samurai Posted February 21, 2009 Report Share Posted February 21, 2009 Jag har fått ett brev från röjdyk där det står att jag är en av 4% som får denna intresseanmälan. Även om jag inte ens sökte dit under mönstringen då jag hade för dålig syn. Någon mer som fått denna och har lite info om varför jag då får den? Jag ska iallafall söka, så får vi se om de tar mig till extramönstring eller ej, värt ett försök. Någons som ska/redan har extramönstra dit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svante Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Jag har fått ett brev från röjdyk där det står att jag är en av 4% som får denna intresseanmälan. Även om jag inte ens sökte dit under mönstringen då jag hade för dålig syn.Någon mer som fått denna och har lite info om varför jag då får den? Jag ska iallafall söka, så får vi se om de tar mig till extramönstring eller ej, värt ett försök. Någons som ska/redan har extramönstra dit? Så vitt jag vet är det en hel del andra som fått det brevet också ja. Hört det från lite olika källor iaf. Var nog för lite folk som sökte röjdyk :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 (edited) Har inte gjort extramönstringen, men jag lämnade in een SANS på mönstringen och fick brev om att jag var uttagen till extramönstringen, fick en informations DVD med i brevet. Efter att jag kollat på filmen så ringde jag och förklarade att jag va nöjd med tjänsten jag fått, det är riktigt galet hårda tester. Kommer tyvärr inte ihåg så mycket om testerna, men taget så här ur minnet så tror jag att testerna pågår i 4 dagar. Första testen bestod av vattenfys.Man ska trampa vatten och samtidigt göra framåt volter, bakåt volter samt diverse rörelser med armarna. Pågår i antingen 30 minuter eller 60 minuter, kommer inte riktigt ihåg. Efter det va det läkarundersökningar, löpning, test av syreupptagningsförmågan, psykolog intervju och samtal med befäl vid röjdykardivisionen. Är du intresserad av en riktigt fysiskt påfrestande tjänst så ska du absolut satsa på röjdyk. Berätta gärna hur det går, lyckas du genomföra extramönstringen så får du gärna berätta hur det va. /Nyllet EDIT: Jag förmodar att det är okej att berätta lite om hur extramönstringen går till då de själva skickar ut information om exakt hur de går till för att man ska kunna förbereda sig? Edited February 22, 2009 by Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KeSSeLL Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Kollade upp nu med informations chefen för fjärde sjöstridsflottiljen och de sa att alla som har gjort jägartestet på mönstringen med godkänt resultat har fått en inbjudan om att få söka em för röjdyk. Och det där med 4 % var att totalt av alla de som mönstrar (godkända eller icke) har kapaciteten för att kunna bli röjdykare, alltså de som klarar extramönstringen är bland de 4%. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samurai Posted February 22, 2009 Author Report Share Posted February 22, 2009 Jag fick också dvd:n om hur utbildningen och mönstringen dit går till. Verkar vara riktigt roligt och tufft! Jag lämnade in brevet idag, så får vi se om jag blir antagen till extramönstring. Jag hoppas det! Man använder väl inte direkt så mycket vapen som röjdykare, då man jobbar med att röja minor? Blir väl dock endel i början kan jag tänka mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svante Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Kollade upp nu med informations chefen för fjärde sjöstridsflottiljen och de sa att alla som har gjort jägartestet på mönstringen med godkänt resultat har fått en inbjudan om att få söka em för röjdyk. Och det där med 4 % var att totalt av alla de som mönstrar (godkända eller icke) har kapaciteten för att kunna bli röjdykare, alltså de som klarar extramönstringen är bland de 4%. Så det är alltså 4% av alla mönstrande som rycker in som röjdykare efter klarad EM eller missförstod jag dig helt nu? Låter som lite för många. Lite komiskt om dom bara går på jägartestet istället för cykeln:P Jägartestet är ju inte i närheten av lika jobbigt och mjölksyrapåfrestande som att cykla en 9a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samurai Posted February 22, 2009 Author Report Share Posted February 22, 2009 Kollade upp nu med informations chefen för fjärde sjöstridsflottiljen och de sa att alla som har gjort jägartestet på mönstringen med godkänt resultat har fått en inbjudan om att få söka em för röjdyk. Och det där med 4 % var att totalt av alla de som mönstrar (godkända eller icke) har kapaciteten för att kunna bli röjdykare, alltså de som klarar extramönstringen är bland de 4%. Så det är alltså 4% av alla mönstrande som rycker in som röjdykare efter klarad EM eller missförstod jag dig helt nu? Låter som lite för många. Lite komiskt om dom bara går på jägartestet istället för cykeln:P Jägartestet är ju inte i närheten av lika jobbigt och mjölksyrapåfrestande som att cykla en 9a. Nej det må vara sant, att kolla på folks resultat kanske vore smartare, dock kanske lite för mycket jobb. Jägartestet kanske också är en "symbol" för att man söker de tuffaste tjänsterna. Kan tänka mig att det kollar ens resultat när man lämnar in intresseanmälan man fick istället.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M.Sirén Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Jag har också fått en kallese till EM. Men jag ska nog inte dit. Är inte riktigt min grej att dyka, jag håller mig till skogen ist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
b1rd Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Kan tillägga att dom även skickar detta brev till personer som inte gjort jägartest. Det beror väl helt enkelt på att dom vill ha så "bra" personer som möjligt som påbörjar utbildningen. Är säkert viktigt i dagsläget att få in många ansökningar så att högre makter inte får för sig att lägga/skära ner utbildningen pga bristande intresse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svante Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Kollade upp nu med informations chefen för fjärde sjöstridsflottiljen och de sa att alla som har gjort jägartestet på mönstringen med godkänt resultat har fått en inbjudan om att få söka em för röjdyk. Och det där med 4 % var att totalt av alla de som mönstrar (godkända eller icke) har kapaciteten för att kunna bli röjdykare, alltså de som klarar extramönstringen är bland de 4%. Så det är alltså 4% av alla mönstrande som rycker in som röjdykare efter klarad EM eller missförstod jag dig helt nu? Låter som lite för många. Lite komiskt om dom bara går på jägartestet istället för cykeln:P Jägartestet är ju inte i närheten av lika jobbigt och mjölksyrapåfrestande som att cykla en 9a. Nej det må vara sant, att kolla på folks resultat kanske vore smartare, dock kanske lite för mycket jobb. Jägartestet kanske också är en "symbol" för att man söker de tuffaste tjänsterna. Kan tänka mig att det kollar ens resultat när man lämnar in intresseanmälan man fick istället.. Fast det finns ju ruggigt vältränade personer på många tjänster utöver jägartjänsterna. Vet flera som sökte amfibie som hade 9:or i både styrka och kondis men som inte var sugna på just "jägeriets" stämpel om att gå oändliga sträckor, ligga och spana och frysa på en o-plats i 11 månader osv. Däremot kan jag tänka mig att flera där kanske varit sugna på att söka röjdyk om det kom ett litet motivationsbrev på posten:D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KeSSeLL Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 Kollade upp nu med informations chefen för fjärde sjöstridsflottiljen och de sa att alla som har gjort jägartestet på mönstringen med godkänt resultat har fått en inbjudan om att få söka em för röjdyk. Och det där med 4 % var att totalt av alla de som mönstrar (godkända eller icke) har kapaciteten för att kunna bli röjdykare, alltså de som klarar extramönstringen är bland de 4%. Så det är alltså 4% av alla mönstrande som rycker in som röjdykare efter klarad EM eller missförstod jag dig helt nu? Låter som lite för många. Lite komiskt om dom bara går på jägartestet istället för cykeln:P Jägartestet är ju inte i närheten av lika jobbigt och mjölksyrapåfrestande som att cykla en 9a. Nej som jag skrev så är det 4% av de som mönstrar som har kapaciteten att kunna bli röjdykare, inte 4% som kommer in... Och var det inte så att för att få göra jägartestet så krävdes det minst en 7 på cyckling eller nått sådant... så de har iaf en bra chans att de skickar ut inbjudan till åtminstånde någerlunda tränade personer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted February 22, 2009 Report Share Posted February 22, 2009 När jag mönstrade (strax efter andra istiden) räckte en 7:a i kondition för röjdyk iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted February 23, 2009 Report Share Posted February 23, 2009 Jag fick också dvd:n om hur utbildningen och mönstringen dit går till. Verkar vara riktigt roligt och tufft! Jag lämnade in brevet idag, så får vi se om jag blir antagen till extramönstring. Jag hoppas det! Man använder väl inte direkt så mycket vapen som röjdykare, då man jobbar med att röja minor? Blir väl dock endel i början kan jag tänka mig Jo, röjdykarnas uppgift är att dyka ned till minor eller andra suspekta objekt under vattnet för att kartlägga och ibland spränga. Man pysslar även mycket med miljöundersökningar på platser där FM tidigare har dumpat ammunition och annat som miljön inte tycker om. Röjdykarna tillhör Flottan och gör GSU med ganska liknande förtecken som övriga i Flottan. Man genomför reducerad PEK (utan Pansarskott och Kulspruta) och lär sig därmed att hantera Ak5 för att sedan kunna vara skyddsvakt vid sitt fartyg, motsvarande. Fysen som de genomför är naturligt betydligt hårdare än för övriga flottister dock och jag tror att de påbörjar dykutbildningen ganska tidigt. De gör sina första fyra eller fem månader i Karlskrona på Försvarmaktens Dykskola för att sedan flytta till (44.) Röjdykardivisionen i Skredsvik utanför Uddevalla. Där genomgår röjdykaraspiranterna själva röjdykarutbildningen och brukar bli klara någon gång i augusti. Vad som händer sedan beror lite på hur övningsåret är uppbyggt. Förra året flyttade samtliga dykare ombord på HMS Spårö som ett av två röjdykarfartyg i Flottan för att där få fartygsutbildning. Vissa av dykarna hamnade sedan på HMS Arholma, eftersom det andra röjdykarfartyget, HMS Sturkö, låg i malpåse i Mord...ehm, Karlskrona. Något tidigare år blev några av dykarna placerade i en landbaserad EOD-grupp. Jag har fått uppfattningen att röjdykare på grund av sin EOD-kompetens är ganska eftertraktade i Utlandsstyrkan. *EOD = Explosive Ordnance Disposal, ammunitionsröjning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
samurai Posted February 23, 2009 Author Report Share Posted February 23, 2009 Jag fick också dvd:n om hur utbildningen och mönstringen dit går till. Verkar vara riktigt roligt och tufft! Jag lämnade in brevet idag, så får vi se om jag blir antagen till extramönstring. Jag hoppas det! Man använder väl inte direkt så mycket vapen som röjdykare, då man jobbar med att röja minor? Blir väl dock endel i början kan jag tänka mig Jo, röjdykarnas uppgift är att dyka ned till minor eller andra suspekta objekt under vattnet för att kartlägga och ibland spränga. Man pysslar även mycket med miljöundersökningar på platser där FM tidigare har dumpat ammunition och annat som miljön inte tycker om. Röjdykarna tillhör Flottan och gör GSU med ganska liknande förtecken som övriga i Flottan. Man genomför reducerad PEK (utan Pansarskott och Kulspruta) och lär sig därmed att hantera Ak5 för att sedan kunna vara skyddsvakt vid sitt fartyg, motsvarande. Fysen som de genomför är naturligt betydligt hårdare än för övriga flottister dock och jag tror att de påbörjar dykutbildningen ganska tidigt. De gör sina första fyra eller fem månader i Karlskrona på Försvarmaktens Dykskola för att sedan flytta till (44.) Röjdykardivisionen i Skredsvik utanför Uddevalla. Där genomgår röjdykaraspiranterna själva röjdykarutbildningen och brukar bli klara någon gång i augusti. Vad som händer sedan beror lite på hur övningsåret är uppbyggt. Förra året flyttade samtliga dykare ombord på HMS Spårö som ett av två röjdykarfartyg i Flottan för att där få fartygsutbildning. Vissa av dykarna hamnade sedan på HMS Arholma, eftersom det andra röjdykarfartyget, HMS Sturkö, låg i malpåse i Mord...ehm, Karlskrona. Något tidigare år blev några av dykarna placerade i en landbaserad EOD-grupp. Jag har fått uppfattningen att röjdykare på grund av sin EOD-kompetens är ganska eftertraktade i Utlandsstyrkan. *EOD = Explosive Ordnance Disposal, ammunitionsröjning. Utmärkt beskrivning, kul att folk engagerar sig och ger en information! Nu har jag ju bara skickat in den ansökan jag fick. Kunde inte söka det på mönstringen då jag hade för dålig syn, men varför inte chansa, det var dem som gav det till mig:) Annars blir det kyla och skidåkning i arvidsjaur MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KeSSeLL Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 (edited) Nån mer av de som finns på forumet som ska rycka som röjdykare Jan 2010? Hittils så är det 15 st som blivit godkända så kanske nån mer? Edited May 19, 2009 by KeSSeLL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Machmutt Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 Nån mer av de som finns på forumet som ska rycka som röjdykare Jan 2010?Hittils så är det 15 st som blivit godkända så kanske nån mer? 15 pers? Hmm undrar hur hårt man bör prestera i september för att bli antagen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KeSSeLL Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 Nån mer av de som finns på forumet som ska rycka som röjdykare Jan 2010?Hittils så är det 15 st som blivit godkända så kanske nån mer? 15 pers? Hmm undrar hur hårt man bör prestera i september för att bli antagen... Jo... du bör ju kunna prestera "lite" iaf för att bli antagen... 9 platser kvar så kämpa på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted May 19, 2009 Report Share Posted May 19, 2009 Jag har fått uppfattningen att röjdykare på grund av sin EOD-kompetens är ganska eftertraktade i Utlandsstyrkan. *EOD = Explosive Ordnance Disposal, ammunitionsröjning. Vpl röjdykare cerifieras inte vad jag vet som EODare, de får däremot viss EOD-utb, men endast väldigt basic sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Machmutt Posted May 20, 2009 Report Share Posted May 20, 2009 Nån mer av de som finns på forumet som ska rycka som röjdykare Jan 2010?Hittils så är det 15 st som blivit godkända så kanske nån mer? 15 pers? Hmm undrar hur hårt man bör prestera i september för att bli antagen... Jo... du bör ju kunna prestera "lite" iaf för att bli antagen... 9 platser kvar så kämpa på! 24 platser alltså? Vet du hur många EM det är kvar? (Svara på meddelandet jag skickade till dig?:P) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KeSSeLL Posted May 21, 2009 Report Share Posted May 21, 2009 (edited) Nån mer av de som finns på forumet som ska rycka som röjdykare Jan 2010?Hittils så är det 15 st som blivit godkända så kanske nån mer? 15 pers? Hmm undrar hur hårt man bör prestera i september för att bli antagen... Jo... du bör ju kunna prestera "lite" iaf för att bli antagen... 9 platser kvar så kämpa på! 24 platser alltså? Vet du hur många EM det är kvar? (Svara på meddelandet jag skickade till dig?:P) hm? inte fått något meddelande... Jopp, totalt 24 platser... och jag tror det bara är en EM kvar i september Edited May 21, 2009 by KeSSeLL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rully Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 Det ni pratar om nu är väl EM för folk födda 90 och tidigare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KeSSeLL Posted May 22, 2009 Report Share Posted May 22, 2009 Det ni pratar om nu är väl EM för folk födda 90 och tidigare? Ne... för folk som är födda 90 och senare... Extramönstringar i år, och för de som kan rycka in 2010 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rully Posted May 23, 2009 Report Share Posted May 23, 2009 91or kan väl ändå inte mönstra i år(förutom om man börjat ett år för tidigt kanske)? Jag tänkte mer på folk som skjuter upp sin värnplikt ett par år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thetis Posted May 23, 2009 Report Share Posted May 23, 2009 91or kan väl ändå inte mönstra i år(förutom om man börjat ett år för tidigt kanske)? Jag tänkte mer på folk som skjuter upp sin värnplikt ett par år. Om 90or mönstrade förra året borde rimligtvis 91or kunna mönstra i år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rully Posted May 24, 2009 Report Share Posted May 24, 2009 inryck för 91or är jan 2011 så det känns inte som att det är någon brådska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyllet Posted May 24, 2009 Report Share Posted May 24, 2009 (edited) inryck för 91or är jan 2011 så det känns inte som att det är någon brådska. 91:or kan gått och väl ha sin extramönstring under 2009. Jag blev kallad i november förra året, och jag är 90:a. /Nyllet Edited May 24, 2009 by Nyllet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts