Guest Triggerpuller Posted December 31, 2008 Report Posted December 31, 2008 (edited) Jag har fattat att man kan ta anställning i den danska militären, men hur mkt har man i lön där ungefär? Bättre eller sämre än i sverige? I kamptrupperna: Konstabelelev: 1 - 4 måned: Ca. 6.600 kr. pr. måned (skattepligtigt) og Ca. 4.600 kr. pr. måned til kost (skattefrie) 5 - 9 måned: Ca. 16.800 kr. Konstabel: Ca. 18.000 kr. pr. måned. Hertil kommer evt. faglige tillæg samt arbejdstidsbestemte ydelser m.v. sen e det bara att räkna om till svenska kronor, dra bort dansk skattesats och lista ut vad tilläggen ger. ¨ Vad man tjänar på plats i sandlådan har ja ingen anign om dock. Grundlönen för KS ligger egentligen på 17.8-900 DKK, därpå tillkommer ett "stedtillæg" beroende på var i landet som man tjänstgör (DKL grundlön ca 18.500.) Och därutöver kommer ännu mer pengar från vagttillæg, övelsestillæg m.m. Klara besked kan hittas på hkkf.dk Edited December 31, 2008 by Triggerpuller Quote
Guest Triggerpuller Posted December 31, 2008 Report Posted December 31, 2008 Med risk för att komma lite off topic (efter lumpen) känner jag för att kommentera lite på de senaste inläggen angående militär utbildning i Danmark. Jag har precis jobbat (och ska jobba lite till senare) som civilanställd läkarvikarie på Infirmeriet i Fredericia på Jylland och jag måste säga att jag både är imponerad och förskräckt över det danska försvaret. Redan här hade jag om jag varit du funderat på om jag verkligen var i den rätta sitsen att kommenter på personalen och därmed förbandens kompetens. Du har haft noll och ingen insikt i mina ögon. Jag skulle inte ens kommentera grannkompaniets status och allt bortom min egen bataljon är verkligen hörsägen. Förskräckt över framförallt konstablerne (observera att det bara är dem som kommer till sjukstugan jag ser så resten kan jag inte säga något om). Det är alltför många av dem som verkar ha valt det militära livet för att slippa ta tag i sina egna liv. Det är precis som att det passar dem alldeles utmärkt att ha någon som fattar alla beslut för dem, samtidigt som att de gärna vill inkassera en lön, men däremot verkar det inte som att de har någon som helst lust att jobba för den. Regniga dagar och dagar när det är dags för övning har vi fullbokat med besök från konstabler och värnpliktiga. Jag förstår att de värnpliktiga kommer, men konstablerne har ju ändå själva valt att bli soldater och borde inte då försöka slippa undan. Enligt min uppfattning (och denna observation och det jag sagt hittills är ju bara hur jag uppfattar det) så kan dessa pojkar (och de är verkligen inte mer än pojkar) bäst beskrivas som "passiva glidare". Morsgrisar är ett annat ord som jag kommer i tanke om. Det är skrämmande att dessa glidare skickas till krig måste jag säga och än mer skrämmande om de skulle ingå i min grupp. Enligt min mening är det alltför många av dessa individer som vill vara soldater som inte borde vara just soldater. Sergeanterna och officerarna verkar däremot väldigt professionella och stabila. Är det god läkaretik att snacka skit om sina patienter? Hur skulle dina chefer reagera om de råkade läsa ditt inlägg här? Hur skulle HKKF reagera? Avseende rutinerna för sjukanmälan så är du helt ute och cyklar. Man går inte till läkaren och sjukanmäler sig, man ringer till 3266 3266 och sitt eget kommandokontor, läkarintyg behövs först efter längre tids sjukdom. Avseende morsgrisar så bleknar ditt struntprat betänkligt när det jämförs med vad folk de facto presterar i en operativ verklighet som skulle få de flesta arméer att krypa till sina politiska herrar och be om ett säkrare AO. Jag är imponerad över vilka möjligheter man har som läkare. Man kan göra i princip allt; åka på mission (som lägst 6 veckor) till krigshärder eller grönland eller jobba på båt, helikopter eller köra läkarambulans (beredskap 1 vecka för 1 månads lön) + att man får en bra akutsjukvårdsutbildning.Trots allt detta så känns det faktiskt inte rätt att ta en militär anställning i den danska försvarsmakten, att ta värvning i ett annat lands försvarsmakt, att få betalt för att bära den danska flaggan på axeln. För mig skulle det kännas som förräderi, även om det bara är Danmark. Vad är egentligen definitionen på legosoldat? Är det inte det man blir om man får betalt för att strida under annat flagg? Vill man som svensk medborgare jobba som professionell soldat och göra en skillnad är danska försvaret det bästa och ev enda alternativet. Glöm FFL, USMC m.fl, det är i Danmark man kan förverkliga sig och få riktig operativ erfarenhet. Avseende legosoldater så har andra redan klargjort att tjänstgöring i broderlandets här inte gör att man klassas som sådan. Efter lumpen finns det massor av vägar att gå om man vill stanna inom det militära, men man kanske ska fråga sig själv vad priset för att romantisera krig och medvetet och nästan desperat söka sig till situationer med hög risk för att komma i strid och kanske vara tvungen att skjuta människor egentligen är. Jag tror inte att någon stannar i den organisationen som har en romantiserad bild av vad verkligheten i Helmand innebär. Historierna och minnet av folk som skadats och dödats är allför institutionaliserat för att någon skulle kunna blunda för verkligheten. Trots det vill folk vara soldater, krigare, drakdräpare. De flesta springer bort från skottlossning, ett fåtal springer mot densamma..... /Välkommen till dom svenska KSE som startar vid 4/1/DKL på måndag. Robustus et fortus Quote
Hornet Posted January 1, 2009 Report Posted January 1, 2009 Vet du hur många svenskar som startar på 4/1/DKL? Dom 2 som skulle startat i 1AA/DAR har tackat nej i efterhand. Vet att 3st ska in på 1/2/LG. (men vet inte riktigt när) Quote
Mattsson Posted January 1, 2009 Report Posted January 1, 2009 Vilka befattningar får man inte söka till i det danska försvaret om man har anlag till färgblindhet(röd/grön)? Quote
Hornet Posted January 1, 2009 Report Posted January 1, 2009 EOD är nog dumt ;) Jag gjorde inget färgsyns prov alls vid mönstring så borde inte vara nåhot problem, jag gjorde det först efter 5månader då jag skulle få körkort. Quote
grisbasse Posted January 1, 2009 Report Posted January 1, 2009 Har ni haft några problem med språket? vissa danskar kan ju som bekant vara ganska svårförstådda! Får ni gratis kost och boende på logement? Quote
Hornet Posted January 1, 2009 Report Posted January 1, 2009 Istarten var det svårt att göra sig förståd. Men det kommer, efter 4månader förstod dom mig utan några störe problem. Du ska dock förstå danskan innan du åker ner, du måste kunna förstå vad dom säger och kunna läsa det. Säkerheten får inte sättas ått sidan. Gratis boende första 9månaderna medan du är Konstabelelev. Matpengar första 4månaderna. Annars står du för det själv. Man kan efter 9månader hyra rum som kostar från 400 upp till 1500kr beroende på vad som ingår. (Städning av rummen ingår alltid) Quote
grisbasse Posted January 1, 2009 Report Posted January 1, 2009 Istarten var det svårt att göra sig förståd. Men det kommer, efter 4månader förstod dom mig utan några störe problem.Du ska dock förstå danskan innan du åker ner, du måste kunna förstå vad dom säger och kunna läsa det. Säkerheten får inte sättas ått sidan. Gratis boende första 9månaderna medan du är Konstabelelev. Matpengar första 4månaderna. Annars står du för det själv. Man kan efter 9månader hyra rum som kostar från 400 upp till 1500kr beroende på vad som ingår. (Städning av rummen ingår alltid) aight. Är det ingen form av danskaprov man skall klara också? Quote
Hornet Posted January 1, 2009 Report Posted January 1, 2009 Nej det är det inte, dom ska bara märka på mönstringen att du förstår dom och att dom kan snacka lite lätt med dig. Teori provet är ju skrivet på danska så där märker dom ju om du kan läsa och förstå vad som står. (Inga datorer på mönstringen, teoriprovet är på papper) Quote
Mattsson Posted January 1, 2009 Report Posted January 1, 2009 Nej det är det inte, dom ska bara märka på mönstringen att du förstår dom och att dom kan snacka lite lätt med dig.Teori provet är ju skrivet på danska så där märker dom ju om du kan läsa och förstå vad som står. (Inga datorer på mönstringen, teoriprovet är på papper) Hur likt är danska mönstringssystemet jämfört med det svenska? Och hur blir befattningar tilldelade? Quote
grisbasse Posted January 1, 2009 Report Posted January 1, 2009 okej. Har även för mig att jag har läst någonstans att man kan bli utsänd efter minst ett år.. hur lång tid är det i praktiken? Om man har som mål att bli utsänd, kan man då får åka efter just ett år, eller ser verkligheten itne ut som sådan? Quote
Hornet Posted January 1, 2009 Report Posted January 1, 2009 (edited) Du söker det regemente du vill till redan när du ansöker. Sedan blir du kallad på mönstring där du snackar med psykolog, skriver provet, snackar med officer. Sedan får du ett regemente. Befattning får du först efter 4månader när dom ser vad du skulle passa bäst som. Sedan efter du blivit konstabel så kan du söka dig till ett annat regemente och en annan befattning. Rätt man på rätt plats är dock det som gäller, Dom sätter dig där dom tycker du passar, man har inte specielt mycket att säga till om. Sålänge du inte söker nåot mycket specielt som ElitUdanelser. Efter 12månader får du bli uttsend ja, och det blir du till 90% också, nästan alla får åka utt innom det första året efter dom blivit konstablar. Min enhet kör dock med 3månaders rotationer så där har man lite lättare att få åka. Dock råder det stor personalbrist så fins folk som varit iväg 9månader på ett år. Edited January 1, 2009 by Hornet Quote
grisbasse Posted January 1, 2009 Report Posted January 1, 2009 Du söker det regemente du vill till redan när du ansöker.Sedan blir du kallad på mönstring där du snackar med psykolog, skriver provet, snackar med officer. Sedan får du ett regemente. Befattning får du först efter 4månader när dom ser vad du skulle passa bäst som. Sedan efter du blivit konstabel så kan du söka dig till ett annat regemente och en annan befattning. Rätt man på rätt plats är dock det som gäller, Dom sätter dig där dom tycker du passar, man har inte specielt mycket att säga till om. Sålänge du inte söker nåot mycket specielt som ElitUdanelser. Efter 12månader får du bli uttsend ja, och det blir du till 90% också, nästan alla får åka utt innom det första året efter dom blivit konstablar. Min enhet kör dock med 3månaders rotationer så där har man lite lättare att få åka. Dock råder det stor personalbrist så fins folk som varit iväg 9månader på ett år. hur är relationen mellan konstablar och befäl under utbildningen? är det likt svensk värnplikt? Quote
Hornet Posted January 1, 2009 Report Posted January 1, 2009 Beror nog på vad du får för befäl, våran SgtMajor (Senior Sergant) var hmm speciel, tänk dig Jarhead, Full Metal Jacket mm En typisk amrikansk Drill Instruktor från film :p Det var dock bara under dom 4 första månaderna efter det så var det inga som helst problem och så fort vi blev konstablar så var det förnamn som gälde mm inga grader eller något. Dock så hade vi hella tiden bra vänskap med våra SGs dom var som vilka osm hels dom bara bestämde lite mer. Quote
grisbasse Posted January 1, 2009 Report Posted January 1, 2009 Beror nog på vad du får för befäl, våran SgtMajor (Senior Sergant) var hmm speciel, tänk dig Jarhead, Full Metal Jacket mm En typisk amrikansk Drill Instruktor från film :p Det var dock bara under dom 4 första månaderna efter det så var det inga som helst problem och så fort vi blev konstablar så var det förnamn som gälde mm inga grader eller något. Dock så hade vi hella tiden bra vänskap med våra SGs dom var som vilka osm hels dom bara bestämde lite mer. hehe.. okej. Vet du om det finns nån sida som typ soldf för haeren? där man kan läsa om utrustning etc. Quote
Hornet Posted January 1, 2009 Report Posted January 1, 2009 (edited) nej men det fins typ ett forum som liknar soldf. www.tacticalforum.dk Bild galleri http://haeren.smugmug.com/ Edited January 1, 2009 by Hornet Quote
Guest Triggerpuller Posted January 2, 2009 Report Posted January 2, 2009 Om man har problem med motivationen för 5 dagar hemma i terrängen så kommer det inte bli lättare att vara borta från all ära och redlighet och göra ganska lite en betydligt längre period.Den som har problem med högre chefs order och prioriteringar är ingen bra soldat. Det är oavsett land och förband. /K Alla kan ha en dålig period. Speciellt om man kommer hem från Affe och skall försöka kliva in i vardagens kasernlunk. Post Deployment Depression är tyvärr en ny term som letat sig in i den militära terminologin. Jag har utan tvivel problem med vissa styrningar och prioriteringar som kommer uppifrån ibland och jag anser inte att det gör mig till en sämre soldat, snarare tvärtom. Man skall ha höga krav på att verksamheten är meningsfull och relevant, man skall ifrågasätta dåliga beslut. Quote
grisbasse Posted January 2, 2009 Report Posted January 2, 2009 har svenskarna i regele gott anseede i hären? Quote
Krook Posted January 4, 2009 Report Posted January 4, 2009 Om man har problem med motivationen för 5 dagar hemma i terrängen så kommer det inte bli lättare att vara borta från all ära och redlighet och göra ganska lite en betydligt längre period.Den som har problem med högre chefs order och prioriteringar är ingen bra soldat. Det är oavsett land och förband. /K Alla kan ha en dålig period. Speciellt om man kommer hem från Affe och skall försöka kliva in i vardagens kasernlunk. Post Deployment Depression är tyvärr en ny term som letat sig in i den militära terminologin. Jag har utan tvivel problem med vissa styrningar och prioriteringar som kommer uppifrån ibland och jag anser inte att det gör mig till en sämre soldat, snarare tvärtom. Man skall ha höga krav på att verksamheten är meningsfull och relevant, man skall ifrågasätta dåliga beslut. Absolut är det så. Jag fick dock en annan bild av läkaren, en bild av lycksökare som inte vill anstränga sig. Såna sågs i NBG och finns bedömt i de flesta anställda förband. /K Quote
grisbasse Posted February 9, 2009 Report Posted February 9, 2009 vad för olika befattningar har danskarna ute på fältet i affe? om jag har fattat det rätt har man 2 skyttekompanier, dessa från 2 olika regementen.. LG och Holsterbo(?) vilka mer befattningar finns? spaning, strv ?? ?? sen själva ansokningen, om man söker in på t.ex. kamptrupperna, vilka olika grenar finns det inom just kamptrupperna sen? Quote
Hornet Posted February 10, 2009 Report Posted February 10, 2009 LG och GHR har sina egna spanings plutoner. Spanings Battalionen åker ner till hösten igen efter en behövlig pause. STRV tillhör JHR och rekryterar direkt ur Pansarbattalionen. Andra beffatningar som fins är MOT, TACP, AO, Arthur, Flyg Vapnet Radar och vakt. Kamptruperna har STRV CV90 Lätt skytte (M113) Spaning Special Operations Styrkorna Beffatningar innom skytter är ju som i alla andra länder KSP Chef Radio Medic Prikskytte Stf M203 GRG Pskott mm Quote
grisbasse Posted February 10, 2009 Report Posted February 10, 2009 LG och GHR har sina egna spanings plutoner. Spanings Battalionen åker ner till hösten igen efter en behövlig pause.STRV tillhör JHR och rekryterar direkt ur Pansarbattalionen. Andra beffatningar som fins är MOT, TACP, AO, Arthur, Flyg Vapnet Radar och vakt. Så LG och GHR har alltid ett skyttekompani var på plats? det är itne som sverige att man roterar på olika förband? Quote
Hornet Posted February 10, 2009 Report Posted February 10, 2009 Nej man skikar riktiga kompanier, man slår inte samman massa löstfolk (feltolka inte) och bildar enheter Quote
grisbasse Posted February 10, 2009 Report Posted February 10, 2009 Nej man skikar riktiga kompanier, man slår inte samman massa löstfolk (feltolka inte) och bildar enheter nej precis. men man har 2 skyttekompanier på plats över tiden, och ett kommer från LG och ett från GHR, är det rätt uppfattat? finns det abra 2 regementen som utbildar skytte? Quote
Hornet Posted February 10, 2009 Report Posted February 10, 2009 Det är riktigt uppfattat. Nej JHR uttbildar skytte också som tillhör Pansar Battalionen Quote
Fj Fjun Posted February 10, 2009 Report Posted February 10, 2009 Är det fortfarnade så att endast konstabel tjänster är öppna för bla. Svenskar? Sergent skolan och Officersskolan var endast för danskar alt. dem med dubblan medborgarskap sist jag kollade. Men det var ett tag sedan.. Quote
Hornet Posted February 10, 2009 Report Posted February 10, 2009 Sgt skolan är även den öppen för svenskar. Officersskolan är inte som det ser ut just nu men dom funderar på att tillåta det också. Då dom haft svenska officerare som tydligen sökt tjänst i danmark. Quote
Fj Fjun Posted February 10, 2009 Report Posted February 10, 2009 Sgt skolan är även den öppen för svenskar. Officersskolan är inte som det ser ut just nu men dom funderar på att tillåta det också.Då dom haft svenska officerare som tydligen sökt tjänst i danmark. Ok. Trodde man var tvungen att vara dansk på Uoff med. Ingen jag känner har varit "ren" svensk utan haft dubbla medborgarskap. Quote
grisbasse Posted February 10, 2009 Report Posted February 10, 2009 finns det ett utbrett missnöje i hären på samma sätt som i sverige? eller tycker den glade konstabeln att livet i regel är rätt gött i det gröna? kanske dåligt formulerat, men jag tror ni förstår vad jag menar. Quote
Recommended Posts