Jump to content

Recommended Posts

Posted

Undrar lite över vad en gränsjägare sysslar med? Namnet skulle kunna antyda att man utövar någon form av avancerat gränsskydd(?) Jag provade att söka på lumpen.nu men hittade ingenting.

/Johan ES

Posted

Hoppas jag minns rätt nu.

Det finns/fanns två gränsjägarförband (kommer inte ihåg storleken på förbandet) GJ66 och GJ67.

Personal till GJ66 utbildades bara varannat år och det var på Lapplans Jägarregemente i Kiruna (I22/GJ66). Det var vanliga jägarsoldater från I22 som krigsplacerades GJ66 och hade som uppgift att bedriva jägarstrid i gränstrakterna. Med andra ord hade GJ66 hand om den norra delen och vanliga NJ delarna längre söderut.

GJ67 utbildades av andra förband och om jag lärt mig rätt var det pionjärer och liknande som skulle minera gränstrakterna och spränga broar, vägtrummor och liknande. GJ67 var alltså inte jägarsoldater i vanlig mening.

Jag är inte säker på allt detta så rätta mig gärna.

Posted
Det här har varit uppe tidigare... fram med karta, kompass å hund.      Leta.

Du får gärna hänvisa mig till en specifik tråd. Jag har provat sökfunktionen här men endast hittat en tråd, utöver den här. Det enda som nämndes där var vilken färg gränsjägarna har på sin basker.

/Johan ES

Posted
En titt på den officiella hemsidan kanske ger några svar.

G67

Precis den sidan hittade jag efter en sökning på www2.mil.se. Jag kan ju inte direkt säga att sidan innehöll så mycket information. Det var mest en kortfattad beskrivning av hur förbandet är uppbyggt. Finns det ingen här på forumet som gjort sin utbildning som gränsjägare? Hur många gränsjägare utbildas egentligen varje år?

/Johan ES

Posted
Inga eftersom I22 numera som bekant är nerlagt.

Så sant!

Min fråga hade inget egentligt syfte, bara jag som var lite nyfiken. Blågul får gärna låsa tråden.

/Johan ES

Posted
Gränsjägarna lades ner i samband med försvarsbeslutet 2000, liksom många andra enhetstyper och förband.

Lades inte ner utan det är nu mera HV heter närare bestämt Norrbottens gränsjägar grupp G67

Här är deras hemsida G67

Posted

Gränsjägare är ingen befattning utan förband av olika slag underställda gränsjägarstab. Däremot placerades vissa NJ-förband i sadan stab. Surfa in pa FMLOGs sida där du kan tanka hem reglementen och leta upp stabsR FU2. Finns e´n bilaga langt bak som tar upp denna fraga. Dock inte helt aktuell info.

Posted
Gränsjägare är ingen befattning utan förband av olika slag underställda gränsjägarstab. Däremot placerades vissa NJ-förband i sadan stab. Surfa in pa FMLOGs sida där du kan tanka hem reglementen och leta upp stabsR FU2. Finns e´n bilaga langt bak som tar upp denna fraga. Dock inte helt aktuell info.

Tack! Reglementet innehöll precis den information jag sökte.

/Johan ES

• 4 weeks later...
Posted
Inga eftersom I22 numera som bekant är nerlagt.

Hur tragiskt som helst särskilt som att jag inte åkt upp dit och sett hur det ser ut idag. Är det någon som vet hur de har förvaltat regementsområdet??

Posted

Jag var där för några veckor sedan. Förutom Lapplandsjägargruppen verkar det mest vara civila företag som huserar inanför grindarna

Posted
Jag var där för några veckor sedan. Förutom Lapplandsjägargruppen verkar det mest vara civila företag som huserar inanför grindarna

Man får väl ta sig i kragen och åka upp i sommar kanske??

:/