Jump to content

HEMVÄRNET

Guest Dedicated

Recommended Posts

Guest Dedicated

Som varande gammal Hv-slusk skulle jag villja be någon mer begåvad, typ Lt Payne, Valiant eller kanske Hv Prsk sätta samman lite grand vad som krävs för att bli Hv-soldat i dag. Kanske tom soldat i Ber.pluton?

Jag ser nämligen detta forum som en utmärkt rekryteringsplats där vi i Hv möjligen kan skaffa oss nya soldater.........så, sätt igång och informera!

FYHR

Nu är jag inte en av dessa begåvade herrar, men exakt vad avser du?

Det enda som krävs är 100 dagars GU, att polisen samtycker (dvs inget i brottsregistret) och att intervjuaren (från Hv) godkänner.

Eller tänkte du på fysiska värden? Typ 1 mil på 48 min, osv, osv?

Guest Lt. payne

Gotcha och Serg. Fjellman har redan givit all info,Idag finns det inga officiella krav på en person som vill gå med i en insatspluton. Ja,förutom Hemvärnets allmänna krav.

Jag har förstått att det finns vissa plutch. som ställer lite vassare fysiska krav men det är inte oficiellt.

Plutch ska dock inte ställa högre krav än att han själv kan utföra det.

Min personliga åsikt dock..

Tack för komplimangen!

Glöm inte att MUST och Socialtjänsten/kommunen skall yttra sig också

//Fjellman

Ofan? Det visste jag inte..!! Måste ju ta hur lång tid som helst ifs att bli godkänd!?

När jag amälde (runt 3 år sedan) mig tyckte jag det gick förvånansvärt snabbt: ett par telefonsamtal, ett möte, sedan var det bara att plocka ut grejorna och åka till Tranbygge för lite repetition av Ak4 osv.

Guest Dedicated

Tanken var att kunna reda upp begreppen och på så vis kanske få lite intresserade att anmäla sitt intresse.

Det finns kanske folk som ligger inne nu, trivs med det och funderar på att joina Hv efter muck. Eftersom de då inte vet speciellt mycket om Hv eller Insats/Beredskapsplutoner och allt vad detta innebär kanske vi missar yngre och nyutbildade förmågor! Alltså vore det bra med en så fullständig och komplett beskrivning av vad som krävs och erbjudes en tänkbar rekryt!

Under hösten gjordes en omkontroll av samtliga hv män, dvs samma granskning som de nya får hos Must, Säpo, Polisen och Sociala myndigheter.

Därför förlängdes tiden från godkänd av intervjuare till kallelse från 2-3 mån till 6 månader, nu verkar dock proppen att ha gått ut.

Nu är det dock tillbaka på 2-3 månader.

Med din kallelse skall du ha fått ett mtrl kort och plats där du hämtar ut (antagligen ts Amf 4). Kompaniet får inget besked om att du är godkänd utan du får själv kontakta ditt kompani.

Om du inte fått mtrl kort skall du kontakta din md grupp.

Då får jag kontakta MD gruppen istället...

Vad får man egentligen ut för något...värmeställ 90 och regnställ 90...det hade jag inte ens under min GU 91-92.

Jag sökte till HV i november,och har blivit kallad till introduktionsutbildning 8-9 Mars.

Men jag har inte hört något från kompaniet, eller fått ut någon utrustning...får nog ringa dit på måndag.

Lite dålig stil tycker jag. Jag har haft kontakt med mitt blivande kompani samt medverkat på övning, fått ut all utrustning förutom AK4. Jag har inte ens gjort introduktionen, men med en bra rekryterare som jobbar för att folk ska komma med, så har jag en mycket bra start för min framtid som hemvärnsman.

Det enda som krävs är 100 dagars GU, att polisen samtycker (dvs inget i brottsregistret) och att intervjuaren (från Hv) godkänner.

Intervjuare?!? Har jag aldrig träffat på, trots att jag "gått med" två gånger? Beror det på att min bataljon är osedvanligt slapp eller har de6t rent utav begåtts tjänstefel någonstans?

Intervjuare?!? Har jag aldrig träffat på, trots att jag "gått med" två gånger? Beror det på att min bataljon är osedvanligt slapp eller har de6t rent utav begåtts tjänstefel någonstans?

Jag tycker du ska kontakta ett kompani istället för bataljon.

POF, För att snabba på med rekr, tar man en kopia på ansökan och lämnar till regementet, på så sätt sparar man tid.

Jag har för mig att det är 13 instanser som skall tillfrågas

Det stämmer också att Soctjänsten tillfrågas (Hustrun sysslar bla med detta).

POF med smicker kan du komma nånstans!

-Valiant-

Det här är faktiskt ganska ruskigt. Jag har jobbat som batkvm och kompch i Hv och alltid sett till att intervjua den som velat gå med. Det ska göras. Finns tom en blankett för det!

Rekrytering och info sker ju bäst med mun till mun metoden. Antingen på regementet, där man från Hv och FBU åker ut och presenterar sig och verksamheten. Finns material. Senaste åren jag jobbade med detta var de flesta GU intresserade. Hur många procent som kom vet inte jag. På jobbet är det bara att snacka på. Huvudsaken är att folk får klart för sig att Åsa-Nisse-hemvärnet inte finns kvar. Jobba ihop med Lottorna och Bilkåren, FRO och alla du kan komma på.

Dessutom: på varje MD-grupp ska finnas en HV/Friv-officer! Ring!

Är du sedan stensäker på någon - kille eller tjej - utrusta genom FBU och låt dem vara med på övningar mm från dag 1. Om ett halvår är det så dax. De har glömt...

El Capitan (Hv pens, VA/Amf 4) :)