Jump to content

Vapenrem 06 - "den korta biten"

Foreigner

Recommended Posts

Hej!

Är just och genomgår GSU-US på Livgardet. Vi har fått vapenrem 06 + en kortare bit som ska monteras i västen (som alternativ).

Nu undrar jag hur man monterar denna. Har frågat löjtnanten men fick till svar att de inte har avsatt någon tid för det. Sen ville jag inte tjata vidare om det med honom.

Är det någon som kan förklara hur man sätter fast den lilla biten på västen? Gärna med bild, om möjligt.

Tack,

//Foreigner

Fästet (velcrosidan) sätter du fast i stridsvästens andra rad av band uppifrån på baksidan av västen, vanligen på skjuthandssidan.

Sedan för du andra änden under första raden av band, ovanifrån sett, och får så fram den till framsidan av västen.

Koppla ihop plasthane och hona, nu sitter vapnet fast i västen och kan slingas.

Glöm ej att höjdreglera remmen så att din skjuthand, i avslappnat utsträckt läge, befinner sig i höjd med pistolgreppet när vapnet är slingat.

Edited by Munin

det är EXAKT en sån... med lite "gummibands"dämpning i den lilla biten...

gör livet lite enklare... man kan hiva ak'n rätt över huvudet och så sitter den som smort på ryggen också...

Lite pillrig att få på plats om man inte vet hur. Den ska gå från 2 remmen på ryggen upp över axeln, under den första och ut vid den andra remmen o så kan man snäppa på akn vid behov.

belastar ryggen lite mysko dock.

det är EXAKT en sån... med lite "gummibands"dämpning i den lilla biten...

gör livet lite enklare... man kan hiva ak'n rätt över huvudet och så sitter den som smort på ryggen också...

Lite pillrig att få på plats om man inte vet hur. Den ska gå från 2 remmen på ryggen upp över axeln, under den första och ut vid den andra remmen o så kan man snäppa på akn vid behov.

belastar ryggen lite mysko dock.

ja men den sparar axlar och nacke för de som jobbar mycket med vapen hängande i rem.

en sak som jag däremot är lite undrade över, är resår-jojoremmen.

självklart fattar jag ju vad man skall ha den till, men är det någon som kan ge lite erfarenheter om den?

hade VPR06 lite för kort tid för att bli helt överens med den.

var väl dessutom många viljor, om vem som skulle bestämma om hur utrustning skulle få bäras i grp, så jag hann/fick ej utforska dess möjligheter.

Alltså stridsutrustningen börjar bli mer och mer individuell, du skulle ha sett oss i tchad alla såg olika ut... antar väl att det är en bra sak att man får sätta grejjerna där man vill.

ot:

tja om jag säjer att jag jobbade på ett regemente som i allmänhet inte förutspråkade individualitet.

och i en grp som i synnerhet inte var mottaglig för mtrl som ej kom från TSF och hette M + en massa siffror.

alltså problem med alfahannar som hade mycket åsikter, och jag var för gammel och bitter, för att bry mig om vad de unga tjurarna stångades om.

tror barstolarna på harrys var gjorda av kork-ek....

slut ot.

nä det jag vill ha reda på är om det ät någon större ide, att meka ihop en egen resår-jojo för bruk på HV-västen, eller om den bara är bra vid tex fordonsburen tjänst.

mtrl har jag liggande och reconremmen sitter redan på väst och vapen.

funkar även på AK4 med vissa moddar.

När jag provade resårjojon konstaterade jag att just jojokonstruktion ledde till problem då man:

A) Hoppade/klev ur fordon.

B) bedrev tjänst till fots snabbare än normal patrulltakt.

C) Kuperad terräng eller hinder i höjdled.

Orsaken är jojningen som ofelbart skickar pipan mot underlaget på platsen om du inte greppar pistolgreppet, en annan intressant följd är när pendlingen skickar kolven åt andra hållet, dvs mot din haka/ditt ansikte.

Helt enligt Newton så ger mer aktion snabbare reaktion...

Finns säkert någon smart lösning men jag kör hellre med den vanliga kopplingen.

• 1 month later...
Bara det som tidningen skriver:
Samtidigt med de kortare kolvarna levereras också 25000 exemplar av vapenrem 06, samma vapenrem som används till ak5 och som går att koppla ihop så man kan bära vapnet på olika sätt.

Kortare kolvar i sikte (tidningenhemvarnet.se 090113)

ok det var ju bra.... den verkar bra..... tack för hjälpen