Jump to content

Guest martin_67

Recommended Posts

• 2 months later...

Jag såg en annons på blocket om att Hässleholms militärfordonshistoriska förening sålde ut "kronfärg", om det är rätt kulör mm vet jag dock inte... kanske värt att kolla. Vet även att det finns bättringsfärg på spray burk till nu varande cammo, dock ej flerfärgat i burk (alltså inte som schackspelet i Kalle Anka på julafton), utan ljus- eller mörk grön samt svart och/eller brun.

Edited by Lfskbat
Jag såg en annons på blocket om att Hässleholms militärfordonshistoriska förening sålde ut "kronfärg", om det är rätt kulör mm vet jag dock inte... kanske värt att kolla. Vet även att det finns bättringsfärg på spray burk till nu varande cammo, dock ej flerfärgat i burk (alltså inte som schackspelet i Kalle Anka på julafton), utan ljus- eller mörk grön samt svart och/eller brun.

Nu var det ju inte "Kronfärg" som jag behövde! Utan info om villken färg som skall annvändas under kronfärgen....Men visst militärfordons historiska föreningen bör ju ha koll på lämplig grundfärg.

@Joones

Tack!

Skall kolla med grabbarna på terrängbil.net

mvh

/Mr_Pyro

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By MoRsE
      Om någon känner att deras plånbok är lite för stor, eller att en kanon eller en stridsvagn skulle kunna pryda blomrabatten så håller finska försvarsmakten en lite intressant auktion för allmänheten, detta kommer att auktioneras ut den 25 september:
      3 st Sturmgeschütz III Ausführung G
      15 st Charioteer Mk VII Model B
      4 st Comet Mk I Model B
      plus ett antal kanoner:
      75 K 17
      75 PSTK 40
      3 st 76 K 02 RVP
      76 K 02 SKP
      76 K 02-30 SKP
      76 K 02-30/40
      76 K 36
      105 K 29
      105 H 33
      105 H 37-10
      120 K 78-31
      122 H 10-30
      122 H 38
      152 H 09-30
      152 H 38
      (kaliber i mm/typ/årsmodell, H=haubits, K=kanon, PSTK=pansarvärnskanon)

och slutligen lite vapen: 9,00 PIST Lahti, 7,62 KIV 28, 7,62 KIV 28-30, 7,62 KIV 39-43, 9,00 PIST 34 Beretta

(KIV står för "gevär", PIST för "pistol")

Lite bilder och dylikt: Auktionssajten
    • Guest Våfflan
      By Guest Våfflan
      Tja, jag fick tag på en bild på ett fordon som verkar användas av Svensk militär men ingen jag frågar verkar veta vad fordonet i fråga heter, så då undrar jag om någon av ni vet vad namet är?

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/s720x720/10456254_10152864639224989_7219111022248914127_n.jpg

Ett svar skulle vara väldigt uppskattat!
    • Guest Hv ungdom
      By Guest Hv ungdom
      Vart kan man köpa överskott från svenska FM?
    • By FurirJönsson
      Hej, jag har hör från två olika håll hört att tgb 30/40 ska genomgå remo bla motor och automatlådan. Någon som vet nåt eller är det önskedrömmar?
      Ha're
      Furir Jönsson
    • By pimmis
      Goerz Unigor har tillverkat högklassiga analoga multimetrar på 1960-1970 talet. En modell som köptes in av Försvaret heter Unigor 5s, mätte upp till 3kV om det behövdes och kallades kort och gott URI inom försvaret (så vitt jag vet). Bild på multimetern här: https://www.radiomuseum.org/r/goerz_unigor_5p.html

Det finns något exemplar att beskåda på något armemuseum enligt Internet. Försvaret måste ju ha haft en hel del av dessa multimetrar, noga utvalda för sin hållbarhet och kvalitet. Vart försvann dom? Dom finns i varje fall inte på Internet att hitta längre.
  • Create New...