Jump to content

Kvällspressen

BuddhaSWE

Recommended Posts

Tjena, tror inte ämnet behöver någon utförlig förklaring.

Kvällspressen förvränger och ljuger, förtalar och kränker människor (se exempelvis Persbrandt grejen)

Vad tycker ni om detta?

Kan vi som konsumenter göra någonting?

Jag tänker framförallt på Aftonbladet/Expressen.

Finns det intresse för en bojkott av någon av dessa tidningar för att visa vårt missnöje?

Vi kan väl säga såhär; det är inget självändamål att skriva på det sätt och om de ämnen som kvällspressen skriver...

...resultatet är nämligen diametralt motsatt en bojkott.

/M

Besöker hemsidorna extremt sällan (direktlänk till artiklar), har inte köpt ett nummer av varken blaskan eller pressen på ett flertal sällan.

Så den personliga bojkotten har pågått ett tag - men dom verkar klara sig ändå :rolleyes:

I övrigt: Ja - kvällspressen är överlag rätt kass. En del kan vara bra men försvinner i bruset. Tyvärr är vad som ligger "i allmänhetens intresse" ett rätt brett spektrum - och är tydligen väldigt ofta inte alls i linje med vad som ligger "i undertecknads intresse".

Vi kan väl säga såhär; det är inget självändamål att skriva på det sätt och om de ämnen som kvällspressen skriver...

...resultatet är nämligen diametralt motsatt en bojkott.

/M

Kan du skriva så man förstår ;)

Det säljer tidningar = dom tjänar pengar.

Att dom har noll koll och ännu mindre faktakoll verkar inte bekymra dom särskilt mycket.

Rokare: :baskerFN:

Alltså måste man "straffa" dom ekonomiskt, en veckas bojkott av lösnummer tex

Köper DU kvällstidningar? Då har du ju indirekt valt att stöda de "lögner" man förmedlar.

Köper du INTE kvällstidningar? Då är din bojkott inte speciellt mycket värd.

Vem ska bojkotta?

Tror du att en bojkott (dvs ett låt oss ponera femprocentigt bortfall i intäkter från lösnummerförsäljning under en vecka) skulle slå så hårt att Sveriges mest sålda tidningar ändrar inriktning? Det är inte själva marginalen i försäljningen som genererar pengar för tidningarna. Listar du vad som är kassakossan i tidningsbranschen får du en kaka.

/M, som tycker det som alltid är lika intressant att ingen ens läser blaskan men att den ändå säljer så bra...

Vad gör tidningarna när dem säljer dåligt? Drar till med fler halvsanningar och förvrängda nyheter, enligt min erfarenhet. Alltså skulle det inte tjäna nåt till. Det är bara att blunda och låtsas att dem inte finns.

Back in the days så förbjöd ju kungen Aftonbladet flera gånger men de fortsätte att skriva dåtidens skräp. Så jag tror knappast att vi kan göra någon skillnad.

(har ingen källa på det. bara något jag minns jag läst om.)

Anledningen till att Aftonbladet på 1800-talet blev indraget gång på gång var väl dock för att de gillade att kritisera kungen, hovet och diverse riksdagsmän snarare än att de skrev skräpnyheter ;)

OnT: Ja jag vette sjutton. Jag själv gillar att köpa en Aftonbladet då och då och läsa för nöjes skull, men jag skulle aldrig sätta min lit till dem för nyheter, det är ett som är säkert. Skulle säkert klara mig utan att köpa den, men frågan är ju, som sagt, om det skulle hjälpa.

Guest J-Star
Undviker redan att köpa blaskor... verkar inte hjälpa.

Hmm.. Jobbar inte du rätt hårt på att höja kvalitén hos dem titt som tätt med olika mail? :-(:rolleyes::-P:)

Näe... det är mest ett mail då och då i stilen "Jag vet bättre än du, ditt dumma journalistfår", inlindat i vackert broderat silke... mest för att mata mitt ego. :D

/J

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...