Jump to content

Civila eskortfartyg

DaRaven

Recommended Posts

Okej, nu blir det lite varning för landkrabbor-spekulerar! ;-) Så därför vill jag ju höra vad alla sjöbusar har för åsikter!

Vilken typ av fartyg skulle man behöva för att kunna eskortera handelsfartyg genom de nu så aktuella piratvattnen utanför somalia? Tänkt med en rimlig budget (d.v.s. så lite som möjligt - 1-5 msek för fartyg + extrautrustning).

Vilka hastigheter måste man hålla, hur lång uthållighet behövs, besättning etc? Vad krävs för sjögående, jag antar att småbåtar inte funkar så långt ut?

Okej, nu blir det lite varning för landkrabbor-spekulerar! ;-) Så därför vill jag ju höra vad alla sjöbusar har för åsikter!

Vilken typ av fartyg skulle man behöva för att kunna eskortera handelsfartyg genom de nu så aktuella piratvattnen utanför somalia? Tänkt med en rimlig budget (d.v.s. så lite som möjligt - 1-5 msek för fartyg + extrautrustning).

Vilka hastigheter måste man hålla, hur lång uthållighet behövs, besättning etc? Vad krävs för sjögående, jag antar att småbåtar inte funkar så långt ut?

Spontant så skulle nog det billigaste och enklaste vara att extra utrusta vanliga handelsfartyg med 20mm akan, bättre radar, KOS. men framförallt ordna hkp bas ombord så de kan avpatrullera området tillsammans med MPAs. Upplåta lite plats på ett vanligt containerfartyg och basera 3-4 lynx eller seahawk och sedan förstärka MPA patrullerna så man kan slå snabbt mot uppdykande hot. En blandning mellan vk 1s Q-skepp och vk2s eskorthangarfartyg helt enkelt.

atlantic_conveyor.jpg

Ascension%20Atlantic%20Conveyor.jpg

MV Atlantic conveyor i en likanande lösning under Falklandskriget 1982.

Sedan får örlogsfartygen slå mot de större och farligare målen.

Q-ship

MAC - Merchant aircraft Carrier

Edited by Psilander

Spontant så skulle nog det billigaste och enklaste vara att extra utrusta vanliga handelsfartyg med 20mm akan, bättre radar, KOS. men framförallt ordna hkp bas ombord så de kan avpatrullera området tillsammans med MPAs. Upplåta lite plats på ett vanligt containerfartyg och basera 3-4 lynx eller seahawk och sedan förstärka MPA patrullerna så man kan slå snabbt mot uppdykande hot. En blandning mellan vk 1s Q-skepp och vk2s eskorthangarfartyg helt enkelt.

Om man antar att de inte vill beväpna sina fartyg (vilket de säger att de inte vill), och man går på PDC:ers som t.ex. Blackwater.. Vad är det för flytetyg man skulle kunna ha?

Om man antar att de inte vill beväpna sina fartyg (vilket de säger att de inte vill), och man går på PDC:ers som t.ex. Blackwater.. Vad är det för flytetyg man skulle kunna ha?

Finns en del mer eller mindre bra förslag i den här tråden:

http://z11.invisionfree.com/shipbucket/ind...p?showtopic=404

Om inte rederierna vill bestycka, kan ju Blackwater mfl säkerligen köpa mindre handelsfartyg och utrusta dem med hkp, RHIB/ Strb, KOS och radar, kanske akan också.

Men varför inte samgruppera, militär personal eller för all del Blackwater motsv och hkp på handelsfartyg? Varför man inte vill beväpna sig är väl därför man då tror piraterna ökar sin våldsbenägenhet. Jag skulle tro man inte helt litar på delar av manskapet från mindre nog räknade länder också.

Edited by Psilander

Landkrabbefråga (som inte har hängt med tillräckligt bra i frågan): varför vill dom inte beväpna sig? Är dom rädda för att det kommer att eskalera våldet eller vill dom inte ta kostnaden? Gissar på det första...

Personligen skulle jag gärna se ett antal Q-skepp som åker längs kusten, piraterna skulle bli "lite" förvånade när dom klättrar över relingen och stirrar rakt in i en pluton SAS soldaters mynningar samtidigt som ett par helikoptrar lyfter mot deras fartyg...

en Relativt enkel lösning vorde väl att basera ett par landstigningsfartyg i norra och södra ändan på området. Sen lyfter man ombord en mindre styrka på varje fartyg som går igenom. Styrkans uppgift blir då att få piraterna att tänka om allternativt fördröja länge nog tills något slagkraftigare som helikoptrar eller harriers kan ta sig inom vapenräckvidd

Kanske jag är ute och cyklar helt nu men i mina ögon så verkar traditionell konvojtrafik (ala Atlanten under WW2) som en vettig och kostnadseffektiv lösning då det ju finns örlogsenheter från flera länder i området och fler är på väg, alltså samla ihop X antal handelsfartyg som kör i konvoj med beväpnade eskortfartyg och gör så i båda riktningarna.

Då finns både eldkraft kunnig personal och understöd i form av HKP eller annat flyg vid behov, har svårt att tro att ett gäng piraterr ger sig på ett fartyg som går i en bevakad konvoj då de lär/bör/ska bli upptäckta redan på väg in mot komvojen och bekämpas innan de hunnit ombord på något fartyg!!

Med så pass intensiv trafik som det är i området så lär det gå konvojer ofta så inga långa väntetider för att samla ihop en konvoj, och jämfört med vad det kostar rederierna att antingen förlora ett fartyg elller att köra runt Afrika så kan de nog stå ut med att vänta upptill något dygn eller två för att få ihop en konvoj och då få en säker resa?!

Varför Hkp?

För att du vill möta pirater så längt från din egen platform som möjligt och dessutom snabbt kunna undsätta kollegor. Jag tror inte det räcker med de som är baserade på ölogsfartygen framförallt ur ett räckviddsperspektiv för det är ju ett giganstiskt område man vill täcka, dessutom kanske man vill ha med sig resursen på andra sidan Goda Hoppsudden, då piratproblemet finns där också.

Samgruppering är också en bra lösning. Låta Marines åka med mellan Cape Town och Suez som eskortstyrka ombord, och ha förstärkningsresurser i form av hkp nära till hands.

Om man inte väljer organisera konvojer.

Edited by Psilander

Kanske jag är ute och cyklar helt nu men i mina ögon så verkar traditionell konvojtrafik (ala Atlanten under WW2) som en vettig och kostnadseffektiv lösning då det ju finns örlogsenheter från flera länder i området och fler är på väg, alltså samla ihop X antal handelsfartyg som kör i konvoj med beväpnade eskortfartyg och gör så i båda riktningarna.

Då finns både eldkraft kunnig personal och understöd i form av HKP eller annat flyg vid behov, har svårt att tro att ett gäng piraterr ger sig på ett fartyg som går i en bevakad konvoj då de lär/bör/ska bli upptäckta redan på väg in mot komvojen och bekämpas innan de hunnit ombord på något fartyg!!

Med så pass intensiv trafik som det är i området så lär det gå konvojer ofta så inga långa väntetider för att samla ihop en konvoj, och jämfört med vad det kostar rederierna att antingen förlora ett fartyg elller att köra runt Afrika så kan de nog stå ut med att vänta upptill något dygn eller två för att få ihop en konvoj och då få en säker resa?!

Jag såg en bild igår på hur många handelsfartyg som ständigt passerar ut och in mot Röda havet och det var hysteriskt många. Jag kan inte se att man kan få ihop så många örlogsfartyg att man kan genomföra konvojering av alla dessa, mängden handelsfartyg är ENORM. Någon förslog att slå till på land, mot piraternas infrastruktur. Jag tror att man måste gå den vägen.

Edited by Hotel Charlie One

Jag läste ledarsidan i aftonbladet idag där Jesper Bengtsson, (JB), hade ett bra inlägg. Den tog bla annat upp en orsak till varför vi ser dessa piratligor utanför Somalias kust. Det ska jag inte gå in på men däremot så tar han upp att privata företag som tex Blackwater inte får agera mot dessa pirater.

Enligt internationella avtal får en stat när som helst ingripa mot pirater så länge man gör detta på internationellt vatten. Enligt JB så har även FN gjort ett tillägg till dessa avtal som gör det möjligt att följa efter kaparna in på Somaliskt vatten. Dock så måste alla insatser göras av stater.

Detta måste vi ha med oss när vi funderar över hur fartygen ska försvaras och med vilka medel.

Enligt internationella avtal får en stat när som helst ingripa mot pirater så länge man gör detta på internationellt vatten. Enligt JB så har även FN gjort ett tillägg till dessa avtal som gör det möjligt att följa efter kaparna in på Somaliskt vatten. Dock så måste alla insatser göras av stater.

Detta måste vi ha med oss när vi funderar över hur fartygen ska försvaras och med vilka medel.

Blackwater hade ju nu skickat ett fartyg till området. Så frågan är vad de ska göra.

Om du eskorterar ett fartyg som blir överfallet, borde man inte kunna åberopa någon form av nödvärn (eller hur det funkar till sjöss)?

Att jaga piraterna torde ju vara svårare för en private contractor.

Jag trodde också att det bara var att använda sig av någon slags nödvärnsrätt. Det ska bli intressant och se vad som händer.

Dock så är jag för en militär lösning. FN borde gå in och lägga upp ett uppdrag precis som dom gör på land. Det svåra är väl mer att komma fram till vem som ska betala för kalaset.

Ska man se det ur ett arbetsmiljöperspektiv så borde ju rederierna betala för detta eller kanske lägga om kursen för att skydda sina anställda. Nu kommer detta knappast att ske då det handlar om mycket pengar.

En annan sak i detta är väl dessutom om det är möjligt för en stat att ta betalt av ett rederi för att skydda dess båtar.

Jag såg en bild igår på hur många handelsfartyg som ständigt passerar ut och in mot Röda havet och det var hysteriskt många. Jag kan inte se att man kan få ihop så många örlogsfartyg att man kan genomföra konvojering av alla dessa, mängden handelsfartyg är ENORM. Någon förslog att slå till på land, mot piraternas infrastruktur. Jag tror att man måste gå den vägen.

Hmm låter ju knepigt då och det är väl för mycket att hoppas på att NATO lägger ett hangarfartyg med tillhörande slagstyrka i området som bas och andra kan bidra med örlogsresurser för att "skrämma" piraterna till att tänka några gånger extra innan de angriper?!

Det lär bli en blodig operation att bekämpa dem på land och då menar jag förlusterna bland de som bekämpar dem att piraterna dör bryr jag mig inte om men modiga soldater som bekämpar dem lider jag med när de stupar.

Tydligen går det eskorter, men då gäller det att hålla slottiderna...

Varje dag för ett fraktfartyg handlar ju vansinniga belopp..

Vad var det jag läste. Ungefär 20 000- 30 000 dollar per fartyg och dag.

Edited by Honken

Ska inte påstå att jag kan lagen helt men vad jag hört så är en av orsakerna till att man inte kan/vill beväpna besättnignarna eller ha fast anställd säkerhetspersonal som följer fartyget att det ställer till bekymmer när fartyget anlöper hamn då olika länder har olika vapenlagar och ställer sig helt olika till att släppa in beväpnad personal på sitt territorium som hamnar ju är.

Sålänge fartyget är ute på internatioenllt vatten lär det inte vara något problem men när det angör främmande lands kust så blir det knepigt pga vakternas vapen, sen att det ju kan missbrukas av oseriösa vakter till att kapa fartyget de ska skydda är ju en annan sak men sånt kan man ju aldrig skydda sig emot.

Vad jag vet så är inte ett civilt fartyg att betrakta som en del av den stat det är flaggat i som ett örlogsfartyg på besök som ju har diplomatstatus och då är det att betrakta som det landets territorium och det landets lagar gäller ombord men så är det vad jag förstår inte med civila handelsfartyg, rätta mig gärna om jag har fel!!

Uppenbarligen tycker någon att svenska patrullbåtar är rät fartyg för detta....

Sedan om de skall användas i berört område vågar jag inte säga...

Det jag inte riktigt greppar just nu är den defensiva hållning som är mot de kapade fartygen.

Man vet var de finns.

Med modern teknik borde man veta vart som finns ombord på dem

Man kan lätt välja tid och plats för ett anfall mot ett antal av de kapade fartygen med ex SAS eller liknande (vilket jag utgår finns på plats officiellt eller inofficiellt)

I alla fall...

Patrullbåtarna har berörts i annan tråd

Det jag inte riktigt greppar just nu är den defensiva hållning som är mot de kapade fartygen.

Man vet var de finns.

Med modern teknik borde man veta vart som finns ombord på dem

Man kan lätt välja tid och plats för ett anfall mot ett antal av de kapade fartygen med ex SAS eller liknande (vilket jag utgår finns på plats officiellt eller inofficiellt)

Kaparna har visat enligt tidigare rapporter att dom inte drar sig för att använda rpg, sprängmedel och tända eld på fartyg ifall dom blir anfallna eller inte får igenom sina krav.

Att då sätta in SAS/SEAL eller andra specialstyrkor, det låter lite som att dansa tango på ett minfält där det förutom pirater även finns civila sjömän osv..

Kaparna har visat enligt tidigare rapporter att dom inte drar sig för att använda rpg, sprängmedel och tända eld på fartyg ifall dom blir anfallna eller inte får igenom sina krav.

Att då sätta in SAS/SEAL eller andra specialstyrkor, det låter lite som att dansa tango på ett minfält där det förutom pirater även finns civila sjömän osv..

Sant... Frågan är ju numerären av motståndare på ett kapat fartyg?? Pratar vi om 20-30 eller 200-300??

Såg att det ukrainska fartyget med en massa vapen låg kvar i deras händer

Frågan är hr plundrad den lasten är eller om det bara är tunga saker som finns ombord

Hittade lite kartor hos FN som visar upp en del händelser och distanser mm..

http://www.unosat.org/freeproducts/somalia...8_Lowres_v6.pdf

OBS upplösningen på bilderna är "enorm"! så ta det lungt ifall ni vill se bilderna/pdf filerna..

Dom vet var några ligger/låg...

http://www.unosat.org/freeproducts/somalia...d_A2_Lowres.pdf

www.unosat.org en uppsjö av kartinfo! :rolleyes:

Edited by tinhead