Jump to content

Bilnavigering


Kustbo

Recommended Posts

Ska köpa en helt annan produkt (luftvärmepump) och fick då veta att dem hade en kampanj nu där man får en sån här http://www.blaupunkt.com/se/press.asp?lang...08&new=true GPS navigator på köpet, jag visste inte ens att Blaupunkt gjorde GPS.er och har ingen koll på om dem är något att ha i jämförelse med mera etablerade GPS tillverkare.

 

Så frågan är om någon har erfarenhet av deras GPS.er och kan jämföa dem med tex Garrmin, Magellan och TomTom.

 

Sökte på nätet och hittade lite men vore kul med en åsikt från Er på forumet om nu någon testat den eller annan modell från samma tillverkare.

Link to comment
Share on other sites

för att få lite mer struktur på detta underforum ang GPS navigering etc skapas denna allmän tråd där vi diskuterar och ställer frågor ang vägnavigering och produkterna kring det.

 

/JBP-blågul

Link to comment
Share on other sites

GPS-mottagare, oavsett modell, är inte bättre än kartinformationen den har.

Naturligtvis kan man köpa en GPS för 500 på Rusta, men hur färsk är kartinformationen i den, vad kostar det att uppgradera osv.

 

Själv använder jag en Garmin GPSmap 60CSX för navigering överallt. Naturligtvis kostar den mer än 500 men jag kan ha vilka kartor jag vill i den. Den säger inte "sväng höger och vänster" men kartorna är färska för i år.

 

Kvalitén på själva hårdvaran är nog som sagts samma sak. Allt är monterat av Flextronics i Shanghai eller motsv fabrik i Taiwan.

GPS-chipet är säkert också från samma fabrik. Visst, ett SIRFstar III är bättre än de äldre varianterna, men det spelar ingen roll. En garmin för 800 spänn visar lika rätt som en för 6000. Skillanden är i kringjoxet.

 

Min rekommendation på GPS, oavsett användningsområde är Garmin Etrex Legend/Vista Hcx eller Gpsmap 60/76 CSX

Skall man gå i skogen så laddar man i terrängkartan. Skall man köra bil så är det City Navigator, skall man köra båt så är det Bluechart.

Du har ju inte olika MP3-spelare för hårdrock och dansbandsmusik.

 

Vad är det värsta din GPS kan råka ut för? Bli dyvåt om det regnar eller åker båt. Då kan du ju inte köpa en GPS som har lika dålig väderbeständighet som en mobiltelefon.

 

Amazon.com har en Gpsmap 60 CSX för under 300 USD.

Kartor finns.... hos den vanliga leverantören B-)

 

Nu har jag inte använt någon 500-kronors-GPS och jag vill inte göra det heller.

Link to comment
Share on other sites

Den säger inte "sväng höger och vänster" men kartorna är färska för i år.

 

Själva poängen med en navigator i en bil är väl just att den ska säga "sväng vänster" eller liknande. Eller att den ska ha en så pass stor skärm att man snabbt kan identifiera vilket håll man ska svänga. Men bäst är det ju om man kan hålla ögonen ute i trafiken, och inte på en alldeles för liten kartdisplay. Din Garmin har ungefär lika stor skärm som min SE P990 (2,6" på Garmin, 2,76" på SE P990) men bara halva upplösningen (160x240 vs 320x240), och min personliga erfarenhet är att den skärmstorleken är lite för liten för att det ska kännas säkert att navigera visuellt bara, särskillt som man behöver funktionaliteten som mest när trafiksituationen är både komplex (korsningar etc) och obekant (hittar man behöver man ju inte GPS). För min del så tycker jag det är bra med en röst som säger till vilket håll jag ska svänga och när, utan att jag behöver ta bort ögonen från vägen. Man kan ju trots allt inte lita blint till GPS'en.

 

4-17-08-bus-crash.jpg

http://www.engadget.com/2008/04/17/bus-dri...-plows-into-ov/

 

Så mitt tips är att man köper en GPS anpassad för de aktiviteter man tänkt använda den till. Ska man köra bil ska man ha en GPS anpassad för detta, ska man invadera ett land i tredje världen, så ska man ha en GPS med ett IP-klassat hölje. Men i samtliga fall så är man ju själv ansvarig för att se till att kartorna är up to date och att man kör trafiksäkert, för att skylla på GPS'en om man råkar ut för en situation liknande den illustrerade ovan visar bara vilken idiot man är B-)

 

/E som önskar att han hade en riktig GPS, men som i alla fall har en tant i sin mobil som kan säga "sväng höger".

Link to comment
Share on other sites

Vill man ha nåt som är lite av båda dessa varianter så rekommenderar jag Garmin Zümo 500/550 som faktiskt är IPx7 klassad (klarar 1 meters djup i 30 minuter).

 

cf112 som har Garmin Nüvi 300 med Friluftskartan Pro + City Navigator Europe 2008.

Link to comment
Share on other sites

GPS-mottagare, oavsett modell, är inte bättre än kartinformationen den har.

Naturligtvis kan man köpa en GPS för 500 på Rusta, men hur färsk är kartinformationen i den, vad kostar det att uppgradera osv.

[besserwisser]

Jag har en 500 kr GPS-mottagare och den är jag väldigt nöjd med. Den gör det den är designad att göra, nämligen visa position, hastighet, tillryggalagd sträcka och lite andra godsaker. Den har inte en kvadratmilimeter karta i sig.

 

En GPS-navigator kan man ladda med digitala kartor.

[/besserwisser]

Link to comment
Share on other sites

GPS-mottagare, oavsett modell, är inte bättre än kartinformationen den har.

Naturligtvis kan man köpa en GPS för 500 på Rusta, men hur färsk är kartinformationen i den, vad kostar det att uppgradera osv.

[besserwisser]

Jag har en 500 kr GPS-mottagare och den är jag väldigt nöjd med. Den gör det den är designad att göra, nämligen visa position, hastighet, tillryggalagd sträcka och lite andra godsaker. Den har inte en kvadratmilimeter karta i sig.

 

En GPS-navigator kan man ladda med digitala kartor.

[/besserwisser]

 

Vi har en tråd om Messerschmitt i tpc-flyg just nu, kanske något för dig? :P

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Även jag är relativt ny gps:ens förlovade värld.

 

Finns en hel del att tänka på, upptäckte jag, efter jag köpt min första. I vad för typ av fordon kommer man att använda den mest? Det finns de gps:er som har den funktionen att de tar hänsyn i fall man sitter o kör en buss eller lastbil och lägger därefter upp en rutt så man undviker låga viadukter t.ex.

Finns även gpsmottagare som är anpassade för mc-bruk samt för fotgängare.

De flesta gpsmottagare har kombinerad funktion för fotgängare, personbil. Man skiftar mellan funktionerna med en enkel knapptryckning.

 

 

Nu köpte jag en Garmin nüvi 760. Visserligen kommer jag att använda den mest i lastbilen, trots att den inte har "lastbilsfunktionen"... men herregud, det går väl att kolla skyltningen på vägen också Behöver man köra rakt fram eller svänga av för undvika en låg bro eller viadukt, så räknar den snabbt om en ny rutt.

Link to comment
Share on other sites

Det finns dessutom bara två företag som tillverkar alla kartor i de GPS:er som används.

Själv tycker jag min SE P1i med (köpt och installerat) TomTom mobile 6 är så bra så jag sålde min Garmin Nüvi 600...

Link to comment
Share on other sites

Det finns dessutom bara två företag som tillverkar alla kartor i de GPS:er som används.

Själv tycker jag min SE P1i med (köpt och installerat) TomTom mobile 6 är så bra så jag sålde min Garmin Nüvi 600...

 

 

Vilka är det och hur skiljer sig kartografin samt vilken är det i den Blaupunkt jag frågat om??

 

Har en SE M600I med Wayfinder 7 i som funkar bra för city navigering men det kostar ju en lite nslant at ladda kartor hela tiden, så om denna är bättre så använder jag den istället då det inte kosta r att ladda upp vid varje användning.

Link to comment
Share on other sites

Det finns dessutom bara två företag som tillverkar alla kartor i de GPS:er som används.

Själv tycker jag min SE P1i med (köpt och installerat) TomTom mobile 6 är så bra så jag sålde min Garmin Nüvi 600...

 

 

Vilka är det och hur skiljer sig kartografin samt vilken är det i den Blaupunkt jag frågat om??

 

Har en SE M600I med Wayfinder 7 i som funkar bra för city navigering men det kostar ju en lite nslant at ladda kartor hela tiden, så om denna är bättre så använder jag den istället då det inte kosta r att ladda upp vid varje användning.

De två som gör alla kartor till komsumentgps är NavTeq och TeleAtlas

 

Vad jag sett så gör bägge kartor till Blaupunkt så för att ta reda på vilket företag som gjort kartorna i den du efterfrågar så kanske du även vet vilken modell det är.

 

GPSkoll är bra att söka info på.

 

Wayfinder var riktigt kasst, tycker jag. TomTom kostar lite över tusingen och borde passa fler modeller på SE, men det är klart, det är ju dyrare än gratis. :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Det finns dessutom bara två företag som tillverkar alla kartor i de GPS:er som används.

Själv tycker jag min SE P1i med (köpt och installerat) TomTom mobile 6 är så bra så jag sålde min Garmin Nüvi 600...

 

 

Vilka är det och hur skiljer sig kartografin samt vilken är det i den Blaupunkt jag frågat om??

 

Har en SE M600I med Wayfinder 7 i som funkar bra för city navigering men det kostar ju en lite nslant at ladda kartor hela tiden, så om denna är bättre så använder jag den istället då det inte kosta r att ladda upp vid varje användning.

De två som gör alla kartor till komsumentgps är NavTeq och TeleAtlas

 

Vad jag sett så gör bägge kartor till Blaupunkt så för att ta reda på vilket företag som gjort kartorna i den du efterfrågar så kanske du även vet vilken modell det är.

 

GPSkoll är bra att söka info på.

 

Wayfinder var riktigt kasst, tycker jag. TomTom kostar lite över tusingen och borde passa fler modeller på SE, men det är klart, det är ju dyrare än gratis. :rockon:

 

 

Tack för länkarna.

 

Jo WF är inte att jämföra med den kartografi jag är van vid från sjön och båt GPS med sjökort men jag kommer iaf dit jag tänkt mig och priset var överkomligt.

 

Vet inte vilken karta den som jag ska få har men den lär väl iag funka lika bra eller bättre än WF7.

 

Verkar vara Tele Atlas den har (enligt specen på Netonnet.se) och så här säger Blaupunkt själva http://www.blaupunkt.com/se/press.asp?lang...08&new=true nåväl man kan inte gärna klaga när saker är gratis.

 

Vore dock kul om någon som har testat deras modeller kan berätta hur dem var i jämförelse med andra fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

Navteq köptes upp av Nokia och det har hänt mycket på sista tiden med Nokia Maps. Riktigt smarta funktioner.

Man har sagt från Nokia att Navteq kommer fortsätta samarbeta med dom GPS-tillverkare som kör med deras kartor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om man nu tänker starta med sk geocaching, behövs det mestadels en handhållen gps navigator som tål litet tuffare tag.

Några rekommendationer från fylket?

Link to comment
Share on other sites

Om man nu tänker starta med sk geocaching, behövs det mestadels en handhållen gps navigator som tål litet tuffare tag.

Några rekommendationer från fylket?

 

Garmins 60 serie finns flera modeller med lite olika finesser, vattentät, stryktålig och visa modeller flyter och färgskärm vilket är att föredra.

 

Dessa har gott rykte i sportfiskekretsar där utrustningen ofta far illa av väder och omild behandling så den kan vara vettig för Dina aktiviteter!

 

Sen att den klarar flera olika sorters kartmaterial är ju ett extra plus, men gissar att Friluftskartan Pro är vad Du behöver för att leta såna punkter?!

Link to comment
Share on other sites

Om man nu tänker starta med sk geocaching, behövs det mestadels en handhållen gps navigator som tål litet tuffare tag.

Några rekommendationer från fylket?

 

Garmin Colorado 300 har ju vissa fördelar, t ex gpx-filer (dvs att den sparar ner loggarna från geocaching.com).

Däremot har den också en hel del barnsjukdomar....googla och skapa dig en egen uppfattning.

 

Annars är ju 60-serien väldigt erkänd i geocaching-kretsar.

 

/ BA02 som är nöjd med sin gamla Etrex Vista C

Link to comment
Share on other sites

Om man nu tänker starta med sk geocaching, behövs det mestadels en handhållen gps navigator som tål litet tuffare tag.

Några rekommendationer från fylket?

 

Vista HCx eller 60 HCx båda av Garmins fabrikat fungerar finfint.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Budget-variant: GPS-puck med Bluetooth att används tillsammans med mobiltelefon.

 

Exempel (600-700SEK): http://www.pricerunner.se/pl/288-683506/GP...-BT-359S-priser

 

Programvaror

 

Trek Buddy: http://www.trekbuddy.net/

Gratis med många trevliga funktioner som: kan laddas med kartor och atlas, geocashe-funktion med bildtagning, GPS logg (GPX-format som sedan lätt förvandlas till exmpelvis Google Earth paths), trippmätare/fartmästare/genomsnittsfart/genomsnittsfart under rörelse (räkna bort stoppen). Navigera Till punkt, Navigera Längs path, Navigera Tillbaks. Skinable.

 

amAze GPS: http://www.amazegps.com/welcome.php

Gratis talande navigator.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...