fairfax Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Ställde denna frågan i den gamla tråden som behandlade det nya siktet, fick dock inget svar på den... Är det så att denna leverans av siktet endast är avsedd för HV? /erik Quote
Fk Fjellman Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Eftersom siktet har testats och utprovats enbart på/för AK4 (har jag för mig) så lär det krävas omfattande tester och ev. modifikationer för att den skall antas till andra vapensystem. Och då pratar vi om år från beslut om utprovning till att dom sitter på nått annat än AK4an. Men eftersom det är ett superbt sikte dom tagit fram så kommer det säkert.. frågan är bara när. Det är iaf vad jag tror. //Fjellman Quote
Recon Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Eftersom siktet har testats och utprovats enbart på/för AK4 (har jag för mig) så lär det krävas omfattande tester och ev. modifikationer för att den skall antas till andra vapensystem. Och då pratar vi om år från beslut om utprovning till att dom sitter på nått annat än AK4an. Men eftersom det är ett superbt sikte dom tagit fram så kommer det säkert.. frågan är bara när. Det är iaf vad jag tror. //Fjellman Jag tror också på den här teorin, det kommer att komma men det ska utvärderas nogrannt och anpassas till respektive vapensystem Quote
KattenJansson Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Eftersom siktet har testats och utprovats enbart på/för AK4 (har jag för mig) så lär det krävas omfattande tester och ev. modifikationer för att den skall antas till andra vapensystem. Och då pratar vi om år från beslut om utprovning till att dom sitter på nått annat än AK4an. Men eftersom det är ett superbt sikte dom tagit fram så kommer det säkert.. frågan är bara när. Det är iaf vad jag tror. //Fjellman Jag tror också på den här teorin, det kommer att komma men det ska utvärderas nogrannt och anpassas till respektive vapensystem Diskussionen har varit uppe tidigare och då kom vi överens om att det går aldeles utmärkt att flytta AK4 rödpunktssikte mellan olika vapen. Behöver bara skjuta in det ordentligt efterom kulbanorna varierar p.g.a piplängder och kalibrar. Det som sätter käppar i hjulet är att fästa siktet på ex. AK5. Men det borde ju gå att lösa enkelt. Eller ni kanske tänkte på nått annat? Quote
Recon Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Jag tänkte mer på att behovet måste ses till och anpassningen kommer förmodligen ligga hos vapnet då det inte finns lämplig fäste på alla. Håller med det du säger alltså men tror att det kommer att ta tid Quote
fairfax Posted March 6, 2003 Author Report Posted March 6, 2003 Tack för bra svar grabbar! Bara att hoppas att siktet kommer genomsyra hela FM inom en snar framtid! Quote
106 Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Man har provat olika rödpunktssikten på Ak5D sedan iaf 1999 (FJS och K4) så det lär nog hamna på övriga vapensystem. Monteringsskenan är standard och skall sitta på Ak5C och D. I en annan tråd finns bild på den skenan på en Ksp90B (K4) och jag har även sett bilder på Kulspruta 58 (KJ) med skena. Det finns en lös skena (bl a från military shop) att montera på vanliga Ak5 och även det har funnits bilder på i ett par år (från A-dyk). Quote
ABP Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 Det gjordes tester parallelt inom FM. Siktet är ett enhetssikte vilket innebär att det är tänkt vara ett standardsikte. Alla vapen skall ha samma sikte. Nu har inte resten av FM bestämt sig för att köpa in samma sikte ännu, men det vore idiotiskt om vi fick olika sikten inom FM. Men teknisk sett så är det inga problem att sätta siktet på något av vapnena. En rödpunkt funkar lika bra på AK5 som AK4:a bara skjut in vapnet på valfritt avstånd och anpassa sedan skjutningen efter det. Skulle dock tro att 200 meter blir det avstånd man skjuter in vapnet på. Fördelen med just rödpunkt är att det blir lättare att skjuta med vapnet, detta uppskattas med de flesta vapen. Quote
joppe Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 äntligen har man sett siktet i verkligheten :P Quote
ERI Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 äntligen har man sett siktet i verkligheten :P Mer info tack! Drägel, drägel.... /ERI Quote
Minimi Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 ...Skulle dock tro att 200 meter blir det avstånd man skjuter in vapnet på... Jag sköt in mitt Aimpoint Comp M, som jag hade på Ak5:an senast, på 100 meter. Min bedömning vara att de stridsavstånd jag skulle kunna tänkas hamna på låg närmare 100 m än 200 m. Man blir förövrigt kungligt snabb med ett rödpunkt... Quote
zaitoh Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 ngn som sitter inne med bra info-länkar om de nya siktena? Quote
ABP Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 Anledningen till varför man väljer 200 är att träffpunkten bara kommer skilja några cm från 100 metersträffpunkten. Detta gör i sin tur att 200 är närmare 300. Och för skytten behöver han/hon i stort sett inte rikta någon annastans än mitt i bröstet på 0-300 meter. Kom igåg att AK5 järnsiktet bara har 250 och 400 meter. Quote
joppe Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 äntligen har man sett siktet i verkligheten :P Mer info tack! Drägel, drägel.... /ERI jag tog några bilder men dom flesta blev suddiga Quote
joppe Posted March 12, 2003 Report Posted March 12, 2003 kan du lägga upp dem ändå? jag vet inte hur man lägger upp bilder på forumet :( Quote
Recommended Posts