Jump to content

Marschträning

Tompa

Recommended Posts

Tjena nu har jag kommit fram till att jag ska komplettera min löpträning med lite marschträning för jag har ett par rejäla backar här omkring som man kan gå upp o nedför dagarna i ända men hur mycket bör man ha i ryggan för att inte paja ryggen och bör man gå i kängor eller löpskor?

tacksam för tips o råd från forumets samlade kompetens!

//toMPa :)

• Replies 167
  • Created
  • Last Reply
Tjena nu har jag kommit fram till att jag ska komplettera min löpträning med lite marschträning för jag har ett par rejäla backar här omkring som man kan gå upp o nedför dagarna i ända men hur mycket bör man ha i ryggan för att inte paja ryggen och bör man gå i kängor eller löpskor?

tacksam för tips o råd från forumets samlade kompetens!

//toMPa  :ph34r:

Jag har typ precis börjat träna så också och jag började med 15 kg, ganska lagom, sen tog jag på mig kängor, vanliga fritidskängor och gick ut i skogen, jag gick alltså inte på några vägar utan bara i ren skog i ungeför två timmar. Efter varje halvtimme stannar jag och gör olika övningar med ryggan på typ armhävningar, bensträck och lite sånt, kändes bra och ännu bättre när man kommer hem och får ta av sig ryggan!!

Även jag har börjat marschträna. Fast har bara gått en gång än så länge. ;)

Först blev det 18kg i ryggan, men jag tyckte att de blev lite för mycket att börja med så jag plocka ut lite tills det blev en 12-13kg.

Den gången jag var ute, gick jag ut efter skolan, och det visade sig vara väldigt dumt.

Gick runt en sjö några km från mitt hem. Det visade sig att jag beräknat lite fel och det var kolmörkt efter halva sträckan var avklarad. Resultat = kom av stigen x antal gånger innan jag hittade tillbaka till bilen. :ph34r:

Går på en lördag eller söndag nästa gång. :D

En fråga till bara vad använder ni som vikter i ryggan? själv använder jag 1,5 liters flaskor med vatten så att man kan dosera rätt kilo antal lättare...

// toMPa

"The only easy day , was yesterday"

Jag började också med 1,5 liters PET-flaskor men har nu mer och mer övergått till gjutjärnsvikter (av samma typ som sitter på hantlar och skivstänger) då de är väldigt lätta att packa. En annan fördel, som också finns hos vattenflaskor, är att det är väldigt lätt anpassa vikten efter eget tycke. I slutändan hade jag tänkt mig ha 2x10, 1x5 samt 5x1 kg.

/Johan ES

Detta med marchträning är ju något som man lär ha nytta av när man rycker in! Jag började själv för ett par månader sedan och det har hunnit bli ett par gånger nu. Det märks att det har gjort nytta! Man har blivit mycket starkare i ryggen.

Jag började med 12 kg och är nu uppe på 21 kg. Ökat succesivt hela tiden för att man ska få en fin inkörning.

Jag brukar gå ungefär 1 mil, dock både på grusväg, stigar och inne i skogen. Detta tog väl runt 1 och ½ timme.

När man kom tillbaka och fick av sig ryggsäcken så kom en obeskrivlig känsla. Känslan av verkligen kunna flyg har nog aldrig varit mer påtaglig.

Det gör nytta! Så du som inte har börjat, börja nu! Du kommer inte att ångra dig!

Har själv också kört igång med marschträning, jag kör också med vanliga hantel-vikter i ryggan.

Känns verkligen i ryggen efter ett rejält pass.

Om nån sitter och trycker på lite andra bra tips för att träna just ryggen så skulle det vara oerhört välkommet.

Skulle rekommendera att se mer på distans än vikt i början!

2 mil per pass är ngt man helst skall komma upp i för att sedan succesivt öka distans,

samt succecivt öka ryggbördan. Att gå i trg är alldeles utmärkt för att få upp litet benlyft. Skulle vilja rekommendera myrar som fin träning! (kolla Elofsson)

Som ngn nämnde är det förstås utmärkt att kombinera marschpass med BRAK.

Det ultimata är att gå i småbruten obanad terräng på kompasskurs med 25-30 kilo i ryggan och kängor på fötterna. Själv brukar jag löpträna sena kvällar under den mörka årstiden och då springa rakt fram på kompasskurs i stora läskiga skogen i pannlampans sken så lägg till ytterligare en faktor för framgångsrik marschträning - mörker.

Mörker - Ja det är väl steg två det...

En träningshelg i goda vänners lag kan se ut så här:

Utgång fredag kväll - förflyttning/marsch i trg/kompass till lördem/kväll, upprättande av bivack/övernattning för att sedan hemtransportera på sön fm.

Det fina i att skogsmulla på det viset är att man går i ljus-mörker-dagning, samt att det vrider ur civilisten ur kroppen :)

Det kan även vara fint att kombinera träningspassen med en längre distans emellanåt, Finns många fina leder där man kan gå 6-8 mil - med lagom packning. Då lär man sig också litet rutiner med vätska, rast, mat etc...

Ett ytterligare ett litet tips är att gå långt i kängor det är oftast fötterna på de värnpliktiga som pajar först och inte ryggen. Så på med ryggan och lasta i en 30 kg iaf det är ung vad trossen väger för amf iaf sen är det bara som många verkar göra ut och gå i skogen.

:D

Ett ytterligare ett litet tips är att gå långt i kängor det är oftast fötterna på de värnpliktiga som pajar först och inte ryggen. Så på med ryggan och lasta i en 30 kg iaf det är ung vad trossen väger för amf iaf sen är det bara som många verkar göra ut och gå i skogen.

:D

På vilket sätt pajar man fötterna... Typ ledband och så, eller?

Sådär nu har man kommit hem från det första ordentliga marschpasset var ute och gick i skogsterräng och en skidbacke i ungefär 3 timmar 50-10 (marsch-rast) det blev sammanlagt c:a 16-20km jag lastade i ungefär 22 kg och det kändes ganska lagom.

Men nu i efterhand så kom jag på att jag borde nog ha tejpat fötterna :D för jag har fått en fin liten blåsa på foten men man lär sig av sina misstag.

Det här var ju en suverän träningsform eftersom man hinner ju se lite av naturen samtidigt som man rör på sig.

// toMPa

Guest Fågel Fenix

jag körde med en grej för ett tag sen (nu är ryggan för liten ) :(

Ta en sten (jag körde med modell uteplatssten, alltså en platt), och placera den i ryggsäcken.

Nu har jag ju så trevligt att jag har relativt långt till skolan, men ändåså gångavstånd.

Sen är det ju bara att knalla! :)

Även om min sträcka bara tar 25 min, så märker man skillnad efter ett tag!

Den "vanliga" ryggsäcken blir mkt lättare, och ryggen känns bättre. Stenen vägde ca. 10 kg.

Detta plus skolböcker blev ungefär 17 kg (hade en 1.5L flaska med vatten i också)

Enda nackdelen kan ju vara att man blir lite nördstämplad av klasskamrater eller dylikt :)

Fast det rolig aär att om ngn lyfter ryggan och slänger av det klassiksa uttrycket "va f*n, har du en sten i ryggan eller!?", så kan man säga "ja!" :)

Måste börja med det här igen.

-"Det får alltid plats mer i ryggsäcken"- gäller väl fortfarande ;)

Fast det rolig aär att om ngn lyfter ryggan och slänger av det klassiksa uttrycket "va f*n, har du en sten i ryggan eller!?", så kan man säga "ja!"  :)

Litet OT:

Nijmegenmarschen i början på 90-talet - Två kollegor som gått åtskilliga år tidigare får kallsvett inför invägningen av packning (skall vara 10kg vilket de naturligtvis redan hade...), men lätt stressade inför utsikten att bli underkända så trycker de LK'n full med sten (Bör informera om att detta var tidigt på marschdagen), går genom kontrollen utan invägning (stickprov) .

Efter dagsetappen släpper de ned ryggorna på trägolvet i ÖLTÄLTET. En biff från USarmy hör ljudet och frågar om han får provlyfta: respekten lyser till i ansiktet vid åsynen av dessa två beniga svenskar med superpackning :)

På vilket sätt pajar man fötterna... Typ ledband och så, eller?

Finns många varianter:

Tryckskador, skavsår, blåsor, ledband etc...Relevant utbildning kommer ni garanterat få under er värnpliktstjänst!

Själv har jag "babylena" fötter och inte en blåsa sedan första marschen i Nijmegen (israeliska SMALA fallskärmskängor - NOT GOOD)...

Tejpar aldrig. Sedan har jag vänner som knappt kan ta på kängan utan att få blåsor...Sitter nog mycket i huvudet! Finns bara en lösning som i allt annat: Lära sig av sin egen kropp!

När det gäller skador så kan ni ta mig som exempel: När jag kom tillbaka till KA2 efter min UBK så hade vi avverkat 13 mil till fots, och så här såg min kropp ut: Skavsår på hälarna, blodfyllda blåsor (stora svarta fläckar under trampdynorna), Tejpen under fötterna hade blivit ett med skinnet och var ett helvete att få bort sen, Skavsår i ryggslutet, tryckskador på axlarna efter ryggsäckens bärremmar ( säcken vägde mellan 40-50 kilo beroende på när man bar radion) och slutligen infanterield på insidan av låren plus lite småsår över allt. Jag kunde inte gå på trampdynorna så ont hade jag i fötterna utan jag fick gå på ytterkanterna på dem. Och jag hade ändå tejpat mina fötter jättenoga och vi hade marschtränat väldigt mycket.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...