Jump to content

Olycka under skjutning med AT4 (Pskott 86) i Irak.

Recommended Posts

• Forumsledning
Posted

En liten rolig film av/med några Marines.

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseacti...ideoid=18368437

Visar iaf hur AT4:an är förpackad när den är skarp.

Alltså den ligger inte helt öppet som övningsrören vi övar med i Sverige eller i något vadderat vinylfodral med kardborrförslutning som vissa BT46-versioner gör.

Så länge man inte haft den uppackad under en längre tid borde ingen smuts tagits sig in.

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
En liten rolig film av/med några Marines.

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseacti...ideoid=18368437

Visar iaf hur AT4:an är förpackad när den är skarp.

Alltså den ligger inte helt öppet som övningsrören vi övar med i Sverige eller i något vadderat vinylfodral med kardborrförslutning som vissa BT46-versioner gör.

Så länge man inte haft den uppackad under en längre tid borde ingen smuts tagits sig in.

Kul film :rolleyes:

Men detta är USA's version M136.

Våra skarpa Pskott86, ligger packade i ovadderade vinylfodral med kardborreknäppning och utanpå det så är dom vacuum förpackade i genomskinlig plast (av nån sort?)

Och som jag tidigare skrivit så skyddas mynningen enbart av ett tunt gummimembran (Det är bl a därför man skall behålla det här vinylfodralet på SÅ LÄNGE SOM MÖJLIGT, vilket tyvärr många av mina kollegor i FM som utbildar på vapnet inte riktigt förstått).

Titta sedan på andra bilder ifrån ex vis Irak, hur vapnen bärs och hanteras, så inser man snabbt att risken är mycket stor att det kommer in främmande föremål i eldröret...

/O

"Erat hårkors i gryningen"

Posted

När jag var på KS02 har jag för mig att vi omsatte våra pansarskott efter halva missionen just för minska risken för olyckor i strid. Om man nu använder sig av "begagnade" pskott som har rullat runt i STRYKER, BRADLEY eller något annat fordon och blivit utsatt för slitage, är nog risken för felfunktion större, än om man tar den rätt ur lådan.

Brukar EOD förstöra pskott, grgam, mm som har rullat ett tag i missionsområdena, eller, kör man i värsta fall, man bara på och bara byter ut i beredskapshöjningar/sänkningar/rotationer?

/K

Posted
Berg: jo, chockad ja men agerar man inte kan folk skadas/ situationen bli värre, därför tränar man på sånt.

Jag kanner ingen som tranat pa sant har, vi gjorde det inte i Sverige och inte heller i USA. Skytten ar val den man senare ser gaende bakat i bilden, han ser ut att fungera hyfsat med tanke pa vad som just hant, vad mer kan man gora for honom omedelbart efter handelsen?

Posted
Berg: jo, chockad ja men agerar man inte kan folk skadas/ situationen bli värre, därför tränar man på sånt.

Jag kanner ingen som tranat pa sant har, vi gjorde det inte i Sverige och inte heller i USA. Skytten ar val den man senare ser gaende bakat i bilden, han ser ut att fungera hyfsat med tanke pa vad som just hant, vad mer kan man gora for honom omedelbart efter handelsen?

flyga ner en krisgrup.....

Eller snacka igenom det precis som efter en dag med IEDer och beskjutning i Baghdad, och såna samtal tror jag sker regelmässigt. Om inte så är nog den här händelsen inte den ände man skall börja i......

Posted

flyga ner en krisgrup.....

Eller snacka igenom det precis som efter en dag med IEDer och beskjutning i Baghdad, och såna samtal tror jag sker regelmässigt. Om inte så är nog den här händelsen inte den ände man skall börja i......

Det var det jag menade, de fragade hur det var, vad mer kan goras 10 sekunder efter en sadan handelse? Inget i mitt tycke.

Posted

Det jag reagerade på var att killen FÖRST går och hämtar p-skottet och sen kollar med skytten.

I min värld gör man tvärt om, skytten är viktigare än p-skottet.

Posted
Det jag reagerade på var att killen FÖRST går och hämtar p-skottet och sen kollar med skytten.

I min värld gör man tvärt om, skytten är viktigare än p-skottet.

Å andra sidan var varken du eller jag där...

Kan det vara så att det händer saker utanför bild som vi inte känner till?

Tex att hans kamrater ser/kollar hur det gick?

Posted

Det står ett antal personer framför fordonet, det står en övningsledare motsv. framme vid skytten.

Bakom skytten kan vi nog utesluta att det står någon.

Den ende man ser röra sig någon längre sträcka, förutom skytten, är övningsledaren.

Dra dina egna slutsatser.

Posted

Jag håller inte med dig, Swede.

Direkt efter avfyringen, samtidigt som kameran tittar till höger, hör man:

"Oh shit"

"You allright?"

"[Ohörbart]"

Sedan ser vi (vad jag förmodar är skjutledaren) gå och hämta röret, och efter det gå och (återigen) fråga skytten hur han mår. Jag tolkar det som att den som säger "You allright?" är skjutledaren. Alltså att det första han faktiskt gör är att kolla hur det är med skytten. Som uppenbarligen kan gå, och inte verkar ha några större synliga skador.

Alternativt att skjutledaren är den som efter skottet hukar till höger, eller går till vänster, och skytten är den andra. Och t.ex. en medic ställer frågan direkt efter skottet, och går till den som hukar till höger. Medan plt.chef/motsv. plockar upp röret och sedan går efter den som gick till vänster.

Oavsett så är det första som händer att någon frågar hur det gått.

Däremot kan jag hålla med om att frrrfrrrfrrr-ljudet låter exakt som flygande oexploderad pansarvärnsproj. :rockon: