Knighthawk Posted March 3, 2003 Report Posted March 3, 2003 Tänkte bara kolla runt om-uti-fall det finns några "gamla" krigare som gjort GU på I15 Borås!!! Själv låg jag som kokgrch 93/94!!! ) Quote
GRK-apan Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Min gamla GU PC låg där, på Jbat. Borde varit i trakterna runt 93/94. Min farfar låg som jägare där 37/38 tror jag det var. Quote
APC-mannen Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Min gamla GU PC låg där, på Jbat. Borde varit i trakterna runt 93/94. Jbat? Jägarbataljon alltså? Quote
APC-mannen Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Apropå I15. De hade en manifestation i Stadsparken i Borås innan beslutet om nedläggning var taget. Politikerna som ville ha kvar regementet talade och så. I15:s kamratförening sålde kepsar, slipsar och slipsnålar och ville att jag och en kompis skulle köpa. Då säger kompisen: "Nä tack, vi väntar tills regementet blivit nedlagt. Då får man ju dessa gratis..." Schysst... Quote
GRK-apan Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Jbat = Jägarbataljon ja. Tror att det hette så på min PC:s tid också ... Vet att det gjorde på farfars Såg ett gammalt kort från farfars värnplikt ... Under stod det nåt i stil med Jbat, I15, 1938 Quote
106 Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Var det samma typ av jägarbataljon som K3 utbildade? Quote
GRK-apan Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 Var det samma typ av jägarbataljon som K3 utbildade? Ingen aning, kanske någon annan vet? Quote
Knighthawk Posted March 5, 2003 Author Report Posted March 5, 2003 När jag låg på I15, så var det INFANTERI.... vad jag vet så brukar det inte finnas jägarförband på infanteri.....rätta mig om jag har fel.....de enda jägare som fanns där var vi kockar,KOSTJÄGARE....*he-he* Quote
GRK-apan Posted March 5, 2003 Report Posted March 5, 2003 vad jag vet så brukar det inte finnas jägarförband på infanteri Jodå, ta I22 t ex Quote
Knighthawk Posted March 6, 2003 Author Report Posted March 6, 2003 OK, då har jag lärt mig något nytt inatt igen...tänk vad livet är härligt!!!! Quote
HvPrsk Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Men har I15 verkligen utbildat Jbat? Det är i sådana fall nytt för mig, att dom haft någon sådan utbildning över huvud taget och i så stor omfattning. I15 är ju annars precis som I16 (där jag låg), ett renodlat Infanteri regemente med allt vad det innebär. - HvPrsk Quote
APC-mannen Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Jbat = Jägarbataljon ja. Tror att det hette så på min PC:s tid också ... Vet att det gjorde på farfars Såg ett gammalt kort från farfars värnplikt ... Under stod det nåt i stil med Jbat, I15, 1938 För länge sedan kanske det fanns, det har jag ingen aning om. Men jag är mycket säker på att jägarbataljoner inte har utbildats på I15 under de senaste decennierna. Quote
Razvedka Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 (edited) Nej - nej det har inte varit någon Jägarbataljon på I15! Däremot kan man skönja en annan stolt historia vad avser fälttåg: Varberg 1565 Retusari 1705 Nöteborg 1582 Hälsingborg 1710 Estland 1590 Gadebusch 1712 Finland 1591 Kristiania 1716 Estland 1605 Fredrikshald 1718 Riga 1621 Nya Älvsborg 1719 Mewe 1626 Grosses Haff 1759 Dirschau 1627 Neu Kahlen 1762 Breitenfeldt 1631 Hogland (sjöslag) 1788 Lützen 1632 Kaipiais 1789 Gross Glogau 1642 Keltis 1790 Leipzig 1642 Frankenfronten 1807 Jankow 1645 Kettenhagen 1807 Krakow 1655 Dessau 1813 Danziger haupt 1659 Sjökommenderingar 1703-04 Det sista slaget mot regeringen förlorade man dock och regementet lades ned 1998... Info kan hittas på - http://hemsidor.torget.se/users/h/hulebo2/...sandhult/bt.htm Edited March 6, 2003 by Razvedka Quote
GRK-apan Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Det var nog några decennier sedan ja. Farfar låg på Jbat på 30-talet. Min Kn däremot hade bara tjänstgjort där. Ber så mycket om ursäkt för allt missförstånd. Ställer mig själv på pannan tills jag har lärt mig. Quote
111 SSK BAT Posted March 6, 2003 Report Posted March 6, 2003 Är rätt säker på att Jägarförband aldrig utbildas vid varken I15, I16 eller I17. Däremot så var det många från bla I17 som sade att de var gamla jägare då det är ett Dragonregemente (Vilket för tankarna till Kavalleri). Fältjägare kanske... som på I5. Dock är det vanliga infanteriförband som utbildats, inte förband med jägaruppgifter (vilket skötts av kavalleriet). Quote
Axial Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 Nu vill jag göra en liten inflikning: som jag tidigare berättat här på forumet, det borde finnas en tråd kvar om själva diskussen, så är det inte helt otroligt att man under ett enstaka utbildningsår kunnat utbilda en jägarbataljon på I 15 därför att: när jag låg inne på I 13 årsklass 96/97 så utbildades det på regementet en gränsjägarbataljon för någon GJ-gruppernas räkning. Mer info torde kunna återfinnas under härför avsedd tråd. Obs: detta är en teoretisk möjlighet, jag påstår inte att det VAR såhär på I 15. Quote
Fö strv 122 Posted March 8, 2003 Report Posted March 8, 2003 Axial: har du mer info om gj-förband och utbildningen vid I13? Nu får alla militärhistoriker rätta mig om jag har fel: någon nämnde jägarutbildning med infanteriregementen. Min teori är att man har lagt jägarförband på det gamla kavalleriet men när man skulle upprätta jägarskolan fanns det inga forna K-regementen kvar att omvandla. Därför blev det I. Har jag jättefel? Quote
Fu E Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 Jägarbataljon 1937-38? Låter osannolikt, fanns ens jägarbegreppet så tidigt? Man kan ju i så fall bara gratulera FM till fantastiskt förutseende.... Quote
Adam Wilhelm Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 (edited) Infanteriregementen kunde ha/hade jägarkompanier/bataljoner. Dessa jägare var lite "hårdare" än dom vanliga infanteristerna men jag har ingen aning om striden var annorlunda för jägarna. Självklart har jag inga källor för detta men jag letar ivrigt och återkommer med mera fakta vid ett senare tillfälle. Edit: hittade lite information... Jägarorganisationen och skarpskyttarDe både regementena organiserade 150 jägare, fördelade med 75 jägare per bataljon. Till jägare utsågs "det vigaste, mest pålitliga och intelligentaste manskapet, som varit i tjänst minst 2 år". Dessa jägare i de båda regementena kunde sammanföras i en jägarbataljon med en regementsofficer som chef. Jägarorganisationen avvecklades 1831 och till viss mån ersattes den i stället av skarpskyttar, s.k. tiraljörer. Till skarpskyttar utsågs de tre bästa skyttarna i varje kompani. Livgrenadjärregementets historia 1816-1928 Edited March 9, 2003 by Adam Wilhelm Quote
Axial Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 Fö strv 122: Det enda jag vet är följande: Den grundutbildningsbataljon som gjorde sin värnplikt vid I 13 1996/97 utbildades inte för dalabrigadens räkning utan med avsikt att bilda gränsjägarbataljon "Korpen" (döptes under utbildningens gång om till "Järven"). Bataljonen avsågs krigsplaceras inom ramen för Gj 67:s område och skulle alltså vid mobilisering lyda under Gj 67. (Ett reducerat mekaniserat skyttekompani och en pionjärpluton utbildades dock för dalabrigaden samtidigt. Jag gjorde min GBS på ett kompani som skulle ingå i GjBat men valde efteråt att byta till en mer stridande befattning på mekaniserade kompaniet) Utbildningen var (som jag kan bedöma och efter vad befälen sa) en helt vanlig utbildning för norrlandsskyttebataljon. Ingen basker bars av någon och inga särskilda märken för de värnpliktiga (däremot hade vissa befäl ett särskilt bataljonsmärke). Regementschefen var mycket tydlig med att så länge vi låg på I 13 så skulle vi använda de sedvanliga märkena och traditionerna för I 13 (sockenvapen som kompanisymbol), så vi hade inga jägaranpassningar av utbildningen. Vi kallade oss inte för gränsjägare, hade inga jägarbågar osv osv. Det var alltså så att Gj 67 inte hade någon egen grundutbildning av värnpliktiga utan lade ut just den biten på "entrepenad". Jag vet inte vilka andra förband som kan ha fått sådant entrepenaduppdrag eller ens OM något annat förband fått detta. Om något av ovanstående verkar oklart ska jag försöka förtydliga mig efter förmåga. Quote
Axial Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 Jägarbataljon 1937-38? Låter osannolikt, fanns ens jägarbegreppet så tidigt? Man kan ju i så fall bara gratulera FM till fantastiskt förutseende.... Jag länkar nedan till en sida som gör gällande att begreppet "jägare" funnits i svenska armén sedan 1745. Naturligtvis har innebörden av ordet jägare ändrats sedan dess. Savolaks jägarkår Informationen kommer en bit ner på sidan, under rubriken "Savolaksbrigaden" Quote
Fö strv 122 Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 Tackar för den utförliga beskrivningen. Var som jag trodde alltså. Då uppstår ju frågan om "järven" m fl finns kvar i organisationen. Utbildades ju tydligen för inte så länge sedan... Quote
bravebat Posted March 9, 2003 Report Posted March 9, 2003 Fö strv 122: Det enda jag vet är följande: Den grundutbildningsbataljon som gjorde sin värnplikt vid I 13 1996/97 utbildades inte för dalabrigadens räkning utan med avsikt att bilda gränsjägarbataljon "Korpen" (döptes under utbildningens gång om till "Järven"). Bataljonen avsågs krigsplaceras inom ramen för Gj 67:s område och skulle alltså vid mobilisering lyda under Gj 67. (Ett reducerat mekaniserat skyttekompani och en pionjärpluton utbildades dock för dalabrigaden samtidigt. Jag gjorde min GBS på ett kompani som skulle ingå i GjBat men valde efteråt att byta till en mer stridande befattning på mekaniserade kompaniet) Utbildningen var (som jag kan bedöma och efter vad befälen sa) en helt vanlig utbildning för norrlandsskyttebataljon. Ingen basker bars av någon och inga särskilda märken för de värnpliktiga (däremot hade vissa befäl ett särskilt bataljonsmärke). Regementschefen var mycket tydlig med att så länge vi låg på I 13 så skulle vi använda de sedvanliga märkena och traditionerna för I 13 (sockenvapen som kompanisymbol), så vi hade inga jägaranpassningar av utbildningen. Vi kallade oss inte för gränsjägare, hade inga jägarbågar osv osv. Det var alltså så att Gj 67 inte hade någon egen grundutbildning av värnpliktiga utan lade ut just den biten på "entrepenad". Jag vet inte vilka andra förband som kan ha fått sådant entrepenaduppdrag eller ens OM något annat förband fått detta. Om något av ovanstående verkar oklart ska jag försöka förtydliga mig efter förmåga. Informerar att personal även från I5 och K4 ingick i bataljon "Järven" Quote
Recommended Posts