BQ2 Posted November 4, 2007 Report Posted November 4, 2007 Tjena! går i bröllopstankar och tänkte kolla med alla experter här. e som så att jag tänkt gifta mej i uniform.jag e med i HV och är Fänrik så först tänkte jag att ha permissionsuniformen M87a men så såg jag att man kan ha mässdräkt men vet inte om jag får bära den. jag hoppas att nån kan hjälpa mej med mitt lilla dilema =)) Quote
NDR Posted November 4, 2007 Report Posted November 4, 2007 Liknande har varit uppe tidigare, mässdräkt får endast användas av Yrkes/reservofficer. Quote
Hans Engström Posted November 5, 2007 Report Posted November 5, 2007 (edited) Gör om, gör rätt. Från UniRFM2003 (som såvitt jag vet, ännu gäller i väntan på den nya), 6.3 Stor MässdräktStor mässdräkt omfattar för • armén, uniform m/86 • marinen, uniform m/1878 • flygvapnet, uniform m/38. Stor mässdräkt får bäras av anställd militär personal samt yrkes- och reservofficersaspirant samt av Marinens och Flygvapnets musikkårer i konsertsammanhang. Dräkten används endast i festsammanhang. Stor mässdräkt motsvarar frack enligt civilt bruk. Inget här definierar anställd militär personal som reserv eller yrkesofficer. Med UniRFM som grund kan alltså samtlig personal i NBG eller US köpa (och bära) mässdräkt. Frågan blir då om man som hemvärnsman kan klassas som anställd av Försvarsmakten? Skattemyndigheten anser oss i vart fall vara det. Min spontana reflektion är att man borde göra två saker: 1. Införa särskild mässdräkt för underofficerare och meniga. 2. Om det nu är ett sådant problem, på något sätt särskilja de olika befälskadrarna (yreksofficer/reservofficer/värnpliktig officer/värnpliktigt befäl/hemvärnsbefäl) med tecken på mässdräkten. Edited November 5, 2007 by Hans Engström Quote
eskil Posted November 5, 2007 Report Posted November 5, 2007 Jag skulle rekomendera m/ä-uniformen för den utbildningsgrupp du tillhör. Den ser betydligt mer "bröllopsmässig" ut än både m/87 och mässdräkt. Quote
1.skalman Posted November 11, 2007 Report Posted November 11, 2007 Tjena, Är ny här och nygift. Lite input vad gäller m/ä så får den endast användas av anställd personal inom FM. Detta gäller även mässdräkt. Fått denna info själv av en Fm anställd på HvFriv sidan här i Sthlm. m/87 får använda av Hv personal. Tänkte själv gifta mig i m/ä men fick nej av traditionsofficeren. Quote
Hans Engström Posted November 11, 2007 Report Posted November 11, 2007 (edited) Det gäller endast m/ä för LG. Edited November 11, 2007 by Hans Engström Quote
1.skalman Posted November 12, 2007 Report Posted November 12, 2007 Det var som tusan. Han sa det som att det gällde FM generellt. Men man ska lära sig något nytt var dag. Quote
Vikström Posted November 12, 2007 Report Posted November 12, 2007 Det gäller endast m/ä för LG.Det är väl snarare så att förbanden själva beslutar kring detta? Tror mig veta att det finns flera förband som bara lånar ut m/ä till yoff. Quote
Krook Posted November 12, 2007 Report Posted November 12, 2007 Anställd personal är personal som har antingen en tillsvidareanställning eller en visstidsanställning i Försvarsmakten. Det har man inte som värnpliktig eller som Hemvärnsman om man inte tjänstgör enligt BFA, BSA, FA eller annan anställningsform. Mässdräkt är till officerare och då blir det ju anställda officerare, med ovanstående text i minne. När det gäller m/ä så finns några generellt godkända modeller som används på LG samt andra modeller som finns med lokala bärandebestämmelser, exempelvis m/ä Fortifikationen. /K Quote
Recommended Posts