Jump to content

Filmen "Johnny Mad Dog"

Recommended Posts

Jag såg Sverige-premiären av filmen "Johnny Mad Dog" i går. Den är inspelad i Liberia med f.d. barnsoldater som aktörer. En fruktansvärt grym film, som beskriver både hur barnsoldater rekryteras och om deras omänskliga beteende. Jag som under kriget bodde i Ganta där Taylors barnsoldater (Small Boys Unit) tränades, vet att filmen beskriver autentiska förhållanden. Det gick verkligen till så som filmen framställer det. Jag hade mycket med småsoldater att göra. Har också träffat många efter avväpningen. Några är mina vänner nu. Jag är rädd för att många här i Sverige kommer att se den bara som "underhållningsvåld". Jag rekommenderar filmen.

Jag såg Sverige-premiären av filmen "Johnny Mad Dog" i går. Den är inspelad i Liberia med f.d. barnsoldater som aktörer. En fruktansvärt grym film, som beskriver både hur barnsoldater rekryteras och om deras omänskliga beteende. Jag som under kriget bodde i Ganta där Taylors barnsoldater (Small Boys Unit) tränades, vet att filmen beskriver autentiska förhållanden. Det gick verkligen till så som filmen framställer det. Jag hade mycket med småsoldater att göra. Har också träffat många efter avväpningen. Några är mina vänner nu. Jag är rädd för att många här i Sverige kommer att se den bara som "underhållningsvåld". Jag rekommenderar filmen.

Jag såg den för ett tag sen och jag måste säga att jag blev grymt besviken. Den va inte alls så gripande intressant som jag hade föreställt mig. Vet faktiskt inte varför jag kände så, men tyvärr så föll den mig inte på läppen. Sen va den fruktansvärt seg och skådespelet va inte direkt det bästa.

Jag såg den för ett tag sen och jag måste säga att jag blev grymt besviken. Den va inte alls så gripande intressant som jag hade föreställt mig. Vet faktiskt inte varför jag kände så, men tyvärr så föll den mig inte på läppen. Sen va den fruktansvärt seg och skådespelet va inte direkt det bästa.

Vad jag hört så är barnen i filmen sådana som faktiskt varit med om det som händer i filmen, och således inga direkta skådespelare, vilket kan förklara den "sämre skådespelarprestationen".

Vad jag hört så är barnen i filmen sådana som faktiskt varit med om det som händer i filmen, och således inga direkta skådespelare, vilket kan förklara den "sämre skådespelarprestationen".

Det är alldeles korrekt: Aktörerna i filmen är verkligen tidigare barnsoldater, inga utbildade skådisar alltså. Många av dem kan säkert inte läsa, därför att de aldrig gått i skola. Taylor rekryterade ju barn från 8 år till sin Small Boys Unit. Jag bodde 1994 i närheten av deras utbildningscamp och alla checkpointer i mitt område var bemannade av beväpnade och drogade barnsoldater. Det var ofta väldigt otäckt! Men jag var nästan den ende "vite" i stan, så de kände snart igen mig. Jag kan förstå att filmen kan upplevas som seg. Men jag gjorde det inte, utan som hemnsk och realistisk. Det var faktiskt så det gick till. Flera barnsoldater berättade för mig att de hade tvingats döda familjemedlemmar eller vänner. Det förekom ofta, därför att det gjorde det omöjligt för barnsoldaterna att desertera eller fly bort från kriget. Vart skulle de ta vägen? Dom som dödat sin far eller sin bror. Filmen är ingen dokumentär förstås, men de beskriver på ett realistiskt sätt hur det verkligen gick till. Därför är den nästan outhärdlig att se för den som levde bland barnsoldater under inbördeskriget i Liberia.

• 1 month later...

Jag skulle gärna vilja se den filmen och jag uppfattar det som att du, chpapa tycker att den är ganska så välgjord? Skulle man kunna klassa det som en dramdokumentär med tanke på att flera av skådespelarna är exbarnsoldater och filmen försöker visa hur livet kan vara för många av dess "soldater"?

Jag skulle gärna vilja se den filmen och jag uppfattar det som att du, chpapa tycker att den är ganska så välgjord? Skulle man kunna klassa det som en dramdokumentär med tanke på att flera av skådespelarna är exbarnsoldater och filmen försöker visa hur livet kan vara för många av dess "soldater"?

Jag vet inte om filmen kan klassas som "dramadokumentär"... Den är ingen dokumentärproduktion och återger inte händelser som verkligen ägt rum. Men eftersom f.d. barnsoldater medverkar tror jag - också baserat på mina egna erfarenheter från inbördeskriget i Liberia - att den ger en verklighetsnära bild av hur kriget gick till.

Liberianska myndigheter var ju mycket positiva till inspelningen och var till stor hjälp. Men när filmen väl var färdigproducerad ändrade man sig. Och förbjöd filmen i Liberia med hänsyn till att den gav en negativ bild av landet - jag tror att man också menade att den var osann.

Jag tycker att filmen är sevärd både för dem som själva på något sätt har anknytning till Liberia, t.ex. tidigare FN-soldater, men också för dem som vågar se hur ett grymt krig med barnsoldater inblandade kan gå till.