Cinnes Posted March 27, 2003 Report Posted March 27, 2003 Har varje flotilj vars ett understödsfartyg? Quote
serg. Runander Posted March 27, 2003 Author Report Posted March 27, 2003 då känns det som vi börjar glida in på irakämnet och det finns redan en tråd för detta. har hade jag tänkt mig att vi skulle diskutera ex vilka stödfartyg som sverige har och deras förmåga el dyl. Vet du något om HMS Gålö? Hon är väl understödsfartyg på 4:e minkrigsflottiljen? jo gålö är stabs/lagfartyg för 41:a minröjningsdivisionen i karlskrona kan tyvärr inte så mkt om henne men jobbar på det är på g med att göra en sida om henne som kan läggas upp om det är ngt specifikt du vill veta så kan jag ta reda på det kanske kan vara bra info till sidan. Quote
serg. Runander Posted March 27, 2003 Author Report Posted March 27, 2003 Har varje flotilj vars ett understödsfartyg? ja det finns i regel minst ett per flottilj 2Ytstridsflottiljen har HMS VISBORG 3Ytstridsflottiljen har HMS TROSSÖ 42Minröjningsdivisionen har inget för det såldes efter att ha gått på grund 41Minröjningsdivisionen har HMS GÅLÖ. sen finns HMS BELOS också som tillhör ubåtsflottiljen på berga. Quote
Alkaios Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 då känns det som vi börjar glida in på irakämnet och det finns redan en tråd för detta. har hade jag tänkt mig att vi skulle diskutera ex vilka stödfartyg som sverige har och deras förmåga el dyl. Vet du något om HMS Gålö? Hon är väl understödsfartyg på 4:e minkrigsflottiljen? jo gålö är stabs/lagfartyg för 41:a minröjningsdivisionen i karlskrona kan tyvärr inte så mkt om henne men jobbar på det är på g med att göra en sida om henne som kan läggas upp om det är ngt specifikt du vill veta så kan jag ta reda på det kanske kan vara bra info till sidan. Tja, maskineriet är alltid intressant..... Såg förresten i din personlig info: PB MATE..... Är det typ MaskinTekniker? Eller vad? Quote
serg. Runander Posted March 28, 2003 Author Report Posted March 28, 2003 då känns det som vi börjar glida in på irakämnet och det finns redan en tråd för detta. har hade jag tänkt mig att vi skulle diskutera ex vilka stödfartyg som sverige har och deras förmåga el dyl. Vet du något om HMS Gålö? Hon är väl understödsfartyg på 4:e minkrigsflottiljen? jo gålö är stabs/lagfartyg för 41:a minröjningsdivisionen i karlskrona kan tyvärr inte så mkt om henne men jobbar på det är på g med att göra en sida om henne som kan läggas upp om det är ngt specifikt du vill veta så kan jag ta reda på det kanske kan vara bra info till sidan. Tja, maskineriet är alltid intressant..... Såg förresten i din personlig info: PB MATE..... Är det typ MaskinTekniker? Eller vad? jag ska leta upp info om maskineriet blev faktiskt själv intresserad av det nu. PB MATE är Maskin Tekniker. det är en ihopslagning av Motortekniker och eltekniker. Quote
Alkaios Posted March 28, 2003 Report Posted March 28, 2003 Okej... Ska själv göra värnplikten som MoTe... B) Dock inte på ytfartyg :( som min avartar kanske skvallrar om..... Quote
serg. Runander Posted March 28, 2003 Author Report Posted March 28, 2003 Okej... Ska själv göra värnplikten som MoTe... B) Dock inte på ytfartyg :( som min avartar kanske skvallrar om..... ok misstänkte det, vet inte om du vet min inställning till undervattensfartyg om man har hamnat under vattenytan med ett fartyg så har man gjort bort sig. inget illa menat. Quote
serg. Runander Posted March 28, 2003 Author Report Posted March 28, 2003 det enda jag hittat om HMS GÅLÖ hittills är det här men jag jobbar vidare. Quote
Alkaios Posted March 29, 2003 Report Posted March 29, 2003 ok misstänkte det, vet inte om du vet min inställning till undervattensfartygom man har hamnat under vattenytan med ett fartyg så har man gjort bort sig. inget illa menat. Jag tar inte illa upp.... Gissa om jag fått höra kommentarer om valet av tjänst till värnplikten... Men man börjar bli ganska luttrad... Bor man som jag inåt landet (Dalarna) och vill till flottan så får man vara beredd att ta vad som helst.... Men jag är mycket nöjd även om jag från början helst velat vara på ytfartyg istället för ubåt.... Det var mest en tjänstbeskriving på länksidan, men det är intressanta grejer det med..... Det verkar inte stå något om Gålös maskineri på hennes infosida heller.... Hade varit intressant att veta t.ex. om det är ett gas/ångturbinmaskineri eller vanliga hederliga dieselmotorer.... Fast gasturbiner kanske bara finns på mindre fartyg? Quote
valiant Posted March 29, 2003 Report Posted March 29, 2003 Durkslaget Ni nämner köptes in från det Ryssland. I vanlig god ordning underlät man att köra en besiktning med klassen och Lloyds motsv. Pris 25 milj. Efter det att reparationskostnaden överskridit 26 milj kom man på att det inte lönade sig och sålde därefter hela härligheten till Norge för sek 2 milj. Jojo när man sätter pojkar att göra mäns jobb går det alltid åt h...vete. Wallenius Lines är Sveriges stolthet i Car Carriers världen . man är världs och markandsledande. Ett fartyg ur ex "Don Carlos" kassen kan ta 6500 personbilar. Wallenius har ca 50 fartyg i sin flotta. -Valiant- Quote
KalleSWE Posted March 29, 2003 Report Posted March 29, 2003 Å ett på sidan i engelska kanalen som blivit påseglad minst en gång Om det nu e någon som vill ha en bättre/sämre begangnad XC90 Quote
Malaj Posted March 29, 2003 Report Posted March 29, 2003 Wallenius Lines är Sveriges stolthet i Car Carriers världen . man är världs och markandsledande. Ett fartyg ur ex "Don Carlos" kassen kan ta 6500 personbilar. Wallenius har ca 50 fartyg i sin flotta. Eller är det kanske Norges? Köpte inte fiskoljeshejkerna Wallenius? Förresten; HMS Gålö, Islands enda bidrag till örlogshistorien, hon lär väl ändå gå på fiskleverolja? (Ledsen, men jag har försökt hålla mig i tre dagar... ) /:) Quote
serg. Runander Posted March 29, 2003 Author Report Posted March 29, 2003 ok misstänkte det, vet inte om du vet min inställning till undervattensfartyg om man har hamnat under vattenytan med ett fartyg så har man gjort bort sig. inget illa menat. Jag tar inte illa upp.... Gissa om jag fått höra kommentarer om valet av tjänst till värnplikten... Men man börjar bli ganska luttrad... Bor man som jag inåt landet (Dalarna) och vill till flottan så får man vara beredd att ta vad som helst.... Men jag är mycket nöjd även om jag från början helst velat vara på ytfartyg istället för ubåt.... Det var mest en tjänstbeskriving på länksidan, men det är intressanta grejer det med..... Det verkar inte stå något om Gålös maskineri på hennes infosida heller.... Hade varit intressant att veta t.ex. om det är ett gas/ångturbinmaskineri eller vanliga hederliga dieselmotorer.... Fast gasturbiner kanske bara finns på mindre fartyg? jag vet att det inte var mycket men jag letar fortfarande. Quote
serg. Runander Posted March 29, 2003 Author Report Posted March 29, 2003 Wallenius Lines är Sveriges stolthet i Car Carriers världen . man är världs och markandsledande. Ett fartyg ur ex "Don Carlos" kassen kan ta 6500 personbilar. Wallenius har ca 50 fartyg i sin flotta. Eller är det kanske Norges? Köpte inte fiskoljeshejkerna Wallenius? Förresten; HMS Gålö, Islands enda bidrag till örlogshistorien, hon lär väl ändå gå på fiskleverolja? (Ledsen, men jag har försökt hålla mig i tre dagar... ) /<!--emo&--><!--endemo--> dock inte fiskleverolja men tjockolja och deisel bara att välja vilket man vill. Quote
valiant Posted March 30, 2003 Report Posted March 30, 2003 Malaj , Wallenius Lines är fortfarande Svenskägt, däremot har man ett gemensamt bolag (Willemsen-Wallenius) som chartar in tonnaget, dessa , som du mycket riktigt påpekar har sitt HK i Olso. -valiant- Quote
serg. Runander Posted March 30, 2003 Author Report Posted March 30, 2003 MALAJ: kan du nåt om HMS GÅLÖ så berätta gärna det Quote
Malaj Posted March 30, 2003 Report Posted March 30, 2003 MALAJ: kan du nåt om HMS GÅLÖ så berätta gärna det Lugn; jag håller på att leta. Men det verkar inte finnas något i skrift. Ska prova telefonen i nästa vecka. Jag börjar bli rent nyfiken... /:) Quote
serg. Runander Posted March 30, 2003 Author Report Posted March 30, 2003 MALAJ: kan du nåt om HMS GÅLÖ så berätta gärna det Lugn; jag håller på att leta. Men det verkar inte finnas något i skrift. Ska prova telefonen i nästa vecka. Jag börjar bli rent nyfiken... /<!--emo&--><!--endemo--> tyvärr finns inget intressant på minkrigs hemsida. skulle inte du kunna göra en sida om gålö motsv den jag har gjort för Landsort? Quote
jonte72 Posted March 30, 2003 Report Posted March 30, 2003 A 214 Belos låg under söndagen inne i frihamnen här i Göteborg. Quote
serg. Runander Posted March 30, 2003 Author Report Posted March 30, 2003 A 214 Belos låg under söndagen inne i frihamnen här i Göteborg. vad kul vad hade dem för sig då? var dom ensamma eller hade de sällskap av andra fartyg? Quote
jonte72 Posted March 30, 2003 Report Posted March 30, 2003 A 214 Belos låg under söndagen inne i frihamnen här i Göteborg. vad kul vad hade dem för sig då? var dom ensamma eller hade de sällskap av andra fartyg? Jag åkte förbi ca 200 meter på en stor trafikled och såg inga detaljer. Quote
serg. Runander Posted March 31, 2003 Author Report Posted March 31, 2003 A 214 Belos låg under söndagen inne i frihamnen här i Göteborg. vad kul vad hade dem för sig då? var dom ensamma eller hade de sällskap av andra fartyg? Jag åkte förbi ca 200 meter på en stor trafikled och såg inga detaljer. ok vad tråkigt Quote
Ramius Posted March 31, 2003 Report Posted March 31, 2003 Hej Belos har varit i Storbritanien, avbröt pga kriget i Irak. /Ramius Quote
serg. Runander Posted March 31, 2003 Author Report Posted March 31, 2003 Hej Belos har varit i Storbritanien, avbröt pga kriget i Irak. /Ramius har hon varit över till FOST eller? Quote
Malaj Posted April 2, 2003 Report Posted April 2, 2003 ORI 022121: Väntar uppgifterna om HMS Gålö från fartyget. Vänta. Slut - Kom. (Det var inte lätt detta: Varvet är nedlagt. Söka på isländska på nätet är hopplöst beroende på alla accenter och krumelurer hit och dit.) Om någon känner sekonden - stöt på! /:D Quote
serg. Runander Posted April 2, 2003 Author Report Posted April 2, 2003 det är bra jobba på bara min nyfikenhet växer sig bara större och större. vi har en del folk från gålö som är med i IM03 men jag orkar inte vänta till höstens övning. Quote
serg. Runander Posted April 4, 2003 Author Report Posted April 4, 2003 lite är visst på g i radiohytten ocksåmen jag är dieselråtta och befinner mig inte så mkt i de övre regionerna. om du är intresserad så kan jag ta reda på mer om radio Gör det! det är ett mirakel att man kunde jobba där, inget för matroser med cellskräck är Lt Fogdestam forfarande chef för RaH? vet inte om Lt Fogdestam är det i vanliga fall men han var det inte under IM iaf cellskräck vet jag inte RaH på trossö är ju större an minjakternas. ska prata med en lumparpolare om lite info min kamrat hade ingen aning om ifall ngt var på g i radio men det märker vi efter nästa övning i såfall. Quote
Maskirovka Posted December 19, 2005 Report Posted December 19, 2005 Måste bara ställa en fråga angående "fiskebåtsminsveparna". Varför byggde man minsvepare i samma stuk som fisketrålare? Var det helt enkelt för att man i krigstid skulle kalla in civila fiskebåtar och bygga om dom till minsvepare och då behövde man under fredstid undervisa matroser på båtar som liknade dom? Som jag har fattat det fungarar minsvep ung. så här. På djupt vatten ligger en tyngd på botten, minan svävar i vattnet på ett passande djup fäst i en vajer till tyngden. Svepet går ut på att fånga in själva vajern till minan, kapa den, varvid minan flyter upp till ytan och kan oskadliggöras. Kan Landsort, Styrsö och SAM utföra dessa "enkla" typ av minsvep? I boken Örlogsfartyg finns uppgifter om ett fjärrstyrt minsvep som heter Sökaren som är 26 m. lång. Hittar inget om den på mil.se, kan någon berätta mer om den? (Är det bara jag som tycker Arkö-minsveparna var otroligt sexiga? Quote
PB-Syte Posted December 19, 2005 Report Posted December 19, 2005 HMS Sökaren (MRF 01) är ett fjärrstyrt ftg konstruerat i Danmark (typen används även av danska flottan!), Som ett led i utvecklingen av fjärrstyrda svep har Försvarets Materielverk, FMV, för Försvarsmaktens räkning, anskaffat en minröjningsfarkost (MRF 01) från Danyard i Ålborg. Farkostens design bygger på danska marinens minröjningsfarkost MSF som utnyttjas för fjärrstyrd minsvepning och minjakt inom Standard Flex 300-systemet. MRF 01 skall utnyttjas av 4.minkrigsflottiljen som en plattform för taktik- och metodutveckling samt FMV prov och försök med nya fjärrstyrda svep. Verksamheten med farkosten är en del av utvecklingen av nytt fjärrstyrt svep ROSSS (Remote Operated Sweep and Sensor System). Inriktningen är att efter genomförda prov med minsvep skall farkosten även utnyttjas för prov och försök vid utveckling av fjärrstyrd minjakts- och bottenkarteringsfunktion Initialt kommer MRF 01 att utnyttjas för systemprover och syftet med proven är att utvärdera farkostens egenskaper som fjärrstyrd svepdragare. Resultaten skall ligga till grund för kravställningar och specifikation av ROSSS. Ftg:et är 26,3m långt, 7m brett och har ett deplacement på 129 ton, max fart är 12kn. Ftg:et kan även användas bemannat och har då en besättning på 7man. Hon är byggd i glasfiber och levererades 2001. HMS Sökaren Quote
Maskirovka Posted December 19, 2005 Report Posted December 19, 2005 HMS Sökaren (MRF 01) är ett fjärrstyrt ftg konstruerat i Danmark (typen används även av danska flottan!), Som ett led i utvecklingen av fjärrstyrda svep har Försvarets Materielverk, FMV, för Försvarsmaktens räkning, anskaffat en minröjningsfarkost (MRF 01) från Danyard i Ålborg. Farkostens design bygger på danska marinens minröjningsfarkost MSF som utnyttjas för fjärrstyrd minsvepning och minjakt inom Standard Flex 300-systemet. MRF 01 skall utnyttjas av 4.minkrigsflottiljen som en plattform för taktik- och metodutveckling samt FMV prov och försök med nya fjärrstyrda svep. Verksamheten med farkosten är en del av utvecklingen av nytt fjärrstyrt svep ROSSS (Remote Operated Sweep and Sensor System). Inriktningen är att efter genomförda prov med minsvep skall farkosten även utnyttjas för prov och försök vid utveckling av fjärrstyrd minjakts- och bottenkarteringsfunktion Initialt kommer MRF 01 att utnyttjas för systemprover och syftet med proven är att utvärdera farkostens egenskaper som fjärrstyrd svepdragare. Resultaten skall ligga till grund för kravställningar och specifikation av ROSSS. Ftg:et är 26,3m långt, 7m brett och har ett deplacement på 129 ton, max fart är 12kn. Ftg:et kan även användas bemannat och har då en besättning på 7man. Hon är byggd i glasfiber och levererades 2001. HMS Sökaren Tackar, det kanske kommer mer info på mil.se var det lider Jag som trodde SAM var en succé, var inte t.om tal om att amerikanerna tänkte köpa in den? Dom kunde kanske ha vidareutvecklat det konceptet. Quote
Recommended Posts