dalkarl Posted February 22, 2003 Report Posted February 22, 2003 Jag undrar om det är någon här som varit på mission som sjvtpgrpch och vad som gäller som kompetens. Kompetensbeskrivningen på Swedints hemsida är väl kanske inte riktigt uttömmande. Vilka erfarenheter och vad krävs av en, ur alla perspektiv. Swedints krav är ju relativt högt ställda, krävs så höga krav? Tacksam för svar. Quote
The Swede Posted February 22, 2003 Report Posted February 22, 2003 MH701 Chef sjuktransportgrupp Chef för sjuktransportgrupp ARBETSBESKRIVNING Personal- och arbetsleder egen grupp. Sorterar och prioriterar på skadeplats. Dirigerar sjuktransportfordon. Enheten arbetar ofta enskilt. GRAD Sergeant eller fänrik. MILITÄR BAKGRUND GU inom sjukvårdssektorn är meriterande. Plutonssjukvårdarutbildning krävs om Du inte har civil undersköterskekompetens. CIVIL BAKGRUND Undersköterska eller ambulanssjukvårdare. SPRÅKKRAV Kunskaper i engelska. Vad är det som är otydligt? The Swede Quote
nilsson Posted February 22, 2003 Report Posted February 22, 2003 The Swede Kan man hitta sådan delikat information om övriga befattningar inom Hv? I såfall - var? // nilsson Quote
The Swede Posted February 22, 2003 Report Posted February 22, 2003 The Swede Kan man hitta sådan delikat information om övriga befattningar inom Hv? I såfall - var? // nilsson Informationen gäller inte för någon befattning inom HV utan för utlandsstyrkan. The Swede Quote
dalkarl Posted February 22, 2003 Author Report Posted February 22, 2003 (edited) Tack The Swede. Det är noterat. Men det finns ju en viss information utöver den som Swedint tillhandahåller. Jag har läst och noterad din information sedan tidigare på Swedints hemsida. Jag ville ha en personlig reflektion från någon som gjort liknande tjänst. Har du? Edited February 22, 2003 by dalkarl Quote
The Swede Posted February 22, 2003 Report Posted February 22, 2003 Jag har inte tjänstgjort som sjvtpgrpC men i din fråga undrade du över vilken kompetens som gällde. Den har du klart och tydligt på Swedints hemsida som jag redovisat den. The Swede Quote
Hv-sjukvårdarn Posted February 22, 2003 Report Posted February 22, 2003 The Swede Kan man hitta sådan delikat information om övriga befattningar inom Hv? I såfall - var? // nilsson Detta är vad en hv-sjvgrpc gör inom hv, samt upprätta samlingsplats för skadad plus lite till. Utan krav på usk utb odyl, för då skulle vi inte dugga tätt. Quote
Maverick Posted February 22, 2003 Report Posted February 22, 2003 (edited) Krav listan som Swedint sätter upp är nog i libje med vad de anser behövs.. Idag finns inte tid att utbilda folk inför en mission på samma sött som förr. Det innebär att man vill ha så kompetent folk som möjligt.... Sedan.. Gruppchef har framförallt en samordnande ocgh prioriterande ledande uppgift på en skadeplats. Han sköter inte den direkta sjukvården då det är oftast de 2 (för det är det väl fortfarande) medföljande syrrorna. Har ingen direkt personlig erf av tjänsten förutom att ha jobbat mot motsvarande personer i en annan lands tjänst under 4 månader och dagligen haft kontakt med dem. *FUNDERAR* Om du har Ambsjv utbildning ELLER erf av detta från sverige ligger du MILSVITT före... Att ha Plutsjv utb från lumpen är inte i närheten av detta... Det är en annan typ av sjv liksom... Har du en helikopterblick Bra på att samarbeta och en god engelska vana samt kunna hålla 10 bollar i luften så bör du klara tjänsten... Skall du klara att göra prioriteringar och annat innan ev läkare har kommit på plats krävs sjv utb... *HUMM*Ähumm Svårt att beskriva det jag vill få fram men fråga om du undrar Glömde en sak... Det är en GULDTJÄNST i mina ögon... Edited February 22, 2003 by Maverick Quote
dalkarl Posted February 22, 2003 Author Report Posted February 22, 2003 Tack, det precis sådant jag ville ha. Jag har sjuksköterskeutbildning snart men känner att jag nog har lite för lite erfarenhet för att palla en sån tjänst i vilket fall som helst. FM vill nog inte ens ha mig som det just nu tror jag (lite för lite erfarenhet). Jag får fundera lite till och kanske få lite mer erfarenhet. Quote
Maverick Posted February 22, 2003 Report Posted February 22, 2003 FM vill nog inte ens ha mig som det just nu tror jag (lite för lite erfarenhet). . Det är nog så.. Kikar man p¨de jag känner som haft denna befattnin har de sjv utbildning ocg typ 5-10 års erf. 2 missioner varav minst en under BA 01-05. Ofta Ambsjv i det civila mörkret och SUPERyxor.... Quote
Recommended Posts