Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Mönstringsåret är ju uppdelat i fyra kvartal, rimligen så dimper väl inskrivningsbrevet ner i lådan strax efter kvartalbytet (alltså några dagar efter 1 april skulle jag gissa på som din MF).

Vi andra som hamnar i kvartal två får väl vårt några dagar in i juli, de i det tredje någon gång i oktober och de i fjärde nån gång i januari.

Kvartalen följer av någon anledning inte kalender kvartalen. Jag själv mönstrade i mars och fick inskrivningsbslutet i maj.

/Nyllet

EDIT: En fråga till er som har mönstrat redan. Jobbar nattvakten Henrik kvar? Det va en riktigt skön kille. Han stallde upp oss på rad och gav klara direktiv om vad som gällde för natten. När natten väl kom så sket han i oss, vi va uppe till typ 2, medan han satt o lirade någe spel på datorn med icemat hörlurar och gaming mus, haha.

Edited by Nyllet
  • Replies 748
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Mönstringsåret är ju uppdelat i fyra kvartal, rimligen så dimper väl inskrivningsbrevet ner i lådan strax efter kvartalbytet (alltså några dagar efter 1 april skulle jag gissa på som din MF).

Vi andra som hamnar i kvartal två får väl vårt några dagar in i juli, de i det tredje någon gång i oktober och de i fjärde nån gång i januari.

Ja, det är just det som oroar mig lite. Jag mönstrade den 20 februari och har fortfarande inte fått någon respons.

Nu är man ju nojig för att få beskedet om utbildningsreserv. PV kanske skickar ut alla dessa brev sist, samtidigt efter det första kvartalet.

:banana:):lala::wacko:

Posted
Fråga; Är det någon som har mönstrat i år och redan fått sitt svar från Pliktverket?

Det är ju senast 4 månader efter mönstringstillfälle som gäller men jag har för mig att min MF sa något om svar i april (mönstrade i mitten av februari).

Ställde samma fråga på lumpen.nu och fick följande svar:

Hej!

Under maj månad kommer mönstringsförättarna skriva in er på befattningar så det innebär att ni också kommer få reda på om ni får göra värnplikt under nästa månad.

Posted
ingen som vet om man kan skjuta ett år på sin värnpliktsutbildning i det nuvarande systemet?

Jag kan givetvis inte säga ett absolut ja eller nej men du bör verkligen inte bli besviken om det inte går. Som det är skrivet i tråden så ska man kunna söka frivilligt till hösten 2011. Men å andra sidan kan inte detta heller stämmer. Den som lever får se!

Posted

Jag vill nämnligen bli röjdykare...dessa har inryck januari månad så det är precis vid årsskiftet 2010/2011 som jag skulle vilja rycka in. Aja får se

Posted (edited)
Kvartalen följer av någon anledning inte kalender kvartalen. Jag själv mönstrade i mars och fick inskrivningsbslutet i maj.

På sätt och vis gör de faktiskt det. Det verkar som om de följer årstiderna istället. Kan förklara varför de som mönstrar i december får sina i februari t.ex. Stämmer min lilla hypotes så innebär att jag kommer att få bita mig på naglarna så långt som till november :rolleyes:

Edited by linush
Posted

Som jag nämnde i en annan tråd är jag 92'a. Kan jag mönstra med 91'orna ?

hur gör jag såfall för att söka in dit ?

:rolleyes:

Posted

:rolleyes:

Nej det lär tyvärr inte funka skulle jag tro då man endast kan bli kallad det året man fyller 18. Varför det skulle vara bra för att mönstra tidigare förstår jag inte då du fortfarande kommer rycka in ett år senare? Om det inte är så att du går i samma årskurs i skolan som 91:orna?

Men som man sagt tidigare; 2009 är ett mellanår, inte många befattningar som står på lut här inte... 92:orna lär få bättre chanser än vad vi får.

Posted

;-)

Nej det lär tyvärr inte funka skulle jag tro då man endast kan bli kallad det året man fyller 18. Varför det skulle vara bra för att mönstra tidigare förstår jag inte då du fortfarande kommer rycka in ett år senare? Om det inte är så att du går i samma årskurs i skolan som 91:orna?

Men som man sagt tidigare; 2009 är ett mellanår, inte många befattningar som står på lut här inte... 92:orna lär få bättre chanser än vad vi får.

2010 är ett mellanår och alltså får 91orna det jobbigt. 92orna får det antagligen bättre år 2011.

Posted (edited)
en bekant till mig har fått inskrivningsbesked och han ska in som insatssoldat i augusti 2010 på MarinB.

Exakt samma här. Alltså en kompis till mig har fått samma besked.

Edit: förtydligande

Edited by Kolind
Posted

Ska snart in på mönstring.

Är det svårt att komma in på Stridsvagnsskytt? Det jag är mest sugen på. Vad krävs ungefär?

Posted

Ja det är svårt för oss 91:or och de som mönstrar med oss för den tjänsten ska inte utbildas. Läs lite i denna tråden så ser du några av de tjänster som ska utbildas.

Posted (edited)
Ja det är svårt för oss 91:or och de som mönstrar med oss för den tjänsten ska inte utbildas. Läs lite i denna tråden så ser du några av de tjänster som ska utbildas.

Kustjägare, Amfibiesoldater, Jägarbefäl, Bas/strilsäksoldater(inom flygvapnet)

Är det de enda stridande som ska utbildas 10/11? :rolleyes:

4300 pers bara?

Edited by Gölen
Posted

Som det verkar ja, tyvärr. Sen är det insats resten i stort sett, den uppfattningen har jag fått iaf. Det är lite synd om oss 91:or.

Men någon, jag kommer inte ighåg vem, men han fick svaret att nästa höst kunde vi (och alla andra) försöka bli kontraktsanställda som är det nya.

Posted
Ska snart in på mönstring.

Är det svårt att komma in på Stridsvagnsskytt? Det jag är mest sugen på. Vad krävs ungefär?

För det första - att det finns platser på denna befattning.

Om ja, var påstridig i samtalet med mönstringsförrättaren.

Posted

Ja när det kommer till mönstringsförrätaren får man va väldigt bestämd (dock utan att verka alltför oartig) om man vill få sin vilja igenom. Annars slänger han bara fram några tjänster han tycker du ska söka innan du hinner få en syl i vädret.

Posted (edited)

Är det de enda stridande som ska utbildas 10/11? :)

4300 pers bara?

Röjdykare ska rycka in jan 2011 också.

EDIT: fast det räknas kanske inte riktigt som en stridande befattning, men ack så hård

Edited by Rully
Posted

Är det de enda stridande som ska utbildas 10/11? :)

4300 pers bara?

Röjdykare ska rycka in jan 2011 också.

EDIT: fast det räknas kanske inte riktigt som en stridande befattning, men ack så hård

Hehe nä det är nog inte så lätt att strida när man inte ens har ett vapen med sig :-P

Posted

På sätt och vis gör de faktiskt det. Det verkar som om de följer årstiderna istället. Kan förklara varför de som mönstrar i december får sina i februari t.ex. Stämmer min lilla hypotes så innebär att jag kommer att få bita mig på naglarna så långt som till november :rolleyes:

Och sen när har kalender kvartalen något som helst med årstiderna att göra? :banghead:

/Nyllet

Posted
Ja när det kommer till mönstringsförrätaren får man va väldigt bestämd (dock utan att verka alltför oartig) om man vill få sin vilja igenom. Annars slänger han bara fram några tjänster han tycker du ska söka innan du hinner få en syl i vädret.

Sen kan det va bra att vara påläst om några alternativa tjänster så man vet vad men ger sig in på.

Jag lärde mig vad praktiskt taget alla 350 tjänster gick ut på, med det är kanske något extremt. :banghead:

Posted

Sen kan det va bra att vara påläst om några alternativa tjänster så man vet vad men ger sig in på.

Jag lärde mig vad praktiskt taget alla 350 tjänster gick ut på, med det är kanske något extremt. :banghead:

Jag läste in mig lite på typ alla tjänster och sen valde jag ut ca 6st som jag hade på min lilla önskelista :rolleyes: Av dessa 6st fanns det bara en som jag kunde söka eftersom inrycken låg uruselt om man ville rycka in under 2010. Men sen fick jag den tjänsten som jag ville ha så jag är helnöjd :D

Posted

Och sen när har kalender kvartalen något som helst med årstiderna att göra? :banghead:

/Nyllet

Det har jag inte påstått. Eftersom du mönstrade i mars och fick ditt besked i maj utgår jag ifrån att de följer årstiderna som är uppdelade i kvartal. Lägg även märke till att jag skrev på sätt och vis. Jag ber om ursäkt om jag var otydlig med mitt förra inlägg.

Posted
Jag läste in mig lite på typ alla tjänster och sen valde jag ut ca 6st som jag hade på min lilla önskelista :unsure: Av dessa 6st fanns det bara en som jag kunde söka eftersom inrycken låg uruselt om man ville rycka in under 2010. Men sen fick jag den tjänsten som jag ville ha så jag är helnöjd :D

Haha, gjorde likadant! 0:)

Numrerade de tjänster jag var intresserad av på skalan 1 till 3, varav jag blev skriven på ett av mina 3:or. :-P

Inte allt för dåligt i dessa dagar där tjänsterna inte direkt växer på träd...

Posted
Jag läste in mig lite på typ alla tjänster och sen valde jag ut ca 6st som jag hade på min lilla önskelista :dribble: Av dessa 6st fanns det bara en som jag kunde söka eftersom inrycken låg uruselt om man ville rycka in under 2010. Men sen fick jag den tjänsten som jag ville ha så jag är helnöjd :D

Haha, gjorde likadant! :clap:

Numrerade de tjänster jag var intresserad av på skalan 1 till 3, varav jag blev skriven på ett av mina 3:or. :-P

Det är den optimala tekniken ;-) På min önskelista hade jag:

Bassäk (Marinen) (inget inryck 2010)

Amfibie (*fungerade prima :D )

Luftburen (inget inryck 2010)

Pansarskytte (inget inryck 2010)

KJ (vägde inte 70kg)

MP säk (blev omotiverad när jag fick höra om alla studier från MF)

Posted (edited)
Jag läste in mig lite på typ alla tjänster och sen valde jag ut ca 6st som jag hade på min lilla önskelista :dribble: Av dessa 6st fanns det bara en som jag kunde söka eftersom inrycken låg uruselt om man ville rycka in under 2010. Men sen fick jag den tjänsten som jag ville ha så jag är helnöjd :D

KJ (vägde inte 70kg)

Intresserad av Pansarskytte och Amfibie.

Får man fråga om dina mönstringsresultat? :D

edit: Även KJ lite grann :)

Edited by Gölen
Posted
Läser du tråden ser du att pansarskytte inte är tillgängligt för de som mönstrar i år.

Ah. Fel av mig.

Posted

Ska vi inte försöka sammanställa sökbara tjänster för året då? vi har ju listan över de stridande befattningar som är sökbara, men alla kanske också skulle vara önskvärt.

Men detta uppdrag överlåter jag till er andra, jag skapade bara idén. :)

Posted (edited)
Jag läste in mig lite på typ alla tjänster och sen valde jag ut ca 6st som jag hade på min lilla önskelista :) Av dessa 6st fanns det bara en som jag kunde söka eftersom inrycken låg uruselt om man ville rycka in under 2010. Men sen fick jag den tjänsten som jag ville ha så jag är helnöjd :D

KJ (vägde inte 70kg)

Intresserad av Pansarskytte och Amfibie.

Får man fråga om dina mönstringsresultat? 0:)

edit: Även KJ lite grann :)

Mina mönstringsvärden var:

Cykel = 9

Psykolog = 7/7

Inskrivning = 8

Styrka = 8

Hälsa/syn/hörsel m.m. = A

Eftersom det har blivit så få platser för alla 91or så blir det mååånga sökande per tjänst. Speciellt på dom lite mer populära alternativen dit bla Amfibie kan räknas. Fick veta att det var över 5 sökande per tjänst när jag sökte till Amf1. Av mina tre val hos MF så valde jag att söka som både AmfibieGB och Amfibiesoldat för att öka chansen att komma in, och det lyckades :-P

Edited by Svante