wolfie666 Posted March 17, 2003 Report Posted March 17, 2003 Vilka tält används det inom FM,förutom tält12 och 20. Här ni några erfarenheter vilka är bra och så. /:D Quote
Ingbat/I19 Posted March 17, 2003 Report Posted March 17, 2003 Stabstält 22 & 32 är utomordenliga!!! Används dock inte som förläggningstält inom FM men civilt är de kanon att sova i om man är ett gäng!!! Quote
106 Posted March 17, 2003 Report Posted March 17, 2003 Det finns även patrulltält, knäppetält (bra), enmanstält 2000 (funkar men inte mycket mer), Hilleberg Keron GT och Nammatj (Mycket bra enligt de som använt dem). Sedan har vi ju större saker såsom stabstält 22 (?), 50-tält (funkar bra med logementssängar), reptält, sjukvårdstält mm Själv föredrar jag ett tält utan kamin såsom knäppetält eller Keron/Nammatj så länge jag har sovsäck 2000. Då kan man sova bra hela natten utan att behöva sitta eldpost eller vakna därför att folk inte kan hålla en jämn temperatur. Förläggningstält 12 är för litet men tält 20 fungerar bra om man har "tårtbitarna" och är få i tältet dvs en tårtbit per person. Det går bra med liggunderlag också men blir man för många är det inte särskilt funkis. Skall man bygga motsvarande en camp (vara på platsen länge, upptäckt gör inget, tillgång till el/värmare och lastbilar) så är 50-tält eller sjukvårdtält bra då man kan använda vanliga logementssängar. Skall man lyxa till det kan man ha SJ-pall täckt med gummimatta. En del som åkt på missioner har bott på det sättet i många månader. Jag har provat 2 sorters kaminer till 20-tält (av 3) och två sorters dieselvärmare till andra tält. Quote
winnfield Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 (edited) Det finns även patrulltält, knäppetält (bra), enmanstält 2000 (funkar men inte mycket mer), Hilleberg Keron GT och Nammatj (Mycket bra enligt de som använt dem). Kan inte annat än instämma i lovsången över Keron 4 GT. Nu är inte jag någon guru på tält men jag tycker det var fruktansvärt bra kvalitet, inte en reva i duken trots mycket slit och släng. Längtar efter den dagen mitt studiebidrag övergår till en saftig lön så jag kan införskaffa ett eget Hilleberg-tält. Lite rolig detalj att det satt en namnlapp fastsydd någonstans med namnet på personen som hade sytt tältet. /Winnfield Edit: Hillebergs hemsida Jag bjuder på adressen till Hillebergs hemsida samt rättar till en mängd stavfel och tempusfel. Börjar fundera på om jag vara onykter när jag skrev inlägget. Edited March 19, 2003 by winnfield Quote
Doyle Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Jag faller in ledet med Keron 4 GTs beundrare. Ypperligt tält. Quote
Jocke MPJ Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Keron 4 är kärlek! Införskaffade ett sådant någon månad efter muck! F.ö måste jag säga att jag tycker att "puppan" är klockren - många verkar tycka att den "duger", jag förstår inte vad som är felet med den. Quote
mimesis Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Har patrulltält 8 försvunnit ur organisationen? Ett fantastiskt tält med en kaminen som går att plocka ned i småbitar. Quote
Minimi Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Är det någon som vet hur det gick för (de Norska?) dieselkaminerna? (Vi hade dem under SWERAP KS01.) Finns de ute på GU-förbanden, eller var det bara vi som fick testa denna nymodighet? Quote
Guest mutley Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Någon som har hittat det "plastiga" knäppetältet i en webbutik? Quote
Vargbroder Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Någon som har hittat det "plastiga" knäppetältet i en webbutik? Jag var inne på militaryshop i GBG och köpte ett i veckan. De verkar inte finnas på deras webshop, men om du ringer så ordnar de säkert ett tält åt dig. De hade bara ett fåtal kvar så rappa på. Telenummer finns på: militaryshop Knäppetältet (även kallat tältdel, ensamma vargen, etc...) är guds gåva till den svenske soldaten. Lätt och smidigt med tanke på hur stryktåligt det är. Går att använda till allt från att bygga O-post, som regnkappa, tält, till regnskydd på latrin etc... Quote
Guest mutley Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Knäppetältet (även kallat tältdel, ensamma vargen, etc...) är guds gåva till den svenske soldaten. Lätt och smidigt med tanke på hur stryktåligt det är. Går att använda till allt från att bygga O-post, som regnkappa, tält, till regnskydd på latrin etc... Exakt... Jag har dessutom aldrig sovit så gott som jag gjorde i ensamma vargen... Quote
Smocken Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Är det någon som vet hur det gick för (de Norska?) dieselkaminerna? (Vi hade dem under SWERAP KS01.) Dom hängde kvar på ks02. Quote
106 Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Dieselkaminer fanns kvar på KS06 men jag vet inte ursprungsland. Mina åsikter/observationer angående enmanstält 2000: Det fanns en riktig Gore-texpuppa på vissa jägarförband (bla FJS och K4) som tydligen var rätt bra. Enmanstält 2000 har vissa inte helt genomtänkta detaljer. Tyget på ovansidan är alldeles för tätt vilket gör att kondens bildas på insidan varvid sovsäcken blir blöt. Myggnätet är krångligt att fästa i mörker och kardborrebanden förstör det. Vid regnväder läcker det lätt in vatten genom öppningen vid huvudet. Mycket kardborreband vilket låter mycket om en hel pluton skall öppna sina puppor nattetid och vintertid fastnar snö i kardborrebanden. Öglorna (för exempelvis en slana) vid huvudänden är väldigt små. Det hade varit bättre med en kanal tillräckligt stor för en medelstor slana (bättre hållfasthet) och en lätt hopfällbar båge (som på civila tält). Det borde även finnas en möjlighet att spänna upp tältet vid fotänden. Tältet som fanns med på en bild tidigare verkar mycket bättre. Enmanstält 2000 fungerar men är inte mycket bättre än knäppetältet. Quote
Razvedka Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 (edited) 106: Avseende enmanstältet så kan jag i sak hålla med att det inte är mycket att hänga i granen (det kan man göra med tältdel...host) Men innersidan av gore-texväven är flossad för att just binda den fukt som inte "andas" direkt, vilket är en vanlig lösning för enmanstält som spänns upp (Phoxhole etc...). Detta saknades på de rena puppor som FJS köpte in (möjligt att K4 lånat några av dessa) på beställning från en firma i Småland. Denna variant var helt i trelagers gore-tex och har faktiskt än sämre fuktgenomsläpp än enmanstält 2000. Sedan att "puppan" är en mer rå och användbar lösning är en annan sak. Edited March 21, 2003 by Razvedka Quote
Recommended Posts