Jump to content

Eiser T-Shirt mod. gammal?

2Sharp

Recommended Posts

När jag gjorde GU 1993/1994 fick man ut en vit t-shirt av tillverkaren Eiser, samma snitt som de tidiga, vita kallingarna.

Dvs enkla saker.

Finns det någon som har sett dessa till försäljning på något, mer eller mindre, obskyrt överskottslager?

Jag har nog sett det mesta säljas men aldrig dessa t-shirts.

Så vart kan jag nostalgitrippa och köpa mig dessa t-shirts? Jag vill icke ha några liknande, civila, t-shirts från samma tillverkare...

:wub:

När jag gjorde GU 1993/1994 fick man ut en vit t-shirt av tillverkaren Eiser, samma snitt som de tidiga, vita kallingarna.

Dvs enkla saker.

Finns det någon som har sett dessa till försäljning på något, mer eller mindre, obskyrt överskottslager?

Så vart kan jag nostalgitrippa och köpa mig dessa t-shirts? Jag vill icke ha några liknande, civila, t-shirts från samma tillverkare...

:wub:

i grönt eller M90?

Menar du BomKan? Tröja bomull, kanaliserande?

Jeans & BomKan, a.k.a liten permisuniform. Klassiker på vilket ölutskänkande etablissemang som helst i en regementsstad på 80-/90-talet. På den tiden vi hade ett invasionsförsvar med landskapsregementen för att förtydliga för yngligarna på forumet.

Jeans & BomKan, a.k.a liten permisuniform. Klassiker på vilket ölutskänkande etablissemang som helst i en regementsstad på 80-/90-talet. På den tiden vi hade ett invasionsförsvar med landskapsregementen för att förtydliga för yngligarna på forumet.

!!!

Det var tider det!

Vi fick aldrig ut "långkalsongströjorna", men om man vid tvättbyte slängde ett par långkallingar i korgen för tröjor så fick man naturligtvis tillbaka en tröja! (Förrådspersonalen undrade efter ett tag hur vi kunde ha dessa tröjor - vi hade ju inte fått ut dem...) Ett "problem" med tröjorna var storleken: Om man ville ha någorlunda längd på ärmarna var man tvungen att ta en så stor storlek att tröjan kunde användas som nattskjorta. Jag har ett par bomkan-tröjor i en låda på vinden!

En annan, lite mer vågad variant var jeans, kavaj och kronans (fys-) linne. Detta krävde dock några timmar på gymmet.

Pratar vi om de vita långkalsong tröjorna från 59 systemet? Som var väldigt lika de "farfars tröjor" som var populära i handeln i början på 90-talet? (90-91) Men dessa var väl med lång ärm?

Jepp, (avs. bomkan-tröjan) Lite beroende på ålder var ärmen av (cirka) 3/4 längd med en lång mudd. (Jag skall leta reda på mina tröjor på vinden!)

Några t-shirts såg jag inte förrän de gröna började komma ut. Jag har aldrig sett någon vit, dock låter det sannolikt.

Menar du "G-tröjan"? En sorts kombination av stretchlinne och T-shirt, som får en att se ut som en total psykopat (eller något sånt)...?

Hmmm, psykopatdelen har jag inget minne av, men den var av kraftig bomull...

Dvs enkla saker.

:mellow:

i grönt eller M90?

Eh? Vit? :)

Nä, dem hade vi också, nog för att "bomkan" hade ärmar som passade en T-Rex, men det var ingen t-shirt :)

Någon borde väl ha sett de vita kallingarna (inte y-front, typ boxershorts, som de nuvarande gröna) med stämplade storlekar av samma tillverkare? T-shirten passade fint ihop med dessa om det kan vara till hjälp....

Om jag minns rätt användes dessa främst till poplinstället(?)

ah vit....

fyllingarna har jag nog ett gäng av någonstans, tror vi fick ut dessa till HV för ca tio år sen.

men vit t-shirt var det värre med.

jag gjorde repmöte 94 och då fick vi ut de sista resterna av m59-systemet blandat med div persedlar från 50-talet och framåt.

den som ondgör sig över att vissa hv-förband ser ut som tjetjenska milismän skulle dött i hjärtsvikt om han sett oss.

vi fick ut far-fars-tröjor från 50-talet iaf, gråa i bomull, tror att alla stal dessa för att de var högsta mode vid den tiden.

det var pga repmötet jag undrade över grönt eller M90.

en del befäl som vart nere på BA missioner hade M90 t-shirt.

det var inte så att den vita t-shirten var "regionalt utdelad" dvs test på vissa förband bara?

vi fick ut far-fars-tröjor från 50-talet iaf, gråa i bomull, tror att alla stal dessa för att de var högsta mode vid den tiden.

OT/ Jag köpte en sådan till en maskeradutstyrsel 1995: Jag letade på den mest slitna, urtvättade och lappade/lagade som fanns. TIllsammans med buskig lösmustasch och en kronfilt med hål, såg man ut som en sliten/sunkig mexikan. (Naturligtvis hade jag också en udda flaska med tequila och en vit/gul/grå gummimask från närmaste sportfiskeaffär...) Tröjan hade stora vassa aluminiumknappar.

OT/ Jag köpte en sådan till en maskeradutstyrsel 1995: Jag letade på den mest slitna, urtvättade och lappade/lagade som fanns. TIllsammans med buskig lösmustasch och en kronfilt med hål, såg man ut som en sliten/sunkig mexikan. (Naturligtvis hade jag också en udda flaska med tequila och en vit/gul/grå gummimask från närmaste sportfiskeaffär...) Tröjan hade stora vassa aluminiumknappar.

De gråa disktrasorna var verkligen TopNotch hos alla übercoola möpar ända in på tidigt 90-tal. Personligen har jag nog sovit mig igenom åtskilliga universitetsföreläsningar i en sådan läcker utstyrsel. Gärna i kombination med DocMartins.

Kommer väl ihåg både den kort ärmade t-shirten och den med 3/4 ärm. :banana Har aldrig sett dessa till salu någonstans. Storlekarna och passformen brukade vara ett aber främst på den med lång ärm. Så hittade man en storlek som passade så brukade vi tvätta dem själva hemma eller för hand. långkallingarna i samma stil som den långärmade var riktiga modeplagg med hängrumpa utan like :D . Den kortärmade t-shirten var annars riktigt skön.

Den grå har jag sett för försäljning men det var flera år sedan.

/logsqd

Ähum...jag fick ut dessa när jag gick med i Hv anno 1995 och utrkorten är förnyade vilket torde göra att de jag fick ut då egentligen inte existerar...eller ?

hursomhelst så vet jag att detta plagg finns till salu på militart.se bland M/59 produkterna

kolla det vetja´

Edited by Armyk9handler

@Lt P et al

Vill bara påpeka att man bar kronans kallingar, tröja bom kanal, kronans strumpor, 90 kängor och jeans. Bomber jacka förordades!

Detta tillsammans med rakad skalle och man blev identifierad som lumpare rätt lätt. I Stockholm blev man skylld för skinhead!

@Lt P et al

Vill bara påpeka att man bar kronans kallingar, tröja bom kanal, kronans strumpor, 90 kängor och jeans. Bomber jacka förordades!

Detta tillsammans med rakad skalle och man blev identifierad som lumpare rätt lätt. I Stockholm blev man skylld för skinhead!

90-kängor? När riktiga karlar gjorde lumpen var inte 90-kängan uppfunnen! :dribble:

Dessutom är det bara avlusade bosjeviker som rakar huvudet vid militärtjänstgöring. Riktiga krigare hade high 'n tight eller snedbena med rakade sidor ;)

@2Sharp Vet vilka du menar men har aldrig sett dem sedan GU, tyvärr... Hittar du dem ngnstans, låt oss veta.

... man bar kronans kallingar, tröja bom kanal, kronans strumpor, 90 kängor och jeans...//... tillsammans med rakad skalle och man blev identifierad som lumpare.
Håller med om allt utom det där med rakad skalle. Min uppfattning är att det var - i allmänhet - inte särskilt vanligt med riktigt kort-kort hår under GU fram till mitten på 90-talet..?

Jag köpte min första trimsax 1990 när en frisör begärde (då, i mina ögon, hutlösa) 200 SEK för en vanlig kort klippning. Klippte många under GU 91/92 och ROK 92/93 men det var oftast fråga om (försök till) 'frisyrer' snarare än 0 eller 2 mm runtom.

Efter de inledande Ba-missionerna blev det däremot nästan lika vanligt med kort-kort hår som med diverse sydslaviska uttryck

Jag klipper mig fortfarande själv men ju fler barnen blir desto kortare (;-)) tid lägger jag på det. Får vi ett fjärde så kommer jag troligtvis kapitulera helt och hänfalla till att bara använda kortaste distansen. Svikande hårlinje och begynnande flint har givetvis inget med saken att göra...:dribble:

[Edit]Peder, du hann före...[/edit]

Edited by tgb1116

Ähum...jag fick ut dessa när jag gick med i Hv anno 1995 och utrkorten är förnyade vilket torde göra att de jag fick ut då egentligen inte existerar...eller ?

hursomhelst så vet jag att detta plagg finns till salu på militart.se bland M/59 produkterna

kolla det vetja´

Jag hittar ingen t-shirt? Vart?? :dribble:

Nej, en t-shirt har ju korta ärmar...

Den länken du visar är den tidigare nämnda bomkan om jag inte tappat det helt....

ta fram saxen då :-P

Skämt åsido, det var den jag tänkte på. Farfarströja hette den civila varianten som var populär.