Haz Posted February 6, 2008 Report Share Posted February 6, 2008 I brist på LV avdelning lade jag in detta här. Är det någon som har jobbat med IRST systemet IRS-725 från SAAB Bofors Dynamics och har några erfarenheter? Link till Janes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted February 6, 2008 Report Share Posted February 6, 2008 Vet inte vad ovanstående är, men det ser mer ut som en komponent i ett vapensystem än någon form av fordon så jag flyttar frågan till kasunen. mvh Erik G BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saerdna Posted February 6, 2008 Report Share Posted February 6, 2008 Ja förklara gärna vad det är vi ser, jag blev riktigt nyfniken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted February 6, 2008 Report Share Posted February 6, 2008 IRST står för infrared search and track. Det är alltså en IR-sensor som används för att hitta och följa mål, i det här fallet luftmål. /mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haz Posted February 7, 2008 Author Report Share Posted February 7, 2008 IRS-725 utvecklades i Göteborg i samarbete med LV-6. Den såldes i dussintal ex till svenska försvaret för att ge passiv spaning åt fasta KA batteriena (Ersta mm). Nu står de i förråd i Halmstad tror jag. Allmän info om IRST: Wikipedia om IRST Röret med fönstren roterar och spanar av horisonten i 3 Hz. De fyra fönstren avbildas på samma detektor, vilket gör att punktmål som är nära sensorn (fåglar) avbildas som ett prickmönster och kan sållas bort som falskmål. Värmestrålning från punktmål på långt avstånd (flygplan, hkp, fordon) faller in paralellt i alla fönster och avbildas som en punkt på detektorn och går in i målföljningsalgoritmerna. Ett liknande system är ADAD IRST som sålts till lite olika länder, men som inte har samma förmåga att sålla bort fåglar som IRS-725. Det är jäkligt tunnt med info på nätet om IRS-725, ibland kallas den IRS-700. En del info finns på Janes "Electro optical systems" Janes EO systems men inte alla vill lägga 1145 pund för att se det. Jag vet att det utbildats folk på systemet i Halmstad för två år sedan. Hoppas att någon av dem kan svara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts