Jump to content

Mönstring 2009


Recommended Posts

Ja nu har jag iallaf efter någon månads tjat pressat ur mönstringskontoret i Kristianstad ett datum. Den 8 september nästa år bär det av. Vilket är bra eftersom man får lite mer tid på sig att träna upp sig :) Hoppas på spaningsoldat eller skyttesoldat. Kanske en befälstjänst skulle sitta bra, eftersom man vill bli officer o så.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 748
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mycket enkelt, du antingen ringer eller skickar ett e-mail där du snällt förklarar att du är intresserad av att få reda på det datum de har planerat att kalla dig till mönstring. Kontaktinformation finns på www.pliktverket.se.

Link to comment
Share on other sites

Mycket enkelt, du antingen ringer eller skickar ett e-mail där du snällt förklarar att du är intresserad av att få reda på det datum de har planerat att kalla dig till mönstring. Kontaktinformation finns på www.pliktverket.se.

 

Är det bara att dra iväg ett mail till det område man ska mönstra på? Alltså kristianstad om man är från skåne.

Edited by Kolind
Link to comment
Share on other sites

Mycket enkelt, du antingen ringer eller skickar ett e-mail där du snällt förklarar att du är intresserad av att få reda på det datum de har planerat att kalla dig till mönstring. Kontaktinformation finns på www.pliktverket.se.

 

Är det bara att dra iväg ett mail till det område man ska mönstra på? Alltså kristianstad om man är från skåne.

 

 

Japp. Jag skickade ett i september med svar om att jag skulle försöka i oktober i stället då de inte spikat några datum ännu. Sedan skickade jag ett i oktober fast fick inget svar och nu skickade jag i fredags och fick svar idag. Även jag ska mönstra i K-stad. Sannolikheten är nog minimal men kanske vi får mönstra samtidigt? :clap:

 

@Fossman: Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Mycket enkelt, du antingen ringer eller skickar ett e-mail där du snällt förklarar att du är intresserad av att få reda på det datum de har planerat att kalla dig till mönstring. Kontaktinformation finns på www.pliktverket.se.

 

Är det bara att dra iväg ett mail till det område man ska mönstra på? Alltså kristianstad om man är från skåne.

 

 

Japp. Jag skickade ett i september med svar om att jag skulle försöka i oktober i stället då de inte spikat några datum ännu. Sedan skickade jag ett i oktober fast fick inget svar och nu skickade jag i fredags och fick svar idag. Även jag ska mönstra i K-stad. Sannolikheten är nog minimal men kanske vi får mönstra samtidigt? :clap:

 

@Fossman: Lycka till!

 

Ja okey, nu drog jag iväg ett mail med, spännande nu. Hoppas jag med får mönstra ungefär vid samma tid som du så man har tid att komma i perfekt form :)

Link to comment
Share on other sites

Fick svar idag :navy: preliminärt den 22 oktober ska jag mönstra, perfekt så man hinner komma i ännu bättre form än nu :D

 

En i min klass fick brev igår om att han ska mönstra den 21 januari, uuh jag blev nervös bara han sa det.

Link to comment
Share on other sites

Fick svar idag :) preliminärt den 22 oktober ska jag mönstra, perfekt så man hinner komma i ännu bättre form än nu :)

 

En i min klass fick brev igår om att han ska mönstra den 21 januari, uuh jag blev nervös bara han sa det.

 

 

haha aa min polare ringde mig när ja cyklade hem från jobbet och sa att han skulle mönstra 19januari och att jag förmodligen också skulle det, så fick panik o cyklade hem snabbt som satan och visst var det så :mellow:

 

så plus att jag gymmar så har jag lagt in cykling på schemat nu, har 47 dagar på mig att fixa lite bättre kondis :)

Link to comment
Share on other sites

Dom gör det fyra gånger på ett år. Vi säger att det finns 40 platser till en tjänst. Då skall det under varje kvartal tillsättas personer för 10 platser. Dessa 10 platserna delas sedan upp på de olika mönstringskontoren. Du skall ha fått besked ifall du var inskriven på den tjänst du ville inom 4 månade efter att du mönstrat.

 

Lycka till och träna hårt.

Link to comment
Share on other sites

Dom gör det fyra gånger på ett år. Vi säger att det finns 40 platser till en tjänst. Då skall det under varje kvartal tillsättas personer för 10 platser. Dessa 10 platserna delas sedan upp på de olika mönstringskontoren. Du skall ha fått besked ifall du var inskriven på den tjänst du ville inom 4 månade efter att du mönstrat.

 

Lycka till och träna hårt.

 

tack för svaret, vet du förresten om det finns några fördelar/nackdelar med att mönsta 1 år senare? :surprise: jag är född 90 och kommer mönsta med 91orna.

Edited by fossman
Link to comment
Share on other sites

Inga nackdelar. Fördelen är väl att du fått ett extra år att träna på.

 

Exittor: Menar du inte att man får reda på det inom 3 månader alt. vid slutet av den aktuella mönstringsperioden?

Edited by linush
Link to comment
Share on other sites

...förutom att det finns en avgjord risk att vid det laget så är det här med att göra lumpen endast ett minne från svunna tider...

 

 

Kanske det. Kanske inte, på våren 2009 får vi veta säkert. Varför skulle lumpen vara ett minne blott? Jag hänger inte med så ivrigt i politikernas arbete men som jag förstått ska de endast avskaffa mönstringsplikten och göra utbildningen till en 3-månaders GSU istället och sedan gå tre vägar - OP, US eller HV. Fast å andra sidan kanske jag fått allt om bakfoten och de skall lägga ner hela försvaret.

Link to comment
Share on other sites

...förutom att det finns en avgjord risk att vid det laget så är det här med att göra lumpen endast ett minne från svunna tider...

 

 

Kanske det. Kanske inte, på våren 2009 får vi veta säkert. Varför skulle lumpen vara ett minne blott? Jag hänger inte med så ivrigt i politikernas arbete men som jag förstått ska de endast avskaffa mönstringsplikten och göra utbildningen till en 3-månaders GSU istället och sedan gå tre vägar - OP, US eller HV. Fast å andra sidan kanske jag fått allt om bakfoten och de skall lägga ner hela försvaret.

 

efter de tre månaderna ska man väl kunna utbilda sig till en tjänst också, så om du vill vara fallskärmsjägare t.ex. så får du utbilda dig till det efter de tre månadernas GSU och när du utbildat dig till det så tar du anställning i försvaret.

 

Då ska man kunna vara i förband som bara ska skydda sverige eller de som ska kunna komma vart som helst i världen och hjälpa till. sen ska väl HV ändras om till nationella skyddsstyrkor(vet inte riktit vad detta innebär men ändå).

Edited by Kolind
Link to comment
Share on other sites

Jag hänger inte med så ivrigt i politikernas arbete men som jag förstått ska de endast avskaffa mönstringsplikten och göra utbildningen till en 3-månaders GSU istället och sedan gå tre vägar

 

Om jag inte missuppfattat allting rör det sig när detta infaller inte längre om "Lumpen", utan att man då har gått över till ett yrkesförsvar med kontraktssystem om ett visst antal år. Men det är inte något riksdagsbeslut på det än, så ingen vet. Som jag förstått det var planen att det ska införas runt 2011-2012 (givetvis är det ju troligt att det dröjer längre), varför folk som mönstrar med 91:orna löper en avgjord risk att inte få göra någon "lump" eftersom det då riskerar att inte längre finnas någon. Vad exakt det innebär med ett nytt yrkesförsvar finns det andra trådar om - men ju längre man väntar, desto mindre chans blir det, är det intryck jag fått.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Vad jag menade var att bara för att "lumpen" eventuellt försvinner så betyder inte det att möjligheten till militär tjänstgöring kommer göra det också. Visst, några kanske inte vill göra det frivilligt eftersom de resonerar som så att de ser det som en utmaning istället för en utbildning att kunna försvara Sverige.

Edited by linush
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått mitt datum! :blink:

 

14 September i Kristianstad.

 

En liten fråga: Det står kl 08:00, innebär detta att jag ska va där och redo då? (isf blir det en härligt tidig morgon ,O )

 

 

Men vänta nu... vad skulle 08:00 annars betyda? Att du ska kliva upp då?

 

Du har några månader på dig att trimma den grå massan innanför pannan... den symbol du har valt till din avatar kräver viss tankeverksamhet, om du har någon ambition alls i den riktningen.

 

Några ord i all välmening.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått mitt datum! :blink:

 

14 September i Kristianstad.

 

En liten fråga: Det står kl 08:00, innebär detta att jag ska va där och redo då? (isf blir det en härligt tidig morgon ,O )

 

 

 

Äh, 08:00 är ju långt in på eftermiddagen för en byggarbetsstudent som mig själv ,O

Link to comment
Share on other sites

Men vänta nu... vad skulle 08:00 annars betyda? Att du ska kliva upp då?

 

Du har några månader på dig att trimma den grå massan innanför pannan... den symbol du har valt till din avatar kräver viss tankeverksamhet, om du har någon ambition alls i den riktningen.

 

Några ord i all välmening.

 

Uppfattat! Nej, jag undrade mer om de syftade på bussen som också nämdes i svarsmailet.

 

(Ursäkt om dum fråga bifogas)

 

//ID

Link to comment
Share on other sites

Äh, 08:00 är ju långt in på eftermiddagen för en byggarbetsstudent som mig själv 0:)

 

Långt in på eftermiddagen? Jag tycker lite småsynd om dig ;) På Naturprogrammet är de generösa med sömn men om man nu mot förmodran får göra lumpen så väntar nog en drastisk omställning. :rolleyes:

 

(skämtosido)

Link to comment
Share on other sites

Visst, några kanske inte vill göra det frivilligt eftersom de resonerar som så att de ser det som en utmaning istället för en utbildning att kunna försvara Sverige.

 

Mmm, sen lär det vara vissa tveksamheter rörande det där med hur länge man måste skriva på (är /du/ i dagsläget villig att på studs skriva under på 3 år som skyttesoldat?), samt en hel del andra smärre detaljer som gör att det kanske ligger lite fler tveksamheter än bara det du skriver i båten, men nu går vi lite OT. Poängen är gjord i alla fall, tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Visst, några kanske inte vill göra det frivilligt eftersom de resonerar som så att de ser det som en utmaning istället för en utbildning att kunna försvara Sverige.

 

Mmm, sen lär det vara vissa tveksamheter rörande det där med hur länge man måste skriva på (är /du/ i dagsläget villig att på studs skriva under på 3 år som skyttesoldat?), samt en hel del andra smärre detaljer som gör att det kanske ligger lite fler tveksamheter än bara det du skriver i båten, men nu går vi lite OT. Poängen är gjord i alla fall, tror jag.

 

Personligen hade jag kunnat skriva på x antal år som skyttesoldat eftersom jag vet att jag vill göra utlandsttjänst. Jag kommer kanske ifrågasätta det beslutet ett par gånger men vad jag hört så är det många som gör lumpen som också undrar varför de egentligen VILLE göra det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får väl bidraga med mitt datum. 26-27 mars i Kristianstad.

 

Just nu springer jag 2 dagar i veckan och gymmar 2 dagar i veckan. Satsar på att öka löpningen till 3 dagar i veckan.

 

187cm

93kg

Länge sen jag spang milen, men jag borde klara det med på ~60 min med lite vilja.

 

Satsar på att komma in som Stridsfordonsskytt eller StridsfordonsPB.

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl också sälla mig till skaran...

Mailade Pliktverket igårkväll och fick svar idag; 4 maj i Stockholm :D

 

Gällande fysiken ligger man på 182cm och 71kg, har sedan innan varit aktiv på gymmet samt i spåret och cyklar nu under vintern varje dag till skolan (3,3km dit är inte mycket men med en backe som ger rejäl mjölksyra). Körde mycket simmning fram tills man blev 14 och har försökt behålla den vattenvanan, har också tränat thaiboxning.

 

I somras sprang jag milen för första gången på 52min, något som jag vill få ner till under 49min (var relativt otränad vid det tillfället :)).

Träningen är upplagd på gym och cykel samt ute i spåret. Antalet gånger brukar bli runt 4-5 gngr/vecka. I januari kommer man möjligen börja köra lite thaiboxning men jag får se om jag kommer ligga i med den, beror på vad som ger bäst träning 0:)

Är under fritiden också aktiv inom Sjövärnskåren samt Hemvärnsungdom.

 

Befattningar som man är sugen på är Stridsbåtförare, Norrlandsjägare samt MP/Säk. Hårt eftertraktade hela bunten så det är tagga som gäller på träningen :camo:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...