23:e komp. Posted October 17, 2009 Report Share Posted October 17, 2009 Jag har korresponderat med skaparen av armehandbok.se som har problem att hitta betydelsen av förkortningarna AOR och RF-platspersonal. Har försökt hjälpa till att efterforska men inte hittat något svar. Tänkte att det i detta forum bör finnas någon som har en susning. Kanske har frågan redan tagits upp, men då aktualiserar jag den igen. Kul webbplats som många har glädje av.....vi hjälper väl till efter bästa förmåga! Vissa spekulationer och teorier finns, men vederbörande vill ha säkra kort på bordet. Dvs, få någon typ av säker bekräftelse. Var hittar han det? Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted October 17, 2009 Report Share Posted October 17, 2009 AOR= Area Of Responsability? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 17, 2009 Report Share Posted October 17, 2009 Adult Oriented Rock? Den mer militära betydelsen är area of responsibility, vilket är ett väldigt vanligt begrepp så jag undrar hur det kan vara ett huvudbry för någon som skriver en armehandbok? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted October 17, 2009 Report Share Posted October 17, 2009 Jag har korresponderat med skaparen av armehandbok.se som har problem att hitta betydelsen av förkortningarna AOR och RF-platspersonal.Har försökt hjälpa till att efterforska men inte hittat något svar. Tänkte att det i detta forum bör finnas någon som har en susning. Kanske har frågan redan tagits upp, men då aktualiserar jag den igen. Kul webbplats som många har glädje av.....vi hjälper väl till efter bästa förmåga! Vissa spekulationer och teorier finns, men vederbörande vill ha säkra kort på bordet. Dvs, få någon typ av säker bekräftelse. Var hittar han det? Mvh Det är naturligtvis helt beroende på i vilket sammanhang som förkortningen används. Det är inte ovanligt att en förkortning har olika betydelse i olika sammanhang. Jag skulle föreslå att han införskaffar den NATO-standard som reglerar olika förkortningar och begrepp så bör det nog bli nästan rätt i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted October 17, 2009 Report Share Posted October 17, 2009 vänta nu ordet är taget ur 1972 års KROtabell, vågar påstå att Nato anpassningen inte kommit så långt att vi använde engelska förkortningar på krigsförbanden... det gör vi ju inte ens nu i dom Kro tabeller jag sett. det handlar alltså om ett krigsförband vid namn AOR03 som ska mobilisera 9 personer i Dagsberg, Fo41 är mobmyndighet. sedan finns AOR04 med i Törnsfall men dom var bara 7st. http://www.armehandbok.se/ny_sida_1620.htm /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
23:e komp. Posted October 19, 2009 Author Report Share Posted October 19, 2009 vänta nu ordet är taget ur 1972 års KROtabell, vågar påstå att Nato anpassningen inte kommit så långt att vi använde engelska förkortningar på krigsförbanden... det gör vi ju inte ens nu i dom Kro tabeller jag sett. det handlar alltså om ett krigsförband vid namn AOR03 som ska mobilisera 9 personer i Dagsberg, Fo41 är mobmyndighet. sedan finns AOR04 med i Törnsfall men dom var bara 7st. http://www.armehandbok.se/ny_sida_1620.htm /b Just det.......glömde nämna detta faktum. Och, även om någon själv vet vad förkortningarna står för så efterfrågas ett kvitto på det. Publikation eller ett sammanhang så vederbörande vet var han skall söka bekräftelse. Med tanke på att det var små enheter är väl chansen inte så stor att man stöter på någon som ingått i en sådan. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsW Posted October 22, 2009 Report Share Posted October 22, 2009 (edited) RF-personal är om jag förstått rätt HKV:s personal som ansvarade för "Redovisning av Förnödenheter", d v s skulle räkna in det som mobiliseringsansvarig myndighet tillfördes eller köpte in. Det finns beskrivet i Provisoriskt Mobiliseringsreglemente (Prov MobR)från 1993. Jag ska se om jag hittar den exakta skrivningen. Jag håller på att kolla AOR med äldre kollegor från Fo 41. Edited October 22, 2009 by MatsW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zizka Posted October 27, 2009 Report Share Posted October 27, 2009 Jag har korresponderat med skaparen av armehandbok.se som har problem att hitta betydelsen av förkortningarna AOR och RF-platspersonal.Har försökt hjälpa till att efterforska men inte hittat något svar. Tänkte att det i detta forum bör finnas någon som har en susning. Kanske har frågan redan tagits upp, men då aktualiserar jag den igen. Kul webbplats som många har glädje av.....vi hjälper väl till efter bästa förmåga! Vissa spekulationer och teorier finns, men vederbörande vill ha säkra kort på bordet. Dvs, få någon typ av säker bekräftelse. Var hittar han det? Mvh Hej ! Jag vill inte skriva ut på hemsidan om jag inte har det bekräftat från en säker källa. AOR = kan med största möjlighet vara "AnsvarsOmRåde" som 23.e kompaniet i mail antytt tidigare. Finns ingen hänvisning i mobiliseringstabellerna om betydelsen RF-platspersonal = kan vara kanske Rast och Förplägnadsplatspersonal ?? Marscherande förband som utspisas längs transportsträcka ? All hjälp tas emot om ni kan peka på en källa som grund för ert antagande. MVH//Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsW Posted October 29, 2009 Report Share Posted October 29, 2009 Jag tror du kan avskriva "Rast- och förplägnad"-versionen. Den verksamheten sköttes av andra förband. Så står det i MobR från 1993: "Redovisande förband: Av överbefälhavaren utsedd enhet, som för chefs med mobiliseringsledningsansvar räkning ansvarar för redovisning och i förekommande fall registrering och förfogande av uttagna förnödenheter". RF-personalen är också kopplade till A-platser (t ex E033) med en plats per Fo (län) vilket styrker ovanstående. Vad gäller AOR 03 och AOR 04 ingår de i en mobgrupp med ledningsförband och mobiliserar på samma plats som del av Gotlandsförbandens personal vilka sedan skulle skeppas över till Gotland från fastlandet enligt "Operation GUTEN". Jag tror att svaret på AOR har en koppling till Gotlandsverksamheten i Östergötland. Det har så vitt jag vet aldrig funnits någon ledningsnivå som kallas "Ansvarsområde" utan territoriellt ansvar har legat på MB, Fo och Fogrupp. Mvh Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsW Posted February 24, 2010 Report Share Posted February 24, 2010 Jag har fått ett svar från en säker källa som arbetade med mobiliseringsplaner vid f d I 4/Fo 41. "AOR står för AVTRANSPORTOMRÅDE. I Östergötland upprättades AOR3 på Vikbolandet och det var en "stab" med uppgift att leda inmönstring och lastning av (outrustad) personal på flyg från Norrköpings flygplats till Gotland vid mobilisering. På ett likartat sätt verkade AOR4 i trakten av Västervik. Det är att notera att det skickades outrustad personal till Gotland för att mobiliseras där. Dessutom skedde viss mobilisering av personal med personlig utrustning på fastlandet för vidaretransport till Gotland". Det kan ha funnits AOR 1 och AOR 2 på någon annan plats i ett annat Fo (möjligen Oxelösund och Södertörn) men de verkar inte ha varit redovisade på det sätt som gjordes inom Fo41. Men detta är rena spekulationer från min sida. Mvh MatsW Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts