Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

12 minuter utan utrustning är väl inte något omänskligt krav precis....

Eller är det kanske med utrustning?

Posted

Säker på att det är 12 minuter? Det låter inte omänskligt för det är ju den tiden vi har på oss i laget och de flesta klarar den bra!

// Tompa :huh:

Posted

Japp jag är helt säker. jag har själv sprungit på 11,27 utan någon enorm ansträngning. 14 minuter är ju väldigt enkelt så de ville väl att KJ skulle ha en lite svårare tid.

Posted

3 km på 14 minuter eller 2 km på 9 minuter. Det är upp till förbandet som testar.

Om jag inte tar helt fel så är 3 km på 12 minuter inget officiellt krav från högre ort utan bara ett sätt för kj att visa lite stake/pannben...

Posted

Är det inte meningen att man ska göra 3 st Coopers test? Ett i anslutningen till inryck ett mitt i och ett nära muck. Detta för att kunna utvärdera utvecklingen under värnplikten.

Stämmer det verkligen med 12 min för KJ? Jag springer ju på 12 min men inte f-n är jag någon kustjägare, långt ifrån.

(Inser att det krävs mer att vara kustjägare än att kunna springa 3 km men ändå.)

Posted
Stämmer det verkligen med 12 min för KJ? Jag springer ju på 12 min men inte f-n är jag någon kustjägare, långt ifrån.

(Inser att det krävs mer att vara kustjägare än att kunna springa 3 km men ändå.)

Du svarade själv på frågan... :dong:

Guest J-Star
Posted

Fan... jag som bara var gullig icke-stridande flygplans-mek klarade ju mot slutet 3 kilometern på 12.30 - 13.00. Med tuffare träning skulle 12.00 vara lätt.

Men det är klart... jag har ju bra grund. Det fanns ju de i förbandet som inte alls hade samma fart. :dong:

/J

Posted

I finska försvaret så används en annan variant, där man ska springa så långt man hinner/orkar på 12 minuter. D.v.s. tiden är fast, medan distansen växlar. Kravet för "berömligt" är 3000 m.

Posted

När jag låg inne så gällde 3km på max 15min och jag sprang det tre gånger under vpl detta var 94-95 så tid sänks ju men det är ju som så det måste vara exakt 3km vi hade en sträcka som var exakt 1.5 km som man fick springa fram och tillbaka det jobbiga vara att det var assfalts underlag

Posted

Inte Coopertest men ändå: i USMC springer man 3 miles, 4,8 km på som mest 28 min, själv har jag gjort det på 17 min 50 s, vad blir det, 3 km på 11 min 11s? Fast sen kan man ju springa snabbare om sträckan är kortare...

Posted
Raffsec: Den vidriga F21 rakan med andra ord??? :((

Ja visst är den rolig den med förvarets gymnastik skor är jättekul för knäna. :((

Posted

Egna rekordet på 3 km är 10.43 men det var i en annan tid då jag var vältränad.......

Kustjägarna borde ju ta 12 minuter baklänges tycker man ju. :((

Posted (edited)

Krav FM baskrav, Coopertest:

fys_cooper.gif.webp

Vanliga stridande förband har tabell B som krav, jägare tabell C.

Tabell A är för övriga exempelvis stabspersonal.

EDIT: bilden kommer från FM RekryC och bör alltså vara korrekt.

Edited by 106
Posted

Det test som Dr. Cooper har utvecklat går ut på att springa så långt som möjligt på 12 min.

Källa: Mitt minne av en intervju med Dr. Cooper som jag läste för ca 1 år sedan.

Posted
I finska försvaret så används en annan variant, där man ska springa så långt man hinner/orkar på 12 minuter. D.v.s. tiden är fast, medan distansen växlar. Kravet för "berömligt" är 3000 m.

Fan det tycker jag låter mycke roligare.

Guest Fågel Fenix
Posted

Det finns även en lite snurrskiva med två skikt på så att man kan ta sin tid och snurra runt på den övre skivan och få fram sin "kondition".

Alltså tiden står i en ruta och nedanför den står ungefär "bra" eller "mycket bra", om jag inte minns fel. Tror dock inte att FM har denna utan det är en civil patrasksak :angry:

Posted (edited)

Hmm det var ju inte mkt ändå. Vi hade 14 min 30sek på skolan för 2.5 km för att få g och det tyckte jag man klarade av ganska lätt fast man gick stora stunder hade 13.55 när jag kom in.

detta var ett springspår med bark underlag.

Edited by JeppeKiller
Posted

när vi körde cooper i skolan så var det 2.4km i sätrahallen och jag tror tiderna var:

MVG:9.00

VG:10.30

G: -

Posted

Det ska springas på vanlig plan väg alt. grusväg. Det är alltså INTE terränglöpning som gäller, det ska inte heller vara många backar el dyl.

/Johan ES

Posted

Inget av försvarets "standard" test för årligt godkänt i fysik är särskilt svårta. Jag menar styrketestet är också hur lätt som helst för någon som arbetar med något fysisikt eller tränar 1 gång i veckan, och tiderna på milen är inga problem.