Hornet Posted February 10, 2009 Report Posted February 10, 2009 Det fins ingen sådant missnöje mej men det beror nog på att alla är där för att dom själva vill och sedan att det inte är svårt att söka olika tjänster om man tröttnar på det man gör. Quote
grisbasse Posted February 21, 2009 Report Posted February 21, 2009 hur ser det ut med leaver under mission? Quote
vidde84 Posted February 22, 2009 Report Posted February 22, 2009 Testerna man gör på försvaretsdag någon som vet och kan beskriva dem lite mer ? ska in på försvaretsdag den 12 mars. Tack Quote
grisbasse Posted February 22, 2009 Report Posted February 22, 2009 Testerna man gör på försvaretsdag någon som vet och kan beskriva dem lite mer ? ska in på försvaretsdag den 12 mars.Tack vad ska du söka och när är inryck isf? Quote
vidde84 Posted February 22, 2009 Report Posted February 22, 2009 Testerna man gör på försvaretsdag någon som vet och kan beskriva dem lite mer ? ska in på försvaretsdag den 12 mars.Tack vad ska du söka och när är inryck isf? Tjena! Jag har sökt kamptropperna inryck är i Aug alt Nov. Mer vet jag inte, Man får väll reda på all info den 12/3. Quote
grisbasse Posted February 22, 2009 Report Posted February 22, 2009 Testerna man gör på försvaretsdag någon som vet och kan beskriva dem lite mer ? ska in på försvaretsdag den 12 mars.Tack vad ska du söka och när är inryck isf? Tjena! Jag har sökt kamptropperna inryck är i Aug alt Nov. Mer vet jag inte, Man får väll reda på all info den 12/3. okej. nice. Hur har du förberett dig både fysiskt och språkligt? Vet du om det är inryck mer än en gång per år? Quote
vidde84 Posted February 22, 2009 Report Posted February 22, 2009 Testerna man gör på försvaretsdag någon som vet och kan beskriva dem lite mer ? ska in på försvaretsdag den 12 mars.Tack vad ska du söka och när är inryck isf? Tjena! Jag har sökt kamptropperna inryck är i Aug alt Nov. Mer vet jag inte, Man får väll reda på all info den 12/3. okej. nice. Hur har du förberett dig både fysiskt och språkligt? Vet du om det är inryck mer än en gång per år? Ja fysiken är inga problem och språket fungerar, min sambo är danska. Tror att det är inryck 2gånger per år men är inte säker. Men problemet är att man vet inte hur man ska förbereda sig mer än det vanliga. Quote
grisbasse Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 Testerna man gör på försvaretsdag någon som vet och kan beskriva dem lite mer ? ska in på försvaretsdag den 12 mars.Tack vad ska du söka och när är inryck isf? Tjena! Jag har sökt kamptropperna inryck är i Aug alt Nov. Mer vet jag inte, Man får väll reda på all info den 12/3. okej. nice. Hur har du förberett dig både fysiskt och språkligt? Vet du om det är inryck mer än en gång per år? Ja fysiken är inga problem och språket fungerar, min sambo är danska. Tror att det är inryck 2gånger per år men är inte säker. Men problemet är att man vet inte hur man ska förbereda sig mer än det vanliga. är du säker på att du får en plats? min uppfattning är att det är fullt eller att det inte startar nåt hold i höst/vinter? hur menar du med förberedelse om fysiken och språket är kosher? rent intellektuellt så är ju kravet att man har skalle i nivå med en niondeklassare om jag fattat det rätt.. Quote
vidde84 Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 är du säker på att du får en plats? min uppfattning är att det är fullt eller att det inte startar nåt hold i höst/vinter? hur menar du med förberedelse om fysiken och språket är kosher? rent intellektuellt så är ju kravet att man har skalle i nivå med en niondeklassare om jag fattat det rätt.. Ja det finns platser kvar och jag pratade med dem så det är inga problem, Ja jag menade fysiken men det testas tydligen inte på försvaretsdag. Har med hört det om niondeklass=) Quote
vidde84 Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 http://forsvaretsuddannelser.dk/ANSOEGNING...es/default.aspx Quote
ivar3 Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 http://forsvaretsuddannelser.dk/ANSOEGNING...es/default.aspx Kan man som svensk söka alla tjänster i länken? Ursäkta min dåliga danska Quote
grisbasse Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 Ja det finns platser kvar och jag pratade med dem så det är inga problem, Ja jag menade fysiken men det testas tydligen inte på försvaretsdag. Har med hört det om niondeklass=) okej =) så allt dom gör är att titta på rekryterna för att avgöra deras fysiska status? :S om jag fattat det rätt så blir det alltså Jydske Dragonregiment för din del? Quote
vidde84 Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 Ja det finns platser kvar och jag pratade med dem så det är inga problem, Ja jag menade fysiken men det testas tydligen inte på försvaretsdag. Har med hört det om niondeklass=) okej =) så allt dom gör är att titta på rekryterna för att avgöra deras fysiska status? :S om jag fattat det rätt så blir det alltså Jydske Dragonregiment för din del? Ja helt ärligt så tror jag dem gör det, ja det eller skive, varde. Man kan göra sina första 4 mån vart som, det är å som Hornet skrivit ovan. Quote
vidde84 Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 http://forsvaretsuddannelser.dk/ANSOEGNING...es/default.aspx Kan man som svensk söka alla tjänster i länken? Ursäkta min dåliga danska Ja det kan man, Men inte till officers utb .. Quote
Hornet Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 Fyses testas under dom första 4månadernas tjänst på regementet. Du gör fystester under första veckan där dom se vilken nivå du ligger på och efter det så¨sätts du på individuel träningsplan så att alla ska klara kraven efter 4månader och då kunna bli KSE och få fortsätta utbildningen mot KS. Gallringarna ser ut ungefär såhär 50% ryker på Polis register, åsiktsregister. Innan mönstring. 20% på teori/iq test, under mönstring. Man räknar med att 4 av 10 KSE blir KS tillslut, så många faller alltså i från under uttbildningen. Min omgång startade med 62man av oss blev 17st Konstabler. Från 2010 räknar man med att vi svenskar även kan bli Officerare. Idag tjänstgör 23 Svenskar i Danska Forsvaret, fördelade på olika regementen. Quote
grisbasse Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 Ja det finns platser kvar och jag pratade med dem så det är inga problem, Ja jag menade fysiken men det testas tydligen inte på försvaretsdag. Har med hört det om niondeklass=) okej =) så allt dom gör är att titta på rekryterna för att avgöra deras fysiska status? :S om jag fattat det rätt så blir det alltså Jydske Dragonregiment för din del? Ja helt ärligt så tror jag dem gör det, ja det eller skive, varde. Man kan göra sina första 4 mån vart som, det är å som Hornet skrivit ovan. jag läste om ett liknande fall på forumet på forsvaret.dk, där var det en snubbe som ville in till kamptropperne men missat inrycket precis, varpå han funderade på att köra 4 mdr på nåt annat och sen byta. Svaren där blev ungeför att det inte alls är så lätt som dom säger till en. ska se om jag kan hitta det nåndag när jag har tid. lite taskigt om du inte får byta senare liksom! Hornet de som faller av under utbildningen, vad beror det främst på? och vet du hur långt innan inryck som holden brukar fyllas upp i kamptropperne? Quote
Hornet Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 Det är ingen kost att bytta mellan enheter, vi har folk som går fram och tillbaka hella tiden, dom får inte stoppa dig från att byta till ställen det fins plats på, då är det bara gå till HKKF (Facket) så hjälper dom dig vidare. Folk bryter främst på att dom inte riktigt fattar vad dom ger sig in i, soldater på film bär ju aldrig 65L på ryggen och sover under ett regnskydd i 10minus. Väldigt få bryter på skaddor dom flesta bryter för att dom helt enkelt inte pallar med soldat livet. ' Bara ett PS till alla som tror det är ungefär som sverige. Vi bär all vår uttrustning på ryggen, fins inget som heter tross pakning. Tält kan ni glömma vi sover under barhimmel eller under regnskydd. (fins inte tält) Every man is a rifleman, inga lättare krav för att ni sitter på en stabsplats. Alla ska kunna strida som skyttesoldater allt annat är sekundärt. Bostad Standard pakning Quote
grisbasse Posted March 4, 2009 Report Posted March 4, 2009 vad är den genomsnittliga åldern på de som rycker in? Quote
vidde84 Posted March 9, 2009 Report Posted March 9, 2009 Ja fysiken är inga problem och språket fungerar, min sambo är danska. Tror att det är inryck 2gånger per år men är inte säker. Men problemet är att man vet inte hur man ska förbereda sig mer än det vanliga. är du säker på att du får en plats? min uppfattning är att det är fullt eller att det inte startar nåt hold i höst/vinter? hur menar du med förberedelse om fysiken och språket är kosher? rent intellektuellt så är ju kravet att man har skalle i nivå med en niondeklassare om jag fattat det rätt.. Såg precis på hemsidan att det inte finns några platser i höst, taskigt läge när dem sa att det inte skulle vara några problem. Nästa inryck är i Feb 2010=( Quote
Hornet Posted March 11, 2009 Report Posted March 11, 2009 Det fins platser bara sök, Försvarets Personaltjänst och Försvarets Rekrytering har sammarbets problem ibland bara. FR anser att men ni har ju fått så och så många inte ska ni väl ha fler? Och FPT sitter och skriker efter soldater. Så RF får lätta på röven och plocka in folk vilket fall som. Står det fullt så sök ändå är tipset. Quote
grisbasse Posted March 11, 2009 Report Posted March 11, 2009 Under LG står det: P.t. intet hold - vad står P.t. för? När blir nästa inryck på LG? Quote
Hornet Posted March 11, 2009 Report Posted March 11, 2009 (edited) PT På denna Tidspunkt. Dom uttbildar inga KSE iår men saknar folk så dom rekryterar från andra regementen Edited March 11, 2009 by Hornet Quote
vidde84 Posted March 11, 2009 Report Posted March 11, 2009 PT På denna Tidspunkt. Dom uttbildar inga KSE iår men saknar folk så dom rekryterar från andra regementen Ska försöka trycka in mig till Varde =) men vi får se hur det går i morgon, kan bara hoppas. Quote
grisbasse Posted March 11, 2009 Report Posted March 11, 2009 PT På denna Tidspunkt. Dom uttbildar inga KSE iår men saknar folk så dom rekryterar från andra regementen Ska försöka trycka in mig till Varde =) men vi får se hur det går i morgon, kan bara hoppas. hur löser du det rent praktiskt med att ta dig över sundet? bor du typ i malmö eller tar du in på hotell i danmark? antar att mönstingen börjar på morgonen? Quote
vidde84 Posted March 11, 2009 Report Posted March 11, 2009 PT På denna Tidspunkt. Dom uttbildar inga KSE iår men saknar folk så dom rekryterar från andra regementen Ska försöka trycka in mig till Varde =) men vi får se hur det går i morgon, kan bara hoppas. hur löser du det rent praktiskt med att ta dig över sundet? bor du typ i malmö eller tar du in på hotell i danmark? antar att mönstingen börjar på morgonen? Jag bor i Helsingborg så tar båten över i morgon, vi ska vara på plats kl 10,00. Quote
grisbasse Posted March 11, 2009 Report Posted March 11, 2009 (edited) PT På denna Tidspunkt. Dom uttbildar inga KSE iår men saknar folk så dom rekryterar från andra regementen Ska försöka trycka in mig till Varde =) men vi får se hur det går i morgon, kan bara hoppas. hur löser du det rent praktiskt med att ta dig över sundet? bor du typ i malmö eller tar du in på hotell i danmark? antar att mönstingen börjar på morgonen? Jag bor i Helsingborg så tar båten över i morgon, vi ska vara på plats kl 10,00. hur lång tid tar det till LG på köpenhamn resp. helsingör? Edited March 11, 2009 by grisbasse Quote
vidde84 Posted March 11, 2009 Report Posted March 11, 2009 Det tar 29 minuter från färjeläget i Helsingör=) från malmö vet jag inte hur långt tid det tar exakt. Jag genomför försvaretsdag i Høvelte (LG) Det ligger mellan Helsingör och Köpenhamn (ungefär). Quote
Hornet Posted March 11, 2009 Report Posted March 11, 2009 tar normalt ca 8h i Hövelte men räkna 10h som svensk :P dom har en del extra frågor så att säga. Quote
grisbasse Posted March 11, 2009 Report Posted March 11, 2009 tar normalt ca 8h i Hövelte men räkna 10h som svensk :P dom har en del extra frågor så att säga. men om det nu inte är några fysiska tester, vad gör man alla dessa timmar? (förutom att vänta) Quote
Recommended Posts