Jump to content

Fransk fallskärmsjägare tog fel ammunition


Recommended Posts

Det är märkligt vad lite utrymme detta har fått i tidningar. Bara några undangömda rader i pappers-DN. På flera nyhetssidor måste man söka efter det. Är det fler än jag som tycker det är märkligt?

Nej för det hände inte i Sverige.

det som var märkligt att det tog sådan tid innan någon skapade en tråd om det då nyheten kom redan igår eftermiddag på aftonbladets sida

Edited by joppe
Link to comment
Share on other sites

Det är märkligt vad lite utrymme detta har fått i tidningar. Bara några undangömda rader i pappers-DN. På flera nyhetssidor måste man söka efter det. Är det fler än jag som tycker det är märkligt?

Nej för det hände inte i Sverige.

det som var märkligt att det tog sådan tid innan någon skapade en tråd om det då nyheten kom redan igår eftermiddag på aftonbladets sida

Det är ju tyvärr så att nyhetsvärdet för en händelse minskar med avståndet i kvadrat från Sverige sett... :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

En liknande händelse inträffade för ganska så precis ett år sedan i Brasilien när en insatsstyrka från polisen skulle visa ett fritagningsförsök på en stadsbuss. Om inte minnet sviker helt så var det ett barn som fick sätta livet till och flera som blev skadade.

Jag tror inte att det var någon notis här i Sverige så tanken om avstånd och nyhetsrapportering kan nog stämma.

Link to comment
Share on other sites

Le Figaro

 

Yahoo! News

 

Tolkar jag dessa två artiklar rätt rätt så verkar det kunna handla om något så "simpelt" som slarv med visitation av magasin före förevisningen. Soldaten i fråga kan helt enkelt ha råkat ha kvar skarp ammunition i ett magasin efter en tidigare skarpskjutning och efter ett magasinbyte under förevisningen utan uppsåt gått från FX-amm till skarp i vapnet.

 

Vid FX-användning finns det som bekant ingen lösskjutningsanordning på vapnet som kan stoppa en skarp projektil.

Link to comment
Share on other sites

Guest Quads

Tragiskt. Om det var ett misstag så är det minsann ett dyrköpt sådant. Fel misstag vid fel tillfälle.

Håller med er om att det är underligt att saker som händer utanför Sverige har mindre nyhetsvärde än vad som hände i senaste *välj själv-reality tv-program*.

Link to comment
Share on other sites

Le Figaro

 

Yahoo! News

 

Tolkar jag dessa två artiklar rätt rätt så verkar det kunna handla om något så "simpelt" som slarv med visitation av magasin före förevisningen. Soldaten i fråga kan helt enkelt ha råkat ha kvar skarp ammunition i ett magasin efter en tidigare skarpskjutning och efter ett magasinbyte under förevisningen utan uppsåt gått från FX-amm till skarp i vapnet.

 

Vid FX-användning finns det som bekant ingen lösskjutningsanordning på vapnet som kan stoppa en skarp projektil.

Nu läste jag inte hela lefigaro-länken, men jag tolkade det iaf på samma sätt som du gjorde.

 

Men om det är som det står i länken, varför var det massa civila som blev träffade? Han borde ju rimligtvis inte ha skjutit FX på åskådarna? Hur är skillnaden i rekyl mellan FX och skarp amm?

Link to comment
Share on other sites

Le Figaro

 

Yahoo! News

 

Tolkar jag dessa två artiklar rätt rätt så verkar det kunna handla om något så "simpelt" som slarv med visitation av magasin före förevisningen. Soldaten i fråga kan helt enkelt ha råkat ha kvar skarp ammunition i ett magasin efter en tidigare skarpskjutning och efter ett magasinbyte under förevisningen utan uppsåt gått från FX-amm till skarp i vapnet.

 

Vid FX-användning finns det som bekant ingen lösskjutningsanordning på vapnet som kan stoppa en skarp projektil.

Nu läste jag inte hela lefigaro-länken, men jag tolkade det iaf på samma sätt som du gjorde.

 

Men om det är som det står i länken, varför var det massa civila som blev träffade? Han borde ju rimligtvis inte ha skjutit FX på åskådarna? Hur är skillnaden i rekyl mellan FX och skarp amm?

 

 

Som det står i Le Figaro (om du hade läst hela texten :rockon: ) så skulle momentet avslutas med att en "terrorist" dyker upp i folksamlingen Rätt kul tänkt och hade det gått som det skulle med rätt ammunition hade det nog varit mycket uppskattat av publiken.

 

Det verkar som om det var en rätt snabb eldgivning som avbröts omgående. Skillnaden i rekyl kanske var det som fick honom att sluta skjuta, vad vet jag.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte insatt i vad fransmännen har för FX-system, men läser man på www.simunition.com

Simunition® Conversion Kits

The Simunition® conversion kit, conversion bolt, bolt carrier assembly and safety-ring insert are easy to install and allow FX® Marking Cartridges to be fired safely from the user’s own service weapon with realistic recoil. These kits help preclude the inadvertent chambering of live ammunition and ensure the proper operation and cycling of the weapons.

ska det tydligen inte gå att avfyra skarp ammo i ett konverterat vapen.
Link to comment
Share on other sites

För oss oinsatta......vad är FX och hur fungerar det?

Tänk paintball fast med riktiga vapen, typ.

 

/K

Jag misstänkte att det var nåt sånt, men är inte riktigt bekant med hur allvarlig en träff på människa kan vara? Och varför sköt man mot publiken?

Verkar ju inte riktigt klokt.

Link to comment
Share on other sites

Här ser man dock hur viktigt det är med att göra visitation innan och efter skjutning på soldaterna. Ibland gnälls det i leden när man ber folk att ta fram magasin som ej använts under övningen men det är det enda sättet vi kan arbeta på för att undvika en liknande situation.

Link to comment
Share on other sites

Här ser man dock hur viktigt det är med att göra visitation innan och efter skjutning på soldaterna. Ibland gnälls det i leden när man ber folk att ta fram magasin som ej använts under övningen men det är det enda sättet vi kan arbeta på för att undvika en liknande situation.

 

Visst, men nu verkar det ju handla om just den mänskliga faktorn. Även om man självklart ska ha koll på innehållet i magasinen så finns det inga perfekta system för sånt här.

 

Hur menar du föresten med "innan och efter skjutning soldaterna". Låter som ett väldigt franskt upplägg :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Quads

Under min värnpliktstid smög det med sig några få skarpa patroner i lådan med lösplugg inför en övning. Som tur var upptäcktes detta och alla i plutonen fick tömma sina magasin och en ny låda öppnades. Nu hände ju inget som tur var, men frågan är väl hur ovanligt det är? Kan den svenska lösskjutningsanordningen motstå skarp ammunition?

Link to comment
Share on other sites

För oss oinsatta......vad är FX och hur fungerar det?

Tänk paintball fast med riktiga vapen, typ.

 

/K

Jag misstänkte att det var nåt sånt, men är inte riktigt bekant med hur allvarlig en träff på människa kan vara? Och varför sköt man mot publiken?

Verkar ju inte riktigt klokt.

 

FX är gjorda för att skjutas människor. Som paintball, precis som 23:e komp skriver. Det är hela syftet med den ammunitionen.

 

Varför man sköt mot publiken framgår rätt tydligt i artiklar och inlägg ovan.

Link to comment
Share on other sites

Under min värnpliktstid smög det med sig några få skarpa patroner i lådan med lösplugg inför en övning. Som tur var upptäcktes detta och alla i plutonen fick tömma sina magasin och en ny låda öppnades. Nu hände ju inget som tur var, men frågan är väl hur ovanligt det är? Kan den svenska lösskjutningsanordningen motstå skarp ammunition?

 

Ja, den ska sitta kvar för enstaka skarpa skott är tanken, om jag inte minns helt fel.

Link to comment
Share on other sites

Varför man sköt mot publiken framgår rätt tydligt i artiklar och inlägg ovan.

Mmmm....precis...det är detta som verkar oklokt. Om en terrorist uppenbarar sig bland oskyldiga civila, skjuter man in i folkmassan då? Det som hände visade med allt för stor realism vad som skulle hända i ett verkligt läge........åtminstonde i Frankrike.

 

Tur man lever i Sverige som har en helt annan syn på det där med säkerhetsmarginaler. Jmfr, inte flyga mot och över publik, säkerhetsavstånd lösskjutning etc. Om det klickar nånstans så begränsas skadorna.

Link to comment
Share on other sites

Varför man sköt mot publiken framgår rätt tydligt i artiklar och inlägg ovan.

Mmmm....precis...det är detta som verkar oklokt. Om en terrorist uppenbarar sig bland oskyldiga civila, skjuter man in i folkmassan då? Det som hände visade med allt för stor realism vad som skulle hända i ett verkligt läge........åtminstonde i Frankrike.

 

Tur man lever i Sverige som har en helt annan syn på det där med säkerhetsmarginaler. Jmfr, inte flyga mot och över publik, säkerhetsavstånd lösskjutning etc. Om det klickar nånstans så begränsas skadorna.

 

Jag gissar (!) att hela upplägget var tänkt att mer vara en spektakulär reklam för förbandet än 100% realism i scenariot.

 

Faktiskt, så finns det ju scenarion där det är väl så befogat att skjuta en terrorist även om han befinner sig i en folksamling. En självmordsbombare är ett exempel. Men nu blev det nog lite OT.

 

Om Sverige har ett i alla lägen relevant säkerhetstänk eller om vi gått för långt i ambitionen att till varje pris undvika olycka/skada, det är nog en annan tråd det med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har inte varit med om att få skarpa med de röda, men fel kaliber röda. KSP58 funkar ganska dåligt om det sitter 6,5-or i bandet.

 

Från medelsvensson-synvinkel känns det märkligt att fransmännen, precis som de nere i Sydamerika, så lätt kan blanda am. Antagligen kan det vara så att de hade en skjutning dagen innan och glömde visitationen, eller så har de skarp am i magasinen i normalläget och stoppar i lös bara för uppvisningarna. En teori är att det hände just så. Killen laddar sina magasin på högra sidan i västen med löst men har kvar skarpa på andra sidan. I "stridens hetta" tar han fel magasin och olyckan är framme. Alternativt så har han skjutit slut på de högra magasinen och av bara farten så tar han på andra sidan.

 

I Sverige är det ju normalt heltomt i magasinen, förutom när det skall till att skjutas och det är väl ganska sällan man använder skarpt och löst vid samma tillfälle på samma övning. Jag vet att vissa HV-folk har sina "extramag" konstant fulla med rött. Det är ju troligare att det skall skjutas löst än skarpt på övningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att vissa HV-folk har sina "extramag" konstant fulla med rött. Det är ju troligare att det skall skjutas löst än skarpt på övningen.

Konstant fulla?

Maggen skall vara tomma före övningen och efter övningen slut...

Samt om det nu är ett skarpt moment så visiteras det extra noggrant före och efter skarpa momentet.

 

Det finns inga mellanting och det är en av dom regler som jag aldrig har varit med om att det tillåtits några avsteg ifrån...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jag har inte varit med om att få skarpa med de röda, men fel kaliber röda. KSP58 funkar ganska dåligt om det sitter 6,5-or i bandet.

 

Från medelsvensson-synvinkel känns det märkligt att fransmännen, precis som de nere i Sydamerika, så lätt kan blanda am. Antagligen kan det vara så att de hade en skjutning dagen innan och glömde visitationen, eller så har de skarp am i magasinen i normalläget och stoppar i lös bara för uppvisningarna. En teori är att det hände just så. Killen laddar sina magasin på högra sidan i västen med löst men har kvar skarpa på andra sidan. I "stridens hetta" tar han fel magasin och olyckan är framme. Alternativt så har han skjutit slut på de högra magasinen och av bara farten så tar han på andra sidan.

 

I Sverige är det ju normalt heltomt i magasinen, förutom när det skall till att skjutas och det är väl ganska sällan man använder skarpt och löst vid samma tillfälle på samma övning. Jag vet att vissa HV-folk har sina "extramag" konstant fulla med rött. Det är ju troligare att det skall skjutas löst än skarpt på övningen.

Då är det väl bara att vänta på en liknande incident från det HV förbandet?? Eller? Väldigt tråkigt för omgivningen om det ballar ur! Tråkigt för soldaten om han får i ett löst magasin på skarpskjutningen dock, vääldigt lite pang då!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...