Jump to content

Rysk "bullpup"..?

tgb1116

Recommended Posts

Tackar. Ser ut att stämma.

Såsom hårt tränad på all slags ryska förkortningar vill jag samtidigt hemskt gärna veta vad U:et står för?

(jag gissar på U=укороченная=förkortad..?)

Klippt o klistrat från world.guns.ru;

"The SVU project (Snaiperskaya Vintovka Ukorochennaya - shortened sniper rifle) traces its roots back to 1970s, when it was decided to develop a compact sniper rifle for Soviet airborne (VDV) troops. Such rifle was designed using standard Dragunov SVD action converted to bullpup layout."

Du har helt rätt att det betyder förkortad.

Sen kan man diskutera begreppet "sniper rifle" om man vill. Personligen tycker jag inte att varken SVD eller SVU kan kvalificera sig för att kallas Prickskyttevapen.

/O

"Erat hårkors i gryningen"

Care to expand on your definition of "better"? "Shorter" doesn't necessarily equal better. ;)
@Yxa, även om vi må vara överens om frågan...

Om "Braith-Wafer" kan läsa tillräckligt bra svenska för att kommentera i tråden, varför byta till utrikiska..?

Care to expand on your definition of "better"? "Shorter" doesn't necessarily equal better. ;)
@Yxa, även om vi må vara överens om frågan...

Om "Braith-Wafer" kan läsa tillräckligt bra svenska för att kommentera i tråden, varför byta till utrikiska..?

Det har länkats till flera sidor om vapnet, och en bild har postats. Inte mycket som säger att han behöver förstå mycket om vad som diskuterats. Han sa ju bara att bullpup är bättre än det vanliga :) . Men det finns även vissa sidor på internet som ger en väldigt bristfällig, men ändå till stor del begriplig gratis datoröversättning av andra språk. Annars kan han ju även stakat sig igenom allt med en ordlista, även om det är osannolikt.

Men jag tror också att han förstår :huh: