Smocken Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Ska man pissa, så ska man stå inne i tältet och pissa ut. Alltså; ta reda på vad Hv är innan ni pissar in i Hv-tältet. 7 år i HV räcker det?? Det är ju rena rama clownrörelsen (finns absolut seriösa kompanier/beredskapsförband) Quote
HvPrsk Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 För att bevara traditionerna från de gamla regementena (landskapsregementena som sedan blev våra olika regementen/fo) så skulle baskermärket ha en gemensam "krans" men olika "symboler" i mitten. Dessa symboler skulle då vara respektive regemente. Genom "Kransen" skulle det gå att skilja dem från dagens regementen. Det känns som att det skulle kunna bli en bra lösning... Quote
Malaj Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Ska man pissa, så ska man stå inne i tältet och pissa ut. Alltså; ta reda på vad Hv är innan ni pissar in i Hv-tältet. 7 år i HV räcker det?? Det är ju rena rama clownrörelsen (finns absolut seriösa kompanier/beredskapsförband) Sju år borde räcka. Varför har du inte gjort något åt det, då? Hemvärnet är det enda inom Försvarsmakten som har ett system för medbestämmande som ska kunna fungera. LÖS UPPGIFTEN! Quote
Guest Lt. payne Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Ska man pissa, så ska man stå inne i tältet och pissa ut. Alltså; ta reda på vad Hv är innan ni pissar in i Hv-tältet. 7 år i HV räcker det?? Det är ju rena rama clownrörelsen (finns absolut seriösa kompanier/beredskapsförband) Nämn några seriösa kompani/beredskapsförband som ställer upp frivilligt för 66 kr om dan då? Finns det något mer kostnadseffektivt förband i den storleken och den beredskapsnivån i Sverige? Upplys gärna en okunnig om vad det förbandet heter och finns.. Quote
Skånsk makaron Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Varför inte en prickekorvmacka och en termos? Quote
panzerkampfwagen Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Varför inte en prickekorvmacka och en termos? Därför att alla hemvärnssoldater inte äter prickig korv. Tillför någonting istället för att bara apa eder. Quote
Skånsk makaron Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 (edited) Har varit tillräckligt seriös på min arbetsplats idag. Armén har ju sina speglar, varför inte dem? Hur som helst tycker jag H:et ska bort, väl mycke naftalin och beredskap över det hela. Edited March 5, 2003 by Skånsk makaron Quote
panzerkampfwagen Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 H:et skall definitivt bort. Läste någonstans att det strider mot alla heraldikens lagar, vilka kragspeglarna bygger på. Anser heller inte att vi skall ha infanteriets korsade bössor då vi INTE är ett reguljärt infanteriförband. Vi är ett skyddsförband och inget anfallsförband i vanlig bemärkelse. Hillebarderna må vara OK, de sticker ut litet, men visar att vi ändå är ett stridande förband. Åsså påminner de en del om våra AK4:or, stora, klumpiga, men utdelar en hel del skada. Basker till HV? ------> /:D Hellre matrosmössan ) Bevara m/59! Quote
valiant Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Rätt så , man kan inte blanda in bokstäver och symboler i samma sköld, ex hade Hv´s märke tagits fram idag hade man inte fått detta godskänt av Statheraldikern. -Valiant- Quote
Malaj Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 H:et skall definitivt bort. Läste någonstans att det strider mot alla heraldikens lagar, vilka kragspeglarna bygger på. Anser heller inte att vi skall ha infanteriets korsade bössor då vi INTE är ett reguljärt infanteriförband. Vi är ett skyddsförband och inget anfallsförband i vanlig bemärkelse. Hillebarderna må vara OK, de sticker ut litet, men visar att vi ändå är ett stridande förband. Åsså påminner de en del om våra AK4:or, stora, klumpiga, men utdelar en hel del skada. Basker till HV? ------> /<!--emo&--><!--endemo--> Hellre matrosmössan )<!--emo&--><!--endemo--> Bevara m/59! Det går fint med bokstäver heraldiskt, numera. Kolla Livgardet! Precis: Stridssmäck m/59 e' oslagbar - helt rätt! Åt h-lv-te med basebollkepsen. Quote
Ragulin Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Det var ju värst vad den här frågan engagerar... Nästan mer än namnbytet!! Som jag sa på annan plats: Underskatta inte värdet av ett bra "varumärke". Det har sina randiga orsaker att företag och institutioner lägger ned mycket tankemöda och pengar på att ta fram just dessa. Namnet och symbolen på dagens organisation kom till vid en tid när byns handlare var kvm, bankdirektören var kretsC och bygdens gubbar övade vid ett mer eller mindre viktigt lokalt objekt i väntan på att Fritz eller Ivan skulle göra slag i saken. Nu är vi i mångt och mycket ett annat förband och har växt i betydelse i takt med att det "riktiga" försvaret krymper ihop. Vi är yngre, mer välutbildade (både civilt och militärt) än förr och dessutom sjunker basen från vilken vi rekryterar (de vpl). Vi kommer därför att behöva öka attraktionskraften för att kunna rekrytera in rätt personal. Det har sports mig att RiksHvC tänker i dessa banor och det är inte en dag för tidigt. Jag tycker att namnet skall spegla verksamheten och därför bör vi heta något på -insats. Vi är en del av armén, för visso, men absolut inte en del av infateriet och vi har varken samma uppgifter eller utrustning som infanteriet, så därför bör vi ha en särskild symbol att sy på oss eller låta tatuera in. De tre kronorna kanske är för "allmänna" så där rakt av, men jag tycker att det ligger något i att delvis anlägga FMs gemensamma symbol i en lite annorlunda utformning. Tre kronor på en sköld? Tre kronor med ett svärd bakom....? Quote
valiant Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Regler för Vapensköldar qoute 8. Som bilder förekommer inte bokstäver, siffror och liknande teckenegler för Vapen/Sköldar unqoute LG´s Vapensköld har Inga bokstäver -Valiant- Quote
panzerkampfwagen Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Det går fint med bokstäver heraldiskt, numera. Kolla Livgardet! Precis: Stridssmäck m/59 e' oslagbar - helt rätt! Åt h-lv-te med basebollkepsen. Bokstäver? Syftar du på LG som står i Livgardets baskermärke? Tror snarare att det är att betrakta som ett chiffer i likhet med Hans Majestät Konungens CGXVI. Kragspeglar bör definitivt inte innehålla bokstäver. Kalla mig en gammal stofil (21 år :P) men vissa saker skall bara inte vara så. Ang. Stridssmäck m/59... Det ska bra mycket till innan de får mig att ta av den å slänga på mig nåt slags brun basker som tilldelas vem fan som helst. Tror att de flesta av oss "baskrar" här är överens om att baskern är ett utbildningstecken, en symbol för en utbildning inom en speciell gren. Vill de att vi i HV skall bära basker plockar jag fram min Pansarbasker från dess hedersplats. En gång Pansarskytte, alltid Pansarskytte... Quote
Malaj Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Regler för Vapensköldar qoute 8. Som bilder förekommer inte bokstäver, siffror och liknande teckenegler för Vapen/Sköldar unqoute LG´s Vapensköld har Inga bokstäver -Valiant- Själv har jag funderat över kragspeglar och förbandstecken, inte vapen. Det är nå't helt annat. Historiskt (före ca 1850) har du rätt. Vapen skulle bestå av helst enkla symboler. Ganska praktiskt, eftersom de flesta soldater t ex inte kunde läsa och inte ens talade samma språk. Finns inga heraldiska regler som "förbjuder" bokstäver. Vore tyket för de städer som har kungliga namnchiffer; dvs både bokstäver och siffror. Vore rent taskigt för Livgardet, Norrlands Dragoner och Skånska Dragonerna. Vad ska de ha på permisuniformen och i baskern? Men om man nu tänker till litet under vilka förhållanden Hemvärnet kom till: mitt under ett världskrig runt knutarna. Inga uniformer. Knappast några vapen. Kan det inte vara en fin gest att ha ett enkelt "H", så att vi inte glömmer bort Hemvärnets historiska bakgrund? Det enkla är det klara! /:) Quote
Ragulin Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Nej! Låt oss en gång för alla ta BORT det där H:et!! Det är nog den fulaste kragspegel man kan ha!! Till och med Lottorna har snyggare kragspeglar! Som antytts på annan plats i detta forum: Jag är klart för ett diffretierat frivilligförsvar. Jag vill att insatsförbanden lyfts ur den nuvarnade organisationen som helhet och knyts fastare till det "riktiga" FM och den operativa insatsledningen. Här skall det satsas på utrustning och utbildning. Kontrakten bör utformas på att annat sätt i så motto att deltagande vid övningar mm är OBLIGATORISKT och undantag medges efter ansökan om permission. Frivilligheten bör upphöra när kontraktet skrivits under. Höj ersättningen rejält. Full lönekompensation vid tjänstgöring och en hyfsad premie för varje år man står för sitt kontrakt. Minst en hel sammanhängande utbildningsvecka per år. Jag tycker att de som skall tjänstgöra som PC och uppåt i denna organisation skall vara RO (helst) eller i alla fall genomgått FBU:s befordringskurser, då kvalitén på dessa är betydligt högre än Hv:s egna. Denna organisation bör få ett annat namn och en annnan logotyp. På så vis tror jag att vi kan snäppa upp kvalitén på ett kostnadseffektivt och slagkraftigt insatsförsvar som kan verka över hela skalan över fred, kris och krig. Landet kan med endast några timmars varsel utöka sin beredskap med ytterligare ett antal väl övade, väl utrustade och väl motiverade soldater som är samövade och kan lösa sina uppgifter. Det blir, enligt min tro, ganska lätt att rekrytera personal till detta insatsförband. Jag anser vidare att dagens djungel med olika avtalsorganisationer är mindre bra och i förhållande till vad man får; onödigt kostsam. Jag tycker att man skall ha EN avtalsorganisation som, tillsammans med den "gamla" typen av Hv, utgör ett understöd för insatsorganisationen samt en resurs i form av personal med speciell kompetens (på ex. sjukvård, samband, stab, transport mm). SLUT! Frågor? Quote
Malaj Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Nej! Låt oss en gång för alla ta BORT det där H:et!! Det är nog den fulaste kragspegel man kan ha!! Till och med Lottorna har snyggare kragspeglar! Som antytts på annan plats i detta forum: Jag är klart för ett diffretierat frivilligförsvar. Jag vill att insatsförbanden lyfts ur den nuvarnade organisationen som helhet och knyts fastare till det "riktiga" FM och den operativa insatsledningen. Här skall det satsas på utrustning och utbildning. Kontrakten bör utformas på att annat sätt i så motto att deltagande vid övningar mm är OBLIGATORISKT och undantag medges efter ansökan om permission. Frivilligheten bör upphöra när kontraktet skrivits under. Höj ersättningen rejält. Full lönekompensation vid tjänstgöring och en hyfsad premie för varje år man står för sitt kontrakt. Minst en hel sammanhängande utbildningsvecka per år. Jag tycker att de som skall tjänstgöra som PC och uppåt i denna organisation skall vara RO (helst) eller i alla fall genomgått FBU:s befordringskurser, då kvalitén på dessa är betydligt högre än Hv:s egna. Denna organisation bör få ett annat namn och en annnan logotyp. På så vis tror jag att vi kan snäppa upp kvalitén på ett kostnadseffektivt och slagkraftigt insatsförsvar som kan verka över hela skalan över fred, kris och krig. Landet kan med endast några timmars varsel utöka sin beredskap med ytterligare ett antal väl övade, väl utrustade och väl motiverade soldater som är samövade och kan lösa sina uppgifter. Det blir, enligt min tro, ganska lätt att rekrytera personal till detta insatsförband. Jag anser vidare att dagens djungel med olika avtalsorganisationer är mindre bra och i förhållande till vad man får; onödigt kostsam. Jag tycker att man skall ha EN avtalsorganisation som, tillsammans med den "gamla" typen av Hv, utgör ett understöd för insatsorganisationen samt en resurs i form av personal med speciell kompetens (på ex. sjukvård, samband, stab, transport mm). SLUT! Frågor? Bara en fråga. Vad är det för snygga kragspeglar Lottorna har i m/58 /:D Quote
Malaj Posted March 7, 2003 Report Posted March 7, 2003 Jag sa inte att de var snygga... :P Det kanske inte är sååå konstigt. Jag hittar inga kragspeglar enbart för Lottor. /:) Quote
1314 Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 Ähum, om jag inte har helt fel så har lottorna HV's kragspeglar... SLUT Quote
bravebat Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 Enkelt!!! Låt HV få Infanteriets korslagda gevär, HV är ett infanteri förband om man nu kan kalla något förband för det.. SLUT.................frågor Quote
Axial Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 Jag tycker inte att något av de givna förslagen var bra nog att rösta på. Två korslagda hillebarder symboliserar knappast framåtanda och föryngring. Två korslagda svärd känns som en upprepning: kavalleriet har två sablar och armétecknet är just två svärd. Två korslagda Ak4:or blir nog plåttrigt och vad händer vid ombeväpning i framtiden ? Bokstavssymbol: det har vi ju nu och då kanske en ny bokstav inte markerar "brytningen" tillräckligt mycket ? Enskilda tecken för MD-grupperna: otydligt vilket förband man egentligen tillhör, eftersom MD-grupperna inte är förband i sig. Mitt förslag är isåfall att "det nya hemvärnet" anlägger infanteriets kragspegel och anger trupptillhörighet med basker/förbandsmärke på jackan där tillhörigheten framgår/tilläggstecken till förbandsmärket (exvis båge). Ett alternativ till infanteriets kragspegel kunde vara att använda kragspegel med befintligt armétecken, som utlandsstyrkan har. För marint hemvärn kunde kragspegeln med ankaret tillåtas. Quote
bravebat Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 Jag tycker inte att något av de givna förslagen var bra nog att rösta på.Två korslagda hillebarder symboliserar knappast framåtanda och föryngring. Två korslagda svärd känns som en upprepning: kavalleriet har två sablar och armétecknet är just två svärd. Två korslagda Ak4:or blir nog plåttrigt och vad händer vid ombeväpning i framtiden ? Bokstavssymbol: det har vi ju nu och då kanske en ny bokstav inte markerar "brytningen" tillräckligt mycket ? Enskilda tecken för MD-grupperna: otydligt vilket förband man egentligen tillhör, eftersom MD-grupperna inte är förband i sig. Mitt förslag är isåfall att "det nya hemvärnet" anlägger infanteriets kragspegel och anger trupptillhörighet med basker/förbandsmärke på jackan där tillhörigheten framgår/tilläggstecken till förbandsmärket (exvis båge). Ett alternativ till infanteriets kragspegel kunde vara att använda kragspegel med befintligt armétecken, som utlandsstyrkan har. För marint hemvärn kunde kragspegeln med ankaret tillåtas. Kunde inte sagt det bättre själv!!!!! Hatten av,,,, Quote
SFC Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 Mitt förslag är isåfall att "det nya hemvärnet" anlägger infanteriets kragspegel och anger trupptillhörighet med basker/förbandsmärke på jackan där tillhörigheten framgår/tilläggstecken till förbandsmärket (exvis båge). Och därmed byter vi infanterister till vadå? Känns inte riktigt som vi tillhör samma truppslag som HV (eller vad det nu kommer att kallas)... Menar inget negativt med detta utan funderar bara på om det inte vore bättre med helt egen kragspegel för HV. Iofs kanske jag inte ska uttala mig i frågan, jag tillhör ju den reguljära sidan... Quote
Axial Posted March 10, 2003 Report Posted March 10, 2003 SFC: Jag hade nog tänkt att infanteriet skulle behålla sin kragspegel. Syftet med mitt förslag är att på detta sätt kunde man markera att det hemvärnet ingår i de nationella skyddsstyrkorna på samma villkor som infanteriet gör och således "sudda ut" den idag ganska skarpa gränsen som tycks finnas där (jag tänker här närmast på prefixet "hv- " som sätts framför allt som har med hemvärnet att göra). Jag KAN också tänka mig en helt ny kragspegel men då ska den vara mer klockren än en nytvättad kyrkklocka för att vinna min röst. Quote
bravebat Posted March 11, 2003 Report Posted March 11, 2003 Mitt förslag är isåfall att "det nya hemvärnet" anlägger infanteriets kragspegel och anger trupptillhörighet med basker/förbandsmärke på jackan där tillhörigheten framgår/tilläggstecken till förbandsmärket (exvis båge). Och därmed byter vi infanterister till vadå? Känns inte riktigt som vi tillhör samma truppslag som HV (eller vad det nu kommer att kallas)... Menar inget negativt med detta utan funderar bara på om det inte vore bättre med helt egen kragspegel för HV. Iofs kanske jag inte ska uttala mig i frågan, jag tillhör ju den reguljära sidan... all heder till fältjägarna, men nog tror jag att ni kan dela kragspegel med HV aven om det nu är så förnedrande för er ,färgen på baskern visar ju ändå att det är en HV-man, alternativt ge er en Ny kragspegel för ni är ju ett helt mekaniserat förband nu. Helt unikt i Sverige. I5 är ju trots allt en del av Hemvärnet och Armen... 104 NORD som gillar I5are och gärna delar kragspegel med dem!!!! Quote
valiant Posted March 11, 2003 Report Posted March 11, 2003 Regler för Vapensköldar qoute 8. Som bilder förekommer inte bokstäver, siffror och liknande teckenegler för Vapen/Sköldar unqoute LG´s Vapensköld har Inga bokstäver -Valiant- Själv har jag funderat över kragspeglar och förbandstecken, inte vapen. Det är nå't helt annat. Historiskt (före ca 1850) har du rätt. Vapen skulle bestå av helst enkla symboler. Ganska praktiskt, eftersom de flesta soldater t ex inte kunde läsa och inte ens talade samma språk. Finns inga heraldiska regler som "förbjuder" bokstäver. Vore tyket för de städer som har kungliga namnchiffer; dvs både bokstäver och siffror. Vore rent taskigt för Livgardet, Norrlands Dragoner och Skånska Dragonerna. Vad ska de ha på permisuniformen och i baskern? Men om man nu tänker till litet under vilka förhållanden Hemvärnet kom till: mitt under ett världskrig runt knutarna. Inga uniformer. Knappast några vapen. Kan det inte vara en fin gest att ha ett enkelt "H", så att vi inte glömmer bort Hemvärnets historiska bakgrund? Det enkla är det klara! /<!--emo&--><!--endemo--> Ställde följande frågor tíll MB som nog kan betecknas som heraldiker. I mellantiden , kan du reda ut begreppen kring vapen ex1. Får man blanda Symboler med siffror/Bokstäver , ex som Hemvärnets vapen ? -- Man undviker det så långt det är möjligt, men du har rätt att siffror förekommer undantagsvis, men då endast då det har lång hävd. Anledningen till att man undviker det är att man betraktar skrift och heraldiskt bildspråk som väsensskilda system. Namn, årtal m.m. kan dock alltid kombineras med ett vapen och i så fall skrivas t.ex. under skölden. 2. Finns det Svenska Statvapen som har ovanstående blandning ? -- Karlbergs militärskola (något osäker på namnet) har årtalet 1792 i sköldemärkets ginstam, av hävd. Det är det enda exemplet jag kan komma på. Det är bra att vi i Sverige har en så renodlad heraldik som vi har - siffror och andra oheraldiska element är vanligare missprydnader särskilt i sydeuropeisk heraldik. 3. Finns det någon lag som förbuder detta , eller är det mer vedertaglig kutym ? -- Vedertaglig kutym, men stark sådan. 4. Vad är skillnaden mellan Sköld, vapen , och ex märke? -- Ett märke, vilket som helst, t.ex. i logotyper, varumärken, på flaggor m.m., kan vara heraldiskt. Det man menar då är att det är heraldiskt beskrivbart, uppbyggt av kontrasterande tinkturer osv. Märket kan då - till skillnad från t.ex. oheraldiska logotyper (bestående t.ex. enbart av bokstäver) - också kallas ett sköldemärke och kan, om man vill, även framställas inom en sköld. Men t.ex. ditt släktvapen behöver inte alls framställas i sköld alla gånger, utan kan lika gärna framställas t.ex. på en flaggduk, medaljong eller yta avgodtycklig form som behöver dekoreras. Ordet vapen används ofta synonymt med sköldemärke/märke, men används särskilt i frasen "fullständigt vapen" med vilket man menar att i den framställninge också hjälm och hjälmprydnad medtagits. -Valiant- Quote
Recommended Posts