Kustbo Posted January 12, 2008 Report Share Posted January 12, 2008 Det jag söker är en hemsida där man kan se handelssjöfartens AIS signaler via nätet helst en sida nåbar via mobilens webbläsare men även via datorn är av intresse. Det fanns en sida som visade sån info förut men den är nedlagd då den drevs privat, men informationen var väldigt värdefull för oss som tillbringar mycket tid ute på Ålandshav och S. kvarken vid trollingfiske och då lättare kan hålla oss ur vägen för yrkessjöfarten. Så vet någon här någon/några sidor som visar AIS information i realtid eller med bara liten fördröjning som är öppen för allmänheten så vore jag tacksam för tips, området som det gäller är som nämts Ålandshav/Skärgårdshavet samt S. Kvarken. Har inte möjlighet att skaffa en "riktig" AIS mottagare nu men nästa gång jag byter navigatioensutrustning så blir det en med AIS men till dess får jag hanka mig fram med en sneaklösning, och nej båten har inte radar!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted January 12, 2008 Report Share Posted January 12, 2008 En annan sniklösning är ju en scanner med diskriminatorutgång som kopplas till ljudkortet. Sedan finns det gratisprogram som presenterar AIS-informationen på skärmen. Har man köpt en billig scanner utan diskriminatorutgång går det i vissa fall att löda dit lite grejer. /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt Papa Bear Posted January 12, 2008 Report Share Posted January 12, 2008 Denna sida funkar hyffsat. Hur den funkar mobilt har jag inte testat ännu. Sgt Papa Bear AIS länk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted January 12, 2008 Report Share Posted January 12, 2008 Här finns ytterligare en: http://www.northernbaltic.se/ais/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 12, 2008 Author Report Share Posted January 12, 2008 Se där det fanns fler sidor som jag inte hittat, den första länkens sida har sin N. gräns lite för långt S. för mina behov men den funkar för 08 vatten, Landsort sidan däremot var kalas så den ska jag utreda om jag kan se via mobilen eller om jag måste ordna med en dator ombord. Kom gärna med fler länkar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 12, 2008 Author Report Share Posted January 12, 2008 En annan sniklösning är ju en scanner med diskriminatorutgång som kopplas till ljudkortet. Sedan finns det gratisprogram som presenterar AIS-informationen på skärmen. Har man köpt en billig scanner utan diskriminatorutgång går det i vissa fall att löda dit lite grejer. /mdn En scanner vet jag hur den funkar och ett ljudkort borde betyda en dator (laptop lämpligen) och installera program är jag med på men Du får gärna utveckla lösningen lite mera då jag inte riktigt hänger med på det tekniska Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted January 12, 2008 Report Share Posted January 12, 2008 En scanner vet jag hur den funkar och ett ljudkort borde betyda en dator (laptop lämpligen) och installera program är jag med på men Du får gärna utveckla lösningen lite mera då jag inte riktigt hänger med på det tekniska AIS-sändarna sänder ju ut sin data via VHF. Man rattar helt enkelt in den VHF-kanalen på sin scanner och leder ljudet vidare till ljudingången på sin dator. Där digitaliseras och avkodas informationen så att den kan presenteras på skärmen. Jag har sett det "in action" och det verkade vara en hyfsat fungerade fattigmanslösning. Här finns ett program som är shareware. Jag har för mig att det finns gratisprogram också. Här finns lite info om hur man fixar sig en diskriminatorutgång. /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 12, 2008 Author Report Share Posted January 12, 2008 En scanner vet jag hur den funkar och ett ljudkort borde betyda en dator (laptop lämpligen) och installera program är jag med på men Du får gärna utveckla lösningen lite mera då jag inte riktigt hänger med på det tekniska AIS-sändarna sänder ju ut sin data via VHF. Man rattar helt enkelt in den VHF-kanalen på sin scanner och leder ljudet vidare till ljudingången på sin dator. Där digitaliseras och avkodas informationen så att den kan presenteras på skärmen. Jag har sett det "in action" och det verkade vara en hyfsat fungerade fattigmanslösning. Här finns ett program som är shareware. Jag har för mig att det finns gratisprogram också. Här finns lite info om hur man fixar sig en diskriminatorutgång. /mdn Kan jag använda min befintliga VHF antenn och utrustning för att ta emot detta eller måste det vara en scanner, kanske kan man koppla VHF.en till datorn direkt?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted January 12, 2008 Report Share Posted January 12, 2008 Kan jag använda min befintliga VHF antenn och utrustning för att ta emot detta eller måste det vara en scanner, kanske kan man koppla VHF.en till datorn direkt?? Din vanliga antenn kan du definitivt använda. Eventuellt går din VHF-radio också att använda, men då kan du inte lyssna på några andra kanaler samtidigt (dual watch på kanal 16 kan eventuellt funka). Sen kanske det inte funkar hundraprocentigt utan diskriminatorutgång på den heller. Jag kan kolla lite med den lokala AIS-nörden på måndag. /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted January 12, 2008 Author Report Share Posted January 12, 2008 Kan jag använda min befintliga VHF antenn och utrustning för att ta emot detta eller måste det vara en scanner, kanske kan man koppla VHF.en till datorn direkt?? Din vanliga antenn kan du definitivt använda. Eventuellt går din VHF-radio också att använda, men då kan du inte lyssna på några andra kanaler samtidigt (dual watch på kanal 16 kan eventuellt funka). Sen kanske det inte funkar hundraprocentigt utan diskriminatorutgång på den heller. Jag kan kolla lite med den lokala AIS-nörden på måndag. /mdn Det skulle vara ytterst uppskattat om Du vill göra det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted January 25, 2008 Report Share Posted January 25, 2008 Det finns ett flertal som har AIS hemsidor. Tyvärr har den som hade den bästa lagt ner den men det fortfarande kvar lite länkar till andra ställen. http://www.goranpettersson.se/ Om du skall köpa lite utrustning så finns det lite info på denna sidan. http://www.orebrohamn.com/ais/mottagare.htm Sedan finns det ett AIS-forum på yahoo http://groups.yahoo.com/group/shipplotter/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naquaii Posted January 30, 2008 Report Share Posted January 30, 2008 Tror att jag är AIS-nörden i fråga som MDN nämnde.... Jag har testat lite med datoravkodning av AIS och fått det att funka bristfälligt med en ICOM rc-5 scanner som jag löddat på discriminator utgång och då med en laptop och programmet som nämnts ovan. Har tyvärr ingen erfarenhet av hur det skulle funka ombord men med rätt scanner eller vhf-radio borde det gå. Dock är discriminatorutgång (discriminator tap) ett måste eftersom data blir bortfiltrerad som skräp i den vanliga ljudutgången. Mitt tips är att du kollar in scanner efter hur enkelt det går att löda på en discr. utgång eller rent av hittar en som kommer med det. Diskriminatorutgångs-instruktioner Som sagt är programmet ovan bra men det kostar, det finns ett annat som är freeware men då måste du själv skaffa ett annat program som kan visa datan eftersom freewareprogrammet endast kodar om ljudsignalen till en nmea-dataström. Freeware Ais-program (yahoogroups) Dock skulle jag nog personligen för en mer säker AIS-mottagning investera i en riktig mottagare, dvs en lite svart låda med antenningång och seriell port för data till antingen nmea-utrustning (läs navutrustning) eller dator. Dessa finns att få för runt en tusenlapp om jag inte missminner mig. Då för du förstås också skaffa ett navigationsprogram till datorn själv. Har själv inte riktigt forskat klart i ärendet men är det några fler frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted February 2, 2008 Author Report Share Posted February 2, 2008 Tror att jag är AIS-nörden i fråga som MDN nämnde.... Jag har testat lite med datoravkodning av AIS och fått det att funka bristfälligt med en ICOM rc-5 scanner som jag löddat på discriminator utgång och då med en laptop och programmet som nämnts ovan. Har tyvärr ingen erfarenhet av hur det skulle funka ombord men med rätt scanner eller vhf-radio borde det gå. Dock är discriminatorutgång (discriminator tap) ett måste eftersom data blir bortfiltrerad som skräp i den vanliga ljudutgången. Mitt tips är att du kollar in scanner efter hur enkelt det går att löda på en discr. utgång eller rent av hittar en som kommer med det. Diskriminatorutgångs-instruktioner Som sagt är programmet ovan bra men det kostar, det finns ett annat som är freeware men då måste du själv skaffa ett annat program som kan visa datan eftersom freewareprogrammet endast kodar om ljudsignalen till en nmea-dataström. Freeware Ais-program (yahoogroups) Dock skulle jag nog personligen för en mer säker AIS-mottagning investera i en riktig mottagare, dvs en lite svart låda med antenningång och seriell port för data till antingen nmea-utrustning (läs navutrustning) eller dator. Dessa finns att få för runt en tusenlapp om jag inte missminner mig. Då för du förstås också skaffa ett navigationsprogram till datorn själv. Har själv inte riktigt forskat klart i ärendet men är det några fler frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan. Tackarr för infot, jag börjar luta åt att göra som du säger med en "riktig" mottafae med en splitter till vanliga ntennen och ett program i datorn, finns gratisprogram som Sea Clear som läser AIS info och presenterar det på sjökortet. Ska kika mera nere på båtmässan dådet lär finnas lite att välja på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted February 2, 2008 Report Share Posted February 2, 2008 En riktig mottagare är såklart det bästa. Jag har fått en enkel modell med inbyggd GPS till låns över helgen som just nu står uppsatt på köksbordet. Tillsammans med Sea Clear funkar den faktiskt riktigt bra. /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted February 15, 2008 Report Share Posted February 15, 2008 Denna sida funkar hyffsat. Hur den funkar mobilt har jag inte testat ännu.Sgt Papa Bear AIS länk Då jag blivit mer eller mindre beroende av denna sidan så kommer här dagens tips. Hms Koster ligger strax nordväst GBG. Hms Gävle ligger på Muskö IMPULS, NIMBLE och Wave Ruler alla med typklass: Military Op stävar söderut väster om Glasgow. Tips. Ni kan lägga filter på kartan så att exempelvis Military Op får en färg, Rescue får en och Police får en. GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
LIQUID_ Posted February 18, 2008 Report Share Posted February 18, 2008 Jag hittade Hms Gävle "K22" men den var benämt "Ground station" och har position "Latitud 58°58,729'N (58,978810) Longitud 18°03,656'E (18,060935) . Vad beror det på att den benäms så ? Någon som vet ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.