EO4 Posted February 8, 2003 Report Posted February 8, 2003 (edited) Frågorna riktas främst till nu värnpliktiga Amfare/KJ eller gamla amfare/KJ som har bättre koll än yours truly... I dag krigsorganiserar Amfibiekåren 3 Amfibiebataljoner inom ramen för Amfibiebrigaden. Tidigare fanns 6 Amfibiebataljoner (gamla KA-amfbat), följdaktligen med nr 1-6. Vilka "nummer" har de 3 bataljonerna idag? I KA-systemet hade varje bataljon ett fredsregemente som hemvist och produktionsställe. "Min" bataljon (6:e) huserade på KA5. 1:a och 4:e på KA1. 5:e på KA4 och 3:e på KA2. (KA3 organiserade ej bataljon utan fristående amfkompanier). Tyvärr har min åderförkalkade hjärna glömt bort var 2:a Amfbat hörde hemma. Någon som kan återupplysa mig?? Om man ser till historien bör alltså 1:a, 4:e och 5:e vara numren på de bataljoner som idag ingår i Amfibiekåren. Korrekt???? Edited February 8, 2003 by EO4 Quote
Rokare Posted February 8, 2003 Report Posted February 8, 2003 2.a Amfbat tillhörde även den Ka 1. Vad det gäller vilka bataljoner som är kvar så vet jag inte men jag antar att det är 2.a 5.e och 4.e GMY Quote
Doyle Posted February 8, 2003 Report Posted February 8, 2003 Samtalade med en Kn vid 2:a amfbat innan sommaren 2002. Han hade 2:a amfbat på sin Thorleif och han sa att dom huserade ute på KA1. Quote
EO4 Posted February 8, 2003 Author Report Posted February 8, 2003 KA1 för 2:a AMFBAT - så var det nog... Någon som har koll på förbandsdeviserna för samtliga Amfibiebataljoner? Quote
Rokare Posted February 8, 2003 Report Posted February 8, 2003 (edited) 1.a Facile princips (princeps??) 2.a Ubique Vigilans (osäkert) 3.e Fortitude, Robur et Velocetas (Osäkert) 4.e Viktoria 5.e Västkusten Styrka och Stolthet 6.e Primus Sub stella Polaris Sås, efter vissa diskussioner bland kamraterna här så lägger vi fram dessa alt. Sluteditat med andra ord. GMY Edited February 8, 2003 by Rokare Quote
EO4 Posted February 9, 2003 Author Report Posted February 9, 2003 Tackar! Har för mig att jag även har sett 5:es på latin (klistermärke eller liknande). Quote
Amfibieslusken Posted February 9, 2003 Report Posted February 9, 2003 1.a Facile princips (princeps??) 2.a Ubique Vigilans (osäkert) 3.e Fortitude, Robur et Velocetas (Osäkert) 4.e Viktoria 5.e Västkusten Styrka och Stolthet 6.e Primus Sub stella Polaris Jag kan bekräfta devisen för 3:e amfbat. Quote
Gotcha Posted February 9, 2003 Report Posted February 9, 2003 ...Och jag bekräftar 4'e. En granne har ett klistermärke i bakrutan på sin bil med 5'e. Vackert vackert! Quote
EO4 Posted February 9, 2003 Author Report Posted February 9, 2003 En granne har ett klistermärke i bakrutan på sin bil med 5'e. Svensk eller latinskt valspråk??? Quote
BlåGul -1 9x19 Posted February 9, 2003 BlåGul -1 Report Posted February 9, 2003 1.a Facile princips (princeps??) 2.a Ubique Vigilans (osäkert) 3.e Fortitude, Robur et Velocetas (Osäkert) 4.e Viktoria 5.e Västkusten Styrka och Stolthet 6.e Primus Sub stella Polaris Sås, efter vissa diskussioner bland kamraterna här så lägger vi fram dessa alt. Sluteditat med andra ord. GMY Kan bekräfta 2. Amfbats.. 5e är, om man ska vara petig, "Västkustens styrka och stolthet" Quote
ARN Posted February 10, 2003 Report Posted February 10, 2003 Kan väll tilläga att 6* hamnade på KA2(RIP) när KA5(RIP) gick i graven. Angående vilka bataljoner som finns kvar är 2:a den enda jag är säker på. Quote
Recommended Posts