Jump to content

Recommended Posts

Jag är nyfiken på kvaliteten på HvSS kurser och kurscheferna/instruktörerna.

Skriv här, eller pm'a om ni har åsikter som inte lämpar sig öppet. :)

Hur upplever ni HvSS kursgård? Vad saknas/kan förbättras/borde finnas?

Är Plutonchef-kurserna bara MUS, eller är det något pang i busken också?

edit:

Egen tråd, där ser man.

Följdfråga: vilka HvSS-anställda/instruktörer frekventerar forumet? Någon som vågar ge sig till känna?

Edited by Apone

Jag har gått 6 kurser på skolan och de lärare/instruktörer som jag drabbats av har över lag varit bra, pålästa,

kunniga och pedagogiska. Undantag finns alltid överallt, så även på Hemvärnets Stridsskola.

Vissa kurser har varit på fel riktning, men där har man kunnat vara flexibel nog att göra en kursändring (haha)

så att innehåll och genomförande bättre har matchat hur kursen utvecklats och kursdeltagarnas förväntningar

till upplägget.

Skolan tillämpar principen att duktiga elever får komma tillbaka som hjälpinstruktörer eller repetitörer som

HvSS kallar det och där kan det klart svajja en aning, men flera har varit väldigt duktiga och superseriösa.

Petrigården är helt ok förutom elevhotellet som är riktigt slitet. Rummen har kass ventilation, värmen är svår

att få hyfs på trots eller kanske tack vare (?) ett datoriserat system. Det har väl snackats ett tag om att renovering

är planerad.

Det mesta finns annars förutom möjligheten att betala med kort. Godisautomaten är sällan välfylld och

växelautomaten var borta senast jag var där.

Restaurangen tycker jag håller hög klass. Bra god mat och trevlig personal.

Angående Plutonchefskurserna så är dom väldigt olika varandra.

Plutonchef 1:1 är helt utan vapen och stridsutrustning, medan 1:2 och 3 Insats är mer inriktade på stridsteknik.

Senaste jag hörde hade man gjort om 3 Insats en aning igen sen jag gick den.

Då var den i princip en tillämpad övning i 9 dygn och gick Mälaren runt i högervarv via Strängnäs-Eskilstuna-Enköping-Stora Sätra-HvSS.

Sista natten var den enda som tillbringades på HvSS.

Man anpassar alltså kurserna och gör en del förändringar efter hand och mellan kurserna för att hela tiden förbättra upplägget.

Kan bara bekräfta det som cf112 har skrivit.

Det jag gärna ser mer av på HvSS är yngre förmågor med "färsk" input ifrån övriga FM. Detta efter jag har stött på en ung Kn på HvSS som är grymt duktig.

Någon form av "genomströmning" av nytt blod tror jag skulle vara vitaliserande för utbildningarna.

Det här skriver jag inte för att racka ner på dom lärare som jobbar på HvSS idag. De lärare jag har haft på HvSS är duktiga, men det händer mycket ute i övriga FM som jag tror kommer in snabbare i HvSS´s verksamhet om det finns en "genomströmning" av lärare med "färsk" input ifrån övriga FM.

/Challe

Jag tycker anläggningen är bra, förutom det där med ventilationen i elevhotellet. Faciliteternas belägenheter gör bl a teoretiska utbildningar tidseffektiva.

Allt inom högst en minuts gångavstånd och under i stort sett samma tak, det är bra. Restaurangen är den bästa jag varit om inom det militära. Bra och rikligt med mat (5-kilos kurs varning om man inte passar sig) och mycket trevlig personal.....restaurang är rätt benämning. Som nyanländ får man mycket bra information om skolan, personalen, funktioner, faciliteter, lärare och regler.......behöver bara tänka på det man är där för.

Edited by 23:e komp.

Fått ett PM

Indivd A skriver:

Jag tänkte bara tipsa om att jag tycker att HvSS åtminstone tidigare hållt bra nivå på utbildningen. De kurser som jag genomfört där är Plutch- och Kompch-kurs samt UGL.

Jämfört med många andra utbildningar jag gått så är det inte sämre nivå på HvSS än eljest. Jag har genomgått officersutbildning och ytterligare kanske 60 veckors utbildning i reguljära FM så visst jämförelsemtrl finns.

Jag har bara gott en kurs där (pluch 1:1) men den var minst lika bra eller till och med bättre än motsvarande

som jag gick fem år tidigare via Södertörnsgruppen.

Elevhotellet tycker jag vara bra, rätt så skönt att ha sitt eget rum och mycket bättre än att bo på ett delat logement.

Den dåliga ventilationen kände jag inte av, och det var ingen annan kurskamrat som påpekade det heller.

Vad det gäller lärarna så tyckte jag dom var bra. Det Mj N inte kan om infanteristrid är inte värt att veta.

Vad det gäller lärarna så tyckte jag dom var bra. Det Mj N inte kan om infanteristrid är inte värt att veta.

Fast är det infanteristrid som hemvärnet skall vara kungar på? Får vi en utbildning som är anpassad till uppgiften? Bara retoriska frågor från min sida och inget jag avser att följa upp i denna tråd.

Själv har jag hittills bara gått en kurs där (Stabsmedlem) och jag tyckte den var bra. Det applex vi fick att jobba utifrån var bra upplagt och kändes relevant. Nackdelen var att jag gick kursen just i övergången till fem-punktsorderformatet men kursen var upplagd enligt det gamla formatet. Jag antar att kursen är uppdaterad till det nya nu. Konceptet med att låna in erfarna instruktörer från övriga landet tycker jag borgar för att friskt blod blandas in det befintliga. Tankar och idéer utifrån hjälper även den fasta personalen att utvecklas och stagnation i kursinnehållet motverkas.

Inkvarteringen var enkel men ok i mina ögon. Varmt/kallt var inget problem för mig fast det hjälpte nog att det var varm vår och jag sov med öppet fönster. Samt att det var nog bara just när det var dags att sova som jag tillbringade tid på rummet. Maten har redan avverkats i övriga kommentarer och jag kan bara hålla med, den är(/var?) bra i restaurangen.

Jag kom på en trevlig sak till.

Besök i mässen är en grej som lite hör till, och sedan man bildade mässföreningen så

är priserna i baren helt annorlunda än tidigare. Som underbetald hobbykrigare kan det vara

fint att kunna dela en skål med kamrater utan att bli utfattig. :Malaj:

Nackdelen med detta är att nästan ingen köper något till utryckningsmiddagen i restaurangen

längre, där det är marknadsmässiga priser i vanlig ordning.

Har varit en hel del på HvSS dock senaste år på batch kurser och lite andra tillställningar.

Lärarna på dessa har varit mycket kompetenta, har inte varit rädda för att ta emot andras synpunkter och ta till sig själva av nya kunskaper från elever, flera av lärarna ser oss inte som elever utan som kollegor, kan även nämna att en lärare är nu rekryterad till ett insats förband i NSS..

Som redan nämnts så är restaurangen och maten högklassig, som fd QM så är det alltid intressant att se hur special kost fungerar för våra kollegor som behöver sånt och även detta är i samma klass.

Lokaler: har varit inkvarterad i nya kungsgården (nåt fint ska man ha när man gick batch 2:2) och den är fin fin, ARA standard tror jag det heter. Petri gården är som att köpa en lott kan bli riktigt bra eller mindre bra, en vinter låg jag med bara påslakanet och svettades, även en sommar.. En annan så frös man, men renovering ska ske av hela Petri gården, till ARA standard. Något annat bra att nämna är att man nu har 8 rum som du får ha med dig hund i. har själv haft med attack valpen några ggr.

Att ingen har nämnt bastun nere vid sjön är skandal, den är riktigt fin och man kan hopa så gott som direkt ut i Mälaren, så j….a härligt!

Slutligen naturen runt hela området är super fint, att ta en promenad runt hela området efter lunch innan skolbänken är en fröjd för själen.

Mvh Pelle

Att ingen har nämnt bastun nere vid sjön är skandal, den är riktigt fin och man kan hopa så gott som direkt ut i Mälaren, så j….a härligt!

Bastun är kanon. Går alldeles utmärkt att bada bland isflaken i mars månad.

Vildsvinen är också ett spännande inslag. Särskilt nu sedan dom kommit underfund med att soptunnorna utanför restaurangen

går att plundra kvälls/nattetid samtidigt som lektion pågår mindre än 10 meter därifrån.

Dock mindre kul att plocka upp efter dom på morgonen.

• 1 year later...

Manöver!

Jag är en enkelt soldat inom HVinsats. Har varit med i HV sedan 06, alltså går jag in på mitt 5e år. Storm trivs!

Men nu börjar det kurra lite i kurstarmen.

Jag fick mer eller mindre i uppgift att utbilda mig till Gruppchef av min Plutonchef.

Jag tänkte höra om era erfarenheter om HVSS.

Vad jag sökt på FMs hemsida så finns det inte super mycket information om vad kurserna innehåller.

Är det olika kurser för insats och "vanliga" HV?

Någon som gått någon liknande utbildning på HVSS sen innan?

Hoppas ni förstår mina något suddiga frågor.

Slut ,O

Duger inte det som står i kurskatalogen vad det gäller omfattningen?

Målet är att bli skyttegruppchef, ingen skillnad om man är på bevakning- eller Insatskomp.

Efter genomförd kurs ha:

• Fakta avseende hemvärnspluton organisation, materiel och uppgifter.

• Förståelse för hemvärnsgruppens organisation, materiel och uppgifter.

• Fakta om motståndaren.

• Förståelse för skyddslagens lagrum, folkrätt och etik avseende gruppchefens roll och

ansvar.

• Färdighet att leda hemvärnsgrupp vid försvar av stridsställning.

• Färdighet att leda hemvärnsgrupp vid sammanstöt under framryckning.

• Färdighet att leda hemvärnsgrupp vid upprättande av in- och utfartspost.

• Färdighet att leda hundekipage inom ramen för hemvärnsgrupps uppgifter.

• Färdighet att leda hemvärnsgrupp vid upprättande och betjäning av o-plats.