Jump to content

Datorköp


Munken_swe

Recommended Posts

Har blivit erbjuden att köpa en dator av en kompis, och har fått viss info om den. Dock är jag inte bra på hårdvara, och tänkte fråga om det är värt priset för att köpa den.

 

en optisk mus (ej trådlös)

ett stilrent logitch tangentbord

en musmatta från revoltech

160gb hårddisk

Nvidia geforce 7950 gt

1 gb ram

amd athlon fx2 3800 processor

moderkortet är ett msi k8n neo4 fx

Ung 2,6 Ghz ("ungefär lika med lite över 4 ghz om man tar det i intels prestanda" jaha? vad menas?)

DVD-brännare med lightscribe-funktion

 

Pris: 3200 (ingen skärm)

Dessutom får jag ett fläktreglage värt 600 kr fick jag reda på sen, eftersom han inte kommer behöva den.

Datorn är bättre än den jag har nu, men jag vet inte hur mycket bättre. Är den värd 3200?

 

Datorn är mest tänkt till spel. Tar den dem nya bra? Hur kommer det flyta?

 

Tack på förhand. Kommer inte kunna läsa svaren förrens på söndag eftermiddag. På kvällen ska jag dit och titta på den.

/M

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 107
  • Created
  • Last Reply

Det ser ut som att 3200:- är ett hyffsat bra pris för den prestandan. Du kommer nog inte att kunna blåsa upp till "Ultra High" på grafiken i spelen men de senaste spelen borde vara spelbara utan att behöva att dra ned på lägsta.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara ett hyggligt pris, jag har själv ett sånt grafikkort och det fungerar bra. Den svagsta länken jag ser är RAM-minnet där du kan bör kasta in 1GB till för att det ska bli bra.

 

Ung 2,6 Ghz ("ungefär lika med lite över 4 ghz om man tar det i intels prestanda" jaha? vad menas?)

Jag tror din kompis menar om man mäter med Intels P4-series måttstock, dvs att det ungefär ska vara lika snabb som en Pentium 4 på 4GHz.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara ett hyggligt pris, jag har själv ett sånt grafikkort och det fungerar bra. Den svagsta länken jag ser är RAM-minnet där du kan bör kasta in 1GB till för att det ska bli bra.

 

Ung 2,6 Ghz ("ungefär lika med lite över 4 ghz om man tar det i intels prestanda" jaha? vad menas?)

Jag tror din kompis menar om man mäter med Intels P4-series måttstock, dvs att det ungefär ska vara lika snabb som en Pentium 4 på 4GHz.

Att jämföra en Athlon FX2 med en Pentium 4 är ungefär som att jämföra en Leopard 2 med en Panther. De är från generationer och såpass olika att de inte är någon större mening med att försöka jämföra dem.

 

Pentium 4 är en 32-bitars single-core processor.

Athlon FX2 är en 64-bitars dual-core processor.

 

Ska man jämföra den med något så är den med Intels Core2-Duo eftersom de båda är 64-bitars dual-core.

Link to comment
Share on other sites

Att jämföra en Athlon FX2 med en Pentium 4 är ungefär som att jämföra en Leopard 2 med en Panther. De är från generationer och såpass olika att de inte är någon större mening med att försöka jämföra dem.

 

Pentium 4 är en 32-bitars single-core processor.

Athlon FX2 är en 64-bitars dual-core processor.

 

Ska man jämföra den med något så är den med Intels Core2-Duo eftersom de båda är 64-bitars dual-core.

Onekligen, tråkigt nog skriver AMD 3800+ i processornamnet (jag tror iofs inte de tokiga nog att tro att deras processor kan gå upp mot en core2duo på 3,8GHz).

Det känns lite som de jämför äpplen och päron i sina namn vilket är lite tråkigt... Men det ser lite maffigare att skriva stora siffror i sin namn och hjälper det försäljningen så...

Link to comment
Share on other sites

Onekligen, tråkigt nog skriver AMD 3800+ i processornamnet (jag tror iofs inte de tokiga nog att tro att deras processor kan gå upp mot en core2duo på 3,8GHz).

Det känns lite som de jämför äpplen och päron i sina namn vilket är lite tråkigt... Men det ser lite maffigare att skriva stora siffror i sin namn och hjälper det försäljningen så...

Från AMD's Athlon FAQ:

Q: What do AMD Athlon 64 processor model numbers represent?

A: Since frequency alone is not an accurate measure of performance, AMD model numbers are a simple, accurate representation of relative AMD processor performance based on industry-standard software benchmarks. The higher the model number, the better the overall software performance running on the processor. The “+” at the end of each model number indicates the added performance benefits delivered by the innovative AMD64 architecture, such as an integrated memory controller and HyperTransport technology. These two factors alone account for a significant improvement in performance.

Så nej, AMD sätter inte sina modellnummer efter konkurentens prestanda. Snarare efter någon halvobskyr benchmark-poäng.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Då var det dags för mig att skaffa ny burk! Har hittat två uppsättningar som jag tycker verkar rätt schyssta till bra pris. Men skulle gärna vilja ha er hjälp med att avgöra vilken som är bäst.

 

Dator nr 1

 

AMD Athlon X2 5200+, 4GB DDR2-minne, 500GB hårddisk, Nvidia 9800GT 512MB grafikkort, inbyggt nätverkskort samt ljudkort och DVD-brännare.

 

Dator nr 2

 

Intel Core2Duo E8400 3,0GHz, 4GB DDR2-minne, 500GB hårddisk, Nvidia 9800GT 512MB grafikkort, inbyggt nätverkskort samt ljudkort och DVD-brännare.

 

Det som jag har svårt att avgöra är vilken processor som är bäst, annars är ju de båda likadana. Datorn kommer att användas endast som speldator och min inriktning är att den skall kunna klara av de senaste spelen utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Det som jag har svårt att avgöra är vilken processor som är bäst, annars är ju de båda likadana. Datorn kommer att användas endast som speldator och min inriktning är att den skall kunna klara av de senaste spelen utan problem.

Med så pass lika "paket" så gå på priset, den eventuella extra klockcykel du kanske får av den "bättre" processorn kommer du knappast märka ifall du inte håller på med extrema matteberäkningar eller liknande.

Link to comment
Share on other sites

Ok! Jo Intel datorn är 1000 spänn dyrare än AMDn så jag antar att Inteln är strået vassare.

Det ska du inte vara så säker på. Pris är ofta en subjektiv bedömning av någon som tror att dom kan ta betalt på ett optimalt sätt.

 

Men enda sättet att bekräfta prestandan är att antingen läsa på prestandatester hos typ http://www.anandtech.com eller http://www.tomshardware.com

 

Eller så köper du båda och testar själv ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för länkarna! Hittade en annan processor som verkar bra. Fanns en artikel om den på en av de länkarna du skicka. Den som jag kollat ut var AMD Phenom X3 8650. Är enligt artikeln både bättre och billigare än Intels produkter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Kan skärmar bli för stora? Vad ska titta efter då man väljer skärm? Kan Vista utnyttja dual-core och kommer jag att märka skillnader i spel om jag uppdaterar från single till dual core?

Ja beror inte bara på ytan, även upplösningen kan sänka nyttan. 24" inga problem..30" mycket yta blir det...

Ja

Ja beror lite på spelen, men operativet får mera att delegera och kan leverera mer cpu då spelet behöver det.

Link to comment
Share on other sites

Vilket operativsystem hade du tänkt köra? Vista är iaf uteslutet med tanke på RAMet, jag rekomenderar också att stoppa in en GB RAM till.

 

Om frågan var ställd till mig så hade jag tänkt mig Vista. Jag vet inte vilket operativsystem som är att föredra om jag ska köpa en dual-core.

Link to comment
Share on other sites

Regeln lyder oftast att det senare är bättre i utnyttjande av nya funktioner. Alltså Vista är bättre än XP i hantering av ny typ av hårdvara.

Det talar dock inte om, ifall Vista är bättre än XP rent allmänt, då det är en högst personlig åsikt skulle jag påstå, och det finns en rad andra faktorer som har avgörande med i det beslutet.

 

Men oftast är det inte Windows i sig som är intressant utan den programvara man jobbar med i Windows och där är det olika hur programmen hanterar t.ex. flera kärnor osv. Inget är starkare än den svagaste länken.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Jag behöver lite råd när det gäller att köpa bärbar dator.

 

Börjar plugga till våren, och står och väljer mellan att köpa en Mac eller en PC. Har hört att Mac ska vara väldigt stabila, men desto dyrare. Frågan är ifall det högre priset motiverar skillnaden? Isf, vilken modell rekommenderas?

 

Datorn kommer främst att användas till att skriva, surfa, ladda hem saker, se på film och lyssna på musik på.

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Jag behöver lite råd när det gäller att köpa bärbar dator.

 

Börjar plugga till våren, och står och väljer mellan att köpa en Mac eller en PC. Har hört att Mac ska vara väldigt stabila, men desto dyrare. Frågan är ifall det högre priset motiverar skillnaden? Isf, vilken modell rekommenderas?

 

Datorn kommer främst att användas till att skriva, surfa, ladda hem saker, se på film och lyssna på musik på.

 

I så fall bör en MAcbook vara tillräckligt; http://store.apple.com/se/browse/home/shop...ook?mco=MTE3MjA

 

Lite dyrare, lite bättre, lite mera g... :rolleyes:

 

När du jämför priser, kolla vad som följer med direkt i kartong mellan olika alternativ, fall inte för argumentet att det är ju bara att ladda ner de program man behöver. Ta även kvalitet med i beaktandet. Macen kommer att hålla längre, inte bara hårdvarumässigt utan även mjukvarumässigt, du kan ha din Mac längre inan du börjar tycka att den känns seg. Dessutom är den snygg :rockon:

Link to comment
Share on other sites

En ny tes jag börjat leva med - köper du en Mac kommer du ha den längre än om du köper en PC. Du kan få en likvärdig PC för tusenlappen mindre, men jag tror Mac'en vinner på stamina.

Hur länge anser du att man kan köra en Mac respektive en PC innan det är dags att byta ut den?

 

(Frågar Eskil som körde sin original Athlon 1GHz i sju år innan det blev dags att byta ut den.)

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr eskil men jag tror inte du tillhör "normalfallet/medelsvensson" beträffande datoranvändandet. Du besitter långt mer kunskaper än vad t.ex. de flesta här inne har i hur man underhåller en dator.

 

Annars tror jag Macen håller kanske ..... ~24mån +-12mån, (för att slänga ut en siffra i luften) längre än en PC. Mest kopplat till att OSX är ett mer instängt OS än vad t.ex windows är. För det är framförallt mjukvaran jag trycker på, och inte hårdvaran.

Link to comment
Share on other sites

Annars tror jag Macen håller kanske ..... ~24mån +-12mån, (för att slänga ut en siffra i luften) längre än en PC. Mest kopplat till att OSX är ett mer instängt OS än vad t.ex windows är. För det är framförallt mjukvaran jag trycker på, och inte hårdvaran.

 

Nu blev jag nyfiken...vad menar du med mera instängt?

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever OSX med instängt än Windows.

"Jag" kan modda windows så mycket mer än OSX

Kärnkoden i OSX är utformat att fungera enligt hårdare standarder än Windows. (enligt Irländsk mac-support jag pratat med)

Ett exempel är att 'Registret' i Windows där det mesta kan ändras, OSX har inget liknande.

 

@Magnus

Jag pratar endast om OS, inte runtomkringprorgam.

 

Jag avser heller inte göra detta till någon OSX vs Windows pajtråd och önskar inte gå vidare i frågan.

Link to comment
Share on other sites

Jag upplever OSX med instängt än Windows.

"Jag" kan modda windows så mycket mer än OSX

Kärnkoden i OSX är utformat att fungera enligt hårdare standarder än Windows. (enligt Irländsk mac-support jag pratat med)

Ett exempel är att 'Registret' i Windows där det mesta kan ändras, OSX har inget liknande.

 

@Magnus

Jag pratar endast om OS, inte runtomkringprorgam.

 

Jag avser heller inte göra detta till någon OSX vs Windows pajtråd och önskar inte gå vidare i frågan.

 

Nu som mångårig Mac användare så har jag aldrig upplevt något behov att gå in och "modda" i OSet, men om behovet skulle uppstå så kan man alltid gå in i UNIXprompten och pilla. Det kan bli riktigt intressant.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...