Jump to content

En liten fundering

|lj|

Recommended Posts

jävla vad trött jag är. Min inre tanke var en gubbe helt naken med 3 st eklöv som lekte "adam". Undrade vem som ville skoja så mycke med sitt regemente..nä. nu säger jag nog god natt ;)

Gå och lägg dig! :ak: :ak:

Du reagerade inte över "...me 3 snygga gyllende eklöv fastsydda på lämplig... "

Eller du kanske gillar sånt granQ :ak:

Vad skulle man få för straff om man en vacker måndagsmorgon kom inknatande på regementet me 3 snygga gyllende eklöv fastsydda på lämplig plats? Förslag någon?

"Föregivande av allmän ställning" tror jag brottsrubriceringen lyder.

Den civila rättens eventuella straff är dock inget mot den blåsning du kommer att få av befälen.

Den tillämpliga bestämmelsen finns i 17 kap. 15 § brottsbalken:

Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.

Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år.

----------

Enligt ordalydelsen är det bara den som bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som ger sken av att bäraren tillhör försvarsmakten som kan dömas för brottet. Det vore intressant att se hur bedömningen blir när någon som redan tillhör försvarsmakten utger sig för att ha högre tjänsteställning än den verkliga. Jag tycker därför att du ska testa :2guns:

Att straffskalan är böter eller fängelse i högst sex månader innebär i normalfallet att påföljden stannar vid böter.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...