panzerkampfwagen Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Ärade kamrater! Er vän, Panzerkampfwagen skall inträda i äktenskapet nu i slutet av september. I anslutning till vigseln skall jag och min blivande hustru spela en ung ogift herre i släkten ett spratt, under förevändning att detta är en obskyr norsk tradition från de oländigaste delarna av Gudbrandsdalen. Jag vänder mig till er, kära kamrater, med en vädjan: Finns här någon som har två antika skidstavar att låna mig? Med antika menar jag trästavar. Den unge herrn skall få släpa runtpå dessa under bröllopet under förevändning att de var min morfars, under stor ceremoniell andakt, dessa stavar är släktens största arvegods etc. etc. Belöning för lån av två skidstavar finnes. Tråden OK:ad av blågul Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted August 13, 2007 Report Share Posted August 13, 2007 Är ett par i bambu för nytt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted August 14, 2007 Author Report Share Posted August 14, 2007 Kan absolut vara av intresse. Har du möjlighet att slänga upp en bild vore det kalas! Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted August 14, 2007 Report Share Posted August 14, 2007 Jag hittade bara en, något halv-ny. Det går väl att antikbehandla, men det var just bara en. Rem och "handtag" är i gammalt läder, dock så är "ringen" längst ner gjord av plast. De där riktigt gamla jag har sett har nog någon släkting städat bort till en brandgrop. Så här var man tyvärr inte till nån större nytta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted August 15, 2007 Report Share Posted August 15, 2007 Vita Blixten-stavar borde inte vara så svårt att hitta. Dom är ju rimligt antika, med bamsekringla där nere och allt. Hade själv ett par förut, men vet tyvärr ej var dom är. Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted August 15, 2007 Author Report Share Posted August 15, 2007 @Lethal: En är bättre än ingen, och den ser ganska skönt antik ut... Klar kandidat! Bumpar tråden ngt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted August 16, 2007 Report Share Posted August 16, 2007 @Lethal: En är bättre än ingen, och den ser ganska skönt antik ut... Klar kandidat! Bumpar tråden ngt. Som stefanf säger: har du frågat närmaste SFD? Vita blixten-stavarna borde väl funka? (kanske dödfött iofs...SFD..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
panzerkampfwagen Posted August 16, 2007 Author Report Share Posted August 16, 2007 Nej. bor litet fel till för detta... Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted October 1, 2007 Report Share Posted October 1, 2007 Hittade en gammal nu när man drog en lov upp hjeln. Något av intresse? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted October 1, 2007 Report Share Posted October 1, 2007 Varför inte leta reda på en gammal slana eller dyl i en gammal lada. Detta kan sedan föreställa släktens arvegods, med sitt ursprung i sen medeltid, då man som bekant bara använde sig av en stav och inte som i modern tid 2. Anfadern Törjfinn kan ju tex haft denna då han i spetsen för ett bondeuppror skidade hela vägen ner till hedmark och slog ihjäl den illsinnade fogden Anjus på Lerja. Enligt folksägen dessutom med just denna stav... Denna stav kan ju nu komma i ditt ägo, i och med giftemålet, då ägaren måste vara gift och en hedervärlig karl. Tidigare sågs innehavaren som lite av släktens överhuvud. Nu har alltså släkten bestämt att du skulle passa för att föra traditionen vidare. Detta i samband med ditt giftermål. Av sed skall den som bär staven, framtill dess att vigslen är avklarad, gå med rak rygg, hålla staven över huvudet, i snett framsträckta armar samt ha huvudet böjt nedböjt för att visa vördnad..... Lär ju knappt behöva säga att jag älskar denna typ av skämt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 Well... Jag tror mig veta att vi kan gratulera den gode "PKW" till giftermålet och även att stavfrågan är löst. GRATTIS! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.