Vic Posted April 9, 2009 Report Share Posted April 9, 2009 (edited) Kikade in på sidan för utlandstjänst på mil.se inför den kommande rekryteringen och såg att de gjort om nivåsystemet från det tidigare (9=menig, 8=fu, eller hur det nu var tidigare). Sökte runt i forumet men hittade ingen tråd om detta? Muckade 2008 som furir, och undrar var detta placerar mig i det nuvarande nivåsystemet? Har svårt att tro att jag placeras någonstans över nuvarande Krp, med endast 11mån vpl som Gruppchef i ryggen... /vic edit: en länk till var man kan läsa mer om just detta vore också kul att få. Edited April 9, 2009 by Vic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FMV Posted April 9, 2009 Report Share Posted April 9, 2009 Kolla här http://mil.se/sv/Nyheter/Nyhetsarkiv/Centr...vabefalssystem/ Kikade in på sidan för utlandstjänst på mil.se inför den kommande rekryteringen och såg att de gjort om nivåsystemet från det tidigare (9=menig, 8=fu, eller hur det nu var tidigare).Sökte runt i forumet men hittade ingen tråd om detta? Muckade 2008 som furir, och undrar var detta placerar mig i det nuvarande nivåsystemet? Har svårt att tro att jag placeras någonstans över nuvarande Krp, med endast 11mån vpl som Gruppchef i ryggen... /vic edit: en länk till var man kan läsa mer om just detta vore också kul att få. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vic Posted April 9, 2009 Author Report Share Posted April 9, 2009 Kolla här http://mil.se/sv/Nyheter/Nyhetsarkiv/Centr...vabefalssystem/ Kikade in på sidan för utlandstjänst på mil.se inför den kommande rekryteringen och såg att de gjort om nivåsystemet från det tidigare (9=menig, 8=fu, eller hur det nu var tidigare).Sökte runt i forumet men hittade ingen tråd om detta? Muckade 2008 som furir, och undrar var detta placerar mig i det nuvarande nivåsystemet? Har svårt att tro att jag placeras någonstans över nuvarande Krp, med endast 11mån vpl som Gruppchef i ryggen... /vic edit: en länk till var man kan läsa mer om just detta vore också kul att få. Läste på länken, fanns en del intressant information. Däremot, om jag ska vara ärlig, så vet jag inte om jag blev så mycket klokare i min frågeställning gällande var jag befinner mig i nivåsystemet som muckad 11-månaders Gruppchef, alltså furir. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 9, 2009 Report Share Posted April 9, 2009 Läste på länken, fanns en del intressant information. Däremot, om jag ska vara ärlig, så vet jag inte om jag blev så mycket klokare i min frågeställning gällande var jag befinner mig i nivåsystemet som muckad 11-månaders Gruppchef, alltså furir. Furir (|||) = sergeant (>>>) = OR-5 De som gör GU som GB nu verkar bara bli korpraler (OR-4), men det påverkar ju inte dig som redan muckat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vic Posted April 9, 2009 Author Report Share Posted April 9, 2009 Läste på länken, fanns en del intressant information. Däremot, om jag ska vara ärlig, så vet jag inte om jag blev så mycket klokare i min frågeställning gällande var jag befinner mig i nivåsystemet som muckad 11-månaders Gruppchef, alltså furir. Furir (|||) = sergeant (>>>) = OR-5 De som gör GU som GB nu verkar bara bli korpraler (OR-4), men det påverkar ju inte dig som redan muckat. Ok. Trodde "Furir (|||) = sergeant (>>>) = OR-5" gällde för kontraktsanställda, specoff osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jända Posted April 13, 2009 Report Share Posted April 13, 2009 Läste på länken, fanns en del intressant information. Däremot, om jag ska vara ärlig, så vet jag inte om jag blev så mycket klokare i min frågeställning gällande var jag befinner mig i nivåsystemet som muckad 11-månaders Gruppchef, alltså furir. Furir (|||) = sergeant (>>>) = OR-5 De som gör GU som GB nu verkar bara bli korpraler (OR-4), men det påverkar ju inte dig som redan muckat. Ok. Trodde "Furir (|||) = sergeant (>>>) = OR-5" gällde för kontraktsanställda, specoff osv. Specoff är ifrån OR-6 d.v.s. 1. Sergeant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted April 13, 2009 Report Share Posted April 13, 2009 Specoff är ifrån OR-6 d.v.s. 1. Sergeant. Blev inte första kullen SO OR-5 efter examen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NoPinky Posted April 13, 2009 Report Share Posted April 13, 2009 Specoff är ifrån OR-6 d.v.s. 1. Sergeant. Blev inte första kullen SO OR-5 efter examen? Nix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jända Posted April 30, 2009 Report Share Posted April 30, 2009 Specoff är ifrån OR-6 d.v.s. 1. Sergeant. Blev inte första kullen SO OR-5 efter examen? Nix Det har antagligen blivit lite förvirrat för utomstående då första kullen SOU examnierades som sergeanter enligt det gamla nivåsystemet. Dock är sergeant i det gamla nivåsystemet = 1. sergeant i det nya nivåsystemet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 30, 2009 Report Share Posted April 30, 2009 Här FM:s formella översättningar: Kodöversättningstabell OR 1 Menig OR 2 Menig 1. klass OR 3 Vicekorpral OR 4 Korpral OR 5 Sergeant OR 6 1:e Sergeant, 1:e styrman *, 1:e konstapel *, 1:e maskinist * OR 7 Fanjunkare Flaggstyrman *, Flaggkonstapel *, Flaggmaskinist * OR 8 Förvaltare OR 9 Regements-förvaltare, Flottiljförvaltare ** OF 1 Fänrik OF 1 Löjtnant OF 2 Kapten OF 3 Major, Örlogskapten * OF 4 Överstelöjtnant, Kommendörkapten * OF 5 Överste, Kommendör * OF 6 Brigadgeneral, Flottiljamiral * OF 7 Generalmajor, Konteramiral * OF 8 Generallöjtnant, Viceamiral * OF 9 General, Amiral * Armén OR 1 Private Pte OR 2 Private First Class PFC OR 3 Lance Corporal LCpl OR 4 Corporal Cpl OR 5 Sergeant Sgt OR 6 Sergeant First Class SgtFC OR 7 Colour Sergeant CSgt OR 8 Sergeant Major WO2 OR 9 Regimental Sergeant Major WO1 OF 1 Second Lieutenant 2Lt OF 1 Lieutenant Lt OF 2 Captain Capt OF 3 Major Maj OF 4 Lieutenant Colonel LtCol OF 5 Colonel Col OF 6 Brigadier General BGen OF 7 Major General MajGen OF 8 Lieutenant General LtGen OF 9 General Gen Flottan OR 1 Seaman S OR 2 Seaman First Class SFC OR 3 Able Seaman AS OR 4 Able Seaman First Class ASFC OR 5 Leading Seaman LS OR 6 Petty Officer PO OR 7 Chief Petty Officer CPO OR 8 Warrant Officer WO OR 9 Chief Warrant Officer CWO OF 1 Acting Sub-Lieutenant ASLt OF 1 Sub-Lieutenant SLt OF 2 Lieutenant (N) Lt (N) OF 3 Lieutenant Commander LtCdr OF 4 Commander Cdr OF 5 Captain (N) Capt (N) OF 6 Rear Admiral (lower half) RAdm(LH) OF 7 Rear Admiral RAdm OF 8 Vice Admiral VAdm OF 9 Admiral Adm Amfibiekåren OR 1 Marine M OR 2 Marine First Class MFC OR 3 Lance Corporal LCpl OR 4 Corporal Cpl OR 5 Sergeant Sgt OR 6 Sergeant First Class SgtFC OR 7 Colour Sergeant CSgt OR 8 Sergeant Major WO2 OR 9 Regimental Sergeant Major WO1 OF 1 Second Lieutenant 2Lt OF 1 Lieutenant Lt OF 2 Captain Capt OF 3 Major Maj OF 4 Lieutenant Colonel LtCol OF 5 Colonel Col OF 6 Brigadier General BGen OF 7 Major General MajGen OF 8 Lieutenant General LtGen OF 9 General Gen Flygvapnet OR 1 Airman Amn OR 2 Airman First Class AFC OR 3 Senior Airman SrA OR 4 Corporal Cpl OR 5 Sergeant Sgt OR 6 Sergeant First Class SgtFC OR 7 Colour Sergeant CSgt OR 8 Sergeant Major WO2 OR 9 Wing Sergeant Major WO1 OF 1 Second Lieutenant 2Lt OF 1 Lieutenant Lt OF 2 Captain Capt OF 3 Major Maj OF 4 Lieutenant Colonel LtCol OF 5 Colonel Col OF 6 Brigadier General BGen OF 7 Major General MajGen OF 8 Lieutenant General LtGen OF 9 General Gen Källa: Skrivelse HKV 2009-04-24 16100.56612 Bil 1 * avser Flottan ** avser Flottan och Flygvapnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra-India Posted April 30, 2009 Report Share Posted April 30, 2009 Ni får kalla mig dum ihuvudet men jag fattar inte hur dom räknar in 15månaders kb-elever som muckat innan 2007. Är de som serganter? dom kan ju inte gå under yoff kategori. Dom titulerades "krigsplacerade/vpl fänrikar" efter muck. Vilket de redan då inte fanns någon logik i varför man rankade dem så högt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 30, 2009 Report Share Posted April 30, 2009 Under invasionsförsvarets tid så var det fullt logiskt eftersom de utbildades för att lösa uppgifter inom krigsorganisationen på en viss nivå (gamla nivå 6). En fd KB-elev kan sägas ha kompetens att bestrida befattningar upp till OR5. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted April 30, 2009 Report Share Posted April 30, 2009 Under invasionsförsvarets tid så var det fullt logiskt eftersom de utbildades för att lösa uppgifter inom krigsorganisationen på en viss nivå (gamla nivå 6). En fd KB-elev kan sägas ha kompetens att bestrida befattningar upp till OR5. /K Men om en gammal Furir motsvarar OR-5* och en gammal Sergeant OR-6* så låter det konstigt att en gammal Fänrik skulle motsvara OR-5?* * Enligt tidigare inlägg i tråden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 30, 2009 Report Share Posted April 30, 2009 Jo, men OR 6 och uppåt förutsätter (normalt) officersexamen från antingen SOU, ROP eller YOP (motsv). Om en fd KB ska söka befattningar i US så är det OR2-OR5 som denne (normalt) är behörig att söka. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts