Maverick Posted January 11, 2009 Report Share Posted January 11, 2009 Då det verkar som att vår kära HKP10b inte kommer att vara tiullgängliga förrän i runda slängar 2010-2011 för insats i Afghaniostan (eller annan plats) så har det i annan tråd pratats om olika lösningar. Det som har slagit mig är om det i dagens värld av företagande finns en möjlighet att hyra HKP med rätt medicinal utrustning. Visst det är inget som Norrlandsflyg eller Norrmännen (civila företag som flyger på Nordsjön), Frågan är ju om det finns andra mer halvmilitära alternativ? Blackwwater har ju ett antal Hkp av det mindre slaget och även Flygplan, har de möjligen kvalificerad Hkp med ballistiskt skydd också?? Skulle detta vara en Själp eller Hjälp?? Kan man hyra Hkp med lägre väder och säkerhetsminima istället för tyskarna?? Ja spåna vidare ni som vet och varit på plats... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted January 11, 2009 Report Share Posted January 11, 2009 Då det verkar som att vår kära HKP10b inte kommer att vara tiullgängliga förrän i runda slängar 2010-2011 för insats i Afghaniostan (eller annan plats) så har det i annan tråd pratats om olika lösningar. Det som har slagit mig är om det i dagens värld av företagande finns en möjlighet att hyra HKP med rätt medicinal utrustning. Visst det är inget som Norrlandsflyg eller Norrmännen (civila företag som flyger på Nordsjön), Frågan är ju om det finns andra mer halvmilitära alternativ? Blackwwater har ju ett antal Hkp av det mindre slaget och även Flygplan, har de möjligen kvalificerad Hkp med ballistiskt skydd också?? Skulle detta vara en Själp eller Hjälp?? Kan man hyra Hkp med lägre väder och säkerhetsminima istället för tyskarna?? Ja spåna vidare ni som vet och varit på plats... Det finns alternativ att köpa in insatser ifrån men det stora flertalet är inte möjliga alternativ för sverige på grund av företagens politiska inkorrekthet. Det finns mycket underligt som flyger över Afghanistan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 11, 2009 Report Share Posted January 11, 2009 Då det verkar som att vår kära HKP10b inte kommer att vara tiullgängliga förrän i runda slängar 2010-2011 för insats i Afghaniostan (eller annan plats) så har det i annan tråd pratats om olika lösningar. Det som har slagit mig är om det i dagens värld av företagande finns en möjlighet att hyra HKP med rätt medicinal utrustning. Visst det är inget som Norrlandsflyg eller Norrmännen (civila företag som flyger på Nordsjön), Frågan är ju om det finns andra mer halvmilitära alternativ? Blackwwater har ju ett antal Hkp av det mindre slaget och även Flygplan, har de möjligen kvalificerad Hkp med ballistiskt skydd också?? Skulle detta vara en Själp eller Hjälp?? Kan man hyra Hkp med lägre väder och säkerhetsminima istället för tyskarna?? Ja spåna vidare ni som vet och varit på plats... Det finns alternativ att köpa in insatser ifrån men det stora flertalet är inte möjliga alternativ för sverige på grund av företagens politiska inkorrekthet. Det finns mycket underligt som flyger över Afghanistan jo minns ett sådant företag som satte en Casa in i en klippa om det var 04-05 någon gång med rätt rejäla efterdyningar Det skulle naturligtvis gå att skriva ett bilateralt avtal med någon annan stat eller som Irländarna gjorde i Tchad, helt enkelt hyra in tjänsten med lite halvdant reslutat. Men som min dotter brukar säga..."kan själv" /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted January 12, 2009 Report Share Posted January 12, 2009 Det som har slagit mig är om det i dagens värld av företagande finns en möjlighet att hyra HKP med rätt medicinal utrustning. Visst det är inget som Norrlandsflyg eller Norrmännen (civila företag som flyger på Nordsjön), Jag vet inte vad kravbilden är i Afghanistan, men rent spontant känns det inte som om det borde vara så himla svårt att anpassa en civil hkp för sjuktransport. Det som behövs är bårställ och diverse upphängning av medicinsk utrustning. Civila flygplan av varierande bakgrund anpassas ju ofta för ambulansbruk, så det borde väl vara görligt att stoppa i nödvändig sjukvårdsutrustning även i en helikopter. Att försvarets egna helikoptrar inte är insatsklara beror förmodligen mest på helikopterflottiljens, eh, "tröga" organisation; och inte på att systemen i sig skulle vara så extremt avancerade (det är iaf den bild jag har fått via skvallret på hkp-flottiljen). Förmodligen bidrar även brist på pengar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted January 12, 2009 Report Share Posted January 12, 2009 fast nu är det ju så att hkp10B ingår i ett helt system av ny sjv-mtrl. mtrl som jag hoppas ej tas i bruk förrens hkp är klara. vore jävligt olyckligt om vi inte kan ha medevac via tysk hkp, bara för att våra nya bårar inte passar iden med nya båren är att patenten ej skall behöva lämna båren, som har eget system för iva-vård, förrens vid ROLE3 sjukhus eller efter hemfärd i herka. givetvis finns det säkert utrikiska och "civila" företag som har detta system. men de är nog en för het politisk potatis att ens med nuvarande regering att hyra in. kolla mer info hos FörMedC´s hemsida istället för att diskutera sjv-utr här tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 12, 2009 Report Share Posted January 12, 2009 Jag skulle hellre ha 3 st mi-8or med ukrainska piloter och samma folk och utr som finns i bak i patrian + en läkare och veta att dom faktiskt kommer när man ringer och som står under direkt befäl av C PRT NW och som även kan användas till annat än medivac än aldrig så många Nazgul's som kanske kommer... sen.. om vädret tillåter. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted January 12, 2009 Author Report Share Posted January 12, 2009 Jag skulle hellre ha 3 st mi-8or med ukrainska piloter och samma folk och utr som finns i bak i patrian + en läkare och veta att dom faktiskt kommer när man ringer och som står under direkt befäl av C PRT NW och som även kan användas till annat än medivac än aldrig så många Nazgul's som kanske kommer... sen.. om vädret tillåter. /b Hummm-... Lyssnar på en som man förstårm pratar av erf.. Satt och kikade i Airfoces monthly (eller liknande) där de hade reklam för en MI17 på baksidan.. Ni som har erf av dem och dess besättningar fråmn Liberia och andra platser kan örtmaskiner och östpiloter vara en väg framåt??? Blackadder när du nämner ukrainare pratar du då om deras FV eller privata företag?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted January 12, 2009 Report Share Posted January 12, 2009 Jag skulle hellre ha 3 st mi-8or med ukrainska piloter och samma folk och utr som finns i bak i patrian + en läkare och veta att dom faktiskt kommer Håller med, men vilka ska bemanna understödshelikoptern? Kan man ha en svensk säkringsstyrka/flygburet understöd i en civil helikopter eller måste man ha civila människor? Det känns som att det skulle kunna bli rätt känsligt med anställda civila beväpnade legosoldater under svenskt befäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 12, 2009 Report Share Posted January 12, 2009 fast nu är det ju så att hkp10B ingår i ett helt system av ny sjv-mtrl.mtrl som jag hoppas ej tas i bruk förrens hkp är klara. vore jävligt olyckligt om vi inte kan ha medevac via tysk hkp, bara för att våra nya bårar inte passar iden med nya båren är att patenten ej skall behöva lämna båren, som har eget system för iva-vård, förrens vid ROLE3 sjukhus eller efter hemfärd i herka. givetvis finns det säkert utrikiska och "civila" företag som har detta system. men de är nog en för het politisk potatis att ens med nuvarande regering att hyra in. kolla mer info hos FörMedC´s hemsida istället för att diskutera sjv-utr här tack. Blågula förbehåller sig rätten att moderera i forumet. Om man har synpunkter på innehåll i trådar så använd "anmäl"-knappen och/eller PM. Tråden fortsätter som den var och vi diskuterar fortsatt alternativa lösningar på Medevac-hkp för Utlandsstyrkan. /Krook Blågul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgb1116 Posted January 12, 2009 Report Share Posted January 12, 2009 (edited) Jag skulle hellre ha 3 st mi-8or med ukrainska piloter och samma folk och utr som finns i bak i patrian + en läkare och veta att dom faktiskt kommer när man ringer och som står under direkt befäl av C PRT NW och som även kan användas till annat än medivac än aldrig så många Nazgul's som kanske kommer... sen.. om vädret tillåter.Är benägen att hålla med men tvivlar på att Sverige någonsin kommer upphandla detta på egen hand.En gemensam lösning tillsammans med andra länder (kanske Finland och Norge för ISAF?) känns i så fall mer rimlig. ... Ni som har erf av dem och dess besättningar fråmn Liberia och andra platser kan örtmaskiner och östpiloter vara en väg framåt??? ...//... när du nämner ukrainare pratar du då om deras FV eller privata företag??Flög med Ukrainska MI-8 under såväl UNOMIG som OSCE/Geo. Visserligen obeväpnade missioner men enligt besättningarna var den saken helt upp till vad uppdragsgivaren ville ha. Som vanligt får man vad man betalar för och om jag inte missminner mig skulle de bara behöva flyga under dagtid och vackert väder. Att de ändå flög under vad som enligt min personliga åsikt var såväl snöstorm som mörker när det behövdes är en annan sak men - återigen enligt besättningarna - kunde de tillhandahålla såväl modernare maskiner med (officiell) allväders- och mörkerkapacitet som allsköns beväpningsalternativ. Jag har inte kunskaperna att bedöma sanningshalten i deras uttalanden. På vilken teknisk nivå ligger t.ex. Ukrainsk "allväders- och mörkerkapacitet"? Såg aldrig kontrakten så ta inte detta som absolut sant men jag har för mig att: I UNOMIG så "bidrog" Ukrainska staten med såväl HKP som besättningar till FN. I OSCE/Geo tillhörde de ett företag men samma företag ägdes i sin tur helt eller delvis av Ukrainska staten... [edit]stavning[/edit] Edited January 12, 2009 by tgb1116 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 12, 2009 Report Share Posted January 12, 2009 Jag vet inte vad kravbilden är i Afghanistan, men rent spontant känns det inte som om det borde vara så himla svårt att anpassa en civil hkp för sjuktransport. Det som behövs är bårställ och diverse upphängning av medicinsk utrustning. Civila flygplan av varierande bakgrund anpassas ju ofta för ambulansbruk, så det borde väl vara görligt att stoppa i nödvändig sjukvårdsutrustning även i en helikopter. Bortsett från Hkp 14 är ju försvarets helikoptrar från början civila produkter, så visst går det. Hkp 9 har så vitt jag vet kvar skenorna för bår och ursprungsmodellen Bo 105 användes tidigare som ambulanshelikopter civilt. De civila helikoptrarna saknar dock motmedel och om de kommer från norden så lär de inte heller ha dammfilter och annan ökenanpassning. Hade det gått bra att flyga utan de tillbehören kunde man ju lika gärna skickat Hkp 10A och det redan för ett par år sedan. Det stora felet var väl att sälja Hkp 11 innan man hade någon ersättare, samt att man strulat till det med köpen av Hkp 14, 15 och mod till 10B. fast nu är det ju så att hkp10B ingår i ett helt system av ny sjv-mtrl.mtrl som jag hoppas ej tas i bruk förrens hkp är klara. vore jävligt olyckligt om vi inte kan ha medevac via tysk hkp, bara för att våra nya bårar inte passar Är de nya bårarna inkompatibla med utländska helikoptrar? Då har någon upphandlare gjort bort sig igen. Man kan ju inte vara säker på att det är just en svensk helikopter som kommer även om sådana finns i området. Ska de nya bårarna även in i sjukvårdsvagnarna? Om inte, går de gamla bårarna in i helikoptern eller ska man lasta över till helikopterns bår? Hur blir det för en enhet som inte har ST med sig utan får lasta på bår 2, NATO-bår eller vad man nu har, omlastning eller fortsätta med den bår man börjat använda? Så länge den nya materielen inte är mindre kompatibel med den utländska så gör det väl ingenting om man tillför ny sjukvårdsmateriel så fort som möjligt? Eller har jag missförstått något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted January 12, 2009 Report Share Posted January 12, 2009 Jag vet inte vad kravbilden är i Afghanistan, men rent spontant känns det inte som om det borde vara så himla svårt att anpassa en civil hkp för sjuktransport. Det som behövs är bårställ och diverse upphängning av medicinsk utrustning. Civila flygplan av varierande bakgrund anpassas ju ofta för ambulansbruk, så det borde väl vara görligt att stoppa i nödvändig sjukvårdsutrustning även i en helikopter. Bortsett från Hkp 14 är ju försvarets helikoptrar från början civila produkter, så visst går det. Hkp 9 har så vitt jag vet kvar skenorna för bår och ursprungsmodellen Bo 105 användes tidigare som ambulanshelikopter civilt. De civila helikoptrarna saknar dock motmedel och om de kommer från norden så lär de inte heller ha dammfilter och annan ökenanpassning. Hade det gått bra att flyga utan de tillbehören kunde man ju lika gärna skickat Hkp 10A och det redan för ett par år sedan. Det stora felet var väl att sälja Hkp 11 innan man hade någon ersättare, samt att man strulat till det med köpen av Hkp 14, 15 och mod till 10B. fast nu är det ju så att hkp10B ingår i ett helt system av ny sjv-mtrl.mtrl som jag hoppas ej tas i bruk förrens hkp är klara. vore jävligt olyckligt om vi inte kan ha medevac via tysk hkp, bara för att våra nya bårar inte passar Är de nya bårarna inkompatibla med utländska helikoptrar? Då har någon upphandlare gjort bort sig igen. Man kan ju inte vara säker på att det är just en svensk helikopter som kommer även om sådana finns i området. Ska de nya bårarna även in i sjukvårdsvagnarna? Om inte, går de gamla bårarna in i helikoptern eller ska man lasta över till helikopterns bår? Hur blir det för en enhet som inte har ST med sig utan får lasta på bår 2, NATO-bår eller vad man nu har, omlastning eller fortsätta med den bår man börjat använda? Så länge den nya materielen inte är mindre kompatibel med den utländska så gör det väl ingenting om man tillför ny sjukvårdsmateriel så fort som möjligt? Eller har jag missförstått något? och just därför var jag lite kaxig och ber blågul om förlåtelse. de nya bårarna var tänkta för NBG. men det är standard amerikansk/nato mtrl, som säkerligen passar i de flesta HKP-typer världen över. som sagt de har visats både på mil.se i nbg rapporter och av div svensk media. jag går inte in närmare på dem här, du däremot gärna pm:a så kan jag upplysa dig mer. hurvida upphandlare gjort bort sig eller ej, tänker jag inte heller dela med mig mina tankar om. om du har tålamod så kommer du nog att bli presenterad för hela systemet. det är anpassat för utlandstjänst och kan även användas för civilt bruk. det kostar lite mer, men det är ingen sprinter vi får. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted January 12, 2009 Author Report Share Posted January 12, 2009 Bortsett från Hkp 14 är ju försvarets helikoptrar från början civila produkter, så visst går det. Hkp 9 har så vitt jag vet kvar skenorna för bår och ursprungsmodellen Bo 105 användes tidigare som ambulanshelikopter civilt. De civila helikoptrarna saknar dock motmedel och om de kommer från norden så lär de inte heller ha dammfilter och annan ökenanpassning. Hade det gått bra att flyga utan de tillbehören kunde man ju lika gärna skickat Hkp 10A och det redan för ett par år sedan. Det stora felet var väl att sälja Hkp 11 innan man hade någon ersättare, samt att man strulat till det med köpen av Hkp 14, 15 och mod till 10B. Vi missar en sak i resonemanget. En sak som desa Hkp MÅSTE ha för att ens vara intressant att flyga Medevac i (rätta mig m jag har fel de med personlig erf) är ballistiskt skydd. Det är ganska troligt att OM man behöver MEDEVAC i ISAF så är det i en skarp situation. Det är ju nte som i Bosnien efter 1996 att det största hotet var minor utan nu pratar vi om IED och reguljära Eldöverfall.. Skall man bulta på Ballistiskt skydd så skall det i militära sammanhang vefieras flygtestas och godkännas: Det tillsammans med varnings och motmedel är ju en av de troliga anledningarna att 10B dröjer (det finns de som VET här men kan de berätta??) Det gör att alla civila nordiska alternativ faller bort (på den civila marknaden) Därmed är kanske Ukrainare enda alternativet?? Alternativt än mer politisk inkorrekta Amerikanska alternativ?? Avseende att flyga med civila Hkp och milittär personal i. Är det inte så det ofta fungerar i FN sammanhang?? När man flyger med gamla Ryska kärror?? Har för mig att jag sett någon artikel om sydafrikanska piloter som flyger MI24 för FN i något afrikanska land?? En annan tanke.. Det fanns 3 HKP9 som flög i Kosovo. Dessa är jag GANSKA säker på att de hade ballistisk skydd och att det monterades på någon några individer på plats. Hade de varit ett alternativ eller är deras prestanda i Bergen urusel?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted January 13, 2009 Report Share Posted January 13, 2009 *snip*En annan tanke.. Det fanns 3 HKP9 som flög i Kosovo. Dessa är jag GANSKA säker på att de hade ballistisk skydd och att det monterades på någon några individer på plats. Hade de varit ett alternativ eller är deras prestanda i Bergen urusel?? Tyskarna hade Hueys i Prizren. Dessa hade en kevlarduk uppspänd i sidodörren. Om det var för att skydda mot inkommande skit eller för att förhindra att skit skulle ramla ur vet jag dock inte /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted January 13, 2009 Report Share Posted January 13, 2009 Bortsett från Hkp 14 är ju försvarets helikoptrar från början civila produkter, så visst går det. Hkp 9 har så vitt jag vet kvar skenorna för bår och ursprungsmodellen Bo 105 användes tidigare som ambulanshelikopter civilt. De civila helikoptrarna saknar dock motmedel och om de kommer från norden så lär de inte heller ha dammfilter och annan ökenanpassning. Hade det gått bra att flyga utan de tillbehören kunde man ju lika gärna skickat Hkp 10A och det redan för ett par år sedan. Det stora felet var väl att sälja Hkp 11 innan man hade någon ersättare, samt att man strulat till det med köpen av Hkp 14, 15 och mod till 10B. Vi missar en sak i resonemanget. En sak som desa Hkp MÅSTE ha för att ens vara intressant att flyga Medevac i (rätta mig m jag har fel de med personlig erf) är ballistiskt skydd. Det är ganska troligt att OM man behöver MEDEVAC i ISAF så är det i en skarp situation. Det är ju nte som i Bosnien efter 1996 att det största hotet var minor utan nu pratar vi om IED och reguljära Eldöverfall.. Skall man bulta på Ballistiskt skydd så skall det i militära sammanhang vefieras flygtestas och godkännas: Det tillsammans med varnings och motmedel är ju en av de troliga anledningarna att 10B dröjer (det finns de som VET här men kan de berätta??) Det gör att alla civila nordiska alternativ faller bort (på den civila marknaden) Därmed är kanske Ukrainare enda alternativet?? Alternativt än mer politisk inkorrekta Amerikanska alternativ?? Avseende att flyga med civila Hkp och milittär personal i. Är det inte så det ofta fungerar i FN sammanhang?? När man flyger med gamla Ryska kärror?? Har för mig att jag sett någon artikel om sydafrikanska piloter som flyger MI24 för FN i något afrikanska land?? En annan tanke.. Det fanns 3 HKP9 som flög i Kosovo. Dessa är jag GANSKA säker på att de hade ballistisk skydd och att det monterades på någon några individer på plats. Hade de varit ett alternativ eller är deras prestanda i Bergen urusel?? först, nio'na är för små, inte för att använda som medivac möjligen men ska vi ha hkp där vore det smidigt att kunna ta med sig lite mer folk ut när det inte är medivac och även under medivac om platsen är osäker vill man ha med sig en säkringstyrka. Räkna själv en grupp (+) eller helst en halv pluton plus minst en läkare + syrror , sen ska du ta med dig en eller två skadade hem med möjlighet att kanske lyfta fler personer så kommer jag som amatör fram till att det inte räcker med 9'or. Det finns inget formellt hinder att flyga med civila kontraktörer, vi har använt civilt ambulasflyg för akuttransport från utlandstyrkan och hem. Men jag tror att vi ändå kommer hamna i det att Sverige kan själv... det har ju fungerat fram till nu utan att frånvaron på egna flygresurser direkt orsakat skada. Den enda moroten för att tvinga fram någon lösning är antingen att något hemskt händer och/eller att expressen fattar tycke för ärendet och driver en kampanj annars så kommer FM på gott eller ont fortsätta vänta på att 10'orna blir färdigställda. mina 5 öre.... /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted January 13, 2009 Report Share Posted January 13, 2009 Det känns som att vi (sverige) överdriver det hela när vi försöker bygga en bepansrad flygande ambulans och få det hela att fungera. Vad vi skulle behöva är en CASEVAC förmåga i form av en (två, rote) helikoptrar med ballistiskt skydd och beväpning som kan få plats med ett flertal bårar. Man behöver inte ta med sig en intensivvårds avdelning eller ett läkarteam, en kvalificerad medic räcker för att säkerställa att patienten lever tillräckligt länge för att hamna på ett Role 3. Transport is treatment och det är tidskritiskt, både att få ned och på plats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted January 14, 2009 Report Share Posted January 14, 2009 Att försvarets egna helikoptrar inte är insatsklara beror förmodligen mest på helikopterflottiljens, eh, "tröga" organisation; och inte på att systemen i sig skulle vara så extremt avancerade (det är iaf den bild jag har fått via skvallret på hkp-flottiljen). Intressant...särskilt med tanke på att varken HKP14 eller HKP10B är överlämnade av FMV till helikopterflottiljen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FMV Posted January 15, 2009 Report Share Posted January 15, 2009 Att försvarets egna helikoptrar inte är insatsklara beror förmodligen mest på helikopterflottiljens, eh, "tröga" organisation; och inte på att systemen i sig skulle vara så extremt avancerade (det är iaf den bild jag har fått via skvallret på hkp-flottiljen). Intressant...särskilt med tanke på att varken HKP14 eller HKP10B är överlämnade av FMV till helikopterflottiljen. Och vem är det som avgör när de är överlämnade... Skulle FM alltid följa "sitt" regelverk skulle det inte finnas en pryl som var DÖL. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted January 16, 2009 Report Share Posted January 16, 2009 I just helikoptrarnas fall så vill jag påstå att de är överlämnade den dagen de flygs av helikopterflottiljens egna piloter, och inte av provflygare på T&E, samt flyger på försvarsmaktens verksamhetstillstånd. Dessa två kriterier är inte uppfyllda gällande varken HKP14 eller 10B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted January 24, 2009 Report Share Posted January 24, 2009 Hmmm...hade hoppast att FMV skulle ge sin syn på detta, hade varit intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted January 27, 2009 Author Report Share Posted January 27, 2009 Hmmm...hade hoppast att FMV skulle ge sin syn på detta, hade varit intressant. Han kansske lever efter devisen Pick your battles?? Anyway snubblade över denna är ju exakt det jag söker. Därtill... Om FMV anser dem vara rumsrena nog att sälja till.. (6:e raden uppifrån) mpste vi väl kunna hyra in dem?? Så.... Nu är det bara att slanta upp om de vill sluta snacka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted January 28, 2009 Report Share Posted January 28, 2009 Hmmm...hade hoppast att FMV skulle ge sin syn på detta, hade varit intressant. Han kansske lever efter devisen Pick your battles?? Anyway snubblade över denna är ju exakt det jag söker. Därtill... Om FMV anser dem vara rumsrena nog att sälja till.. (6:e raden uppifrån) mpste vi väl kunna hyra in dem?? Så.... Nu är det bara att slanta upp om de vill sluta snacka jag tror de har slutat tro på HKP9 i affe iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted March 29, 2009 Report Share Posted March 29, 2009 Igår avslöjade Ekot att Hkp 10 B tidigast kan göra insats under första kvartalet 2011. Det innebär att dessa hkp inte kan vara i Afghanistan under 2009, som regering och riksdag beslutat, och att man väl inte heller matchar NBG 11. Vilken gång i ordningen som förmågan till medevac med hkp flyttas fram i tiden har jag sedan länge tappat räkningen på. från Allan Widmans blogg, kanske börjar bli dags att titta på det här på riktigt... http://allanwidman.blogspot.com/ /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grisbasse Posted March 29, 2009 Report Share Posted March 29, 2009 var i ledet sitter inkompetensen? vad är problemet? är det konstigt att FM har svårt att fylla leden när det kommer till NBG? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted March 29, 2009 Report Share Posted March 29, 2009 var i ledet sitter inkompetensen? vad är problemet? är det konstigt att FM har svårt att fylla leden när det kommer till NBG? lite OT: vi skall kanske inte skylla allt på firman. jag tror att det är en fråga om upphandlig hos FMV, kombinerat med tidigare inköp av komplicerad sjv-utr. plattform LSTAT(IVA-bår) och en massa civila krav från sjv-sidan, samt krav för skydd motsv. vad gäller rekrytering till NBG: just nu har FM guldläge. en lågkonjuktur och 5000 vpl att välja att vraka i, kan det bli så mycket lättare att skaffa folk då? tyvärr så kommer försvarets dåliga ekonomi ge utslag där också. räkna lite med datumet 100619 i åtanke och fundera lite på vart pengar kommer läggas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted March 29, 2009 Report Share Posted March 29, 2009 räkna lite med datumet 100619 i åtanke och fundera lite på vart pengar kommer läggas. FM är beställare, brister i målstyrning och förändringar i vad som fm vill ha mellan första beställning och leverans är inget nytt... Kan nämna PRIO, Phenix,Patgb med flera som exempel Vad som stör mig är att det alltid ska vara Ekot eller expressen som luskar fram sådana här fakta och så får FM gå ut och ägna sig åt skadekontroll och kom inte och påstå att detta var känt för då hade Allan W som tycka vad man vill om honom som person faktiskt är hyfsat insatt och intresserad av FM frågor och som faktiskt HADE vetat om detta om FM/FMV meddelat regering och riksdag detta. btw... Star Date 100619 eller? 2010-06-19 eller 10-Juni-2019? försöker faktiskt inte vara besserwisser men för mig är det inte uppenbart vad du menar?? /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
achilleos Posted March 29, 2009 Report Share Posted March 29, 2009 Det har varit känt i flera månader att det är kv1 2011 (eller senare) som gäller. Widman må vara insatt, men full koll rörande varenda detalj i försvaret kan han knappast ha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted March 29, 2009 Report Share Posted March 29, 2009 känt ja visst, men frågan var var det känt? Att flottiljen visste om detta är inte konstigt men visste försvarsministern? Visste FÖ, visste Riksdagens försvarsutskott? ibland glömmer FM bort vem uppdragsgivaren verkligen är, jag menar inte att man ska springa och skvallra men jag vet flera tillfällen där FM drar FÖ vid näsan och ställer departementet inför ett fullbordat faktum och det är i mitt tycke fel. tillägg: just idag hade svenska prt't och våra nordiska grannar tyckt om att ha egna hkp resurser men mer om det inom kort. /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted April 14, 2009 Report Share Posted April 14, 2009 Varför kan man inte skicka ner tre Hkp15A som kan utföra CASEVAC tills Hkp10B är färdig. Enligt AgustaWestland ska ju Hkp15A (a.k.a AW109 LUH) ha ett dugligt VMS samt att den kan ta 2 tapmonterade ksp58. Har man inte flugit in sig med NVG på dessa än!!? eller måste alla transporteras på en orange bår med hjul?. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted April 14, 2009 Report Share Posted April 14, 2009 (edited) Varför kan man inte skicka ner tre Hkp15A som kan utföra CASEVAC tills Hkp10B är färdig. Enligt AgustaWestland ska ju Hkp15A (a.k.a AW109 LUH) ha ett dugligt VMS samt att den kan ta 2 tapmonterade ksp58. Har man inte flugit in sig med NVG på dessa än!!? eller måste alla transporteras på en orange bår med hjul?. det är inte alfa-bår det handlar om utan i första hand LSTAT. i andra hand två andra typer av nato-bår, och i sista hand alfabåren. i absoluta nödfall även bår2, i den mån den släpas med utomlands. man vill slippa att flytta patient mellan bårar. att de kommer på LSTAT direkt är målet, för då behöver de ej lämna denna förrens vid ankomst till ROLE3 eller 4, dvs större fast "fältsjukhus" eller civil sjukvård i hemland motsv. man opererar tom på samma bår. test gjordes med detta system under NBG, vid "fruktansvärt optimala" förhållanden, var den skadade lastad, transporterad via HELIVAC i hkp10a till ROLE2 LM, opererad och iväg med STATEVAC dvs herka. på en tid som är ett rent hån, mot civil sjukvård styd av socialstyrelsens regler. men detta var som sagt ett test som gick ut på att alla system funkade, och att evakueringsmodulen TMTM skulle finnas tillgänglig. Edited April 14, 2009 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.