Jump to content

Fältarbetssoldat

Guest kaors

Recommended Posts

Posted

hej!

Jag har fått tjänst som fältarbetssoldat. I befattningen så står det bland annat att man får lära sig att köra olika fordon. Ngn med erfarenhet som vet hur mkt köra det blir för en fältarbetssoldat?

Posted

Oj, det känns som att det är rätt beroende på vilken tjänst du tjänstgör som i slutänden.

Det kan bli tal om att köra lastbil, hjullastare, traktorgrävare till exempel. Många av grabbarna på min pluton körde lastbil nästan dagligen i slutet av värnplikten, och en del var hjullastar- eller traktorgrävarförare.

Posted
Oj, det känns som att det är rätt beroende på vilken tjänst du tjänstgör som i slutänden.

Det kan bli tal om att köra lastbil, hjullastare, traktorgrävare till exempel. Många av grabbarna på min pluton körde lastbil nästan dagligen i slutet av värnplikten, och en del var hjullastar- eller traktorgrävarförare.

Okej:) Vet du hur mkt strids tränining man har ungefär? Skulle du beskriva fältarbets soldat som en lätt, medel eller hårs tjänst?

tacksam för svar!

Guest P Eriksson
Posted

Okej:) Vet du hur mkt strids tränining man har ungefär? Skulle du beskriva fältarbets soldat som en lätt, medel eller hårs tjänst?

tacksam för svar!

Nu är inte jag någon expert på ämnet fältarbete inom försvaret, men vill ändå hjälpa till att få lite kött på benen.

Du får till en början med en grundläggande utbildnin s.k. "gröntjänst" där det ingår vapenhantering och viss stridsutbildning. Gröntjänsten genomförs av alla soldater oavsett uppgift. Sedan vet inte jag om det finns fältarbetssoldater som har viss strid i sina uppgifter och därmed får mer stridsutbildning, men jag tror det begränsar sig till att kunna försvara sig.

Mig veterligen är huvuduppgiften att utföra de markarbeten som krävs för andra förband för att kunna ta sig fram och för sin strid, möjligtvis även destruktion av exempelvis broar. :banghead:

Personligen har jag kommit i kontakt med fältarbetssoldater en gång i militära övningssammanhang. Det var under pansarövningen i Skåne -93 då de med hjullastare (eller var det en traktorgrävare eller grävlastare som det egentligen heter) gjorde en sänka på ett fält för våra tgb 1111 (pvpjbilar ombyggda för pvrb 56).

Posted

Pliktverket har som vanligt värdelösa befattningsbeskrivningar. "Fältarbetssoldat" kan innebära allt ifrån som Lindeberg skrev att du blir förare på någon arbetsmaskin eller lastbil till att du blir uttagen som soldat i en ingenjörpluton, då verkar du i något som liknar en skyttegrupp med uppgifter såsom bygge av krigsbro och mmb, minering, minsökning, minröjning, vägförstöring och självklart strid.

Oavsett vilken befattning du får inom begreppet fältarbetssoldat skulle jag säga att du kommer att få en väldigt mångfacetterad utbildning.

Tyvärr är det inte långt före inryck som de faktiskt sitter på regementet med namnen och delar in i specifika befattningar.

Posted

Okej, jag tycker det verkar som en väldigt givande och roliga tjänst efter att ha sökt lite mer info om den. Men jag ringde igår tills pliktverket och bad om att ta byta mitt första och andra handsval. Som det ser ut nu ska jag i första hand bli stridsfordonsförare på ing2 och i andra hand fältarbetssoldat. Men jag hoppas att när jag väl kmr till förbandet att det går och byta till fältarbetssolat om jag inte skulle trivas som förare. Huvudsaken är att jag kommer till ing2 som verkar vara ett väldigt trevligt förband. Jag hoppas dessutom att jag som stridsfordonsförare kommer att hamna i ingenjörs plutonen vilken jag tycker verkar vara den roligaste.

Posted

Tjena! Har mönstrat förre veckan och valde fältarbetssoldat som förstaval. Har fått höra av folk här runt i byn att det är malajer som gör den tjänsten. Det vill säga, en ren skittjänst med bara skitgöra och att det är riktigt slapp. Stämmer detta?

Posted
Tjena! Har mönstrat förre veckan och valde fältarbetssoldat som förstaval. Har fått höra av folk här runt i byn att det är malajer som gör den tjänsten. Det vill säga, en ren skittjänst med bara skitgöra och att det är riktigt slapp. Stämmer detta?
Nej.
  • 3 weeks later...
Guest zvampen
Posted

Lånar tråden lite grand...

Mönstrade förra veckan och valde fältarbetsgruppbefäl på livgardet eftersom jag inte hade synen för att göra en stridande tjänst. Har inte hittat någon information om vad fältarbetarna på livgardet gör men mönstrings förättaren sa någonting om att man inte byggde så mycket bro utan mer övade sprängning i bebyggda områden. Stämmer detta? Och finns de såkallade pionjärtrupperna som verkar öva mer strid kvar?

tack på förhand //zvampen

Posted

Ja. Det stämmer.

De fältarbetarna som finns på Livkomp och skytte ingår i skyttegrupper som expertis på att välta väggar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...