Jump to content

K3 har utmärkt sig igen

Recommended Posts

Ska inte kommentera händelsen i sig men visst finns det en packlista både för strids-och trosspackning i Sold R Mtrl P? Packar man enligt den kan ju inte ha packat fel.

Kanna vilket dom kanske skulle kunna ha kommit undan med att säga men om man släpper det fritt och jag skulle ut på överlevnadsövning hade jag packat med mig hela skåpet, det handlar ju i art inte om en medsmugglad pizza-hut utan kläder..

Klantigt gjort och om artikeln stämmer solklart att ansvarig befäl ska ha varningen, det jag undrar är som vanligt varför det är så lätt att få kollektiva hjärnsläpp, dvs att ingen av följebefälet inte sa, va fan håller du på med, är det ÖRA,Värdegrund,PK osv osv

för att sparka in en öppen dörr... inte så jätteförvånad att det var just där... tycks ju alltid vara Amf1 eller K3 som utmärker sig när det handlar om kränkningar. Betänk där att det är frivilliga som jag skulle tro inte är lika anmälningsbenägna som om motsvarande typ av behandling erfors av vpl på andra förband.

Om nu det är så tydligt utklarat vad som är ok och inte.. varför ständigt dessa artiklar?

/b

Skulle vara intressant att höra hur det ansvariga befälet försvarade sig i efterhand.

När jag läste artikeln började jag även fundera på en grej. Händer det på något annat förband att man låter de värnpliktiga "öva tidspassning"? Dvs om plutonen kommer försent till en uppställning låta dem "öva" på detta genom att ställa upp på olika platser eller med olika utrustning med väldigt snäva tidskrav? Naturligtvis är det en form av kollektiv bestraffning, men på min tid var det ingen som riktigt reagerade på det.

Ånej. Jättehemskt. Värnpliktiga har fått dra ner sina byxor och krypit runt lite... Usch tvi och fy!

Jag håller med om att det är (förutsatt att det är rätt beskrivet) ett tämligen meningslöst och därigenom ett olämpligt straff.

Men förtjänar det en tidningsartikel och en ny tråd här på forumet? Jag tycker inte det. Vad är tanken att vi skall diskutera om?

Ånej. Jättehemskt. Värnpliktiga har fått dra ner sina byxor och krypit runt lite... Usch tvi och fy!

Jag håller med om att det är (förutsatt att det är rätt beskrivet) ett tämligen meningslöst och därigenom ett olämpligt straff.

Men förtjänar det en tidningsartikel och en ny tråd här på forumet? Jag tycker inte det. Vad är tanken att vi skall diskutera om?

Så när är kränkningen så grov att den är värd att diskutera?, Vem bestämmer den gränsen?

Tyvärr får jag konstatera att "mitt" gamla regemente åter igen visar sig från sin mest tjockpundade sida.

Att öva tidspassning gjorde man åtminstone för några år sedan, men vi fick behålla brallorna på.

Är väl mest det det handlar om, när brallorna åker av går man ifrån kritik/utbildning till småfiskiga grejer. Att det sedan handlar om ett 'elit'-förband som bara för några veckor sedan enligt uppgift bevistat vuxenunderhållning gör väl det hela tryckvärt.

Lämpligheten med att kränka folk pga att befälet missat att informera om vilken utrustning de skulle ha?

Eller du kanske vill införa både bajsgrop och kinesisk båge?

Ska inte kommentera händelsen i sig men visst finns det en packlista både för strids-och trosspackning i Sold R Mtrl P? Packar man enligt den kan ju inte ha packat fel.

Kanna vilket dom kanske skulle kunna ha kommit undan med att säga men om man släpper det fritt och jag skulle ut på överlevnadsövning hade jag packat med mig hela skåpet, det handlar ju i art inte om en medsmugglad pizza-hut utan kläder..

Klantigt gjort och om artikeln stämmer solklart att ansvarig befäl ska ha varningen, det jag undrar är som vanligt varför det är så lätt att få kollektiva hjärnsläpp, dvs att ingen av följebefälet inte sa, va fan håller du på med, är det ÖRA,Värdegrund,PK osv osv

för att sparka in en öppen dörr... inte så jätteförvånad att det var just där... tycks ju alltid vara Amf1 eller K3 som utmärker sig när det handlar om kränkningar. Betänk där att det är frivilliga som jag skulle tro inte är lika anmälningsbenägna som om motsvarande typ av behandling erfors av vpl på andra förband.

Om nu det är så tydligt utklarat vad som är ok och inte.. varför ständigt dessa artiklar?

/b

Lite min åsikt också...

Precis som jag skrivit i tråden om Tysklandsresan så är det min absoluta uppfattning att det inte ballat ur i Tyskland om man från dag ett visat soldaterna i vardagen vilken värdegrund som borde gälla. Att man kollektivt beter sig smått klantigt till helt hjärndött och ger det epitetet vardag gör att man förminskar chansen att tex ett policydokument faktist får den verkan som var avsedd från början. (Ang kollektivitet jag vet att det finns mycket kompetent personal på K3 men jag vill påstå att den lilla händelsen Swede länkar till hade varit omöjlig om man inte haft en alltför hög toleransnivå mot sånt som är på gränsen eller däröver inom officerskollektivet)

När jag läste artikeln började jag även fundera på en grej. Händer det på något annat förband att man låter de värnpliktiga "öva tidspassning"? Dvs om plutonen kommer försent till en uppställning låta dem "öva" på detta genom att ställa upp på olika platser eller med olika utrustning med väldigt snäva tidskrav? Naturligtvis är det en form av kollektiv bestraffning, men på min tid var det ingen som riktigt reagerade på det.

Om plutonen kommer försent behöver plutonen öva att komma i tid, det är uppenbart. Om det alltså är en huvuddel som kommer försent så kan det ju inte vara en kollektiv bestraffning och någon bestraffning är det förresten definitivt inte.

Om man är dålig på något som man ska kunna så måste man öva på det. Oavsett om det är tidspassning, skåpsordning, vapenvård eller gångertabellen. En bestraffning blir det om man "övar" något annat, t.ex. armhävningar när soldaten kom för sent.

Så nej, jag håller inte alls med dig att öva tidspassning är en kollektiv bestraffning, snarare att officeren tar sitt uppdrag på allvar.

Om nu soldaterna inte kände till vad som skulle packas ner i trossen varför frågade de då det inte befälen?

..assumption i the mother of all fuckups..

Jag anser inte att FM bör återgå till kadaverdisciplin, pennalism och pedagogik som styrs av handboken 'Hunddressyr'.

Men FM bör kunna ställa ordentliga krav på de värnpliktiga även om det leder till att värnpliktiga kränks. Kränkningar verkar tydligen ha blivit lite av inofficiell nationalsport i Sverige på senare år. Alla är kränkta..

Skall bli skönt med ett yrkesförsvar (sarkasm). Redan nu har vi tokstollar i firman som uppenbart inte tillhör begåvningsreserven, för att inte snacka om de tandlösa dödskallarna som står vid sidan och tyst samtycker. Hur kommer det inte bli då med ett yrkesförsvar där anmälningsbenägenheten kommer att bli ännu mindre (inga vpl) eftersom alla kommer att vara rädd om sin kariärr.

Fan vad jag blir irriterad att man fortfarande 2009 inte fattar bättre, såna skall försvara oss - de kan inte ens tänka en sund tanke i fredstid.

:bash::Malaj::)

Skall bli skönt med ett yrkesförsvar (sarkasm). Redan nu har vi tokstollar i firman som uppenbart inte tillhör begåvningsreserven, för att inte snacka om de tandlösa dödskallarna som står vid sidan och tyst samtycker. Hur kommer det inte bli då med ett yrkesförsvar där anmälningsbenägenheten kommer att bli ännu mindre (inga vpl) eftersom alla kommer att vara rädd om sin kariärr.

Fan vad jag blir irriterad att man fortfarande 2009 inte fattar bättre, såna skall försvara oss - de kan inte ens tänka en sund tanke i fredstid.

Däremot utsätter man troligtvis inte en kollega och arbetskamrat som man högst troligt kommer att tillbringa tid utomlands med för vilka vansinnigheter som helst...

Men FM bör kunna ställa ordentliga krav på de värnpliktiga även om det leder till att värnpliktiga kränks. Kränkningar verkar tydligen ha blivit lite av inofficiell nationalsport i Sverige på senare år. Alla är kränkta..

Kan väl hålla med om att senaste åren har "kränkt" blivit ett modeord MEN..... kan man inte lära värnpliktiga att komma i tid, packa rätt saker utan att denna typ av "utbildning" så kanske man ska fundera över sin pedagogiska grundsyn!

Jag vill att de soldater som jag jobbar med ska komma i tid, ha med sig rätt utrustning för att de ska förstå konsekvenserna av vad som händer om de inte gör det.....

Mina befäl klarade av det på 90 -talet utan att liknande påhitt nog borde befäl idag klara det?

Ska kanske börja göra likadant med de sköterskeelever jag har att göra med.....

Edited by Bamse

Däremot utsätter man troligtvis inte en kollega och arbetskamrat som man högst troligt kommer att tillbringa tid utomlands med för vilka vansinnigheter som helst...

Och dessa vpl - kommer inte att kunna vara en sådan då

Om plutonen kommer försent behöver plutonen öva att komma i tid, det är uppenbart. Om det alltså är en huvuddel som kommer försent så kan det ju inte vara en kollektiv bestraffning och någon bestraffning är det förresten definitivt inte.

Om man är dålig på något som man ska kunna så måste man öva på det. Oavsett om det är tidspassning, skåpsordning, vapenvård eller gångertabellen. En bestraffning blir det om man "övar" något annat, t.ex. armhävningar när soldaten kom för sent.

Så nej, jag håller inte alls med dig att öva tidspassning är en kollektiv bestraffning, snarare att officeren tar sitt uppdrag på allvar.

Köper dina kollegor och din chef dessa argument? Eller beskriver du något som du i själv verket vet är IG?

znipp

Och dessa vpl - kommer inte att kunna vara en sådan då

Mycket möjligt men kollegor och arbetskamrater lär knappas acceptera det. Det är ju inte direkt så att man kör "skåpet spyr" eller "kopplet" på vare sig officerskåren inom Flottan/Flygvapnet eller SSG, och allt där mellan..

Härtill nödd och tvungen :-P

Edited by Rokare

Mycket möjligt men kollegor och arbetskamrater lär knappas acceptera det. Det är ju inte direkt så att man kör "skåpet spyr" eller "kopplet" på vare sig officerskåren inom Flottan/Flygvapnet eller SSG, och allt där mellan..

Men det är ok om det är Vpl?

Det kan jag aldrig tänka mig att du tycker!

Edited by Fk Satan

Det torde vara betydligt lättare att "ge sig på" värnpliktiga än anställda, det brukar bli en något annorlunda stämning, men det återstår väl å andra sidan att se hur det blir i framtiden.

Än så länge kan vi bara spåna och se hur det fungerat med pliktad personal jämfört med anställda i beredskap osv...

Edited by Fk Satan

Nope, precis motsatsen. Jag kanske missförstod dig, vad jag menar är att jag tror chansen är mindre när man är arbetskamrater än när det är pliktad personal.

Jag kan bara tala för mig själv men jag tror att jag läst tillräckligt av Rokare för att gissa att du nog skjuter bredvid målet.

Det här med att öva tidspassning har jag aldrig riktigt förstått.

Hur går det till och hur ökar det förmågan på sikt?

Att öva på att göra rätt saker i rätt ordning på effektivast möjliga sätt är i min värld att "öva tidspasning"

Konsekvensövningar skall leda till ökad förmåga inte till att slösa bort tid på uppställningar i alla möjliga former!

Men du kan ju fundera på om en pluton i Afghanistan skulle acceptera att krypa runt halvnakna, om inte så blir ju följdfrågan varför man skulle acceptera det som VPL...

Så när är kränkningen så grov att den är värd att diskutera?, Vem bestämmer den gränsen?

Tyvärr får jag konstatera att "mitt" gamla regemente åter igen visar sig från sin mest tjockpundade sida.

I min värld så förtjänar kränkningen en egen tråd när det är något som inte hänt tidigare. Det jag menar är ju lite att detta skulle kunna tas i den andra tråden om attitydsproblem på k3. Det är ju knappast så att detta är första gången som något dumt i denna stil begås. (Därmed inte sagt att det sker regelbundet).

Jag haller med om att det ar tamligen osmart. Och jag gladjer mig INTE at att dessa nyheter allt for ofta kommer fran mitt hemmaforband.

Men vad kan bli sagt som inte redan har sagts i den andra K3 traden?

I min värld så förtjänar kränkningen en egen tråd när det är något som inte hänt tidigare. Det jag menar är ju lite att detta skulle kunna tas i den andra tråden om attitydsproblem på k3. Det är ju knappast så att detta är första gången som något dumt i denna stil begås. (Därmed inte sagt att det sker regelbundet).

Jag haller med om att det ar tamligen osmart. Och jag gladjer mig INTE at att dessa nyheter allt for ofta kommer fran mitt hemmaforband.

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Du opponerar dig alltså mot att man ens skapar en tråd om något, eftersom det har hänt förr? Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är det här något som händer lite då och då, och därför är det inte ens värt att skapa en tråd om.

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Du opponerar dig alltså mot att man ens skapar en tråd om något, eftersom det har hänt förr? Om jag tolkar ditt inlägg rätt så är det här något som händer lite då och då, och därför är det inte ens värt att skapa en tråd om.

Som jag ser det sa tyvarr hander det da och da. Senast i minnet bordellskandalen. Tyvarr ar det sa vanligt att man nastan borde ha en samlingstrad for K3 skandaler. Nagot sager mig att det kan komma fler skandaler i framtiden, sett till historien.

Som jag ser det sa tyvarr hander det da och da. Senast i minnet bordellskandalen. Tyvarr ar det sa vanligt att man nastan borde ha en samlingstrad for K3 skandaler. Nagot sager mig att det kan komma fler skandaler i framtiden, sett till historien.

Smart. Istället för att jobba med att ta fram en vettig förbandsanda som inte behöver bygga på att folk håller varandra om ryggen, så tar man alla rapporter om oegentligheter och lägger dem någonstans där ingen läser dem.

Smart. Istället för att jobba med att ta fram en vettig förbandsanda som inte behöver bygga på att folk håller varandra om ryggen, så tar man alla rapporter om oegentligheter och lägger dem någonstans där ingen läser dem.

Menar du att man skall bygga forbandsandan genom ett internetforum? Varfor skulle ingen lasa eller diskutera om vi skulle ha en samlingstrad?

K3 har en god forbandsanda. Jag kan tro att en liten del av problemet ligger i inryckandes bild av forbandet innan dem kommer dit. De hor i media om hur k3 ar forbandet dar man beter sig lite utanfor vardegrunden... Vissa tror de att det ar ok och att det forvantas av dem. Jag vet att k3 jobbar hart med att sanna har handelser inte skall ske. Men jag tror inte att uthangning i media ar basta sattet att bygga den ratta attityden och omdommet hos soldaten.

Menar du att man skall bygga forbandsandan genom ett internetforum? Varfor skulle ingen lasa eller diskutera om vi skulle ha en samlingstrad?

K3 har en god forbandsanda. Jag kan tro att en liten del av problemet ligger i inryckandes bild av forbandet innan dem kommer dit. De hor i media om hur k3 ar forbandet dar man beter sig lite utanfor vardegrunden... Vissa tror de att det ar ok och att det forvantas av dem. Jag vet att k3 jobbar hart med att sanna har handelser inte skall ske. Men jag tror inte att uthangning i media ar basta sattet att bygga den ratta attityden och omdommet hos soldaten.

Det här får bli mitt sista inlägg i tråden, det kommer ändå inte leda någonstans.

Problemet är inte de inryckandes bild av förbandet. Även om pelle tror att han kommer bli utsatt för kränkande behandling krävs det att någon av hans befäl faktiskt behandlar honom på det sättet. Det är snarare så att om de inryckande tror att det ska gå till på det här sättet så kommer de bli mindre benägna att anmäla det, alltså kommer vi få ännu färre rapporter om vad som faktiskt händer.

Det är bara genom uthängning i media, och därmed dålig publicitet, som förbandsledningen faktiskt får en anledning att ta tag i de här problemen. Om ingen klagar finns det ingen anledning att rätta till saker, eller hur?

Om nu soldaterna inte kände till vad som skulle packas ner i trossen varför frågade de då det inte befälen?

..assumption i the mother of all fuckups..

Å andra sidan, sägs det ju att initiativförmåga skall premieras ("Uraktlåtenhet att handla ligger en befälhavare mera till last än misstag i fråga om val av medel") och att det är lättare att få förlåtelse än tillåtelse.

Jag anser inte att FM bör återgå till kadaverdisciplin, pennalism och pedagogik som styrs av handboken 'Hunddressyr'.

Kan du utveckla det där resonemanget lite grann? Vilken typ av krav medför att värnpliktiga kränks, och varför är det inte möjligt att ställa samma/likvärdiga krav utan att de kränks?

Kan du utveckla det där resonemanget lite grann? Vilken typ av krav medför att värnpliktiga kränks, och varför är det inte möjligt att ställa samma/likvärdiga krav utan att de kränks?

Vad individer kränks av är högst individuellt, därav mitt resonemang. I pluton på 30 soldater finns det också 30 individer som troligtvis inte är likasinnade. Något som exempelvis 2 personer tycker är kränkande och de 28 andra soldaterna inte anser är kränkande. Ska exempelvis instruktörerna ändra upplägget och följa de två individerna som kände sig kränkta eller köra på eftersom resten av plutonen inte kränktes?

Våldsamt off topic om kränkningar.

Ordet kränkning har dock blivit ett väldigt urvattnat uttryck då det mer är ett synonym till 'något-som-inte-utvecklades-som-jag-ville' och då menar jag inte FM utan samhället i helhet. Det är bara att läsa i valfri kvällstidning så ser man mängder med artiklar om personer som är tycker synd om sig själva. Och i förlängning är kränkta trots att det ofta är deras egna handlingar som gjort att de har hamnat i situationen. Det kan exempelvis varit personer som tar med sig sitt 3G modem utomlands och surfar på och kommer hem och upptäcker en räkning på några tusen gråter ut i pressen om hur dom har blivit kränkta av företaget trots det står i kontraktet att kostar väldigt mycket mer att surfa utomlands. Eller Tito Beltran som tycker att det är hemskt att han tvingas arbeta i fängelset.

Köper dina kollegor och din chef dessa argument? Eller beskriver du något som du i själv verket vet är IG?

Ja, absolut! Så går det till och så ska det gå till. Håller man på med "låt-gå-mentalitet" och låter förseningar och andra "småsaker" passera så kommer det bli väldigt svårt i ett senare skede att uppnå den noggrannhet och disciplin som krävs.

Därför måste man genomföra t.ex. tidspassningsövningar om soldaten/plutonen inte kan hålla tider så att dessa lär sig. Du kan inte skylla på soldaten senare när det blir ballur. Det är ditt ansvar som utbildare att se till att soldaten förstår vikten av att t.ex. hålla tider.

Jag menar alltså inte att man ska bestraffa soldaten utan man lägger mer tid på dessa moment där det finns brister - hur kan detta vara konstigt? Så fungerar det även i det civila utbildningsväsendet - klarar du inte tentan får du göra en omtenta tills du klarar det.

Tyvärr är min uppfattning att en del utbildare på förband inte tycker att det är viktigt att se till att soldaten uppnår målet fullt ut för att det är jobbigt eller vad det nu kan finnas för svepskäl, det är i mitt tycke att svika soldaten!

Jag håller med Noname i sak men jag får inte in just den här övningen i någon pedagogisk situation. Vad blir man bättre på av att krypa som en hund utan byxor?

Konsekvensövningar är bra men det måste vara rim och reson i dem.

/K