Jump to content

Marschträning


Tompa

Recommended Posts

Jag har haft liknande saker precis när jag började löpträna, gick över med mer träning :D Ta det lugnt och känn efter lite, prova att ta lite mindre packning en dag och gå, se hur det känns. Om du är orolig så gå till läkare, bättre än att fråga på ett forum.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Mitt tips är att det riktigt försiktigt om du har problem med benhinnorna. Mer träning kommer inte ta bort en benhinneinflammation. Det finns en chans att det du har är något annat och att du kommer bli bättre efter att benen vant sig vid belastningen. Jag fick problem med benhinnorna efter att ha löptränat vid sidan om thaiboxningen... om det var p.g.a thaiboxningen vet jag inte, men det jag gjorde var att vila benen och köra en antiinflammatorisk gel behandling, jag använde Voltaren. Om inte det funkar så går du till en doktor så du får tabletter eller så vilar du mer. Sen så måste du springa på mjuka underlag, t.ex. elljusspår.

 

Länken till den där Navy Seal träningspdfen fungerade inte, någon som har PDFen och kan skicka den till ufc[snabel-a]live.com? Tack!

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips är att det riktigt försiktigt om du har problem med benhinnorna. Mer träning kommer inte ta bort en benhinneinflammation. Det finns en chans att det du har är något annat och att du kommer bli bättre efter att benen vant sig vid belastningen. Jag fick problem med benhinnorna efter att ha löptränat vid sidan om thaiboxningen... om det var p.g.a thaiboxningen vet jag inte, men det jag gjorde var att vila benen och köra en antiinflammatorisk gel behandling, jag använde Voltaren. Om inte det funkar så går du till en doktor så du får tabletter eller så vilar du mer. Sen så måste du springa på mjuka underlag, t.ex. elljusspår.

 

Men man får vara försiktig, så man inte behandlar med för mycket kräm! Hellre vila..

 

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/...,886673,00.html

 

Är ju någon/några unga idrottare som på sannolika skäl fallit offer för kurer innehållande ex. diklofenak.. Men å andra sidan är ju nästan allt farligt.

Link to comment
Share on other sites

Tjena nu har jag kommit fram till att jag ska komplettera min löpträning med lite marschträning för jag har ett par rejäla backar här omkring som man kan gå upp o nedför dagarna i ända men hur mycket bör man ha i ryggan för att inte paja ryggen och bör man gå i kängor eller löpskor?

tacksam för tips o råd från forumets samlade kompetens!

 

//toMPa :baskerPa:

 

 

 

 

 

jag har gått ganska många gånger både på hårt o mjukt underlag o jag brukar ha ca 10-15kg. och så går jag 1-4 mil 3 gånger i veckan för jag ska gå njemegen 08 så det behövs. brukar också gå i 50 min o rasta 10min.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tjena nu har jag kommit fram till att jag ska komplettera min löpträning med lite marschträning för jag har ett par rejäla backar här omkring som man kan gå upp o nedför dagarna i ända men hur mycket bör man ha i ryggan för att inte paja ryggen och bör man gå i kängor eller löpskor?

tacksam för tips o råd från forumets samlade kompetens!

 

//toMPa :happy:

 

 

När det gäller marschträning är det viktigt att börja med vettig.

 

- Belastning.(kängor, skor)

- Vikt.

- Hastighet.

- Terräng.

 

Att börja lungt med lätt belastning och bra skor (gympadojor) är att föredra.

 

Men ganska snart är det vettigt att istället för att lägga vikt på ryggen, börja att gå med kängor.

 

- Detta ger fötterna bra träning och framförallt HÄRDAR det fötterna.

 

- När det gäller vikt, är det mycket viktigt att man har en bra ryggsäck som fördelar vikten jämt.

Att ta en stor sten, eller fylla en påse med sand och sen ge sig av ut och gå är inte att föredra.

 

- Om möjligheten finns, packa ryggsäcken med den materiel Ni använder i er tjänst, det brukar sällan bli under 10kg för de alldra flesta och möjligheten finns sedan att fylla ut håligheter i packningen med ytterligare vikt.

 

- Hastigheten bör i början hållas låg, framförallt är detta viktigt i början av ett träningspass.

 

Musklerna måste värmas upp, och benhinnorna stretchas ut.

Till en början känns alltid ryggsäcken tung, men kroppen vänjer sig.

 

- Terrängen styr. Ett väl använt, och tämligen väl fungerande uttryck i min mening. Strävan enligt mig bör alltid vara att öva så realistiskt som möjligt.

Är det inför militär verksamhet i skog Ni tränar. Träna då i den miljön. Är det inför Nijmeegen 08, nöt asfalt. (även om det inte rekommenderas en ovan.)

 

- Att tejpa sina fötter och lära sig var man brukar få skav och ont är ovärderlig information att ta till vara på när man går omkring. ha för vana att lägga till minnes att exempelvis mina lilltår alltid får blåsor på utsidan av för tunna strumpor. Det gör att det är lätt att förebygga ont, när det väl gäller!

 

Gå väl!

 

/S

:)

Link to comment
Share on other sites

Ser att det är många som är oroade, tycker inte man bör vara det.. Ni kommer få marschträna i lumpen kan jag lova. Har man löptränat och styrketränat innan och har en bra grundkondition så klarar man sig. Själv marschtränade jag ingenting innan GU. Men visst hade det underlättat om jag hade gjort det, den första tiden var tung.. men i slutändan tycker jag inte jag tappade något på att inte marschtränat innan.

 

Sen beror det ju givetvis lite på vad man ska rycka in som också. Jag var inte fallskärmsjägare, de har ju en testperiod i början. Då gäller det att ha marschtränat och vara lika bra i början som man skulle vart efter en hel lumpentid, då de testar om du är lämplig för fjs...

 

Sen är det som många före mig har skrivit, det sitter i huvudet.

Link to comment
Share on other sites

...

Sen är det som många före mig har skrivit, det sitter i huvudet.

 

Men ett par bra kängor underlättar VÄLDIGT. Om inte M90 duger för just DIG, köp civila. De är alla oftast både lättare och stabilare. Så länge de är svarta så duger de för civila-militära marscher och Hv. Lumpen är ju en annan femma. Men frågar man snällt och har ett par ingångna civila militärkängor så kanske du får ha dem även utanför jägarförbanden. Jag vet inte hur det är idag med sånt.

 

/709

 

 

Haervej- & Nijmegenmarscherna 93 - FN-civilkängor

Haervej- & Nijmegenmarscherna 00 - M90

Link to comment
Share on other sites

...

Sen är det som många före mig har skrivit, det sitter i huvudet.

 

Men ett par bra kängor underlättar VÄLDIGT. Om inte M90 duger för just DIG, köp civila. De är alla oftast både lättare och stabilare. Så länge de är svarta så duger de för civila-militära marscher och Hv. Lumpen är ju en annan femma. Men frågar man snällt och har ett par ingångna civila militärkängor så kanske du får ha dem även utanför jägarförbanden. Jag vet inte hur det är idag med sånt.

 

/709

 

 

Haervej- & Nijmegenmarscherna 93 - FN-civilkängor

Haervej- & Nijmegenmarscherna 00 - M90

Självklart underlättar det VÄLDIGT mycket om man har rätt utrustning, men ville bara poängtera att man inte ska stirra sig blind på det fysiska och materiella. I slutändan faller man ofta på det psykiska planet.. :navy: peace.

Link to comment
Share on other sites

@Spook

 

nu var du kanske på ett förband där marschträning inte var den prioriterade verksamheten direkt... Alla förband har olika nivåer och krav.

 

När vi pratar marschträning finns det många delar, och alla delar måste vara i balans.

 

har du inte fysiken, så spelar mtrl och psyke mindre roll. Du kommer inte i mål.

 

har du inte mtrl, men fysik och psyke så kommer du inte i mål. Har sett toppidrottare fallera under marsch, eftersom utrustningen var fel för dom.

 

har du inte psyket, tja då stannar du när du blir svettig...

Link to comment
Share on other sites

Det jag ville ha sagt är att kängorna spelar väldigt stor roll, oavsett fys och psyke. Visst, mina HvU-kompisar som gick Nijmegen 92 gick i 59-kängor som ju var snäppet över (under?) ett par holländska träskor vad gäller fotriktighet....

Jag gick i FN-civil. Mina lätta, bekväma kängor hade jag ett bekymmer mindre att oroa mig för. Dock med brasklappen att dessa också måste gås in. Vid uttagningen/provet några veckor innan Nijmegen hade jag fyra 5-kronorsblåsor under var fot och hade inga förhoppningar om en trevlig marsch. Men lite traskande till och de blev ingångna.

 

Jag är väldigt nöjd med M90-sommar. Gratis är de också. Dock lite breda för de som har smala fötter.

Idag finns det ju ett utbud som är väldigt varierat. Många civila kängor som verkar vara framtagna via USAs SWATs. De är lätta och stabila, vilket jag inte anser M90 är, oavsett hur gratis de må vara!

 

Nåväl. Min åsikt numer är, att om inte M90 passar DIG, köp kängor som passar DIG. Sen får de kosta vad de kostar...

Link to comment
Share on other sites

@Spook

 

nu var du kanske på ett förband där marschträning inte var den prioriterade verksamheten direkt... Alla förband har olika nivåer och krav.

 

När vi pratar marschträning finns det många delar, och alla delar måste vara i balans.

 

har du inte fysiken, så spelar mtrl och psyke mindre roll. Du kommer inte i mål.

 

har du inte mtrl, men fysik och psyke så kommer du inte i mål. Har sett toppidrottare fallera under marsch, eftersom utrustningen var fel för dom.

 

har du inte psyket, tja då stannar du när du blir svettig...

Det var precis det budskapet jag försökte få fram, en kedja är inte starkare än sin svagaste länk.. Därför bör man ej glömma psyket när man pratar om kängor och marschträning.

 

Visst var inte marschträningen den mest prioriterade verksamheten på mitt förband, men vi övade ändå den verksamheten en hel del. Vi började gå små sträckor under GSU, för att sedan avsluta med en "strapats".. Min tanke var att det är ytterst få förband som börjar med strapatsen. Då de flesta inte har en "urvalsprocess". Man överlever lumpen utan att ha köpt de dyraste kängorna och marschtränat hela sommaren innan inryck. Eller?

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Om du är ovan att marschera i kängor så börja gärna med joggingskor, börja med det så anpassar sig benen på ett bättre sätt och du känner om det är något som börjar spöka i fötter och ben.

 

går det bra så är det bara att efter ett tag stoppa fötterna i kängor och traska på, kom ihåg att tejpa och gå med dubbla strumpor.

 

Nackdelar med joggingskor:

det blir lätt obekvämt med ett par som är gjorda för att springa i om du ämnar gå i dom.

Dåligt stöd för fotleder om du går i skogen.

 

Fördelar med kängor:

gjorda för att gå i.

Skavsår om dom är dåligt använda.

Problem med fötter om du har klent kött :banghead:

bra stöd för hela foten.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det känns som någon bra ide att lägga på extravikt när man går i joggingskor. Tror inte att dämpningen i dem är anpassade för sådana tyngder, risken finns att du trampar sönder dem och i förlängningen får ont på grund av det.

 

Däremot kan det säkert vara bra för att komma igång med marchträningen, och få upp lite grundstyrka i benen. Då utan vikt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det känns som någon bra ide att lägga på extravikt när man går i joggingskor. Tror inte att dämpningen i dem är anpassade för sådana tyngder, risken finns att du trampar sönder dem och i förlängningen får ont på grund av det.

 

Däremot kan det säkert vara bra för att komma igång med marchträningen, och få upp lite grundstyrka i benen. Då utan vikt.

 

ovan (just nu) : ja

oerfaren : nej

 

joggingskorna bör tåla tunga vikter pga när man springer så ökar ju trycket betydligt jämfört om man går.

en människa på 75 kg + ryggsäck 20 kg som går måste ju va mer skonsamt för själva skon än om en pers på 90-100 kg springer, och det ska de ju tåla.

 

själva svaret jag vill åt är ifall man kör me joggingskor om man blir starkare i leder, muskler m.m jämfört med ett par styva kängor med högt skaft?

Link to comment
Share on other sites

En tråd lite allmänt om bla. marschträning.

 

MFF - Militär fysisk fostran

 

Men jag tycker att det är bättre att marschträna i kängor som passar just din fot. Inte i goggingskor etc. Joggingskor är byggda för löpning och kan vara ganska höga. dvs från marken till foten. Jmf med en känga där du har stöd för vristen och inte lika höga. Kliver du snett med en ryggsäck på ryggen kan det bli riktigt otäckt...

 

Ska du ha "joggingsko" modell när du marschtränar ska du titta på walkingskor som är anpassade för just detta.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte det känns som någon bra ide att lägga på extravikt när man går i joggingskor. Tror inte att dämpningen i dem är anpassade för sådana tyngder, risken finns att du trampar sönder dem och i förlängningen får ont på grund av det.

 

Däremot kan det säkert vara bra för att komma igång med marchträningen, och få upp lite grundstyrka i benen. Då utan vikt.

 

ovan (just nu) : ja

oerfaren : nej

 

joggingskorna bör tåla tunga vikter pga när man springer så ökar ju trycket betydligt jämfört om man går.

en människa på 75 kg + ryggsäck 20 kg som går måste ju va mer skonsamt för själva skon än om en pers på 90-100 kg springer, och det ska de ju tåla.

 

själva svaret jag vill åt är ifall man kör me joggingskor om man blir starkare i leder, muskler m.m jämfört med ett par styva kängor med högt skaft?

 

Joggingskorna är förhoppningsvis anpassade för kroppsvikten och lägger man till 20-30 kg så ändras förutsättningarna men det enklaste är att be någon som förstår vad det handlar om att kontrollera hur det ser ut när man går och bara ha joggingskor över en övergångsperiod. Marchträningen ska väl inte heller bara ske på plan mark och börjar man gå i skogen så är joggingskorna värdelösa eftersom de är så instabila.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...