Rissanen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Kort kurs i finska: jääkäripataljoona=jägarbataljon tiedustelukomppania=spaningskompani panssarintorjuntaohjuskomppania=pansarvärnsrobotkompani kenttätykistöpatteristo=fältartillerisektion esikuntakomppania=stabskompani viestikomppania=signalkompani ilmatorjuntapatteristo=luftvärnssektion pioneeripataljoona=pionjärbataljon huoltopataljoona=underhållsbataljon Quote
A2Keltainen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 (edited) Tyvärr bara på finska, men ändå:.... Ser ut som de nuvarande jägarbrigaderna, fast med mycket mindre artilleri. Undrar om den numerära minskningen i artilleri har att göra med att man utrustar jägarbataljonerna med AMOS och att man till viss del utrustar artilleriet med bandhaubitsar? Det ser åtminstone ut så på bilderna och följande texter antyder det också: "Karjalan ja Porin Prikaatin yhtymien käyttöön tulee 155 millin kenttätykkejä vetäjineen ja 120 millin panssaroidut kranaatinheitinajoneuvot. Kainuun Prikaati saa käyttöönsä 155 millisiä vedettäviä tykkejä ja 120 millin heitintelakuorma-autoja." "Valmiusprikaatien kranaatinheitinkomppanioille hankittavaan Amos-kranaatinheitinjärjestelmään kuuluu neljä panssaroitua ajoneuvoa, joihin kuhunkin on asennettu kaksi 120 mm:n kranaatinheitintä sekä itsenäinen ammunnanhallinta- ja paikantamisjärjestelmä. Järjestelmää testataan parhaillaan kahdella alustalla: CV-90 taisteluajoneuvossa ja Pasissa." Annars har jag svårt att köpa det sista i: "Valmiusprikaati on liikkuva ja tulivoimainen". Kul att brigaderna kommer att ha TRG 42 i .338 Lapua Magnum: "Valmiusprikaateille hankitaan lisäksi 8,6 millin tarkkuuskiväärejä." Edited February 25, 2003 by A2Keltainen Quote
daedalus Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Forumets finnar, kan ni inte ta fram nån sida om de finska kustjägarna? Min finska är lite rostig, kustijääkäri? Nä den var dålig.. alltså någon inofficiell med mycket bilder och sånt. Quote
A2Keltainen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Min finska är lite rostig, kustijääkäri? Rannikkojääkäri. Quote
VKT M39 Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Hoppas att det inte är din riktiga krigsplacering du skrev ut. Det är nämligen straffbart enligt finsk lag att avslöja sin krigsplacering. Var inte orolig, jag fick aldrig veta min krigsplacering. ("De som vill veta ska själv kontakta staben" sades det. Borde kontakta FM och höra efter hur det är egentligen) Quote
VKT M39 Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Ser ut som de nuvarande jägarbrigaderna, fast med mycket mindre artilleri. Undrar om den numerära minskningen i artilleri har att göra med att man utrustar jägarbataljonerna med AMOS och att man till viss del utrustar artilleriet med bandhaubitsar? Det ser åtminstone ut så på bilderna och följande texter antyder det också: "Karjalan ja Porin Prikaatin yhtymien käyttöön tulee 155 millin kenttätykkejä vetäjineen ja 120 millin panssaroidut kranaatinheitinajoneuvot. Kainuun Prikaati saa käyttöönsä 155 millisiä vedettäviä tykkejä ja 120 millin heitintelakuorma-autoja." "Valmiusprikaatien kranaatinheitinkomppanioille hankittavaan Amos-kranaatinheitinjärjestelmään kuuluu neljä panssaroitua ajoneuvoa, joihin kuhunkin on asennettu kaksi 120 mm:n kranaatinheitintä sekä itsenäinen ammunnanhallinta- ja paikantamisjärjestelmä. Järjestelmää testataan parhaillaan kahdella alustalla: CV-90 taisteluajoneuvossa ja Pasissa." Karjalan ja Porin Prikaatin 155mm kenttätykkejä (155 K 98) 120mm panssaroidut kranaatinheitinajoneuvot (AMOS) Kainuun Prikaati 155 millisiä vedettäviä tykkejä (155 K 98) 120 millin heitintelakuorma-autoja (Nasu + 120 krh 92?) Quote
Guest Lt. payne Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Kul att höra era erfarenheter,boys! Finns det någon motsvarighet till Hemvärnet i Finland? Jag har ett svagt minne att ett sådant var förbjudet tidigare,var kopplat till någon "icke angreppspakt" med sovjetunionen. Men jag kan ha fel.. Quote
VKT M39 Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Ingenting som motsvarar Hemvärnet skulle jag tro. Vi hade tidigare skyddskårer men de förbjöds. Folk är fortfarande negativt inställda till sånt, de minns bara slakten 1918 och inte det att skyddskårerna ansvarade för militärutbildningen före vinterkriget. Närmaste motsvarande är de lokala reservistföreningarna, som erbjuder utbildning i vapenhantering, ledarskapsutbildning, krishantering (i fall av olyckor, katastrofer, terrorism etc.) för alla sina medlemmar. Några gånger i året samlas de för att leka krig på hemorten. Quote
A2Keltainen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Karjalan ja Porin Prikaatin 155mm kenttätykkejä (155 K 98) 120mm panssaroidut kranaatinheitinajoneuvot (AMOS) Kainuun Prikaati 155 millisiä vedettäviä tykkejä (155 K 98) 120 millin heitintelakuorma-autoja (Nasu + 120 krh 92?) Titta på bilden ovan som visar den nya brigaden. Där, över KENTTÄTYKKISTÄPATTERISTÖ, kan du se en bandhaubits över texten TAI och vad som ser ut som en 122 H 63. Det var det som fick mig att undra, då bandhaubitsarna inte nämns i texten (som jag i och för sig läste väldigt snabbt). Jag instämmer i att heitintelakuorma-autoja bör vara Nasun med 120 Krh 92 monterad på flaket. Jag har sett bilder på kombinationen från någon av de senaste årens huvudövningar. Undrar varför man minskar artilleriet så mycket? Är det av logistiska skäl, då stora mängder tung ammunition oftast inte är förenligt med god mobilitet, eller är det någon annan tanke som ligger bakom beslutet? Quote
VKT M39 Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Titta på bilden ovan som visar den nya brigaden. Där, över KENTTÄTYKKISTÄPATTERISTÖ, kan du se en bandhaubits över texten TAI och vad som ser ut som en 122 H 63. Det var det som fick mig att undra, då bandhaubitsarna inte nämns i texten (som jag i och för sig läste väldigt snabbt). Jag instämmer i att heitintelakuorma-autoja bör vara Nasun med 120 Krh 92 monterad på flaket. Jag har sett bilder på kombinationen från någon av de senaste årens huvudövningar. Undrar varför man minskar artilleriet så mycket? Är det av logistiska skäl, då stora mängder tung ammunition oftast inte är förenligt med god mobilitet, eller är det någon annan tanke som ligger bakom beslutet? 152 H 88 och 122 PsH 74. Hur länge har vi haft bandhaubitsarna och bandkanonerna? Är det dags att ersätta dem? Var det inte meningen att vi skulle skaffa smart ammunition till 155:orna, vilket skulle kunna motivera en minskning? Kustartilleriet finns inte länge mer i detta format, NylBr ska ju börja utbilda folk att använda en vidareutveckling av Spike (NTD eller vad den nu heter) har jag hört. Och är det inte meningen att bandartilleriet ska tillhöra pansarbrigaderna? Sen kommer ju AMOS in i bilden, och ersätter en del tunga kastare som tidigare samarbetat med det egentliga artilleriet. Sorgligt att se hur de bantar bort halva armén på det sättet. Bandar varje års militärparader, man ser varje gång nya kombinationer, senaste var det XA-185:or med TOW-stativ på taket. Quote
Rissanen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Finns det någon motsvarighet till Hemvärnet i Finland? Jag har ett svagt minne att ett sådant var förbjudet tidigare,var kopplat till någon "icke angreppspakt" med sovjetunionen. Men jag kan ha fel.. Det som bäst motsvarar HV är Försvarsutbildning rf. Här finns info på svenska: Försvarsutbildning rf Quote
APC-mannen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Ni som tjänstgjort i Finland, låg ni på svensktalande regementen (om det fortfarande finns?) /APC (finne som är född i Sverige) Quote
A2Keltainen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Ni som tjänstgjort i Finland, låg ni på svensktalande regementen (om det fortfarande finns?) Både jag, Rissanen och VKT M39 tjänstgjorde vid Nylands Brigad, som har svenska som utbildningsspråk. Quote
APC-mannen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Hur mycket är det på svenska då, är det till 100%? Hur funkar det om ni måste prata finska då, eller får ni lära er alla korrekta benämningar även på finska? Tänkte bara på hurdant det kan låta om man på svenska har "serietidningsbenämningar" på materielen. T.ex. "pansarvagn" och "bazooka" osv. Quote
A2Keltainen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 152 H 88 och 122 PsH 74. Hur länge har vi haft bandhaubitsarna och bandkanonerna? Är det dags att ersätta dem? Det är just det som jag också undrar. Och är det inte meningen att bandartilleriet ska tillhöra pansarbrigaderna? Bra fråga. Jag skulle inte gråta över självgående artilleri i snabbinsatsbrigaderna, inte minst med tanke på att klara sig undan fientlig moteld. Kustartilleriet finns inte länge mer i detta format, NylBr ska ju börja utbilda folk att använda en vidareutveckling av Spike (NTD eller vad den nu heter) har jag hört. Jag förstår inte ovanstående. Spike är en pansarvärnsrobot. Menar du att den ska användas av kustartilleriet, eller är det bara jag som läser som Rekryt Tötterström? Jag reagerade på stycket: "Valmiusprikaatien kranaatinheitinkomppanioille hankittavaan Amos-kranaatinheitinjärjestelmään kuuluu neljä panssaroitua ajoneuvoa, joihin kuhunkin on asennettu kaksi 120 mm:n kranaatinheitintä sekä itsenäinen ammunnanhallinta- ja paikantamisjärjestelmä." [1] Fyra stycken AMOS-system per GRK-kompani i varje jägarbataljon är inte så mycket om de, förutom befintlig tung GRK, dessutom ska ersätta en betydande del av det nuvarande artilleriet. Har inte ett GRK-kompani i en jägarbataljon i dag 9 stycken 120 Krh 92, eller är det jag som minns helt fel? AMOS är i och för sig dubbelrörad, men att bara räkna rör är nog ingen bra jämförelse mellan olika vapensystem. 9 stycken AMOS per GRK-kompani i varje jägarbataljon, det skulle däremot vara eldkraft jag inte skulle skämmas för. [1] http://www.mil.fi/valmiusyhtyma/index_3.html Quote
Rissanen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Hur mycket är det på svenska då, är det till 100%? Hur funkar det om ni måste prata finska då, eller får ni lära er alla korrekta benämningar även på finska? Tänkte bara på hurdant det kan låta om man på svenska har "serietidningsbenämningar" på materielen. T.ex. "pansarvagn" och "bazooka" osv. Finska används endast i kommandon (vid eldöppning, givakt, rättning etc.). Vi lär oss korrekta benämningar på all materiel på båda språken. Quote
A2Keltainen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Hur mycket är det på svenska då, är det till 100%? Hur funkar det om ni måste prata finska då, eller får ni lära er alla korrekta benämningar även på finska? Tänkte bara på hurdant det kan låta om man på svenska har "serietidningsbenämningar" på materielen. T.ex. "pansarvagn" och "bazooka" osv. Utbildningen är huvudsakligen på svenska, men alla kommandona är på finska. Dessutom är en del reglementen enbart utgivna på finska och du kan högst bli underofficer om du inte talar finska. I praktiken används i svenskan en del låneord från finskan avseende militära saker, t.ex. sinko och potero. Du har som svenskspråkig beväring rätt att göra alla anmälningar på svenska, vilket bland annat medförde att jag en gång anmälde långt över hundra man, varav enbart cirka 30 var svenskspråkiga, till ett finskspråkigt befäl från en annan brigad. Quote
Rissanen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Jag förstår inte ovanstående. Spike är en pansarvärnsrobot. Menar du att den ska användas av kustartilleriet, eller är det bara jag som läser som Rekryt Tötterström? Rekryt Tötterström, B) nu är det så att att det är en sjömålsrobot som baserar sig på Spike som ska börja utbildas på NylBr om några år. Det blev ett grymt hallå om köpandet av dessa eftersom vissa delar kommer från Israel. Quote
APC-mannen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Hur mycket är det på svenska då, är det till 100%? Hur funkar det om ni måste prata finska då, eller får ni lära er alla korrekta benämningar även på finska? Tänkte bara på hurdant det kan låta om man på svenska har "serietidningsbenämningar" på materielen. T.ex. "pansarvagn" och "bazooka" osv. Utbildningen är huvudsakligen på svenska, men alla kommandona är på finska. Dessutom är en del reglementen enbart utgivna på finska och du kan högst bli underofficer om du inte talar finska. I praktiken används i svenskan en del låneord från finskan avseende militära saker, t.ex. sinko och potero. Du har som svenskspråkig beväring rätt att göra alla anmälningar på svenska, vilket bland annat medförde att jag en gång anmälde långt över hundra man, varav enbart cirka 30 var svenskspråkiga, till ett finskspråkigt befäl från en annan brigad. Ok, kiitos! Jag vet alldeles för lite om Finlands försvarsmakt med tanke på min bakgrund. Dock har jag faktiskt tjänstgjort 2,5 dagar på Camp Jussi (Doboj, Bosnien) vilket var skitkul! Jäkligt fina bastuanläggningar... Quote
A2Keltainen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 Rekryt Tötterström, B) nu är det så att att det är en sjömålsrobot som baserar sig på Spike som ska börja utbildas på NylBr om några år. Det blev ett grymt hallå om köpandet av dessa eftersom vissa delar kommer från Israel. Jag trodde Spike var för lätt för att kunna användas som sjömålsrobot. Har du mer information om sjömålsversionen? varför valde man den framför sjömålsversionen av Hellfire, som både Sverige och Norge använder? Är det för övrigt någon som har en aning om den legendariska Rekryt Tötterström, som fått ge namn åt uttrycket, existerat på riktigt och vem han i så fall var? Quote
Rissanen Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 (edited) Jag trodde Spike var för lätt för att kunna användas som sjömålsrobot. Har du mer information om sjömålsversionen? varför valde man den framför sjömålsversionen av Hellfire, som både Sverige och Norge använder? Man valde den antagligen pga att den är kompatibel med pansarvärnsversionen som redan inhandlats. Här finns en artikel (på finska) om Euro-Spike och lite om den politiska debatten; euro-spike Edited February 25, 2003 by Rissanen Quote
VKT M39 Posted February 25, 2003 Report Posted February 25, 2003 (edited) Army-Technology.com hjälper åter: 8 kilometers räckvidd och större mängd sprängämne. http://www.army-technology.com/projects/gi...gill/index.html http://www.rafael.co.il/web/rafnew/product...pike-family.htm Edited February 25, 2003 by VKT M39 Quote
dalkarl Posted February 26, 2003 Author Report Posted February 26, 2003 Grabbar. Hur vore det med en liten och käck ordlista med de vanligaste kommandona? Givakt osv. Vilka delar i Finland är svenskspråkigt till största del? Talar/talade ni svenska i hemmet? Finland är ju officiellt tvåspråkigt (egentligen tre om man räknar med teckenspråk), fungerar det rent praktiskt (kan man få all information på svenska, överklaga osv) mot myndigheter. Upplever ni nån skillnad mellan den svenskan och finlandssvenskan (användning av ord, betydelser osv)? Många frågor blev det, men det är inte alla forum som har medlemmar från vårt östra brodersland. Quote
VKT M39 Posted February 27, 2003 Report Posted February 27, 2003 (edited) Grabbar. Hur vore det med en liten och käck ordlista med de vanligaste kommandona? Givakt osv. Vilka delar i Finland är svenskspråkigt till största del? Talar/talade ni svenska i hemmet? Finland är ju officiellt tvåspråkigt (egentligen tre om man räknar med teckenspråk), fungerar det rent praktiskt (kan man få all information på svenska, överklaga osv) mot myndigheter. Upplever ni nån skillnad mellan den svenskan och finlandssvenskan (användning av ord, betydelser osv)? Många frågor blev det, men det är inte alla forum som har medlemmar från vårt östra brodersland. Problemet är att vi inte kan kommandona på svenska, får man en lista (med kort förklaring när kommandot används) kan man säkert välja rätt översättning Givakt är iaf "Huomio" (uttalas ungefär "hoåmiå" med kort å-ljud, kan inte beskriva det bättre än så). Alternativt "Asento", beroende på situationen. Finlandssvenskar bor stort sett längs hela kusten och ingen annanstans. Redan 20km inåt landet så blir allt enspråkigt finskt. Svenska är vårt modersmål, så man kan nog lugnt anta att vi talar svenska hemma. Enligt lagen så har vi rätt till att få officiell information på svenska, inklusive sjukvård och när man har kontakt med myndigheterna. Det är absolut en skillnad mellan rikssvenskan och finlandssvenskan, vissa ord betyder olika saker, och det finns en hel del lånord från finskan och ryskan och sådana ord från tyskan som inte ni använder (stormgevär, maskingevär, maskinpistol tex). Sannerligen sällsynt med finlandssvenskar på forum, det finns ju bara 300 000 av oss. Misstänker att även samiskan är ett officiellt språk? Edited February 27, 2003 by VKT M39 Quote
A2Keltainen Posted February 27, 2003 Report Posted February 27, 2003 Det är absolut en skillnad mellan rikssvenskan och finlandssvenskan, vissa ord betyder olika saker Några språkliga skillnader jag kan komma på direkt: rikssvenska : finlandssvenska magasin : kassett (till vapen) chokladkaka : chokladplatta fralla : semla (utan pålägg) element : batteri (sådant som värmer i hem) dagbefäl : de jour kvick, rask, duglig : snärtig (om soldater) basker : barett kulspruta : maskingevär automatkarbin : stormgevär Sedan finns alla slanguttryck, och då inte minst de som används i Helsingfors respektive Österbotten. Om ni kommer från de icke-södra delarna av Sverige, och har försökt förstå talad danska, då vet ni ungefär hur svårt det är att förstå riktigt bred/grov/dialektal österbottniska för en som inte kommer från Österbotten. Quote
Fu Dahlberg Posted February 27, 2003 Report Posted February 27, 2003 (edited) Finska är ett kraftigt språk, hadde en finlandsvensk i min grupp, som lärde mig ett par "kraftuttryck"... Dom fastande snart och dök in i "normala" språket... Sedan var ett gäng Finska officerare och kiade på våran förlägning, vilket vi inte tänkte på så mycket, utlänska officerare var det gott om på våra grupperingar... Men ijallefall så gick vi och drog kabel och master och skit, varav allt pajar och jävlas, när jag tillslut blir allvarligt förbannad, slänger all utrustning på marken och sparkar på den och använder en hel uppsättning finska "kraftuttryck" medan jag sparkar på kabelvindan. när jag tillslut kikar upp står det, en bit längre bort, en major som kollar mystiskt och ett gäng finska officerare med hakorna nere vid knäna... Jag avek snabbt från platsen... //Fu Dahlberg, som har fått Officerare från många länder att höja på ögonbrynen, dock alltid oavsiktligt... Edited February 27, 2003 by Fu Dahlberg Quote
Recommended Posts