Jump to content

Ett magstarkt problem


MatsLennarth

Recommended Posts

Gott folk, jag har ett problem.

 

Idag bestämde jag mig för en joggingtur på 10 km i motionsspåret. Det gick mycket bra, fram till ungefär 6 km av sträckan var avverkad. Då kommer det: Jag blir fruktansvärt skitnödig. Plågan var oerhörd, och det slutade med att jag sprang upp i skogen och gjorde ifrån mig duktigt. Till saken hör då att jag gjort precis samma sak innan jag sprang hemifrån. Näringsintaget under helgen var jämnt fördelat, inga extremiteter åt något håll.

 

Är det någon mer som drabbas av detta explosiva problem, och har lite tips att dela med sig av? Det är ju inte så att jag inte tycker om att skita i skogen, men i vissa sammanhang då man springer är detta inte önskvärt eller möjligt att genomföra.

Link to comment
Share on other sites

Gott folk, jag har ett problem.

 

Idag bestämde jag mig för en joggingtur på 10 km i motionsspåret. Det gick mycket bra, fram till ungefär 6 km av sträckan var avverkad. Då kommer det: Jag blir fruktansvärt skitnödig. Plågan var oerhörd, och det slutade med att jag sprang upp i skogen och gjorde ifrån mig duktigt. Till saken hör då att jag gjort precis samma sak innan jag sprang hemifrån. Näringsintaget under helgen var jämnt fördelat, inga extremiteter åt något håll.

 

Är det någon mer som drabbas av detta explosiva problem, och har lite tips att dela med sig av? Det är ju inte så att jag inte tycker om att skita i skogen, men i vissa sammanhang då man springer är detta inte önskvärt eller möjligt att genomföra.

 

Jag har själv aldrig under mina sällsynta löparrundor råkat ut för detta problem men det blev väldigt uppmärksammat under göteborgsvarvet nu i år.

 

http://www.bohuslaningen.se/artikel_pm_sta...p;avdelning_3=0

 

http://www.youtube.com/watch?v=2ytEY285kDY...feature=related

 

Trots de problem som han fick under loppet tog han sig i mål som 5:e bästa svenk. Starkt jobbat! Envishet eller vansinnighet låter jag vara osagt...

 

Mitt inlägg tillförde väl inte dig så mycket men kunde inte låta bli att bidra med storyn :lala:

 

/zamen

Link to comment
Share on other sites

När jag tränade på min crosstrainer för ett tag sedan kände jag att det började bubbla i magen och trodde att jag då höll på att bli skitnödig. Jag lyckas trycka ner det men istället släpper jag av en utomordentligt stinkande smygfis, det enda jag var glad för var att jag inte stod på ett allmänt gym.

Link to comment
Share on other sites

Samma sak hände mig för några månader sedan, var inne på 7:e / 8:e kilometer och drabbades av detta 2 gånger under samma 2,5km slinga (!!!). Har sedan dess aldrig upplevt det igen, antar att det bara är magen som talar om att det inte är dens dag idag.

 

Lycka till och hoppas att det inte kommer tillbaka :-P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det känner jag igen! Var ute på min 10,8 kms runda i förrgår och blev akut skitnödig när jag hade 3km kvar. Trots att jag gick på toa precis innan jag gick ut.. Händer lite då och då, riktigt störigt! :8

Link to comment
Share on other sites

I mina tonår råkade jag ut för yalla flera gånger, i slutet av längre träningspass. Gemensamt vi de tillfällena var att det var i slutet, jag var ofta väldigt utmattad och det skädde i samband med löpning.

Har som tur är växt ifrån det.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har nästan samma problem, blir akut skitnödig runt 8 km men brukar kunna hålla tätt de sista 3km hem innan man kan gå på dass, har löst de genom att varken dricka eller äta på minst 3h innan löpning och aldrig dricka under passet.

Sprang Broloppet för något år sedan, sån tur att de fanns bajamajor på bron annars hade de blivit tufft 8-/

Link to comment
Share on other sites

De flesta kan bli lite dåliga i kistan under långlopp, spec om man dricker sportdryck som man inte är van vid. Så tipset inför marathon och liknande kan ju vara att antingen bara dricka vatten eller testa att dricka den sportdryck som ska serveras på loppet.

 

Körde ett 55km pass i veckan och drack en sån energigel och var sjukt nära att spy. Fick kramper i magen och den klassiska känslan av vattnande i munnen. Attackskitingen hade kommit några mil innan...

 

Simma lugnt...

Link to comment
Share on other sites

Det är många som får det även jag mit tips är att dricka starkt kaffe innan det hr n laxerande Effekt så du kan tömma magen innan.Därefter äter du hård mat och väntar typ 4 tim ät ej för mkt.:D testa det det funkade för mig :P

Link to comment
Share on other sites

Det är många som får det även jag mit tips är att dricka starkt kaffe innan det hr n laxerande Effekt så du kan tömma magen innan.Därefter äter du hård mat och väntar typ 4 tim ät ej för mkt.:rodna: testa det det funkade för mig :P

 

Brukar köra kaffemetoden innan jag ska ut och springa jag också! Men glöm själva dumpningen vad du gör, glömde det en gång för ett par år sen och fick magplågor som inte var av denna värld. Sen så var skogen där jag sprang alldeles för befolkad för att jag skulle kunna smita in bakom en gran så det var bara att knipa ihop och löpa dubbelvikt de sista 3,5 km!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...