Status quo Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 Hej! Jag skulle hjälpa en polare installera sitt nya grafikkort och började med att ta bort drivrutinerna för det integrerade innan jag satte i kortet och startade om datorn. Till mitt förtret upptäckte jag att han kopplat i bildskärmen till porten till det integrerade grafikkortet och efter som drivrutinerna var borta fanns det ingen bild. Jag stängde av och kopplade rätt men när jag fick igång datorn visades windows-laddar bilden men väl inne (det är XP btw) så synns inte bilden. Det går att i blindo klicka sig fram så man loggar in och hör ljudet osv men ingen bild synns. Okej, rätt lätt att fixa med felsäkert läge.... pff... felsäkert läge fungerar inte alls. Det går inte att installera det nya grafikkortet och det går inte att återställa det gamla. Felsäkert läge visas inte, inte heller kommandotolken. Vad kan jag göra för att få ingång något av korten? Eller felsäkert läge? Kan jag komma in i endast kommandotolken utan att starta windows, isf hur? tacksam för svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 Jag antar att du har XP. Placera XP-installationsskiva i din läsare och gör en reperation. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 Testa att starta i felsäkert läge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted January 18, 2009 Author Report Share Posted January 18, 2009 Testa att starta i felsäkert läge. eh.... läs inlägget.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 Testa att starta i felsäkert läge. eh.... läs inlägget.. du behöver inte ominstallera... Jaaa? det är ju inga problem... tryck in f8 när windows precis ska till att börja ladda, dvs direkt efter att bootskärmen laddat klart och välj där felsäkert läge, då laddas standard vga drivrutiner. Du kan även välja att då återställa systemet till en återställningspunkt om det finns någon alternativt boota från windows-cd'n och välja att reparea installationen (följ guiden) det var översiktligt men om du googlar så hittar du säkert en bra manual annars så säg till men börja först med F8 för felsäkert och återställningspunkt och först därefter att reparera /b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted January 18, 2009 Author Report Share Posted January 18, 2009 Okej, rätt lätt att fixa med felsäkert läge.... pff... felsäkert läge fungerar inte alls. Det går inte att installera det nya grafikkortet och det går inte att återställa det gamla. Felsäkert läge visas inte, inte heller kommandotolken. Vad kan jag göra för att få ingång något av korten? Eller felsäkert läge? Kan jag komma in i endast kommandotolken utan att starta windows, isf hur? Felsäkert läge fungerar inte. Jag väljer felsäkert läge och skärmen blir svart. Standard VGA drivrutin fungerar inte heller... Jag ändrat från det inbyggda kortet i bios till PCI platsen men det hjälper inte heller.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 Okej, rätt lätt att fixa med felsäkert läge.... pff... felsäkert läge fungerar inte alls. Det går inte att installera det nya grafikkortet och det går inte att återställa det gamla. Felsäkert läge visas inte, inte heller kommandotolken. Vad kan jag göra för att få ingång något av korten? Eller felsäkert läge? Kan jag komma in i endast kommandotolken utan att starta windows, isf hur? Felsäkert läge fungerar inte. Jag väljer felsäkert läge och skärmen blir svart. Standard VGA drivrutin fungerar inte heller... Jag ändrat från det inbyggda kortet i bios till PCI platsen men det hjälper inte heller.. sorry, slarv läsning, har du det andra kortet i ? har du kollat om du sänder ut bilden på den porten? när du bootar i felsäkert läge kommer du ihåg att aktivera VGA läge och inte bara "klickar" på felsäkert läge, titta några rader ner efter att du valt F8 /b Link to comment Share on other sites More sharing options...
Status quo Posted January 19, 2009 Author Report Share Posted January 19, 2009 sorry, slarv läsning, har du det andra kortet i ? har du kollat om du sänder ut bilden på den porten? när du bootar i felsäkert läge kommer du ihåg att aktivera VGA läge och inte bara "klickar" på felsäkert läge, titta några rader ner efter att du valt F8 /b Ja den sänder uppstartsbilden på det andra kortet, alltså windows loadscreen, bios och sånt. Ja aktiveringen av VGA läge går igenom men vägrar fungera efteråt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted March 3, 2009 Forumsledning Report Share Posted March 3, 2009 Lite sen att svara i denna tråd... I princip är det så här: 1. Hoppa in i BIOS - Stäng av Onboard kortet - Justera att default display adapter är det nya kortet. (PCIe eller AGP) 2. Boota i felsäkert och installera drivarna. 3. Boota i Normalt läge och lev lycklig... Kolla denna guide med. http://www.wikihow.com/Disable-Onboard/Int...n-Your-Computer FUNKAR KORTET? Kanske skulle ni prova grafikkortet i en annan dator för att säkerställa att det verkligen funkar RTFM Kolla vad det står i moderkortets manual, om ni inte har den kvar kolla vad det står för siffror på moderkortet och surfa upp manualen med en annan dator hos moderkortstillverkaren. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted March 7, 2009 Report Share Posted March 7, 2009 Det är inte säkert att Biosen visas på samma skärm som Windows när datorn startats, det ska finnas output på någon port (testat att plocka ut det nya kortet?). Grafikkort utan drivers körs i vga läge = skräp grafik Jag trot att windows ligger på någon port om datorn startar och kortet inte skapat något icke grafikrelaterat fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gilthas Posted March 11, 2009 Report Share Posted March 11, 2009 Även här kommer ett kanske sent inlägg till ärendet... Farsan hade samma fel och vi fick veta att det beror på att man har gammal skärm (har ingen koll på vilket årtal som gäller här) till nytt grafikkort. Det är tydligen något med att styrningen för bilden inte kommer på rätt stift och därför blir skärmen svart. Lösning: Byt skärmkabel (om går) och/eller byt skärmen till en något nyare skärm. Borde fungera! // Gilthas Link to comment Share on other sites More sharing options...
hajjper Posted March 11, 2009 Report Share Posted March 11, 2009 Har du ett nyare grafikkort med flera utgångar måste du välja rätt. Båda kan vara aktiva under boot, sen stängs den sekundära utgången av. 99.99% av alla grafikkort funkar (visar bild) med VGA drivisarna som följer med Win98-Vista. Där borde inte problemet ligga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted March 11, 2009 Report Share Posted March 11, 2009 Jag lyckades glømma koppla in den "extra" strømsladden till kortet.. Gick inte då att starta.-.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.