JBP Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 (edited) Min flickvän ärvde ett gammalt skåp efter sin farmor (som hennes man hade gjort. )för ett par veckor sedan... Nyfiken som man är var man genast där och inspekterade alla lådor osv. Då hittade jag denna Projektil som jag blev en del fundersam om då jag aldrig sett liknande innan och när man är med i en sådan här "Thinktank" om militärt mtrl och kunnande så tänkte jag lägga ut en bild och fråga om det är nån som kan ge ett bra svar på vad det kan tänkas vilken typ av pjäs som denna ammo sköts med. Nån som kan?? På Projjen finns det instämplat R-HS och måtten på den är 21x64 (obs bara projjen) Nån som kan svara på detta? Tydligen så har hennes morfar tagit med sig denna ifrån när han gjorde militärtjänstgöringen, vilken han skulle ha gjort vid kustART. Edited March 7, 2003 by JBP Quote
roninn Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Har du lite mer info ungefärlig tidsålder första världskriget andra ?? kalibbern är den 21 cm eller 64 cm eller är det i milimeter? Dvs vad är kalibern? Quote
Lt P Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Uppenbart mm. Vore det cm så skulle ju burken den står på vara tämligen stor, eller hur? Quote
JBP Posted March 7, 2003 Author Report Posted March 7, 2003 Har du lite mer info ungefärlig tidsålder första världskriget andra ?? kalibbern är den 21 cm eller 64 cm eller är det i milimeter? Dvs vad är kalibern? hmm var nog lite dåligt med info ang detta..... Kalibern vet jag inget om men "kulan" mäter 21x64 mm och jag har mina misstankar om att det skulle kunna vara från en LVpjäs, Tjejens Farfar är född 1909 och borde således gjort sin militärtjänst ca 1927-32, Men vet om att han var inkallad under beredskapen i örjan på 40talet. Quote
JBP Posted March 7, 2003 Author Report Posted March 7, 2003 Uppenbart mm. Vore det cm så skulle ju burken den står på vara tämligen stor, eller hur? ehmmm hade det varit i CM så hade jag inte tagit i den utan ringt EOD istället :P Quote
Limp Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 (edited) Am till Lv-pjäser brukar ha en spängsats i sig, ser inte ut som din har det. Kan det vara till ett PV-gevär? Hade inte finnarna ett på ca 20mm? Edited March 7, 2003 by Limp Quote
HvPrsk Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Det ser ut som en del av ett verktyg.. :P Quote
VKT M39 Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Am till Lv-pjäser brukar ha en spängsats i sig, ser inte ut som din har det. Kan det vara till ett PV-gevär? Hade inte finnarna ett på ca 20mm? Jep. Skulle ägaren ha lust att väga projektilen? Quote
HvPrsk Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 JBP Kan du lägga den ner å fota botten på den? Quote
JBP Posted March 7, 2003 Author Report Posted March 7, 2003 Am till Lv-pjäser brukar ha en spängsats i sig, ser inte ut som din har det. Kan det vara till ett PV-gevär? Hade inte finnarna ett på ca 20mm? Jep. Skulle ägaren ha lust att väga projektilen? skall ordna detta ASAP....... HvPrsk........ Quote
JBP Posted March 7, 2003 Author Report Posted March 7, 2003 JBPKan du lägga den ner å fota botten på den? kommer fler bilder här!! Har dock inte hunnit väga den ännu! Quote
Larsson Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 JBP - Var är måttet 21mm? Är det över drivbandet eller omedelbart framför, över själva projektilkroppen? Det skulle underlätta med båda måtten. Vidare så skulle jag rekommendera dig att höra dig för på Rapid Fire Om det finns någonstans där de vet vad det är för proj, så är det där. Men om jag förutsätter att det är en 20mm-proj och att den är svensk, så kan jag få fram följande: -Det rör sig om en solid proj, kanske någon form av övningsproj (p.g.a. diameterminskningen 5-10 mm framför drivbandet). -Vapnet är av typen Automatpjäs M/38, Luftvärnsautomatkanon m/39, Pansarvärnskanon m/39, Automatkanon m/40, Automatpjäs m/40, Automatkanon m/41 eller Pansarvärnsgevär m/42. Quote
VKT M39 Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Mellan krigen är den i varje fall utvecklad (ammunitionen, inte vapnet), skulle jag säga. Under en tid då det fanns en plats för solida projektiler av den kalibern. Quote
Chris Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Hej alla! Jag kan inte säga att jag kan mycket om 20mm projektiler, men jag har turen att ha en likadan projektil själv. Det kanske är ännu mer tur att den är stämplad M50 10, vilket borde vara modellbeteckningen på den. M50 projektilen är väldigt lik m/42C projektilen som är en slpprj, lys/pansarbrytande projektil. Båda två har även ett svarlikt hål i botten. Den du har är komplett på nåt sätt, den har en lucka över botten på projektilen. Den första är en 20mm spräng (deaktiverad/alldrig aktiverad) Den andra är min 20mm m50 Den 3:e är en m/42C Här är en bild på botten av M50 projektilen /Chris Quote
Chris Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Jag var nog lite snabb där.... Det är självklart den 3:e projektilen som är M50, den andra är en m/42C... /Chris Quote
JBP Posted March 7, 2003 Author Report Posted March 7, 2003 hmm min ser nästan identisk ut med den längst till höger på din bild chris... min har dock spår efter räfflorna i pipan ingraverade i kopparkransen så jag antar att den har blivit avfyrad nån gång.. Vikten på projjen var det nån som frågade om innan och den uppgår till 100gram. Skulle vara kul om nån har nån bild på pjäsen som kan ha avfyrat liknande ammo.. 21 mm är diametern över kopparkransen och 17.5mm längre fram mot spetsen. Quote
Larsson Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Med den vikten så skulle det kunna var pansarproj till Pansarvärnsgevär m/42 eller Pansarvärnskanon m/39. Det första vapnets projektil vägde 108g, men på de bilder jagf sett har den inte den avsmalningen, men som jag skrev tidigare så skulle det kunna handla om en övningsproj. På bilden nedan så är Pvg m/42 nr 2 från höger och Pvkan m/39 nr 4 från höger. Nedan en bild på Pvg m/42: Quote
JBP Posted March 7, 2003 Author Report Posted March 7, 2003 hmmmm jag har fått reda på att tjejens farfar var vid området vi KA2 under beredskapen! Hade Svenska FM Pansarvärnsgevär under krigsåren??? Undrar om det nu inte fanns några sådanna hur fanken hamnade den på svensk mark, finns inofficiella rykten att svensk trupp besköt tyskt flyg utanför Karlskrona skärgård under 40-talet. Quote
Larsson Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Pvkan m/39 (Steyr-Solothurn S18) användes under kriget. Jag vill minnas att den användes redan under Vinterkriget av de svenska. Pvg m/42 kom i praktiken först under slutet av kriget. Om karln låg vid KA, så skulle det kunna vara en projektil till Lvakan m/39, som var en kopia av den tyska Rheinmetall-Borsig 20mm FlaK 30. Quote
daedalus Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Angående det där PV-vapnet på bilden. Handtaget är likt den på GRG och K-pisten. Samma fabrikör eller plagiat? Quote
Larsson Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Grg m/48 är en vidareutveckling av Pvg m/42. Något förenklat så var den första grg-prototypen ett pvg m/42 med ett nedsvarvat eldrör (ytterdiametern) till en 8,4 cm kanon m/94-06 från Bodens fästning. Det är därför bössan har den kaliber den har. Specen sa att den skulle vara på 90mm. Quote
VKT M39 Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Så även denhär har på sätt och vis svenskt ursprung http://world.guns.ru/sniper/sn56-e.htm Quote
Recommended Posts