Jump to content

Recommended Posts

Posted

Denna vecka får jag reda på om jag kommer in på YOP. Har sökt tekniker/signalist på LV6, så det blir ju Halmstad 1/4 och 2/4 och sen Östersund eller Enköping 3/4 och 4/4. Nån mer som ska till Halmstad hösten 2003?

Halva veckan har ju för f*n snart gått... Vill ju veta NU!

Posted

Om vi kan enas så kommer det att bli Halmstad till hösten även för mig, dock ser det tyvär lite mörkt ut för tillfället. Det lutar åt att jag kommer tacka nej till platsen.

:)

Posted

Du kan vara glad... Tänk på mig istället som får vänta ända tills april innan jag får besked :(

Posted

Eftersom vi "rycker in" till FOK:en w317 så lovade de att vi skulle få reda på om vi var antagna i god tid så att vi kunde säga upp oss/begära tjänstledigt i god tid. Men ärligt talat; vad är det för anledning att ha FOK mellan w317 och w334? En del av de som var nere och gjorde testerna i Halmstad hinner inte klart med sina civila studier innan FOK:en kör igång och enligt vad rekryteringsbefälen har berättat så är detta bara en period då alla ska lära sig hälsa likadant, marschera likadant, lära sig hantera sitt vapen (för oss som inte hade AK5 i lumpen), testa olika vapen (-system) m.m. 18 veckor tycker jag verkar aningen omotiverat.

Posted

Kunskap är aldrig onödigt...

nä men allvarligt så finns det egentligen två skäl till att man kör FOk/FMHS/ASPK eller vad man nu väljer att kalla det... och det är att man dels vill "hålla i" de som sökt så att dessa inte försvinner över sommaren (till bali och surfar etc) sen så är det som du skriver man vill lyfta upp alla till samma nivå, folk som inte känner förbandet skall få tillfälle till att börja göra det samt att man brukar försöka diska av c-kort o.dyl under Fok!

Varierar mycket mellan olika förband vissa har klockrena kurser andra bar slappa hela sommaren och då e det ju en aning meningslöst.

Posted (edited)

Får oxå besked i april (8 april :lol:)...jädrigt jobbigt att vänta :D

isf blir det 4/4 i Halmstad

tror dock jag får ett negativt svar pga ålder (28år)

...men när man var på intervju lät allt bra..."fina vitsord, bra betyg från skolan...hmm arbetslivserfarenhet bla bla bla" ;)

Sgt Tulo: vår FOK e isf v325-334....och jag är bara menig!

/JOR - som håller en tumme

Edited by 113JOR
Posted

De saker som skulle kunna dra ner mina möjligheter att komma in (återigen enligt rekryteringsbefälet) är det att även jag är "för gammal" (26 år) samt att jag inte har någon möjlighet att flytta från Göteborg.

Posted

Det är kanon för organisationen med lite äldre fänrikar och inte bara såna som gapar... Dock så är det inte jättebra att skylta med att man inte kan flytta eftersom ju det ju är minst sagt vanligt i yrket... Men lycka till båda två!

Söker ni FV båda två eller?

Posted

Nej, förbandet jag sökt till är LV6. Antingen teknisk officer eller singalofficer. Troligen signal, för det var tydligen väldigt ont om signalister på LV6... Dessutom är jag telekomingenjör så det bör ju ligga ganska rätt.

Guest matte
Posted

Tycker att ni ska sluta bekymra er om er ålder min herrar. Vad jag hört är den äldste som läser på MHS just nu 35 år så ni har långt kvar.

Sgt. Tulo

Det råkar inte vara så att du känner en annan signalofficer (ro) i 26 års åldern som också bor i Götebrog.

Posted
Tycker att ni ska sluta bekymra er om er ålder min herrar. Vad jag hört är den äldste som läser på MHS just nu 35 år så ni har långt kvar.

Sgt. Tulo

Det råkar inte vara så att du känner en annan signalofficer (ro) i 26 års åldern som också bor i  Götebrog.

Hehe...ja isf har man ju det =)

Hoppas hoppas...

/JOR

Posted

Damn!

Antar att ni förstått hur det gick med tanke på att jag inte har hört av mig... Fick nej från LV6. Motiveringen var att det inte var samhällsekonomiskt försvarbart att ta in en kille på 26 år när de kan ta en tjugoåring direkt från lumpen och således få ut sex extra år på de pengar de satsar på utbildningen.

Men samtidigt hade de skickat vidare min ansökan till mina 2:a- och 3:e-handsförband, så de tipsade mig att ringa och prata med dem.

Så jag får helt enkelt viga morgondagen till att ringa runt till P4 och F7... Får hoppas på bättre lycka där.

Dock lät inte min fru lika besviken, även om hon försökte låta som om hon hade medlidande med mig... :D

Posted (edited)

Man blir ju förvånad att inte Sgt Tulo blev antagen med hänvisning till åldern med tanke på vilken brist på ledningsofficerare FM har!

Fortsätt söka, det blir ofta stora avgångar strax innan kursstart eller strax efter.

Edited by Krook
Posted
nä  men allvarligt så finns det egentligen två skäl till att man kör FOk/FMHS/ASPK

Det finns ytterligare en förkortning som våra befäl använder: "FYOP".

Posted

Men är du då inte i stort sätt antagen?...det e väl bara MHS som ska säga ja och det brukar om inget nytt framkommer följa förbandens rekomendationer?

/JOR - ARGGGGGGGGGGHHHHHHHHHHHH! ;)

Posted (edited)
Hur många sökande var det per plats? vet ni det?

Från början var det ungefär tre sökanden per plats. Det kröp med tiden ner till två sökande per plats och det var läget vid de sista testerna vecka 11. Till teknisk tjänst var konkurrensen något mindre (i antal) än till signalofficer.

Edited by Krook
Posted

Det är väl iof inte hela sanningen, S1 har valt precis som tidigare år att inte fylla alla platser för sakens skull, mao, även om det finns en plats ledig och det bara hade varit en sökande kvar så är inte den personen garanterad plats om regementet inte vill ha honom...

Posted
Det är väl iof inte hela sanningen, S1 har valt precis som tidigare år att inte fylla alla platser för sakens skull, mao, även om det finns en plats ledig och det bara hade varit en sökande kvar så är inte den personen garanterad plats om regementet inte vill ha honom...

Det vore väll fan om man fyllde platserna bara för sakens skull. Tror och hoppas att man resonerar på samma sätt i övriga Sverige. Därimot är det tråkigt och oroväckande att man har så få sökande till platserna. Ökad konkurrans är önskvärdoch behövlig. Se på polisen som vid senaste ansökningsomgången hade mer än 5000 sökande, tilläggas bör att de har två antagningstillfällen varje år vilket gör siffran än mer imponerande.

Posted

Det vore väll fan om man fyllde platserna bara för sakens skull. Tror och hoppas att man resonerar på samma sätt i övriga Sverige. Därimot är det tråkigt och oroväckande att man har så få sökande till platserna. Ökad konkurrans är önskvärdoch behövlig. Se på polisen som vid senaste ansökningsomgången hade mer än 5000 sökande, tilläggas bör att de har två antagningstillfällen varje år vilket gör siffran än mer imponerande.

Men med den takten vi lägger ner förband kan man ju förstå att folk inte söker lika mycket som innan (eller har lika mycke sökande som till polisen (har nog aldrig haft lika många sökande?!))

Jag har iaf sökt trots min ålder och hoppas att jag gjort ett gott intryck på alla så att jag får en chans =)

/JOR - som inte gör det för pengarna ;)

• 2 weeks later...
Posted

Nu är det klart!

Fick mitt prel. antagningsbesked igår...det var positivt...dvs jag ska till Halmstad till hösten! =)

/JOR :D

• 2 weeks later...
Posted

grattis själv får jag vänta tills den 18 maj:-( Snacka om segt. Först då får jag reda på om jag kommer in som amfibie (amf-4)

• 4 weeks later...
Posted

och nu har den 18 maj varit och då fick jag ett brev där det stog att jag skulle komplettera mina betyg (vilket jag visste och håller på med). Nästa besked den 15 juni...hmmm snacka om segt :basker: