Jump to content

Min ASÖ

Lindeberg

Recommended Posts

Posted

På det stora hela var övningen extremt lugn och därför ganska onödig. Om man skulle skruvat upp tempot hade vi klarat av övningen på tre dygn, brobygge och omgrupperingar inräknade. Det blev alltså mycket dötid. Det värsta som hände var i Ljung. En civil bilist körde snett bakifrån in i skopan på vår hjullastare. Taket på högersidan trycktes ner till stolens sits, och hade det suttit en passagerare där hade det inte varit roligt. Föraren klarade sig helt utan fysiska skador.

Rent Sjv-mässigt var övningen katastrofal. Vid eldöverfall bestämde en blågul att han och han hade blivit skjutna där och där. Sen fick jag själv bestämma om skottskadan hade orsakat frakturer eller bara mjukdelsskador, vilken utmaning :D Dock fick jag ta hand om tre prio 1-skador sista dagen, då fick man praktisera det man lärt sig under utbildningen :D

Bilder kommer när Tripod fungerar igen...

Posted

Den enda jag kan svara på är den sista bilden och det är Svergies nya framtagna hemliga vapen....ooops nu föll jag på eget grepp tror jag hör SÄPO utan för dörren.

Posted

Jag gör ett försök:

1. AS109 (utländsk vagn lånad för utvärdering i ArtDemo)

2. Bro över vatten!

3. Strf 90 på väg över bro

4. Strv 122 också på väg över bro

5. Försöksvagn "AMOS" (ingår också i ArtDemo tror jag)

6. Många broar är det

7. Tgb 40 med haubits 77B

8. Sveriges kanske vackraste fordon (har dock ingen aning om vad den har för beteckning)

9. Vägrar svara på!

/Johan ES

Edit: fick med en smiley helt utan orsak...

Guest mutley
Posted

Första bilden: Vad är det för kamouflerat litet skjul bredvid vägen?

Brobilderna: Är det vanliga kamounät som man försöker göra bron osynlig med? Ser lite halvt onödigt ut :/

Posted

Första bilden: det är en minibuss med varningsskylt som är kamouflerad

brokamouflaget: syftet är att förhindra robotar att låsa mot de räta vinklarna i bron (inte helt komplett kamo när bilden togs)

1. AS109 (utländsk vagn lånad för utvärdering i ArtDemo)

2. Bro över vatten! Balken till KB5-bron skjuts ut till bortre strand

3. Strf 90 på väg över bro

4. Strv 122 också på väg över bro

5. Försöksvagn "AMOS" (ingår också i ArtDemo tror jag)

6. Många broar är det Däcksbro 200

7. Tgb 40 med haubits 77B

8. Sveriges kanske vackraste fordon (har dock ingen aning om vad den har för beteckning) M3 kallar man det tror jag. Vackert???:/

9. Vägrar svara på! Jag vill ha rätt rätt (om man nu kan kalla en guldburk för maträtt)

Posted

Kom inte och säg att det på den sista bilden är till för invärtes bruk? Det skulle eventuellt kunna vara korv stroganoff som gått en rond med en mixerstav(?)

Det där om vackert ska tas med en liten skottkärra salt!

/Johan ES

Posted

Det är inte korv stroganoff, och ingen åverkan är gjord på burken eller dess innehåll, den är alldeles nyöppnad. Bäst före utgången av 02 :/

Posted

Bild 1 föreställer en AS90 "Braveheart"

Det är en brittisk 155mm bandhaubits med ett 52 kalibers eldrör. Vagnen ingår i Artdemo

Bild 2 föreställer lanseringsbalken till KB 5

Bild 3 föreställer Strf 9040 (kan tyvärr inte se om det är en Adam eller Bertil vagn)

Bild 4 föreställer en Strv 122 med halft raserad Barracuda-kostym

Bild 5 föreställer Grkpbv 90120

Bild 6 föreställer Däcksbro 200 över Göta kanal i Borensberg

Bild 7 föreställer Tgb 40 med Haubits 77A

Bild 8 föreställer M3 Amphibious equipment

Bild 9 föreställer något onämnbart placerat på fotsteget till en lastbil.

The Swede

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...