Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Hörde från en norsk vän att inom det norska försvaret använde man något som kallades jervenduken. Denna skulle visst vara väldigt praktisk.

http://www.wingevapen.no/fjellduken/jerven_info.htm

Någon här som har erfarenhet av jervenduken ? Eller något liknande ?

Finns det någon motsvarighet inom det svenska fm? Det enda jag kan tänka mig skulle vara det vi kallade för knäppetält under lumpen även känd som tältdel eller något liknande.

Någon som har mer information om jervenduken ?

Mvh

/D

Guest mutley
Posted

Den plastade tårtbiten (knäppetält?) vi använde för att bygga ensamma vargen fungerar finfint... OJMR hade den även ett hål i mitten man kunde knäppa upp och sticka huvudet igenom för att använda den som poncho, något som dock inte rekommenderas...

Posted

Ja vi kallade tårtbiten, tältdelen för knäppetält.. Antingen sova ensamma varg eller knäppa ihop tältdelarna till ett 2, 4, 6 eller 8 manna tält vill jag minnas... Jervenduken verkar vara något liknande fast mer genomtänkt till mer praktiska områden och annat material alltså snäppet bättre........

Posted

Det vore inte dumt med en tältdel i någon lätt ripstopväv a la Kerontält. Inte lika tålig men betydligt lättare att bära + tar mindre plats.

Posted
Det vore inte dumt med en tältdel i någon lätt ripstopväv a la Kerontält. Inte lika tålig men betydligt lättare att bära + tar mindre plats.

Men då får man inget skydd mot A- och C-stridsmedel...

Personligen skulle jag nog vilja ha den i lite grövre tyg äv tältväv.

Något liknande Cordura Light med PU-beläggning.

Posted

Den risken kan jag ta! Tillåt mig tvivla på tältdelens skyddsförmåga mot A-stridsmedel... ;) :D

Posted

Den risken kan jag ta! Tillåt mig tvivla på tältdelens skyddsförmåga mot A-stridsmedel... ;) :((

Det funkar jätte bra mot alfa- & beta-strålning. Gamma skyddar skyddsgropen mot...

Det är bara att slänga sig ner i skydd,

dra "vargen" över sig,

vänta på att sugvågen har lagt sig,

ställa sig upp och skaka av radiakdammet

samt att därefter ta och behålla stridskänning, för att hindra fienden från att på nytt sätta in kärnvapen....

Fick inte alla lära sig det i lumpen?

Posted

Någon NJ/FskJ som har erfarenhet av VBT (Vindsäck Båt Tält, om jag inte minns helt fel)? Bilder? Funktion/hur bra?

Posted

Andvände VBT duken från Hilleberg i stort set under hela värnplikten. Enkel sett så:

:D

+ Relativt låg vikt, lite mer än 2kg.

+ Går snabbt att sätt upp om man behöver skydd under längre raster.

+ Då "absiderna" är borttagbara kan man teoretiskt sett sätta ihop hur många dukar som helst.

+ Det går att ordna en bra ventilation = ingen fukt.

:D

- Står inte lika stadigt som ett vanligt tält.

Har tyvärr ingen tillgåg till en scanner, men uppspänd så ser "tältet" ut som ett gammalt hederligt 3-manna tält utan botten. :D

Posted

Säljs det civilt av Hilleberg? Har inte hittat något på deras sida som påminner om det du beskriver.

Posted (edited)

Är 99,99 % säker på att den var från Hilleberg. Dom har ett system som heter Tarp idag, svårt att se på bilden iof men den LIKNAR en VBT duk fast utan sidor. Skicka mail och fråga vetja.

T A R P

Ska se om jag inte kan ornda fram en svanner. I så fall lägger jag upp ett par bilder.

Edited by Holmlund K4 97/98
Posted

Jag hade visst hillebergs 2003 katalog hemma =)

Jag tycker att hillebergs tarp verkar vara ett bra skydd. De har även något som de kallar för bivanorak. Som fungerar som ett sovsäcksöverdrag, vind och bivacksäck, rastplagg, extra regnplag typ poncho och som ett överlevnadsplagg. Endast 0,5kg :D

MvH

/D

Posted (edited)

Bivanorak tillhör överlevnadsutrustningen för flygförare. De har ju inte direkt plats med allt som resten av oss släpar runt på. Annars finns ju enmanstält 2000. Själv tycker jag det är en rätt så dålig kontruktion och föredrar knäppetält. Vintertid kanske enmanstältet fungerar bättre. Någon som vet vem som tillverkar detta?

Edited by 106
Posted (edited)
Bivanorak tillhör överlevnadsutrustningen för flygförare. De har ju inte direkt plats med allt som resten av oss släpar runt på. Annars finns ju enmanstält 2000. Själv tycker jag det är en rätt så dålig kontruktion och föredrar knäppetält. Vintertid kanske enmanstältet fungerar bättre. Någon som vet vem som tillverkar detta?

Jag tror att det är Carinthia som tillverkar "Enmanstält 2000" Dom tillverkar i alla fall "Sovsäckssystem 2000" åt FM.

OBSERVER_lt.jpg

Edit: stavfelsnisse!!!

/ERI

Edited by ERI
Posted

Skickade följande mail till angående om dom saluförde VBT. Fick följande svar:

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej,

Vi har tillverkat den för militärt ändamål, men aldrig salufört den

eller haft den i vårt sortiment.

Eventuellt kommer den i "civil version" i framtiden.

kenneth westman

hilleberg ab

Posted

Jag tror att det är Carinthia som tillverkar "Enmanstält 2000" Dom tillverkar i alla fall "Sovsäckssystem 2000" åt FM.

OBSERVER_lt.jpg

Edit: stavfelsnisse!!!

/ERI

Det kan säkert stämma men tältet på bilden är inget "Enmanstält 2000" (aka puppan). Det är rätt så mycket som skiljer. Tältet på bilden ser ut att vara en mycket bättre konstruktion. Sovsäck 2000 däremot är helt klockren, har aldrig frusit när jag använt den och den torkar snabbt om den blir fuktig.