fly för era liv -- och så börjar två veckor överlevnad. [Klipp] Så gjorde dom ofta förr vet jag. Har själv stått där som ett stort frågetecken i hemske skogen norr om Karlsborg mitt under slutövning GSU och blivit av med i princip allt piss. Sen var det bara överleva ett då okänt antal dygn. Ett bra upplägg tycker jag så här i efterhand. Total överraskning och sen ovisshet om hur länge det skulle pågå. Quote
Rokare Posted October 20, 2009 Report Posted October 20, 2009 När jag läste artikeln började jag även fundera på en grej. Händer det på något annat förband att man låter de värnpliktiga "öva tidspassning"? Dvs om plutonen kommer försent till en uppställning låta dem "öva" på detta genom att ställa upp på olika platser eller med olika utrustning med väldigt snäva tidskrav? Naturligtvis är det en form av kollektiv bestraffning, men på min tid var det ingen som riktigt reagerade på det. Om plutonen kommer försent behöver plutonen öva att komma i tid, det är uppenbart. Om det alltså är en huvuddel som kommer försent så kan det ju inte vara en kollektiv bestraffning och någon bestraffning är det förresten definitivt inte. Om man är dålig på något som man ska kunna så måste man öva på det. Oavsett om det är tidspassning, skåpsordning, vapenvård eller gångertabellen. En bestraffning blir det om man "övar" något annat, t.ex. armhävningar när soldaten kom för sent. Så nej, jag håller inte alls med dig att öva tidspassning är en kollektiv bestraffning, snarare att officeren tar sitt uppdrag på allvar. Köper dina kollegor och din chef dessa argument? Eller beskriver du något som du i själv verket vet är IG? Ja, absolut! Så går det till och så ska det gå till. Håller man på med "låt-gå-mentalitet" och låter förseningar och andra "småsaker" passera så kommer det bli väldigt svårt i ett senare skede att uppnå den noggrannhet och disciplin som krävs. Därför måste man genomföra t.ex. tidspassningsövningar om soldaten/plutonen inte kan hålla tider så att dessa lär sig. Du kan inte skylla på soldaten senare när det blir ballur. Det är ditt ansvar som utbildare att se till att soldaten förstår vikten av att t.ex. hålla tider. Jag menar alltså inte att man ska bestraffa soldaten utan man lägger mer tid på dessa moment där det finns brister - hur kan detta vara konstigt? Så fungerar det även i det civila utbildningsväsendet - klarar du inte tentan får du göra en omtenta tills du klarar det. Tyvärr är min uppfattning att en del utbildare på förband inte tycker att det är viktigt att se till att soldaten uppnår målet fullt ut för att det är jobbigt eller vad det nu kan finnas för svepskäl, det är i mitt tycke att svika soldaten! Tar tillbaka min kommentar då jag läste ditt En bestraffning blir det om man "övar" något annat, t.ex. armhävningar när soldaten kom för sent. som "[Då får man väl öva] något annat, t.ex. armhävningar när soldaten kom för sent." Ergo: My bad, läste för snabbt och tolkade dig fel. Vilket väl förklarar varför jag först blev förvånad och sen lätt lack på att det kom från dig. GMY Quote
Recommended Posts