tgb1116 Posted October 31, 2007 Report Posted October 31, 2007 Gjorde de obligatoriska sökningarna men hittade inget. Ungefär 1m40s in i följande låt; så skjuter soldaten med ett för mig obekant vapen.Vad är det för ngt? Undrar, Pontus Quote
Guest Major Error Posted October 31, 2007 Report Posted October 31, 2007 Kanske denna? http://world.guns.ru/assault/as09-e.htm eller http://world.guns.ru/assault/as66-e.htm Fast jag tror mest på första..... mvh Major Error Quote
wpnstech Posted October 31, 2007 Report Posted October 31, 2007 Det är en SVU... "Släkt" med SVD. f. ö undertecknad på bilden /O "Erat hårkors i gryningen" Quote
tgb1116 Posted October 31, 2007 Author Report Posted October 31, 2007 Det är en SVU..."Släkt" med SVD. Tackar. Ser ut att stämma.Såsom hårt tränad på all slags ryska förkortningar vill jag samtidigt hemskt gärna veta vad U:et står för? (jag gissar på U=укороченная=förkortad..?) Quote
Guest Major Error Posted November 1, 2007 Report Posted November 1, 2007 Håller med om SVU..... http://world.guns.ru/sniper/sn19-e.htm Det är en SVU..."Släkt" med SVD. Quote
bushman Posted November 1, 2007 Report Posted November 1, 2007 ser ju ut som vapenparken i spelet "stalker" Quote
wpnstech Posted November 1, 2007 Report Posted November 1, 2007 Tackar. Ser ut att stämma.Såsom hårt tränad på all slags ryska förkortningar vill jag samtidigt hemskt gärna veta vad U:et står för? (jag gissar på U=укороченная=förkortad..?) Klippt o klistrat från world.guns.ru; "The SVU project (Snaiperskaya Vintovka Ukorochennaya - shortened sniper rifle) traces its roots back to 1970s, when it was decided to develop a compact sniper rifle for Soviet airborne (VDV) troops. Such rifle was designed using standard Dragunov SVD action converted to bullpup layout." Du har helt rätt att det betyder förkortad. Sen kan man diskutera begreppet "sniper rifle" om man vill. Personligen tycker jag inte att varken SVD eller SVU kan kvalificera sig för att kallas Prickskyttevapen. /O "Erat hårkors i gryningen" Quote
Braith-Wafer Posted November 1, 2007 Report Posted November 1, 2007 Better really, The bullpup layout makes the weapon shorter but retaining the original barrel length. Quote
Yxa Posted November 2, 2007 Report Posted November 2, 2007 Better really, The bullpup layout makes the weapon shorter but retaining the original barrel length. Care to expand on your definition of "better"? "Shorter" doesn't necessarily equal better. ;) Quote
tgb1116 Posted November 2, 2007 Author Report Posted November 2, 2007 Care to expand on your definition of "better"? "Shorter" doesn't necessarily equal better. ;)@Yxa, även om vi må vara överens om frågan... Om "Braith-Wafer" kan läsa tillräckligt bra svenska för att kommentera i tråden, varför byta till utrikiska..? Quote
Munken_swe Posted November 4, 2007 Report Posted November 4, 2007 Care to expand on your definition of "better"? "Shorter" doesn't necessarily equal better. ;)@Yxa, även om vi må vara överens om frågan... Om "Braith-Wafer" kan läsa tillräckligt bra svenska för att kommentera i tråden, varför byta till utrikiska..? Det har länkats till flera sidor om vapnet, och en bild har postats. Inte mycket som säger att han behöver förstå mycket om vad som diskuterats. Han sa ju bara att bullpup är bättre än det vanliga . Men det finns även vissa sidor på internet som ger en väldigt bristfällig, men ändå till stor del begriplig gratis datoröversättning av andra språk. Annars kan han ju även stakat sig igenom allt med en ordlista, även om det är osannolikt. Men jag tror också att han förstår Quote
Recommended Posts