Granattillsats Posted May 12, 2008 Report Share Posted May 12, 2008 Hej! Är lite osäker om detta hamnar på rätt ställe. Jag har sökt på "personalofficer" i sökmenyn men får inga träffar. Min undran är nämligen rörande denna tjänst eller liknande område. Jag tar nämligen i Januari examem från PA programmet på HKr och har sökt tjänst till afghanistan som personalofficer och "stabsassistent personal". Dessa tjänster är sökbara för civila enligt mil.se och mina frågor är då: 1 Hur stor chans har man som nybakad personalare att få komma med helst som personalofficer? 2 Då jag hade 10-6-6 i betyg fråg GU uppfyller jag inte kraven för US men eftersom en "vanlig" civilist kan söka tjänsten borde väl jag inte bli nekad? 3 Då NBG går före i ansökningarna vad jag förstått, innebär det då att det finns en jävla massa PA folk som går före mig eller sitter den fuktionen centralt i NBG vilket gör att jag har en sportslig chans att komma med? 4 Finns det någon information mer än det lilla som anges på söksidan om dessa tjänster? Tacksam för svar! /Olle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kn Glock Posted May 12, 2008 Report Share Posted May 12, 2008 FM har ganska mycket egna regler kring HR så personalchefen /C S1 / C G1 / ACOS G1 är nästan alltid officer eller reservare som är personalvetare eller någon som jobbar med HR inom FM sedan tidigare. Denna befattning är normalt den andra som utses i en kontingent (chefen rekryteras först). Dina möjligheter beror ju på vilka andra som söker. Jag bedömer det dock som mindre troligt om du inte har arbetat med HR frågor några år (helst i FM). Stf Personalchef / Stf C S1 o.s.v. eller personalassistent är befattningar där du har en bättre möjlighet. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granattillsats Posted May 12, 2008 Author Report Share Posted May 12, 2008 FM har ganska mycket egna regler kring HR så personalchefen /C S1 / C G1 / ACOS G1 är nästan alltid officer eller reservare som är personalvetare eller någon som jobbar med HR inom FM sedan tidigare. Denna befattning är normalt den andra som utses i en kontingent (chefen rekryteras först). Dina möjligheter beror ju på vilka andra som söker. Jag bedömer det dock som mindre troligt om du inte har arbetat med HR frågor några år (helst i FM). Stf Personalchef / Stf C S1 o.s.v. eller personalassistent är befattningar där du har en bättre möjlighet. Lycka till! Ja det är alltså inte den där chefsplatsen som jag sökt som jag har förstått. Kollade mitt svarsmail nu såg att det var visst inte personalofficer jag sökt utan följande: 1. AF714 - Personalvårdsofficer 2. AF211 - Stabsassistent personal Dessa tjänster stod som sökbara för civila. ändrar det ditt svar eller mina förhållanden tror ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted May 12, 2008 Report Share Posted May 12, 2008 Nu ska vi se.... 1. Inte en aning. Procent är alltid svårt. Men tror nog gärna att de vill att du ska ha några års erfarenhet också. 2. Dina värnpliktsbetyg kommer inte vara det som grundar om du blir antagen utan i detta fall så är det de civila meriterna och kunskaperna. Dock är det ju aldrig en fördel med sämre betyg i sånna här fall. 3. På just den befattningen så anser jag inte att du ska känna dig hotad av konkurrens från NBG's personal. Lär inte finnas alltför många welfare-officerare på NBG. Å andra sidan så finns det ju inte så många befattningar att söka heller. Är ju bara en eller två typ per mission. 4. Har upptäckt att FM generellt är dålig på att informera om sina tjänster på hemsidan så är tveksam på det. Personalvård, welfare, handlar ju mycket om att få personalen på plats att må lite bättre. Jag vet att det finns trådar här som behandlar detta lite mera men då kanske du får söka på welfare, prehab, krishantering och sådant? Mitt tips till dig är att du kontaktar personalenheten på utlandsstyrkan och där pratar med någon då jag SKARPT gissar att de har ett finger med i utagningen av personalvårdsofficeren. Kontakta Personalenheten Utlandsstyrkan / Prehab Telefon växel: 08-788 75 00. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Granattillsats Posted May 12, 2008 Author Report Share Posted May 12, 2008 tack för hjälpen! ska ta och ringa dom i veckan. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts