Jump to content

shemag eller brittisk näthalsduk


kexet

Recommended Posts

Ok tänk på att Shemaghen eller näthalsduken kan stöta på tokpatrull från sk "purister"

Köp en fransk halsduk, grön 1*2m, ser ut som en gigantisk m59 halsduk.

Den kan man oftast smita förbi med.

Dessutom så har den många andra användningsområden.

 

Mina femöre...

Link to comment
Share on other sites

Ang. Näthalsduken ---> http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=12934

Har en vän som brukar spreja sin med något ekologiskt myggmedel när han är ute. Han hävdar att det fungerar bra.

 

Själv kör jag med en olivgrön Shemagh. Visst det är ju ett 1*1 meter stort tygstycke i bomull, och det torkar ju därefter, men som skydd mot väder och vind, som värmande halsduk, sovsäckliner och t.o.m. för att stjäla ett par minuters sömn mitt ute i ingenstans så är det helt lysande.

Edited by Sytare
Link to comment
Share on other sites

Jag har visserligen lämnat det gröna för ett bra tag sedan, antagligen för gott, men jag är en stor anhängare av shemaghen/keffiyehn. Kör den så gott som dagligen till softshellen i skogen, på vägen eller pisten mellan september och maj. Lätt, snügg, otroligt mångsidig och enkel att jobba med. Till civila paltor vägrar jag den, men så fort Craftstället åker på istället för skjortan sitter den där.

 

Jag tycker personligen inte att den torkar så jäkla illa - lite som fotlappar, häng upp den i ett träd motsv och den är torr som fnöske på nolltid.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

Jag har både en näthalsduk och en shemagh, båda från Terräng.

 

Näthalsduken

Stor som ett badlakan och hanteras därefter.

Värmer inte lika bra som shemaghen.

Fastnar lätt i grenar och dessa grenar sätter sig gärna kvar i de små hålen, tar ett bra tag att vårda.

Sjukt bra att ha som personlig maskering.

Det där om att man kan spraya myggmedel på den har jag aldrig testat, men det låter som ett väldigt bra knep.

Gömmer sig lättare med uniformen på, shemaghen är inte så diskret.

 

Jag själv föredrar shemaghen, då jag använder den som en halsduk, och då vill jag att den ska vara varm.

Link to comment
Share on other sites

Terrängs Miltech-Shemagh, på MlitaryShop-tiden, håller inte färgen. Av svett eller regn blir man (och kläderna) grönare än Hulken. Jag blev förvånad av det och och lade min i diskhon, vattnet blev mörkgrönt på gränsen till kolsvart. Efter det blev halsduken mintgrön. Stor varning.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Beställde och fick idag hem halsduken som Kanna länkade till från knivnet.

En till mig och en till en kollega.

Kändes lite stel och hård så den åkte i tvätten, lite för att kolla färgäktheten också.

Min tvättad och kollegans otvättad och resultatet är helt klart att färgen bleks betydligt, men den är fortfarande i m90, fast betydligt mjukare nu.

Verkar vara ett helt ok köp för 79 spänn.

Link to comment
Share on other sites

Köpte näthalsduken på CV:s PX för snart 6 år sedan. Använt den både militärt och civilt sedan dess. Helt klart skön att ha som halsduk, värmer fint och får plats runt halsen. Nackdel är att den ibland fastnat i dragkedjan = trådat upp sig en del men är fortfarande väldigt skön.

Shemag från militaryshop för några år sedan och även den har använts civilt och militärt. Mysfaktorn upplever jag som högre samt att den skyddar bättre t ex när du står uppluckad och rullar pansarbuss i olika väderlekar. Tvättade den efter ett år och då var det nog inte bara smutsen som färgade vattnet grönsvart... men någon större har jag inte märkt av. Storleken är bra då det ökar användningsområdena för den (halsduk, ansiktsskydd, bordsduk i brist på bättre...) men kan beroende på hur du bär den bli lite tjock runt halsen.

 

Om jag var tvungen att välja och inte fått använda båda hade det blivit Shemagen framför näthalsduken.

 

Vad reglementen säger om egen utrustning har tjatats till leda ("tilldelad mtrl = tillräcklig mtrl", självantänding, julgranar etc) men själv har jag blandat att "handla i chefens anda" och "oj, får man inte ha sådan här halsdukar?" för att använda ett praktist förstärkningsplagg som smälter in (förutsatt att den inte bärs Hamas-style) i övrig buren utrustning Dock så kommer det alltid dyka upp tillfällen då det påbjuds särskilld klädsel (uppställningar, högre befäl som får drescode-noja) och allt utan M-nr måste bort från granskande blickar så då är det bara att stoppa undan halsduken. Det är lite skillnad på att glida runt inne på kasernområde än ute i läskiga skogen - situationsanpassa!

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Edited by Foxtrotcharliegrg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det finns mycket bra halsdukar, själv tycker jag balaklavan fungerar utmärkt för att värma halsen om det behövs.

 

Sen spelar det ingen roll vilka halsdukar FM tilldelar soldaterna...folk vill alltid ha allt annat som är mycket "COOLARE" eller nåt som dom har sett att U.S. army har..."jag såg i ett program att navy seals gjorde si och så och hade den utrustningen"

Link to comment
Share on other sites

Det finns mycket bra halsdukar, själv tycker jag balaklavan fungerar utmärkt för att värma halsen om det behövs.

 

Sen spelar det ingen roll vilka halsdukar FM tilldelar soldaterna...folk vill alltid ha allt annat som är mycket "COOLARE" eller nåt som dom har sett att U.S. army har..."jag såg i ett program att navy seals gjorde si och så och hade den utrustningen"

Vad jag vet så finns det ingen halsduk för soldaten inom FM.

Om man borträknar den gamla M59 halsduken. (som tråkigt nog inte finns numer)

 

På grund av det inte finns någon så är det fritt fram att använda egna, fast man bör söka en som är helgrön eller liknande..

Min buff med krokodilmönster i matchande M90 färger funkar inte enligt befäl :surprise:

Däremot helgrön buff funkar.

Har även en "brittisk" näthalsduk som är rätt bekväm.

Vilken jag väljer är beroende på order från högre chef, var vi är och våran verksamhet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det finns mycket bra halsdukar, själv tycker jag balaklavan fungerar utmärkt för att värma halsen om det behövs.

 

Sen spelar det ingen roll vilka halsdukar FM tilldelar soldaterna...folk vill alltid ha allt annat som är mycket "COOLARE" eller nåt som dom har sett att U.S. army har..."jag såg i ett program att navy seals gjorde si och så och hade den utrustningen"

 

Jo, balaklavan är bra (läge 1-3) men har en stor brist, eller så har jag fått ut ett måndagsexemplar, och det är vinden blåser igenom den! Shemagen håller tätt (viras ju minst ett varv runt halsen) och det går även att dra på sig balaklavan ovanpå den för maximalt skydd mot vind, i brist på den läder- alt. neoprenansiktsmask som viss vagnspersonal får tilldelat sig. Har genom åren använt den gamla bomulshalsduken (finns ej längre?), grå yllehalsduken, "Olles brorsa" (finns ej längre?), brittisk näthalsduk, shemag och balaklava (FM:s och Recons tunna model) och har hittat det jag trivs med (shemag, med eller utan balaklava) i fält. Tro nu inte att jag dissar balaklavan rakt av! Nix, tyckte den vara skitbra och praktisk när jag fick ut den (eftersom och lyckats tappa bort min Olles brorsa o 59-halsduk) och även sett på bilder av amfibie- och jägarsoldater ;-)

Att bara använda något för att det ser "coolare" ut än tilldelad utrustning eller för att något speciellt förband använder just "den" prylen tycker jag inte helt genomtänkt om det inte finns någon praktisk nytta. Iofs så köpte jag mina halsdukar efter att jag sett kollegor i US använda dem (jo, lite coolare såg det ju ut) och genom lite trial ´n error så tog jag halsdukarna till mitt smygmöpiga hjärta :unsure: Som alltid gäller aktuell dress code och säger chefen "Nej, följande gäller..." så bär jag inte den egeninköpta halsduken helt enkelt.

... och så närmar vi oss ruta #1 i den oändliga "tilldelad/tillräcklig vs egen utr"-diskussionen men luras inte ner i det träsket här! ,O

 

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Link to comment
Share on other sites

Jag har också en grön shemagh inköpt på http://www.jm-vakt.se/ som verkar ha sin butik stängd för tillfället. Den har inte fällt i färg efter tvätt.

 

Väldigt mysig sak som går att använda till det mesta, kamoflering, halsduk, snuttefilt i sovsäck eller mitella att vila armarna i på marsch.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...