Jump to content

Stridshandske N.D. 2000+

Guest Roy

Recommended Posts

Finns nu tydligen en ny modell på stridshandske med kevlarförstärkning. Någon som har testat denna ? Funderar på att investera i ett par, dock kostar dom lite och finns det någon som har erfarenhet av dessa är jag tacksam för info.

Dom har vi på I19 fått utt och dom käns som vanliga stridshandskar aka lika värdelösa så fort det blir lite kalt eller blött.

Vet inte vad kevlaret ska skydda imott eller göra.

Har använt mina under 1 dags stirdsövnings i Norrlands skogarna och dom är redan sönder så vågar påstå att nej köp annat.

Dom har vi på I19 fått utt och dom käns som vanliga stridshandskar aka lika värdelösa så fort det blir lite kalt eller blött.

Vet inte vad kevlaret ska skydda imott eller göra.

Har använt mina under 1 dags stirdsövnings i Norrlands skogarna och dom är redan sönder så vågar påstå att nej köp annat.

Kallt och blött skriver jag under på, men att Stridshandske 2000 skulle gå sönder? Hur hårda övningar har ni egentligen?

South (som däremot gick igenom åtminstone fem par vinterstridshandskar under vintern där uppe).

Kallt och blött skriver jag under på, men att Stridshandske 2000 skulle gå sönder? Hur hårda övningar har ni egentligen?

South (som däremot gick igenom åtminstone fem par vinterstridshandskar under vintern där uppe).

De tenderade att spricka i sömmarna uppe vid fingertopparna rätt så ofta. Och så är de också kalla och eländiga så man nästan hellre var utan.

måste vara sömarna som är fel planerade eller så är bra tråd restad :P

Lilfinger, Långfinger och tumme gick på min högra efter endast 4h användning. Kan det ha att göra med vassa delar på vapnen? Vet ifan annars.

Kanterna på cesars rälsar, och eventuellt sistaskottspärren, är iaf vad som äter fingertopparna på mina arbetshandskar, använder inte stridshandskarna då de är för små över handled/handrygg (stl9, nej förrådet har inte större och välkommen till insatsförsvaret).

De tenderade att spricka i sömmarna uppe vid fingertopparna rätt så ofta. Och så är de också kalla och eländiga så man nästan hellre var utan.

Ah, jo nu när du säger det...

Den nya stridshandsken är något stelare och är större i storlekarna. Har du en 9a i den gamla vill du ha en 8a av de nya.

Ett annat tips är att blöta den i varmt vatten, stoppa in handen och knyta näven upprepade gånger så den formar sig efter just din hand.

Till kategorin rykten så sägs det att de första serierna stridshanskar var gjorda i älgskinn (2001:or). Har ett par av dessa som jag har misshandlat sedan lumpen och de är fortfarande inte trasiga efter 2 missioner och ett beredskapsförband senare. Hela tiden på skytte.

De jag hämtat ut vid varje missionstillfälle senare har varit 2003:or med betydligt sämre passform (superlång tumme mm) har gått sönder inom en vecka av stridsövningar. De finns i olika kvalitét, det står klart.

Slutligen. Jag gillar handsken kraftfullt. Den är inte varm, den blir blöt....men för sib, strid (inte förläggningsarbete!) mm är den kanon! Mitt gamla par är fantastiskt skönt vid det här laget och är som ett extra skinn på händerna.

Vid annan verksamhet - byt handske!

Var och bytte mina handskar igår på förrådet efter att de hade spruckit i fingertopparna. Använda i ca 6 veckor mest till stridsverksamhet. Jag påtalar min personliga åsikt om dessa "strids"handskar och undrade om kvaliteten försämrats då jag 2002 precis när de dykt upp i fm haft de i hela 9 månader under min vpl till alldaglig soldat verksamhet. Jag får surt som svar att handskarna endast ska användas på skjutbanan när man skjuter.

:rolleyes:

sååå ajabaja till er som använder dessa handskar till annan verksamhet än på skjutbanan !

:-P

Mvh/psi0n.

lite OT, men finns det något bra alternativ till dessa som man kan inhandla privat och använda i tjänsten? (De ska alltså vara ganska lika..)

Det stämmer verkligen att de är rätt värdelösa när det börjar bli lite kallt eller regnigt.

köp ett par, svarta, bruna, mörkgröna handskar inget som hindrar. Vi är rätt många som kör tex montagehandskar/mekanikerhandskar.

Ja SH2k är värdelösa så fort det blir kalt eller blöt

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...